BEKECS IMRE-BREKITŐL, A DELFIN REPÜLŐGÉP FŐSZERELŐJÉTŐL.
Hirtelen halála nagy űrt hagy maga után. Hálásak lehetünk a sorsnak, hogy ismerhettük, hogy köztünk volt és hogy a nagy szakmai tudásából részesülhettünk.
Egy szép tett a magyar ejtőernyős sport emlékének. Lajosnak köszönhetjük?
Még anno úgy hallottam, hogy a Pólus centertől elhozott HA-MDQ lesz átfestve HA-ANA-ra.
Örülök, hogy egy repülőképes példány kapta ezt a nemes feladatot. Köszönet érte.
Ui. Én foglalkozom repülőgép festésekkel is (MOA, MAL, LIQ, LIX, stb.) így a szemem a részletekre hangolódik. A lajstromjel nagyobb és nem ott a helye, a oldalkormánylapon a zászló sem olyan méretű, stb.
A képen még Vajda "tanár úr" is szerepel egy fiatalabb kiadásban. A helyszín a Katlan MÉM oktató bázis 1980. A repülőgép a Vöcsök. Sok felvétele van ebből a korszakból, akit érdekel.
1957-től 1991-ig Szovjet bázisként működött, de az ötvenes évek végén sportreptérként is használták. Volt ott repülőnap is, meg láttam a HA-PAM balesetét 1959. november elsején. A Szovjet légierő An-14-es, Mi-4-es, An-2-es, később Mi-8-as repülőgépekkel járt oda. Akit bővebben érdekel, olvassa Vándor Károly kiadványait. (A képen nagyapám, mint vámtiszt látható.)
Talán a "reprika" járhatóbb út. Mai modern anyagok felhasználásával az eredeti tervek szerint megépíteni. Erre egy jó példa egy Junkers F-13. Igaz csak P&W csillagmotornak volt érvényessége, így az került rá. Nem baj, mert egyes források utalnak arra, hogy készült BMW csillagmotorral is.
Aki legalább 3000 Forinttal támogatja a Goldtimer, régi repülőgépeket üzemeltető és fenntartó alapítvány munkáját, egy 2024-es falinaptárt kap ajándékba.
(Akkor "papíron" -tehát csak elmélet- a Parkban található volt MALÉV (Il, TU) gépek is repülhetnének, a sárkány (elvileg) kibírhatná. Legalábbis a DC gépekkel kb. azonos korszak. :-) Az már más kérdés, hogy egy-egy ilyen "nosztalgia repülés" még az összes jegyet eladva is nyilván veszteséges volna...)
Pár dolgot meg kell említeni. Ezek a repülőgépek még nem túlnyomásosok, tehát ciklikusan nem terhelődik a sárkányszerkezet. A másik, hogy az ötvözet is jobb, korrózió állóbb, bár más tulajdonságokban elmarad a maiaktól. A gazdaságosság is közbeszól, egy korszerű JET repülőgép teljesmértékű felújítása nagyon sokba kerül, ezért célszerű újat venni.
Véletlenül akadtam bele neten, hogy az EVERTS AIR Alaszkában a mai napig használ (kb. 60 éve) DC-6 -os repülőgépeket áruszállításra. ("Mert a mostoha körülményeket, a hideget jól bírja, a leszállópályák állapotára sem kényes", stb.) Érdekes belegondolni, hogy ezeknek e gépeknek a sárkánya hogy a manóban bírja ilyen sokáig. (Avagy a kérdést fordítva feltéve: Az "átlagos" repülőgépeket (többek között pont a sárkány miatt) miért nem érdemes életben tartani húszon-akárhány év után.)