A szivacsos anyagok nem túl jó csillapítóanyagok. A vastag, testes függönyök viszont annál inkább,ráadásul, ha elhúzható, akkor még variálni is lehet az elnyeletés mértékét.Jól működhetnek adott esetben a falra felrakott vastag szőnyegek is, ámbár kérdéses, hogy ez a "dizájn" mennyire elfogadható egy lakószobában :)
Az, hogy csillapítani, ráadásul még elég hányaveti kifejezés, mert sokféle csillapítóanyag, sokféle frekvenciatartományban csillapít. Ha valaki nem vaktában tapogatózik, hanem többé -kevésbé tudatosan alkalmaz csillapításokat, annak nem árt tudni, hogy melyek ezek a frekitartományok, és ,hogy az alkalmazandó anyagok hol, és mennyit csillapítanak. Rosszul megválasztott, és/vagy elhelyezett csillapító eszközökkel lehet csapnivalóan rossz eredményt is elérni. Azt nem hinném, hogy a hangsugárzók mögé rakott csillapítás a dinamikát csökkentené.Itt szerintem fogalomzavar lesz...
Én azzal a nézettel is azonosulni tudok, amely azt állítja, hogy a dinamika megtartása miatt a sugárzók mögötti felületeken nem kell különösebben csillapítani. Maximum mélycsapdákat jó telepíteni a sarkokhoz, ellenben a lehallgató "vonal" mögötti oldalfalakat és különösen a hátfalat erőteljesen csillaptani kell. Alakalmazható a felületnövelés, csapdázás (térbeli kiemelésekkel, pl polcokkal), diffúzió (pl kúpos szivacsok), hangelnyelő anyagok (brokát, vagy más testes függönyök) használata stb. Nyilván ezek nem profi megoldások, amelyek pl oktávonként más-más technológiát írnak elő, de alapvetésnek nekem elfogadható.
Szóval, komolyan: Irányelvek vannak, de "ökölszabályok" nincsenek. Sajnos a szobaakusztika az az egy olyan komponense a zenehallgatásnak, amit sokszor csak küszködések árán tudunk javítani, vagy többé-kevésbé befolyásolni(ellentétben mondjuk egy rosszul megválasztott hangsugárzóhoz, amit fogunk, és kicserélünk, ha nem tetszik.)
A legkellemetlenebb talán, ha az állóhullámok pont a zenehallgató szék helyén vannak, és azt nemigen tudjuk áthelyezni.
A zenehallgató személyt kétféle hullámok érik : 1: direkt hullámok közvetlenül a hangsugárzó irányából, 2: reflektált hullámok a szoba falairól, és egyéb berendezési tárgyakról ,esetleg ablakfelületekről visszaverődve.
Ezeknek az aránya nagy mértékben befolyásolja a kapott hangot. Ideális esetben a visszaverődést előidéző felületek távol kerülnek a hallgató személytől= Nagy méretű szoba. Ilyenkor kedvezően alacsony lehet a reflektált hangok aránya a direkt hangtól. (távolsággal négyzetesen csökkenő hangnyomás)
Kisebb szobában kompromisszumos megoldásokat lehet csak alkalmazni. Pl csupasz falfelületekkel szemben elnyelő felületek, vagy a padlón elnyelő szőnyeg,vastag, elnyelő függönyök, stb.
Én 1999 -ben hallottam a K501 -t...az sem volt rossz. Volt a frekitartományában direkt egy kis 'leszívás'...és ezáltal nem úgy hallottad, mintha a 'fejedben szólalna' meg a cucc.
Ha a szoba hosszabbik kiterjedése felé sugároznak a hangfalak, akkor ráadásul az esetleg kialakuló állóhullámok hossza is nagyobb s ezáltal a frekvencia alacsonyabb tartományba esik. Az ideális egyébként az volna, ha a hangládát beépítenéd a falba...így az akusztikai rövidzár (kioltás...) a lehető legminimálisabb lenne...a hatásfok növekedne.
No...de mivel az én szobám sem stúdiónak lett tervezve (sajnos)...meg tele van mindenféle szarral (berendezések, lemezek...stb)...ezért én a fejhallgatós megoldást találtam még a legcélravezetőbbnek. Amúgy is ha zenét hallgatok, leülök...nem teszek veszek közbe. De ezt fejhallgatóval nem is nagyon lehetne (ha csak nem valami szar wireless cuccal nyomulnék.) 100.000Ft alatt is kifejezetten korrekt füleseket lehet kapni...de aki übermilliomos, annak a már írt Sennheiser -t tudnám javasolni. (Enyhén irigykednék is rá...)
Pöpec, studiókba való megoldásokat nem hiszem, hogy bárki alkalmazna az otthonában. Tavaly végigkövettem az egyik fiam studió tervezését és építését, egyrészt milliókba kerül, másrészt azt a tudást nem valószínű, hogy csak úgy leírja valaki egy fórumban. Az egyébként nem is lenne jó, ha az otthoni szoba utánzengési ideje elkezdene hasonlítani egy studióéhoz.
Amik még nekem beváltak: - csak tervezéskor, építéskor járható út: kő padló, tiszta fa födém, a nappalim és az egyik szobám ilyen. - Nagyobb nappalinál a hosszanti falak (~10 m) közepére a térbe belógó nagyobb kiterjedésű és tömegű polcokat tettem, ez eléggé befolyásolja az álóhullámokat - Kisebb szobában (~20 m2) a hangfalakat bő 1 m-re elhúztam a falaktól (a hátuljuktól mérve) úgy hogy mögöttük kényelmesen el lehessen menni, és a falon lévő polcokat el lehessen így érni. Most éppen így van az egyik kisebb szobámban, a polc előtti szőnyegen meg lehet kerülni a hifit:
Pénz kérdése csak, ki mennyit szánna rá. Pöpec, stúdiókban is használt csillapító anyagok végett érdemes körülnézni a neten...már csak az árbéli eloszlás miatt is. Vannak profi cuccokat (keverő, mikrofonok, szalagok és egyéb adathordozók...stb) forgalmazó cégek, boltok is. Érdemes szerintem akusztikai tervezéssel foglalkozó cégek honlapjait is megkeresni és ha a pénz nem számít, velük kiviteleztetni.
Ami nekem bevált, a könyvespolcok, a legutóbbi hangfalépítő táborban így nézett ki, a képen a Jupát MK-I hangfalakkal. Ne keseredj el, ha nincs elég könyved, vegyél polcokat és add le az antikváriumban a rendelést 5 m könyvre :)))