E topik a http://www.fortepan.hu gyűjteményben fellelhető városképek, részletek, helyszínek, esetleg korszakok-időpontok, személyek, járművek beazonosítására szolgál. A honlap szerkesztői az itt olvasható azonosításokat veszik át.
A Fortepan új kulcsszó-címke rendszeréről a Fortepan címkézés topikon kaphattok bővebb információt. Testvértopikunk a Budapest anno...
A Fortepanhoz lazán kapcsolódó egyéb témákkal forduljatok a
Kávézóna a FortePan-hoz topichoz
179298 te cikkrészleted : "a szabadság vezeti a munkást a művészethez." sokkal jobban leírja a fotót, mintha a "Béke" sematikus cím alapján kellene felísmerni.
És el is fogadható, -1%. Ha láthatnánk az Elzettnél, az lenne az igazi.
Nézegettem a 18022-t, és arra jutottam, hogy a realista művész a dicsőségtáblán alighanem magát a gyárat ábrázolta, ahol a munkaverseny zajlott. Erre utal legalábbis a baloldali (vélhetően: szerelde-) épület ablakkiosztásának hasonlósága a kép jobb oldalán látható gyárépület ablakaihoz. Megnéztem az 1945-55 közötti építészeti eredményeket összegző művet, és találtam egy meglepően hasonló gyárat. Jászberény, aprítógépgyár.
Ezt találtam az Arcanumon, a "Szabadság" 1947 március 21-i számában, "A hatvanéves Berény Róbert..." című írásban:
"Berény Róbertet az ünneplések sorozata sem zökkenti ki munkájából: a falon legújabb művének vázlatait látjuk, az Elzett-gyár kultúrhelyisége számára fest hatalmas kompozíciót. Tárgya: a szabadság vezeti a munkást a művészethez."
A két kép nem a CSA-ban lévő cukrászdát ábrázolja, hanem a híres neves Orgona Eszpresszót, Szigetszentmiklós József Attila tér ... (a Pál Utcai Fiúk törzshelye 🙂 esténként próba után itt találkoztunk) érdekes hogy 63-tól a 80 évek végéig ... nem sokat változott !!!.
Az utcakép, a keskeny oldalablak alapján a levélírónak van igaza.
Csak közelítek. A háttérben a kompozíció 3 variációja átható. Feltételezem, hogy megrendelésre készül a pannó, de nem biztos.
A vázlat alapján készül a nagyméretű kép, rajzszénnel természetesen :)
Mit látunk a képen? Különböző művészeti ágak jelennek meg. Balról jobbra: -festő , festőlány, kezében ecset és festőpaletta
-szobrász, kőfaragó kalapáccsal
-színészet - ülő lány, maszkkal a kezében
- zene , a sátor bejáratánál álló lány kezében csörgődob
- irodalom, a legelső, még nagyon nincs kész figura kezében egy papírlap, írással
-mérnök, a kalapos úriember kezében körző
-zene, a háttérben gitárral (hegedűvel?) a kezében ülő lány
A Majálist keresném, az eddig ismert címek közül ahhoz van legközelebb, a sátorokról nem is beszélve
"A 40-es évek végén a tematikus piktúra felé fordult, nagyméretű, igényes kompozíciókat készített (Festőnövendék, 1947; Majális, 1950; Műterem-látogatás, " /Művészeti Lexikon/
A két kép nem a CSA-ban lévő cukrászdát ábrázolja, hanem a híres neves Orgona Eszpresszót, Szigetszentmiklós József Attila tér ... (a Pál Utcai Fiúk törzshelye 🙂 esténként próba után itt találkoztunk) érdekes hogy 63-tól a 80 évek végéig ... nem sokat változott !!!.
A kérdés, mi a mű címe, mi az eredménye, egy nagyobb festmény, mozaik, vagy bármi, a ceruza változat milyen célt szolgál?. Az tudjuk, hogy a festmény alapján készül. :)
Nemrég megláttam az alábbi képet és Vác jutott eszembe. A Váci Malom 1950 környékén kezdett el épülni, úgyhogy nem kizárható, hogy akkor még nem voltak ott a tározók. A háttérben látható épület pedig valószínűleg az akkori Váci Egyesült Izzó, mely 1894-ben épült, akkor még csak laktanyaként, később gyárként működött.