Tóth Andival mentorként nekem az a problémám, hogy amikor a közönség a saját (tucat)számaira reagált, akkor sem volt benne annyi önreflexió, hogy legalább egyetlen egyszer elgondolkodjon, hogy azokban a kritikákban lehet valami igazság is, mindig minden kritikát személyes sértésnek vett és egészen agresszív, esetenként kifejezetten bunkó stílusban reagált. Ha ezt a stílust hozza magával a műsorba is, akkor jajj annak, akinek vele kell(ene) majd együtt dolgoznia, legyen az akár a műsorba jelentkező előadó, mentor vagy bármilyen más munkatárs.
Bagdi Enikő története egyszerre elképesztő és elszomorító. Youtube-on ott árválkodik egy 1,3 milliós megtekintésnél tartó dal, és se előtte, se utána semmi. Vannak még talán páran, akik arra is emlékeznek, hogy milyen gusztustalan körülmények között esett ki. Aztán teljesen eltűnt, pedig egészen egyedi hangja volt (van/lenne - ki tudja, mi van vele).
De visszatérve az eredeti kérdésre, szerintem a saját dalokkal az volt a gond, hogy végképp irreálissá tették vele a versenyt. Egy saját dal és egy feldolgozás előadásának összehasonlítása teljességgel lehetetlen. Volt, akit egy saját dal akár fel is emelhetett, de inkább azokra emlékszünk, akiket ezzel kinyírtak (lásd pl. a Burai féle förtelem esete egy egészen jó hangú előadóval).
Na basszus, most esett le, hogy Mihályfi Lucát összekevertem egy korábbi Lucával (aki csak úgy magában Luca). Akkor az alteres lányból nem csináltak tucatpopost, csak Mihályfi Lucából kreáltak egy tucatelőadót...
Annyiban vitatkoznék, hogy Lucára nem lehet ráhúzni, hogy ő a tipikus tehetségkutatóból kikerült előadó. Indult ugyan az X Faktorban, de még abban sem vagyok biztos, hogy valamikor képernyőre került, és még az élők, sőt a Mentorház előtt kitették. Az ő előadói karrierjéhez a műsor nem adott hozzá nagyon semmit, a nézők nem itt ismerték meg. ByeAlex látott benne valamit, ő írt neki először számokat - és azok szerintem egy egészen egyedi hangzásvilágot tükröztek, nem volt olyan érzésem, hogy egy Gold Recordsos, menedzserek által gyártott kreálmány lenne.
Aztán nem tudom mikor történt a váltás és miért, de mostanra az alter helyett egy trendi (dögös csaj) tucatpopos irányt vett az egész - és ami a legfurább, hogy például a belinkelt dal alatt a kommentek túlnyomó többsége pozitív.
A Blahalouisianát és a Honeybeastet kifejezetten kedvelem és hallgatom, egy zenekarnak azért biztosan nagyobb a mozgástere a saját stílusa kialakításában (már csak azért is, mert maguknak írják a zenét), mint egy tehetségkutatóból jövő előadónak.
Amúgy Tóth Andi zsűritagként nem volt épp a legrosszabb, nekem legalábbis kimondottan tetszett addig, amíg rá nem függött Trap kapitányra és Schoblocher Barbarára. Onnantól kínos volt.
Amúgy kíváncsi lennék, hogyha Tóth Andi a lányok csapatát kapná, akkor őket is a saját stílusába terelné, vagy az ő saját stílusuk erősítésében segítené a csajokat? Andinak ez az ultra-szexi stílus alapvetően business jellegű, szerintem úgy érezte, hogy ez kell a sikerhez, nem elég a tehetség+szorgalom, és lényegében ezzel a provokatív stílussal "beint" a társadalomnak.
Most látom, hogy a reklám szerint még mindig lehet jelentkezni a versenybe. Tartok tőle, hogy hiába tartottak egy kis adásszünetet, az emberek nem felejetenek. Túl sok ember esett már pofára. Szerintem akinek van egy csepp esze, nem ugrik be. Ha tehetséges, azért, ha nem, akkor meg azért...
Nézem a "Hazatalálsz" sorozatot, benne Tóth Andival, aki teljesen el van változva. Na, nem a "takonyfogója" miatt! Hatalmas a feje, hosszú az orra, feltöltve a szája...mintha nem is ő lenne!
Én akkor szoktam le az X-Faktor szorgos figyelemmel kíséréséről, amikor összesűrítették a műsor sorozatot, és elkezdték párosával kiszórni a versenyzőket, hogy még karácsony előtt befejeződjön az egész.
Nyilván a britek is így csinálták kezdettől, ami a karácsony előtti zárást illeti, de csak azt... Azért, hogy mág a karácsonyi nagy bevásárlások idejére kijöjjenek a kislemezekkel, főle a győztesével. Mert az, hogy a karácsony előtti háéten, illetve karácsony hetében ki vezette a slágerlistát, az nagy társadalmi esemény volt, pontosabban annak a bejelentése a BBC-n.
Ami végképp szembement mindennel, amit az X képvisel, az az volt, amikor ByeAlex megtrollkodta az egész X-et a USNK-val... és mindenki csak kamillázott, mint a luki nyúl, hogy jé, ezt így is lehet...?
Az X-Faktor élőshow-k történetének egyik legnagyobb mélypontja az volt, amikor Burai dalát kellett szegény versenyző lánynak előadni a "mocskos pénzről". Ocsmány egy dal volt, nyomokban sem tartalmazott slágergyanús jelleget, teljesen vakvágányra vitte a versenyzőt, aki talán pont akkor vagy nem sokkal utána jól ki is esett.
De ettől lett unalmas Manuel is, aki még a döntő előtt kizúgott az egy kaptafára írt saját dalaival. Sólyom Bernivel nem szenvedtek saját dalokkal, vígan elvolt a feldolgozásokkal, meg is nyerte, persze teljesen érdemtelenül, de az már egy másik kérdés...
Szóval, igen, ésszel kell saját vagy az énekesnek személyre szabott dalt adni akkor, amikor még versenyben van.
Saját dalok... Az X-faktor is, de a többi tehetségkutató is, konkrétan előadókat kerestek, nem szerzőket. Az is egy érdekes műsor lenne, ahol csak saját dalokkal lehet indulni, de ahhoz ez az ország szerintem kicsi, kevés értékelhető versenyzőt lehetne képernyőre engedni a jelentkezők közül.
De jobban is járnak az énekesek, ha inkább feldogozásokat csinálnak, és később is csak ezek közé szúrják be a saját, vagy nekik írt számokat. Egy jó, személyre szabott feldolgozás is üthet nagyot, és legalább egy már bevált alapanyagból lehet dolgozni. Azt nem tudom, mi ennek a jogi háttere... Lehet, hogy ez akadály lehet?
Most néztem friss egy beszélgetést a (2014-es) rising star-os Abbe Lewis-al, aki hozzáment a versenyzőtársához, Verba Barnához... A popzeneipart ők sem robbantották fel, de legalább van már három gyerekük. Nem minden a popzene. :)
A lejtmenet akkor folytatódott, amikor azt is engedték, hogy a versenyzők "saját dalukat" adják elő,
Szerintem pont ez mutatja meg a hatalmas szakadékot a mi elvárásaink és a műsor érdeke között. Mert ugyan az X mindig a sávja dobogósa volt, de ezzel a dalírással tudta Alex a kereskedelmileg kiemelten fontos célcsoportot behúzni, mitöbb, eleve rávenni arra a fiatalokat, hogy szóba kerüljön köztük az X. Ez a műsornak, mint gazdasági vállalkozásnak jól jön, nekünk és még maroknyi nézőnek nem. És lehet bármi romantikát elvárni mögé vetíteni, az X célja első sorban a magasabb áron bőséges mennyiségben eladható reklámok keretműsorának lenni. Anno Malek-Novák-Geszti hozta a nézettséget, ma Majka-T.G-T.A, ez van, és ha ezt megértjük, akkor elég sok bosszúságtól (?!) kíméljük meg magunkat.
tud valaki egyetlen dalt is, mi fennmaradt az utókornak?
Konkrét dalt nem, mert nem hallgatom, de saját illetve főleg Alexszel írt közös Alee és Manuel dalok sokáig listán voltak, és a két említett előadó ma is sikeres - akkor is, ha ezt a tényt nem divat ma elismerni itt a topikban.
És ugye az apróbetű:
-nem néztem a tótandis évadot miatta, tehát nem kedveltem -Aleet vagy kit nagyon nem szerettem -Manuelről hideglelésem volt, visszaolvasható mindez... - még mielőtt újfent indokolatlan gyanúba keveredem itt hirtelen. Hja és abszolút nincs ínyemre ez a lejtmenet nekem sem, de próbálom helyén kezelni.
..."Mihályfi Luca, akinek a korai klippjeit én érdeklődéssel hallgattam, és reménykedtem, hogy lehet belőle egy izgalmas előadó - ha ByeAlex találmánya, ha nem.
Aztán a youtube-on, kábé 1 hónappal ezelőttről ezt találtam"... ..."Egészen borzasztó tucatzene"
.
Annak idején (2008-ban) az X Factorban Alexandra Burke Halleluja előadását rendesen felkapta az internet, nagyon odatette magát... Aztán, miután megnyerte a tehetségkutatók, a managerek csináltak belőle egy kipofozott/kisportolt/táncos tucat-popelőadót, tucat-számokkal.
Emlékszem, amikor a műsort követően, de messze nem azonnal, kijöttek az első videói, csak néztem, hogy akkor ezt így hogy...? Erre szórják el a tehetségét?
"Szerintem nem kellett volna a zsűriknek elkezdeni "dalokat írni" a versenyzőknek, mert azok nem sikerültek jól (tud valaki egyetlen dalt is, mi fennmaradt az utókornak?)"
.
Wolf Katinak Geszti írta a dalt, a zenét nem (Rakonczai V., Rácz G.), de az eurovízióra jó volt... utána hívták is az előadót külföldi fellépésekre is.
Szerintem nem kellett volna a zsűriknek elkezdeni "dalokat írni" a versenyzőknek, mert azok nem sikerültek jól (tud valaki egyetlen dalt is, mi fennmaradt az utókornak?). Az még jó volt, amikor végén a két döntősnek írtak egy "győztes dalát" és azt a nyertes előadta.
A lejtmenet akkor folytatódott, amikor azt is engedték, hogy a versenyzők "saját dalukat" adják elő, majd elkövették azt a hibát is, hogy megjelentek a klipek, az adott heti adással szinte egy időben (aránytalan előny a többi versenyzővel szemben).
Azt nem tudom hogy "ezek" a mentorok milyenek lesznek, de szinte már mindegyik "feni a tollát", hogy dalt írjon a saját versenyzőjének (Gáspár pl. éppen azzal a szerzeménnyel -és a hülye trollkodásával- lehetetlenítette el Patrikot).
Ha pl. Andi olyan dalokat ír, mint saját magának mikor még "énekelt", akkor nem sok jót remélek a versenyzőjének.
Most látom, hogy indul még egy évad... már sokat írtatok, szóval lehet hogy semmi újat nem mondok már, de én nagyon örülök hogy
1. lecserélték a régi mentorok nagyját (ideje volt már)
2. Tóth Andi lesz a női mentor (kíváncsi leszek, hogy ebben a szerepben, amikor nem neki magának kell majd versenyeznie hanem mentorálni másvalakit, hogyan fog viselkedni. Sokat hangoztatta, h magával szemben mindig nagyon kemény, a maxot várja el stb. de egy idegen mentorálásakor ez a stílus már nem lesz tartható... más kell majd... remélem ő maga is talál magának valami jobb stílust a verseny alatt, mint amiben elkezdte nyomni.)
A másik három mentor számomra full érdektelen. Amúgy sem ártott volna 2 női mentor, de gondolom azt nem lehet licensz szerint.
Remélem, hogy az összerakott zenekarok esetén kitalálnak majd valamit, hogy legyen reális esélyük nagyot menni. A napokban pont hallgattam a Harmoniestól az Utoljára sírtam értedet, és a Synergytől a Mesélek a bornakot. Ezek szerintem nagyon jó számok. Sajnálom, hogy hamarabb szétestek, minthogy kiforrhatták volna magukat.
Luca példája is mutatja: nem csoda hogy ilyen "tehetségkutatókból" kikerülni már nem hogy boomer, de egyenesen cringe a fiatalok többségénél, hiszen ha ilyenből jössz, te csak egy megkreált tucattermék vagy - és sajnos igazuk is van ebben. Nem véletlen hogy mostanában nem "tehetségkutatósok" a leginkább felkapottak, hanem pl. Azahriah, Krúbi, Pogány Induló vagy a női vonalon Sisi, Ajsa Luna. A Goldnál is azok az előadók mennek nagyot, akiknek közük sincs ezekhez a műsorokhoz és jóval magasabb szintet képviselnek (Margaret Island, Blahalouisiana, Honeybeast, Carson Coma, stb.). Egyedüli szabályt erősítő kivétel Manuel maradt.
Anno Tóth Gabi is volt mentor, (akkor még nem volt botrányos, csak megosztó), ráadásul nem egy évadban, sőt nyert is Obicz Barbival.
Kíváncsi leszek Andira, elég sokáig "csendben volt" a szereplése előtt (csak nem "elterelték"), mert ő eléggé sok botrányos dologban benne volt az elmúlt időszakban és a nézők nem felejtenek!
Bekukkantottam, mert kíváncsi voltam, ki mit szól Tóth Andi leendő mentorhoz. Nem kellett csalatkoznom. :)
Mondjuk, ha Istenesné zenei teljesítménye elég volt a mentorsághoz, akkor Tóth Andi szuper mentor lesz. Csak hát ugye ott vannak a cikkek arról, hogy milyen "szépeket" mondott anno erről a "tehetségkutatóról", persze tuti ezt is meg tudná magyarázni.
Más: egy oldallal korábban szóba került Mihályfi Luca, akinek a korai klippjeit én érdeklődéssel hallgattam, és reménykedtem, hogy lehet belőle egy izgalmas előadó - ha ByeAlex találmánya, ha nem.
Egészen borzasztó tucatzene, itt az embernek nem az az érzése támad, hogy ezt már valahol hallottam, hanem az, hogy ezt már ezerszer hallotta. A Gold Records őt is szépen kinyírta, amit személy szerint nagyon sajnálok.