E topik a http://www.fortepan.hu gyűjteményben fellelhető városképek, részletek, helyszínek, esetleg korszakok-időpontok, személyek, járművek beazonosítására szolgál. A honlap szerkesztői az itt olvasható azonosításokat veszik át.
A Fortepan új kulcsszó-címke rendszeréről a Fortepan címkézés topikon kaphattok bővebb információt. Testvértopikunk a Budapest anno...
A Fortepanhoz lazán kapcsolódó egyéb témákkal forduljatok a
Kávézóna a FortePan-hoz topichoz
MOST: »UFAG C.I repülőgép pilótával(?) az első ülésben, egy Schwarzlose körsínen forgatható géppuskával a hátsó (megfigyelő) ülésnél.« Leltári jelzet: 696
Szép Napot
Ezen a fotón egy Németektől zsákmányolt LVG C.VI látható, nem UFAG C.I. A hátsó ülésben látható géppuska típusa Parabellum MG 14. A fotó készítésének dátuma 1918, vagy 1919. Itt a társa: szellőzők és fellépők ugyan ott ugyan olyan kialakításban.
Napersze én sem sürgetem az időt, csak most van egy kis szabad kapacitásom, meg még előfizetésem. Moziügyben az egész net-et fölástam már, megnyugtató válasz nélkül.
[...] kormány tagjait Budapesten az angyalföldiek Kádár Jánost az MSZMP Központi Bizottságának titkárát [...] megye Kisházi Ödön munka A Budapesti Láng Gépgyár jelölő gyűlésén Kádár János elvtársat javasolták a dolgozók képviselőnek Képünkön Kádár elvtárs Kovács Görgy öntővel beszélget [...]
[...] szerdán a Láng Gépgyárba látogattak A látogatásra elkísérte őket Dobi István a [...] adott át a gyár dolgozóinak A látogatás emlékére Bakonyi Zoltán igazgató a Tiszapalkonyai Erőmű 50 megawattos turbinájának modelljét nyújtotta át [...]
A pilóta jobb könyökénél, illetve a fékkapán látható szériaszám szerint ez a repülőgép egy aszódi Lloyd gyártású Phönix C.I, és nem UFAG C.I. A sapkarózsa alatt a Nemzeti Hadsereg jelvénye látható, tehát a kép készítésének ideje 1919, esetleg 1920.
Az öreg gépek útvesztőjéből, az alapanyag-ellátási bajokból azonban nemegyszer mégis kijutottak már a Szabolcs utcaiak. Gépbérlettel Közép-Európa legkorszerűbb csomagolóanyaggyártó gépét szerelték föl a Teve utcai részlegükben, ahol a világos gépteremben csendesen, szagfelhők kibocsátása nélkül teszi a magáét az ágazat büszkesége, az ötrétegű fóliát gyártó Barmag típusú gép. Kiss Éva fejlesztőmérnök magyarázza, hogy a viszonylag korszerű, háromrétegű fóliát már megismerhették a hazai vásárlók, ilyennel védenek meg számos itthon is forgalmazott terméket. Az ötréteges fólia tavaly, a gyártás első évében még veszteséges volt, az idén azonban olyan nagy az érdeklődés, hogy a „mennybe mehet” ez a termékük, amelyet a csomagolóanyag egyik csúcsteljesítményének tartanak. A mérnöknő ezt adatokkal is bizonyítja.
"Az látható még e képeken többek között, hogy az épület homlokzatának azon része, ahol a Fortepan-fotón az 1972-es plakát van, teljesen el van fedve a vetített film (vagy a vetített filmek egyike) hirdetésével; ez talán magyarázat lehet arra, hogy esetleg miért maradhatott kint több évig is a Forradalmi Ifjúsági Napok-plakát."
Egy év? , tévedtem, semmi sem valósult meg a tervekből: "Két évvel később azonban végérvényessé vált, hogy az elképzelések se formai, se tartalmi szempontból nem valósulhatnak meg: a mozgalmas kísérleti periódus után hivatalosan is Pest első stúdiómozijává kinevezett Toldinak a futó műsor mellett be kellett érni néhány premier előtti vetítéssel és a meglévő filmállományból összeállítható válogatásokkal." http://filmvilag.hu/xista_frame.php?cikk_id=9169
Ha az átalakítási tervek 1972-ben készültek, min. egy évet rátennék a kivitelezésre. Jávor István 1972-ben még zsenge volt a fotózás terén, 73-tól kezd a Mafilmél mint standfotós, másutt olvastam, hogy először nem hivatalosan, csak érdeklődőként, grátisz.
"1972-ben, összegezve az elmúlt évek tapasztalatait, elkészültek az első pesti stúdiómozi, a Stúdió ”72” tervei, amelyek egy háromtermes moziról és a programok további bővítéséről szóltak. A nagyteremben aktuális művészfilmek, a kisteremben ehhez kapcsolódó retrospektív sorozatok (a filmállomány lehetőségeihez mérten az adott rendező, színész vagy irányzat munkáiból), a klubteremben pedig a Balázs Béla Stúdió vitákkal, előadásokkal egybekötött vetítéseit tervezték. A kétszintes mozi felső emelete filmtörténeti és filmesztétikai kiállításokra alkalmas vitrinsornak, és filmes kiadványokat árusító könyvesboltnak adott volna helyet. (Gyöngyössy 1972: 27-32)
"retrospektív" = Visszatekintő, a múltat összefoglalóan feltüntető (pl. az 1952-es évet, mikor a plasztikus filmet először vetítették itt)
"A kétszintes mozi felső emelete filmtörténeti és filmesztétikai kiállításokra alkalmas" = Képen látható táblán olvasható, hogy Jávor István fotói az előcsarnokban
Első kép bal oldala: A Toldi mozi bejárata 1973-ban (hangosfilm.hu)
1973 január 11-én a stúdió-hálózat része lett, Toldi Stúdió Mozi néven (hangosfilm.hu)
A képen látható plakát az Andrej Rubljov című filmhez tartozik, amelyik márciusban lesz bemutatva (Magyar Ifjúság 1973.01.26. (ADT))
"A folyamat az ’50-’60-as évek nemzetközi és hazai változásaival vette kezdetét. Az ezek hatására megszülető debreceni Művész mozinak, mint az ország első művészmozijának történéseivel folytatódott; ezt a „kísérleti láncolat” második láncszemeként a Toldi 1969-től 1972-ig tartó kísérleti periódusa követte, amelyben a debreceni modellre épülve létrejött Budapest első művészmozija" (bp-mozitortenet.hu)
Megállapítható, hogy a hangosfilm.hu képe szerint a Toldi bejárata 1973-ban január hónapban lett lefotózva, ekkoriban lett a stúdió hálózat része. A '73 januári Magyar ifjúság cikke a márciusban bemutatandó Andrej Rubljov című filmet reklámozza, mely a képen szintén látható.
A bp-mozitortenet.hu szerint 1969-1972 között kísérleti periódusként art-mozi kezdett lenni. Talán ezért hozta be újra a 3D technikát.
Az általunk keresett http://www.fortepan.hu/?image_id=94104 kép a rajta látható 72-es plakát miatt 1972, vagy utáni. A facsemeték mérete szerint maximum 1 év eltérés van a két kép között. Míg az 1973 januári képen nincs rajtuk levél, viszont a keresett képen van pár levél, ezért az késő őszi kép lesz.
Én azt mondom, hogy 1972. novemberi, vagy 1973. novemberi a kép.
Nem érzem félrevezetőnek a kapcsolódó hozzászólásodat. Én rögtön leragadtam a ruháknál, látható volt, hogy tényleg nem az ötvenes évek. A forgatásokról készült fotókat sem néztem, hanem Bodrossy Félix nevére keresgettem, így jött be a 3-D kisfilm amiről eddig nem tudtam. (De jó lenne megnézni.) Meg befutott a 72-es plakát edesviztől. Csupán a rend kedvéért, kizárásos alapon írtam le hogy mikor _nem_ készülhetett, és tippeltem a 3-D bemutatására, ami egybecsengett a 79-es korábbi datálással. (félig az Élet és Tudományon nőttem fel, és ez tényleg érdekes technikai megoldás volt, akkoriban még nagyobb szerepe volt ezeknek a hetilapoknak, TIT előadásoknak. A hologram -kiállításra is elvittem a gyerekeimet, valamikor a 90-es évek elején lehetett, a Műegyetem egyik épületében volt.) Aztán az is lehet, hogy a feliratozási, címkézési anomália miatt nem lett visszamódosítva 79-re.