E topik a http://www.fortepan.hu gyűjteményben fellelhető városképek, részletek, helyszínek, esetleg korszakok-időpontok, személyek, járművek beazonosítására szolgál. A honlap szerkesztői az itt olvasható azonosításokat veszik át.
A Fortepan új kulcsszó-címke rendszeréről a Fortepan címkézés topikon kaphattok bővebb információt. Testvértopikunk a Budapest anno...
A Fortepanhoz lazán kapcsolódó egyéb témákkal forduljatok a
Kávézóna a FortePan-hoz topichoz
Na, a németek sem hazudtolják meg magukat pontosabbságban. Nem tudom pontosan őket, de külön rövidítésük van a csavaros és a kerekes hajtásra, a személyszállítóra és a vontatóra, stb.
A 10412. sz. képen a rövid ideig volt lengyel-magyar határ valamelyik átkelője lehet. Abból küvetkezetetem, hogy a kapun a lengyel címert és az "Isten hozott" feliratot vélem felismerni. Az előtérben álló fegyverest - öltözéke alapján - magyar katonának gondolom.
Nem túl nagy baj a duplikátum, és valóban az örömködés elsődleges, de ne feledjük, ha minden igaz, a "munkánknak" meg lesz az eredménye, az összegyűjtött megfejtések párosítva lesznek a képállománnyal. Ehhez viszont célszerű a minél tisztább, átláthatóbb topik. Én úgy csináltam tegnap, hogy minden feltöltés előtt frissítettem, hogy megnézzem, mi jött az utolsó óta. Így csökkent az esély a duplikátumra. (Nem mertem abbahagyni, mert az időkereső nem működött, és nem akartam még egyszer egyesével végigmenni.) No mindegy is, a lényeg, hogy legyen minden hozzászólásban azonosító szám, kép (esetleg csak link, de a kép talán mindnyájunknak kényelmesebb) és jól azonosító megfejtés szöveg, az esetleges érdekességek megemlítésével. További jó szórakozást mindenkinek.
szega: "Az UTASELLÁTÓ gyökerei a II. világháborúig nyúlnak vissza. A romokban heverő állomásépületek, étkezőkocsik, vasúti vendéglők újjászervezése céljából létrejött a Konzum Szövetkezet, majd abból 1948-ban az Utasellátó Nemzeti Vállalat."
Mwin: "MÁV alkalmazottainak fogyasztási szövetkezete (közismert nevén a MÁV-konzum) volt, amely 1913-ban már több mint 18 ezres tagsággal rendelkezett."
Ellentmondást érzek. Az első szerint csak 1945-ben alakult a szövetkezet, a másik szernt 1913-ban már bőven létezett.
Viszont egy biztos: a betűk 1948 után kerültek le az épületről. Köszönöm mendkettőtöknek! :-)
"Az UTASELLÁTÓ gyökerei a II. világháborúig nyúlnak vissza. A romokban heverő állomásépületek, étkezőkocsik, vasúti vendéglők újjászervezése céljából létrejött a Konzum Szövetkezet, majd abból 1948-ban az Utasellátó Nemzeti Vállalat.
Ez a vállalat államosította az akkor magánkézben lévő pályaudvari vendéglőket, majd 1950-ben a komplett IBUSZ pavilonhálózat is hozzájuk került.
A 60-as évek közepétől a pályaudvarokon megjelentették a modern automatákat, amikből hideg/meleg italokat, szendvicseket is lehetett kapni. A 80-as évektől a vállalat különböző nagy rendezvények lebonyolításában is részt vállalt, ezek közül is legnagyobb feladatot az első, 1986-ban rendezett F1-es verseny jelentette. Három nap alatt több mint 350.000 embert szolgáltak ki.
1990-ben a cég beolvadt a MÁV-ba, 1996-ban pedig Rt.-vé alakulva a háló és fekvő kocsikon nyújtott szolgáltatások váltak fő profiljává."
Magyarországon a városi fogyasztási szövetkezeti mozgalom méreteiben meg sem közelítette a falusit, és jobbára csak a közalkalmazotti rétegek körében, állami támogatás mellett tudott gyökeret verni. Taglétszámát tekintve legnagyobb a MÁV alkalmazottainak fogyasztási szövetkezete (közismert nevén a MÁV-konzum) volt, amely 1913-ban már több mint 18 ezres tagsággal rendelkezett. Ez azonban erősen kötődött az államvasutak hierarchiájához, s így sokban eltért a klasszikus szövetkezeti alapelvektől. Nem érvényesült az egy tag–egy szavazat elve, előnyt élvezett az üzletrészek kamatoztatása. Lehetővé tették a hitelbe vásárlást, aminek ellenértékét hivatalból vonták le a tagok fizetéséből. A másik jelentékenynek mondható alapítás, a Köztisztviselők Fogyasztási Szövetkezete 1893-ban jött létre. Jó ideig még árudával sem rendelkezett, hanem a Földművelésügyi Minisztérium épületében lévő raktárhelyiségből látta el tagjait.
a gs egy érdekes magyar öszvér, gőzship lehetne az ss, (steamship), vagy ds(dämpferschiff) azaz gőzhajó szavakból. De miután a magyar hajózásban eredendően a német volt a vezénylő nyelv, valószínűleg a ds "magyarosodott" gs-re:-)
Az "ms" már egyszerűbb, a német "motorschiff" rövidítése, magyar jelentése majdnem tükörfordításban: "géphajó".Így is emlegetik a hivatalos szövegekben.
Hajózási zsargongyűjtemény, úgy tudom, nem létezik, de tengerész változata igen.
Jó, én is örülök, hogy történetesen a SZENT ISTVÁN, mely gyermekkorom legendás hajója volt, nem egy történet főszereplője, itt is megjelenik, de számomra érdekesebb a hol, ugyanis nagy eséllyel olyan helyen, ahol ma már legfeljebb a parti rézsű bokrai között találhatsz utalást csak arra, hogy itt valaha volt egyáltalán hajóállomás.
Más szóval, ha a fenti hajót szeretném nézegetni, ahhoz nekem nem kell a Fortepan, elég kinyitnom a saját albumomat, ahol nem kicsit nagyobban meg is nézhetem.
Valaki el tudja olvasni (vagy tudja), hogy mi volt az oldalhomlokzatra kiírva, mielőtt eltávolították a betűket? Az első és második emelett között. Valami ...szövetkezet talán?
Szerintem sincs annak különösebb értelme hogy leírjuk az egyébként magától értetődő látványt. Pl gyerekek játszanak, vagy Lánchíd vagy a hajó nevének leolvasása... Ha nincs mögötte további háttérinformáció, akkor a Vajdahunyad várát "megfejteni" max egy vitenáminak nem sikerül.
Viszont hogy hol, mikor, miért készült a kép, az némileg túlmutat az íráskészségen.
Ha pl. egy motor van a képen, milyen típus, mikori, hol, mikor... ?