E topik a http://www.fortepan.hu gyűjteményben fellelhető városképek, részletek, helyszínek, esetleg korszakok-időpontok, személyek, járművek beazonosítására szolgál. A honlap szerkesztői az itt olvasható azonosításokat veszik át.
A Fortepan új kulcsszó-címke rendszeréről a Fortepan címkézés topikon kaphattok bővebb információt. Testvértopikunk a Budapest anno...
A Fortepanhoz lazán kapcsolódó egyéb témákkal forduljatok a
Kávézóna a FortePan-hoz topichoz
A pilóta jobb könyökénél, illetve a fékkapán látható szériaszám szerint ez a repülőgép egy aszódi Lloyd gyártású Phönix C.I, és nem UFAG C.I. A sapkarózsa alatt a Nemzeti Hadsereg jelvénye látható, tehát a kép készítésének ideje 1919, esetleg 1920.
Az öreg gépek útvesztőjéből, az alapanyag-ellátási bajokból azonban nemegyszer mégis kijutottak már a Szabolcs utcaiak. Gépbérlettel Közép-Európa legkorszerűbb csomagolóanyaggyártó gépét szerelték föl a Teve utcai részlegükben, ahol a világos gépteremben csendesen, szagfelhők kibocsátása nélkül teszi a magáét az ágazat büszkesége, az ötrétegű fóliát gyártó Barmag típusú gép. Kiss Éva fejlesztőmérnök magyarázza, hogy a viszonylag korszerű, háromrétegű fóliát már megismerhették a hazai vásárlók, ilyennel védenek meg számos itthon is forgalmazott terméket. Az ötréteges fólia tavaly, a gyártás első évében még veszteséges volt, az idén azonban olyan nagy az érdeklődés, hogy a „mennybe mehet” ez a termékük, amelyet a csomagolóanyag egyik csúcsteljesítményének tartanak. A mérnöknő ezt adatokkal is bizonyítja.
"Az látható még e képeken többek között, hogy az épület homlokzatának azon része, ahol a Fortepan-fotón az 1972-es plakát van, teljesen el van fedve a vetített film (vagy a vetített filmek egyike) hirdetésével; ez talán magyarázat lehet arra, hogy esetleg miért maradhatott kint több évig is a Forradalmi Ifjúsági Napok-plakát."
Egy év? , tévedtem, semmi sem valósult meg a tervekből: "Két évvel később azonban végérvényessé vált, hogy az elképzelések se formai, se tartalmi szempontból nem valósulhatnak meg: a mozgalmas kísérleti periódus után hivatalosan is Pest első stúdiómozijává kinevezett Toldinak a futó műsor mellett be kellett érni néhány premier előtti vetítéssel és a meglévő filmállományból összeállítható válogatásokkal." http://filmvilag.hu/xista_frame.php?cikk_id=9169
Ha az átalakítási tervek 1972-ben készültek, min. egy évet rátennék a kivitelezésre. Jávor István 1972-ben még zsenge volt a fotózás terén, 73-tól kezd a Mafilmél mint standfotós, másutt olvastam, hogy először nem hivatalosan, csak érdeklődőként, grátisz.
"1972-ben, összegezve az elmúlt évek tapasztalatait, elkészültek az első pesti stúdiómozi, a Stúdió ”72” tervei, amelyek egy háromtermes moziról és a programok további bővítéséről szóltak. A nagyteremben aktuális művészfilmek, a kisteremben ehhez kapcsolódó retrospektív sorozatok (a filmállomány lehetőségeihez mérten az adott rendező, színész vagy irányzat munkáiból), a klubteremben pedig a Balázs Béla Stúdió vitákkal, előadásokkal egybekötött vetítéseit tervezték. A kétszintes mozi felső emelete filmtörténeti és filmesztétikai kiállításokra alkalmas vitrinsornak, és filmes kiadványokat árusító könyvesboltnak adott volna helyet. (Gyöngyössy 1972: 27-32)
"retrospektív" = Visszatekintő, a múltat összefoglalóan feltüntető (pl. az 1952-es évet, mikor a plasztikus filmet először vetítették itt)
"A kétszintes mozi felső emelete filmtörténeti és filmesztétikai kiállításokra alkalmas" = Képen látható táblán olvasható, hogy Jávor István fotói az előcsarnokban
Első kép bal oldala: A Toldi mozi bejárata 1973-ban (hangosfilm.hu)
1973 január 11-én a stúdió-hálózat része lett, Toldi Stúdió Mozi néven (hangosfilm.hu)
A képen látható plakát az Andrej Rubljov című filmhez tartozik, amelyik márciusban lesz bemutatva (Magyar Ifjúság 1973.01.26. (ADT))
"A folyamat az ’50-’60-as évek nemzetközi és hazai változásaival vette kezdetét. Az ezek hatására megszülető debreceni Művész mozinak, mint az ország első művészmozijának történéseivel folytatódott; ezt a „kísérleti láncolat” második láncszemeként a Toldi 1969-től 1972-ig tartó kísérleti periódusa követte, amelyben a debreceni modellre épülve létrejött Budapest első művészmozija" (bp-mozitortenet.hu)
Megállapítható, hogy a hangosfilm.hu képe szerint a Toldi bejárata 1973-ban január hónapban lett lefotózva, ekkoriban lett a stúdió hálózat része. A '73 januári Magyar ifjúság cikke a márciusban bemutatandó Andrej Rubljov című filmet reklámozza, mely a képen szintén látható.
A bp-mozitortenet.hu szerint 1969-1972 között kísérleti periódusként art-mozi kezdett lenni. Talán ezért hozta be újra a 3D technikát.
Az általunk keresett http://www.fortepan.hu/?image_id=94104 kép a rajta látható 72-es plakát miatt 1972, vagy utáni. A facsemeték mérete szerint maximum 1 év eltérés van a két kép között. Míg az 1973 januári képen nincs rajtuk levél, viszont a keresett képen van pár levél, ezért az késő őszi kép lesz.
Én azt mondom, hogy 1972. novemberi, vagy 1973. novemberi a kép.
Nem érzem félrevezetőnek a kapcsolódó hozzászólásodat. Én rögtön leragadtam a ruháknál, látható volt, hogy tényleg nem az ötvenes évek. A forgatásokról készült fotókat sem néztem, hanem Bodrossy Félix nevére keresgettem, így jött be a 3-D kisfilm amiről eddig nem tudtam. (De jó lenne megnézni.) Meg befutott a 72-es plakát edesviztől. Csupán a rend kedvéért, kizárásos alapon írtam le hogy mikor _nem_ készülhetett, és tippeltem a 3-D bemutatására, ami egybecsengett a 79-es korábbi datálással. (félig az Élet és Tudományon nőttem fel, és ez tényleg érdekes technikai megoldás volt, akkoriban még nagyobb szerepe volt ezeknek a hetilapoknak, TIT előadásoknak. A hologram -kiállításra is elvittem a gyerekeimet, valamikor a 90-es évek elején lehetett, a Műegyetem egyik épületében volt.) Aztán az is lehet, hogy a feliratozási, címkézési anomália miatt nem lett visszamódosítva 79-re.
Elnézést, félreérthetően fogalmaztam, nem arra gondoltam, hogy 1952 és 1954 között forgattak a mozinál (az 1972-es plakátot én is észrevettem, de többek között a kandeláberen lévő lámpa miatt sem készülhetett a kép 1952–54 között), hanem hogy valamikor később (az esetleges forgatásra azért gondoltam, mert az adományozó több más képén is látható forgatás, és mert semmit nem találtam az ADT-n arra vonatkozóan, hogy ezek a 3D-s filmek újból előkerültek volna 1972-ben), és mintegy rekonstruálni kívánták a 3D-s filmek 50-es évekbeli hazai „hőskorát” (de ennek – mint megjegyeztem – az embereken lévő öltözék ellentmond). Belátom, ez elég vad gondolat volt. :)
Egy korábbi fórumbejegyzés alapján ez a kép valaha 1979-re volt datálva: http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=137726163&t=9204653 Nem lehetséges, hogy az történt, hogy Bodrossy Félix említett 3–D c. filmje alapján lett valaha ez a kép 1979-re dátumozva, de később az 1972-es plakát alapján módosult az évszám a mostani 1972-re, a magyarázó szöveg – „[a] felvétel Bodrossy Félix: Állatkerti séta és Artista vizsga című 1952-ben forgatott plasztikus (3D) filmjeinek felújításakor készült" – azonban változatlan maradt?
Mellékelek néhány fotót a moziról, ezek közül az Andrej Rubljov-os 1973-ra van datálva a hangosfilm.hu oldalon (ekkor mutatták be idehaza Tarkovszkij filmjét), ezen még nem áll az egyik kisebb fa körül a plakáthely. A haires–casanovás kép 1980 előtt nem készülhetett, A nők városás pedig 1982-es (ekkor mutatták be Fellini ezen filmjét), ezeken már nem áll a plakáthely, sőt az említett fa sem. Az látható még e képeken többek között, hogy az épület homlokzatának azon része, ahol a Fortepan-fotón az 1972-es plakát van, teljesen el van fedve a vetített film (vagy a vetített filmek egyike) hirdetésével; ez talán magyarázat lehet arra, hogy esetleg miért maradhatott kint több évig is a Forradalmi Ifjúsági Napok-plakát.
(Érdemes lehetne még a mozi előtt lévő két kisebb fa méretét összevetni Fortepan-, illetve az Andrej Rubljov-os képen.)
A korabeli hírekben nem olvastam a 3-D kifejezést, csak a visszatekintésekben. A linkek között a legkorábbi 1967-es. A fotó nem készülhetett a Toldi mozi plasztikus film-néző korszakához (52-54) Legközelebbi dátum a filmek 1972-es állítólagos felújítása, de erről nem találtam semmit. Amit találtam, a "3-D" (így kötőjellel) kisfilm/rövidfilm, a térhatású filmek készítésének története, 1979-ben. Elég nagy sajtója volt. Ennek alkalmából bemutathatták a korábbi, átdolgozott plasztikus filmeket, és a filmkészítéskor készült fotókat, az előcsarnokban. erre tippelek én.
A két nagyméretű plakát miatt nem jutna eszembe, hogy a 3-D című film bemutatójáról van szó. Viszont Jávor István képei és Stúdió felirat legalább 1973-as dátumot feltételez. Jávor ekkor lett a MAFILM fotósa és a Toldi is ez év januárjától lett a "stúdió-hálózat" része.
Ha nem is túl sok nyoma van, azért ekkor már használták a 3D kifejezést filmre. A FŐMO "Hova menjünk moziba?" plakátjának tipográfiája talán segíthetne még pontosítani, de nem találtam belőle túl sokat.
[...] művei sze repelnek A Igor Sztravinszkij a Magyar 5 Zeneművészeti Szövetség [...] magyar zenei élet képviselőivel Sztravinszkij a baráti be szélgétésen munkásságáról [...] évforduló 5 ját ünnepli a
[...] JÚLIUS VI ÉVF 7 SZÁM IGOR SZTRAVINSZKIJ MAGYARORSZÁGON Több mint ötven évvel [...] előzmények után mit jelentett hát Sztravinszkij mostani látogatása Budapesten Nem kevesebbet mint az élő [...] már eldőlt nem Bartók vagy Sztravinszkij hanem Bartók és Sztravinszkij jelzi a csúcsokat az elmúlt [...]
Azt gyanítom, hogy a " 3-D" filmmel kapcsolatos anyagát állíthatták ki. Nagy érdeklődés volt . pl: "Május 25-én, pénteken 18 órakor Kecskeméten a Tudomány és Technika házában a „Péntek este a TIT-ben” műsorán az Élet és Tudomány Fóruma szerepel.A résztvevők megvitatják a holografikus moziról szóló cikkeinket, és megtekintik a szerző, BODROSSYFÉLIXfilmrendező erről szóló filmjét." Élet és Tudomány, 1979. január-június (34. évfolyam, 1-26. szám)1979-05-25 / 21. szám
Azt feltételezem, hogy a fotó az 1979-es , 3-D c. rövidfilm bemutatása alkalmából készülhetett.
A témához kapcsolva bemutathatták a korábban 2D-re felújított ? plasztikus filmeket is. A "plasztikus filmeket" felújíthatták 1972-ben, de a 3-D c. filmet 1979-ben vetítették először. Az 1972-es plakát pedig símán ottfelethetődött pár évre. 1952-53-ban még nem nevezték 3D-nek a térhatású technikát.
" Három évtizede a Toldi mozibanfolytak próbálkozások a háromdimenziós filmekkel, amelyeket a nézők kis ablakok segítségével élvezhettek. A plasztikus-film előadások előtörténetét és utóéletét dolgozta fela tavaly bemutatott 3—D című rövidfilm.Ugyancsak világszabadalom volt a polani-mációs eljárás, amelynek segítségével olyan tiszta színekállíthatók elő. amilyenek festékkel vagy optikai úton lehetetlenek volnának,... " Magyar Nemzet, 1980. június (36. évfolyam, 127-151. szám)1980-06-21 /
"ö volt az első hazai plasztikus filmszínlháznak — az egykori budapesti Toldi mozinak— a megteremtője, készített .polaroid-animációs filmsorozatokat, s újabban a holografikus filmezéssel is foglalkozik. Nemrég mutatták be filmszínházaink erről a témáról készült rövidfilmjét 3—D címmel." Napló, 1979. június (Veszprém, 35. évfolyam, 126-151. szám)1979-06-29 / 150. szám
Volt egy olyan film, melynek címe: " 3-D " szorosan kapcsolódnak hozzá az 1952-es plasztikus filmek, ezért lehet kiplakátolva a címük esetleg a " 3-D " fim miatt állnak sorban?
175285 - Ukrajna, Kárpátalja, Ungvár A plosa Narodna (ekkor Horthy Miklós tér), Kormányzósági palota (volt parlament, ma a Kárpátaljai területi adminisztráció székháza).