Keresés

Részletes keresés

fd6667 Creative Commons License 2010.11.23 0 0 3944

Na, a németek sem hazudtolják meg magukat pontosabbságban. Nem tudom pontosan őket, de külön rövidítésük van a csavaros és a kerekes hajtásra, a személyszállítóra és a vontatóra, stb.  

Előzmény: tehtube (3943)
tehtube Creative Commons License 2010.11.23 0 0 3943

ds Dampf Schiff

ms Motor Schiff

A gs valószínűleg a félig magyarított változat Gőz Schiff

Mint az építőiparban, a viziközlekedésben is, errefelé máig a német a fő nyelv.

 

Én jobban szeretem az angol meghatározást, szabatosabb:

ps Paddle Steamer - lapátkerekes gőzös

ss Steam Ship - csavargőzös

mpv Motor Paddle Vessel - motoros, lapátkerekes

ms

Előzmény: John Howard (3929)
fd6667 Creative Commons License 2010.11.23 0 0 3942

  TÁNCSICS a Bem József térnél

Törölt nick Creative Commons License 2010.11.23 0 0 3941

Szerintem (is) tükrözött, így áll helyesen:

 

 

Előzmény: incitatus (3885)
fd6667 Creative Commons License 2010.11.23 0 0 3940

http://www.fortepan.hu/_photo/download/fortepan_10412.jpg

 

A 10412. sz. képen a rövid ideig volt lengyel-magyar határ valamelyik átkelője lehet. Abból küvetkezetetem, hogy a kapun a lengyel címert és az "Isten hozott" feliratot vélem felismerni. Az előtérben álló fegyverest - öltözéke alapján - magyar katonának gondolom.

 

 

berry_l Creative Commons License 2010.11.23 0 0 3939

2 napja nem voltam gépközelben. 400 új hozzászólás azóta... Estig kitart mire azt átnézem, mi lett megfejtve :)

Előzmény: incitatus (3937)
incitatus Creative Commons License 2010.11.23 0 0 3938

Ez csak akkor ellentmondás, ha a MÁV Konzum és a Konzum Szövetkezet ugyanaz.

Előzmény: John Howard (3932)
incitatus Creative Commons License 2010.11.23 0 0 3937

Nem túl nagy baj a duplikátum, és valóban az örömködés elsődleges, de ne feledjük, ha minden igaz, a "munkánknak" meg lesz az eredménye, az összegyűjtött megfejtések párosítva lesznek a képállománnyal. Ehhez viszont célszerű a minél tisztább, átláthatóbb topik.  Én úgy csináltam tegnap, hogy minden feltöltés előtt frissítettem, hogy megnézzem, mi jött az utolsó óta. Így csökkent az esély a duplikátumra. (Nem mertem abbahagyni, mert az időkereső nem működött, és nem akartam még egyszer egyesével végigmenni.) No mindegy is, a lényeg, hogy legyen minden hozzászólásban azonosító szám, kép (esetleg csak link, de a kép talán mindnyájunknak kényelmesebb) és jól azonosító megfejtés szöveg, az esetleges érdekességek megemlítésével. További jó szórakozást mindenkinek.

Előzmény: szega (3910)
renke86 Creative Commons License 2010.11.23 0 0 3936

11443

Veszprém, a háttérben a Benedek-hegy. Az oldalon szerintem tükrözve van a kép

renke86 Creative Commons License 2010.11.23 0 0 3935

10580 Graz, óratorony

 

Yogi Creative Commons License 2010.11.23 0 0 3933

Link helyett igazán betehetnéd a képet, most már ugyanolyan egyszerű, és megkönnyíti az olvasók dolgát.

Előzmény: szega (3894)
John Howard Creative Commons License 2010.11.23 0 0 3932

szega: "Az UTASELLÁTÓ gyökerei a II. világháborúig nyúlnak vissza. A romokban heverő állomásépületek, étkezőkocsik, vasúti vendéglők újjászervezése céljából létrejött a Konzum Szövetkezet, majd abból 1948-ban az Utasellátó Nemzeti Vállalat."

 

Mwin: "MÁV alkalmazottainak fogyasztási szövetkezete (közismert nevén a MÁV-konzum) volt, amely 1913-ban már több mint 18 ezres tagsággal rendelkezett."

 

Ellentmondást érzek. Az első szerint csak 1945-ben alakult a szövetkezet, a másik szernt 1913-ban már bőven létezett.

 

Viszont egy biztos: a betűk 1948 után kerültek le az épületről. Köszönöm mendkettőtöknek! :-)

Előzmény: szega (3928)
Mwin Creative Commons License 2010.11.23 0 0 3931

Nem, logikusnak tűnik, de eredetük a múlt homályába vész.

Ami azonban ma is él: a hajóneveket mindig nagy betűvel írják.

Előzmény: John Howard (3929)
John Howard Creative Commons License 2010.11.23 0 0 3929

gs: gőzös

ms: motoros

 

Vagy ez így erőltetett? ;-)

Előzmény: Mwin (3924)
szega Creative Commons License 2010.11.23 0 0 3928

Na, ezt találtam:

 

"Az UTASELLÁTÓ gyökerei a II. világháborúig nyúlnak vissza. A romokban heverő állomásépületek, étkezőkocsik, vasúti vendéglők újjászervezése céljából létrejött a Konzum Szövetkezet, majd abból 1948-ban az Utasellátó Nemzeti Vállalat.

Ez a vállalat államosította az akkor magánkézben lévő pályaudvari vendéglőket, majd 1950-ben a komplett IBUSZ pavilonhálózat is hozzájuk került. 

A 60-as évek közepétől a pályaudvarokon megjelentették a modern automatákat, amikből hideg/meleg italokat, szendvicseket is lehetett kapni. A 80-as évektől a vállalat különböző nagy rendezvények lebonyolításában is részt vállalt, ezek közül is legnagyobb feladatot az első, 1986-ban rendezett F1-es verseny jelentette. Három nap alatt több mint 350.000 embert szolgáltak ki.

1990-ben a cég beolvadt a MÁV-ba, 1996-ban pedig Rt.-vé alakulva a háló és fekvő kocsikon nyújtott szolgáltatások váltak fő profiljává."

Előzmény: John Howard (3923)
Mwin Creative Commons License 2010.11.23 0 0 3927

Google a barátunk:

 

Magyarországon a városi fogyasztási szövetkezeti mozgalom méreteiben meg sem közelítette a falusit, és jobbára csak a közalkalmazotti rétegek körében, állami támogatás mellett tudott gyökeret verni. Taglétszámát tekintve legnagyobb a MÁV alkalmazottainak fogyasztási szövetkezete (közismert nevén a MÁV-konzum) volt, amely 1913-ban már több mint 18 ezres tagsággal rendelkezett. Ez azonban erősen kötődött az államvasutak hierarchiájához, s így sokban eltért a klasszikus szövetkezeti alapelvektől. Nem érvényesült az egy tag–egy szavazat elve, előnyt élvezett az üzletrészek kamatoztatása. Lehetővé tették a hitelbe vásárlást, aminek ellenértékét hivatalból vonták le a tagok fizetéséből. A másik jelentékenynek mondható alapítás, a Köztisztviselők Fogyasztási Szövetkezete 1893-ban jött létre. Jó ideig még árudával sem rendelkezett, hanem a Földművelésügyi Minisztérium épületében lévő raktárhelyiségből látta el tagjait.

 

(www.tankonyvtar.hu)

Előzmény: John Howard (3923)
* * BPO-700 * * Creative Commons License 2010.11.23 0 0 3926

:)

Előzmény: Törölt nick (3919)
szega Creative Commons License 2010.11.23 0 0 3925

Nem lehet, hogy az Utasellátó elődje volt?

Előzmény: John Howard (3923)
Mwin Creative Commons License 2010.11.23 0 0 3924

off

a gs egy érdekes magyar öszvér, gőzship lehetne az ss, (steamship), vagy ds(dämpferschiff) azaz gőzhajó szavakból. De miután  a magyar hajózásban eredendően a német volt a vezénylő nyelv, valószínűleg a ds "magyarosodott" gs-re:-)

 

Az "ms" már egyszerűbb, a német "motorschiff" rövidítése, magyar jelentése majdnem tükörfordításban: "géphajó".Így is emlegetik a hivatalos szövegekben.

 

Hajózási zsargongyűjtemény, úgy tudom, nem létezik, de tengerész változata igen.

Sok érdekes információt tudhatsz meg Horváth József parancsnok úr oldalán: http://www.uskok.eoldal.hu/

On

 

Előzmény: BONNIE (3920)
John Howard Creative Commons License 2010.11.23 0 0 3923

Köszi! :-)

 

...és ez miféle szövetkezet volt tulajdonképpen (és mikor)?

Előzmény: szega (3921)
BONNIE Creative Commons License 2010.11.23 0 0 3922

Egyik kedvenc részletem :)

http://dezso.klebercz.hu/kult_majk.htm

Előzmény: fd6667 (3913)
szega Creative Commons License 2010.11.23 0 0 3921

"MÁV Konzum Szövetkezet"

Előzmény: John Howard (3912)
BONNIE Creative Commons License 2010.11.23 0 0 3920

OFF

Mwin Úr! Hol találok valami rövid összefoglalást a gs, ms, stb rövidítések megfejtéséről? Előre is köszi!

ON

Előzmény: Mwin (3898)
Mwin Creative Commons License 2010.11.23 0 0 3918

Jó, én is örülök, hogy történetesen a SZENT ISTVÁN, mely gyermekkorom legendás hajója volt, nem egy történet főszereplője, itt is megjelenik, de számomra érdekesebb a hol, ugyanis nagy eséllyel olyan helyen, ahol ma már legfeljebb a parti rézsű bokrai között találhatsz utalást csak arra, hogy itt valaha volt egyáltalán hajóállomás.

Más szóval, ha a fenti hajót szeretném nézegetni, ahhoz nekem nem kell a Fortepan, elég kinyitnom a saját albumomat, ahol nem kicsit nagyobban meg is nézhetem.

Pl ezt, mert ez is az én képem:

http://www.hajoregiszter.hu/keretezes.php?kep=img/18/18-52-262.jpg&full=1&lang=hu&picid=262

Előzmény: szega (3910)
* * BPO-700 * * Creative Commons License 2010.11.23 0 0 3917

Ami így néz ki ma:

 

Előzmény: Törölt nick (3903)
* * BPO-700 * * Creative Commons License 2010.11.23 0 0 3916

Más szemszögből.

Előzmény: Törölt nick (3900)
Mwin Creative Commons License 2010.11.23 0 0 3915

Látom, értesz. Akkor most nem csak én vagyok fordítva bekötve???:-D, 

 

Megjegyzem, pl én pont ezért élvezem Moulin, vagy tiborpapa beírásait, hogy a tieidről és még jó néhányukról nem is beszélve:-)

Előzmény: tehtube (3911)
fd6667 Creative Commons License 2010.11.23 0 0 3913

 Majk puszta (u.p. Oroszlány)

John Howard Creative Commons License 2010.11.23 0 0 3912

Valaki el tudja olvasni (vagy tudja), hogy mi volt az oldalhomlokzatra kiírva, mielőtt eltávolították a betűket? Az első és második emelett között. Valami ...szövetkezet talán?

Előzmény: szega (3870)
tehtube Creative Commons License 2010.11.23 0 0 3911

Szerintem sincs annak különösebb értelme hogy leírjuk az egyébként magától értetődő látványt. Pl gyerekek játszanak, vagy Lánchíd vagy a hajó nevének leolvasása... Ha nincs mögötte további háttérinformáció, akkor a Vajdahunyad várát "megfejteni" max egy vitenáminak nem sikerül.

Viszont hogy hol, mikor, miért készült a kép, az némileg túlmutat az íráskészségen.

Ha pl. egy motor van a képen, milyen típus, mikori, hol, mikor... ?

Előzmény: Mwin (3907)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!