E topik a http://www.fortepan.hu gyűjteményben fellelhető városképek, részletek, helyszínek, esetleg korszakok-időpontok, személyek, járművek beazonosítására szolgál. A honlap szerkesztői az itt olvasható azonosításokat veszik át.
A Fortepan új kulcsszó-címke rendszeréről a Fortepan címkézés topikon kaphattok bővebb információt. Testvértopikunk a Budapest anno...
A Fortepanhoz lazán kapcsolódó egyéb témákkal forduljatok a
Kávézóna a FortePan-hoz topichoz
Nézegettem a 18022-t, és arra jutottam, hogy a realista művész a dicsőségtáblán alighanem magát a gyárat ábrázolta, ahol a munkaverseny zajlott. Erre utal legalábbis a baloldali (vélhetően: szerelde-) épület ablakkiosztásának hasonlósága a kép jobb oldalán látható gyárépület ablakaihoz. Megnéztem az 1945-55 közötti építészeti eredményeket összegző művet, és találtam egy meglepően hasonló gyárat. Jászberény, aprítógépgyár.
Nekem elfogadható az eddigi legjobb javaslat, hogy a felvétel a Váci úton, a Meder utca és és a vasúti átjáró közötti falszakaszról készült.
A Fortepan 109069 -os számú és a fentrol.hu felvételén látható terület, 1944 és 1963 között, jól átépült. Megszűnt a focipálya, eltűntek épületek, újak épültek, így a ferdén elhelyezkedő üzemcsarnok is.
A felvetések között szerepelt, hogy látszódnia kéne, a ferdén elhelyezkedő épület mögött, a töltésnek, szerintem kitakarhatja az épület és csak később emelkedik a felüljáró magasságába.
Alátámasztja, hogy a 80068 számú felvételen balra látható épületnek is csak a "felénél" fut a töltés. A 7686 -as képen a kerítés fölé alig emelkedő üzemcsarnok alacsonyabb, egy szintes, de takarhatja a töltést. A felvételeken látható árnyékok is ezt támasztják alá.
A levélhez a képeket én szúrtam be, szobor, környezet és háttér stimmel.
Javaslat: Helyszín: Magyarország, Mohács, Alsó Dunasor és kikötő
Képfelirat ill. a múzeumi nyt.j. eleje biztosan nem helyes, a Petőfi gőzös passz, az nem látszik. -----------------
Tisztelt Fortepan! Az (mellesleg kiváló) képarchívumukban található egy kép : 1952. Magyarország ťÁruberakás Dunaföldvár hajóállomáson a "PETŐFI" gőzös.Ť Leltári jelzet: 30620 ADOMÁNYOZÓ: Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum / Archívum / Negatívtár / Szollár Ferenc gyűjteménye KÉPSZÁM: 133069 A képaláírás viszont szerintem téves. Mint (volt) dunaföldváriként tudom, hogy a földvári szovjet emlékmű nem így néz ki (és csak egy van), hanem így: https://photos.wikimapia.org/p/00/02/66/59/45_full.jpg Szerintem megtaláltam a valódi helyszínt Mohácson: https://www.kozterkep.hu/19674/szovjet-hosi-emlekmu
Az emlékmű már nem áll, helyette egy stilizált szobor található: http://www.mohacsihalaszle.hu/images/mohacs01.jpg Kérem nézzék meg Önök is a képeket és módosítsák a bejegyzést, ha helytállónak találják az észrevételemet. Üdvözlettel: BI.
179298 te cikkrészleted : "a szabadság vezeti a munkást a művészethez." sokkal jobban leírja a fotót, mintha a "Béke" sematikus cím alapján kellene felísmerni.
És el is fogadható, -1%. Ha láthatnánk az Elzettnél, az lenne az igazi.
Nézegettem a 18022-t, és arra jutottam, hogy a realista művész a dicsőségtáblán alighanem magát a gyárat ábrázolta, ahol a munkaverseny zajlott. Erre utal legalábbis a baloldali (vélhetően: szerelde-) épület ablakkiosztásának hasonlósága a kép jobb oldalán látható gyárépület ablakaihoz. Megnéztem az 1945-55 közötti építészeti eredményeket összegző művet, és találtam egy meglepően hasonló gyárat. Jászberény, aprítógépgyár.
Ezt találtam az Arcanumon, a "Szabadság" 1947 március 21-i számában, "A hatvanéves Berény Róbert..." című írásban:
"Berény Róbertet az ünneplések sorozata sem zökkenti ki munkájából: a falon legújabb művének vázlatait látjuk, az Elzett-gyár kultúrhelyisége számára fest hatalmas kompozíciót. Tárgya: a szabadság vezeti a munkást a művészethez."
A két kép nem a CSA-ban lévő cukrászdát ábrázolja, hanem a híres neves Orgona Eszpresszót, Szigetszentmiklós József Attila tér ... (a Pál Utcai Fiúk törzshelye 🙂 esténként próba után itt találkoztunk) érdekes hogy 63-tól a 80 évek végéig ... nem sokat változott !!!.
Az utcakép, a keskeny oldalablak alapján a levélírónak van igaza.
Csak közelítek. A háttérben a kompozíció 3 variációja átható. Feltételezem, hogy megrendelésre készül a pannó, de nem biztos.
A vázlat alapján készül a nagyméretű kép, rajzszénnel természetesen :)
Mit látunk a képen? Különböző művészeti ágak jelennek meg. Balról jobbra: -festő , festőlány, kezében ecset és festőpaletta
-szobrász, kőfaragó kalapáccsal
-színészet - ülő lány, maszkkal a kezében
- zene , a sátor bejáratánál álló lány kezében csörgődob
- irodalom, a legelső, még nagyon nincs kész figura kezében egy papírlap, írással
-mérnök, a kalapos úriember kezében körző
-zene, a háttérben gitárral (hegedűvel?) a kezében ülő lány
A Majálist keresném, az eddig ismert címek közül ahhoz van legközelebb, a sátorokról nem is beszélve
"A 40-es évek végén a tematikus piktúra felé fordult, nagyméretű, igényes kompozíciókat készített (Festőnövendék, 1947; Majális, 1950; Műterem-látogatás, " /Művészeti Lexikon/
A két kép nem a CSA-ban lévő cukrászdát ábrázolja, hanem a híres neves Orgona Eszpresszót, Szigetszentmiklós József Attila tér ... (a Pál Utcai Fiúk törzshelye 🙂 esténként próba után itt találkoztunk) érdekes hogy 63-tól a 80 évek végéig ... nem sokat változott !!!.
A kérdés, mi a mű címe, mi az eredménye, egy nagyobb festmény, mozaik, vagy bármi, a ceruza változat milyen célt szolgál?. Az tudjuk, hogy a festmény alapján készül. :)