Keresés

Részletes keresés

Mandras61 Creative Commons License 5 napja 0 0 8001

A menetrend szerinti első Tu-104-es járat 1957. november 19-én közlekedett a CCCP-L5437 lajstromjelű repülőgéppel. A sajtó csak másnap, 20-án számolt be erről. Talán a lapzárta ideje miatt, vagy esetleg meg kellett várni a közlési engedélyt. Tehát nem 20-án történt. (főleg nem októberben)

 

 

Fotó: MTI__EV19571119021, Keleti Éva. Az első járat repülőgépe indul haza november 19-én. A menetrend is ezt látszik alátámasztani, mert keddi napokon (2) szerepel benne a Tu-104-es, november 20-a pedig szerdára esett.

 

 

Az október 15-ei „technikai repülés” is kétséges. Nem lett volna semmi értelme, mert számos alkalommal járt már itt Tu-104-es repülőgéppel a szovjet üzemeltető a járatnyitás előtt is.

Előzmény: Syracusa (7962)
Mandras61 Creative Commons License 5 napja 0 0 8000

Nagyon ügyes! A bekötés is, a megvalósítás is. Anno egy nagyméretű UPG-53-as asztal szolgált erre a célra, amely a folyamatosan változó bedöntéseken és bólintásokon kívül még körbe is tudta forgatni a pörgettyűs berendezést egy tetszés szerint beállított szögsebességgel. Olyan nehéz volt, csak két ember tudta vinni, kb. 50 kg-os. Fel lehetett rá szerelni a műhorizontokon kívül a nagy 458-as adót, CGV-t, MGV-t vagy GA-t is.

 

Ennél kisebb méretű asztal is létezett, az csak körbe forgott, és fel lehetett vinni a fedélzetre pl. robotpilóta ellenőrzéséhez (UPG-48). A nagyméretűnek is lett olyan változata, amely „csak” körbe forgott (UPG-56).

 

 

A fényképeken egy 56-os és egy 48-as asztal látható, az 53-asról nem találtam, de ez hasonló kinézetű volt az 56-oshoz. Az előbbi éppen egy EUP-53-as elfordulásjelző keretével van felszerelve, az utóbbi pedig a HA-LBI lajstromjelű Tu-134A fedélzetén látható egy ellenőrzés alkalmával, amikor a robotpilóta BDG-10-es szögsebességadóját szereltük fel rá. Csatlakoztatva a padló alatti műszaki rekeszben van.

Előzmény: whoa (7992)
Zsalu53 Creative Commons License 2019.12.02 0 0 7999

Természetesen tőlem is beszerezhető.

Zsalu53 Creative Commons License 2019.12.02 0 0 7998

Ma, a hosszas csengetések után, sikerült egy viszonylag közeli „őslakós” hölggyel találkoznom. Ő 1956-ban született, tizenöt éves lányka lehetett akkor. Neki nem rémlik, hogy lett volna ott egy repülőgép. Abból az időkből csak arra emlékszik, meg volt tiltva neki, hogy este fele a park bozótjai fele járkáljon, mert a lányoknak akkor ez a terület nem volt „biztonságos”.

A 70-es évek elején én is kijártam Ferihegyre repülőgépeket csodálni. Már nem volt Malév Il-14-es, csak két románnal találkoztam az akkori 22-es és 23-as állóhelyen. Jó rálátás volt a teraszról. Az egyik egyedi festésű volt. Egy másik alkalommal a CSA Avia 14-es látogatott oda, a 25-ös helyen parkolt.

 

A 93-as autóbusszal közlekedtem, de nekem nem volt szerencsém a HA-MAB repülőgépet meglátni. Tehát az állás 2:2.

Előzmény: Mandras61 (7991)
Zsalu53 Creative Commons License 2019.12.02 0 0 7997

Az tény, hogy a repülőgépet elégették, erről az esetről a nyugdíjas találkozón a kollégák is meséltek történeteket. De Hamster és Mandras61 szerint, ha pár napra is, a Szemeretelepnél lévő parkban is megfordult. A jelen állás 2:1.

Remélem hamarosan találok egy „őslakóst” aki pontot tud tenni majd az ügyre.

Előzmény: altset (7996)
altset Creative Commons License 2019.12.01 0 0 7996

A HA-MAB már 1969. szeptember 4-én is oldalkormány nélkül állt a hangárban (ez volt az első munkanapom). Ha szemből néztük a hangárt, a bal sarkában. Már korábban lecserélték egy másik gépre, mert ekkor már nem volt üzemelő „vásznas” kárpitos műhely a Malévnél, nem úgy, mint az RNA-nál (később RSZ), ahol ez sokáig működött. Valamelyik eladásra szánt gépre került át.

Ha nem 1970, akkor 1971, de az is biztos, hogy csak egy póló volt rajtam, amikor megpróbáltam valahogy kimenteni a törzs tetején ülve a navigátor kupolát a megsemmisítés elől egy fedélzeti baltával, de a felénél feladtam. Egy URH antennát sikerült végül megszereznem.

A HA-MAB soha egy percre nem hagyta el a repülőtér területét, mint korábban írtam, a kivontatás és fűre ültetés után újra fel kellett emelni, a futókat kipiszkálni (és rögzíteni - a helyzetzár mechanikus, nem hidraulikus), majd elvontatták a „kocsedóra” a kerítés közelébe, a későbbi hajnali felgyújtásra. A hajnali vonatokkal nem számoltak, ezért ment még aznap Lénárd György vezérigazgató a szőnyeg szélére, valószínűleg több hivatalba is. De ezt még megúszta, mint ahogy az 1971-es két katasztrófát is. Csak 1975 végén tették lapátra, de ez egy másik történet.

Előzmény: Zsalu53 (7995)
Zsalu53 Creative Commons License 2019.12.01 0 0 7995

A kiállított Li-2-es repülőgépek vásznas felületeit idővel fémlemezesre cserélték, hogy esztétikus maradjon.  Lehet ez is magyarázat miért nincs a HA-MAB oldalkormánylapja a helyén. A csűrők és magasságiak is lehetek leszerelve e célból, de ez a fotókon nem meghatározgató. Az Aeropark Il-14-es vásznas felületeit is lelemezelték.

 

Előzmény: Mandras61 (7991)
Zsalu53 Creative Commons License 2019.11.29 0 0 7994

Hétfőn, ha korán végzek, teszek egy próbát. Remélem találok valakit abból az időből.

Előzmény: Mandras61 (7991)
XANTIi Creative Commons License 2019.11.29 0 0 7993

Gyönyörűek! El kell tenni pár ilyen csodát emléknek.

Előzmény: whoa (7992)
whoa Creative Commons License 2019.11.29 0 0 7992

Egy kis mókázás műhorizontokkal :)

https://youtu.be/zYsYaa_dnYA

Mandras61 Creative Commons License 2019.11.29 0 0 7991

Hogy laknak-e még ott őslakosok, nem tudom. Hogy van-e fényképük, azt sem tudom. Nekem nincsen, mert annak idején még nem volt fényképezőgépem. Viszont régi bejegyzéseket olvasgatva találtam az alábbira Hamster tollából a Mentsük meg az Il-18-ast! topikban, a 712-es bejegyzésben:

 

A „Családból mesélte valaki, hogy még a mai Skanzen előtti időkben egy Il-18-as állt kint a gyorsforgalmi mellett, még az 1-es terminál és a város közt, valamelyik felüljáró után egy zöld placcon. Tényleg volt ilyen?” (Az kiemelés tőlem.)

 

 

 

Érdekes visszaemlékezés. Megengedve, hogy egy családtag nem tudja, hogy mi a különbség egy Il-18-as és egy Il-14-es között, feltételezem, hogy az illető ugyanazt látta, amit én. Csak éppen nem ismerte a típusokat.

Előzmény: Zsalu53 (7989)
Zsalu53 Creative Commons License 2019.11.25 0 0 7990

Elkezdődött a HA-LIX éves karbantartása.

 

Zsalu53 Creative Commons License 2019.11.24 0 0 7989

Mint korábban a 7912-es hozzászólásban írtam, a tűzoltóknál sem találtam az eseményről dátumot. Sokan emlékeznek az égetésről, de az időpontban ők is bizonytalanok. Talán Szemeretelep környékén még található olyan "őslakós", aki emlékezhet rá, netán fényképe is lehet. Abban az időben még nem volt SRA, a repülőgép ki- és visszavontatása nem lehetett gond.

 

Előzmény: Mandras61 (7988)
Mandras61 Creative Commons License 2019.11.23 0 0 7988

Egy évforduló kapcsán.

 

49 évvel ezelőtt járt először Tu-154-es repülőgép a Ferihegyi repülőtéren. Ez a CCCP-85006-os lajstromjelű példány volt, és bemutató céljából érkezett. A KPM és a Malév illetékesei ekkor megtekintették a repülőgépet, majd idővel döntöttek arról, hogy vásároljanak-e a típusból. Mint tudjuk, igen. Szerintem jól döntöttek.

 

A bemutató 1970. november 23-án történt. (Tévesen 13-a olvasható számos helyen: Aeronews, onnan Aeropark-LKK, AIRportal.) A napilapok november 24-én számoltak be az eseményről, lásd pl. az Észak Magyarország aznapi cikkét, majd egy képes beszámolóját 26-án:

 

 

Az MTI egy hosszú, kb. 40 fényképből álló sorozatot készített ekkor, a Közdok pedig egy filmet forgatott a repülőgépről, amely a Közlekedési Filmhíradó 1971/17-es számában tekinthető meg. A Repülés című folyóirat 1971 januárjában közölt egy rövid hírt a bemutatóról:

 

 

Megkerestem a fényképek jogtulajdonosát, hogy a felső képet feltennék-e a honlapjukra jó minőségben. Megtették. (Így már mindenki láthatja ezt a Tu-154-es történelmi eseményt.) Két képet tettek fel a sorozatból, az egyiket most csatolom ide. (MTI-fotó F__IS19701123008, Bara István.)

 

 

Az illő megemlékezés után pedig álljon itt ennek a fényképnek egy részletnagyítása tőlem, amellyel átevezhetünk egy másik témára. Ez a kép ugyanis nem csak a Tu-154-es, hanem a háttere miatt is érdekes.

 

 

Ezen látható, hogy a HA-MAB lajstromjelű Il-14-es ugyanott és ugyanúgy áll, ahogyan 1970. június 2-án is állt. Szerintem azóta onnan meg sem moccant. Sem a Bravo gurulóút mellé nem vontatták el, sem pedig el nem égették 1970 nyár végén.

 

November 23-án már kabátos idő szokott lenni. Kifejezetten jó, augusztusi-szeptemberi idő legközelebb 1971 második felében lehetséges. (Az Il-14-es típusismertető füzetben 1972-es évszám szerepel.)

 

Tehát továbbra is maradt a kérdés (legalábbis a kétkedők számára), hogy hol volt a Malév utolsó Il-14-es repülőgépe 1971 nyarán.

Előzmény: altset (7913)
Zsalu53 Creative Commons License 2019.11.14 0 0 7987

Az Aeroparkban lévő HA-LBE Tu-134-es kabinjának felújítása közben lába kelt az ANU-NASz-1k rendszerhez tartozó SzCsk típusú útvonalszámláló műszernek.  Ha valaki tudna ilyet felajánlani, vagy ismer beszerzési forrást, örömmel vennénk. Ja, és cserébe a "gyűjtőnek" más műszert is fel tudunk ajánlani.

Zsalu53 Creative Commons License 2019.10.29 0 0 7986

Ha jól látom ez magyar termék, tehát M41, M63, vagy a villanyok, V41, V63 jöhet számításba.

Előzmény: whoa (7985)
whoa Creative Commons License 2019.10.28 0 0 7985

Ha jól gondolom vagy az M61 Nohab, vagy az M62 Szergelyben használhattak ilyet.

Előzmény: szőrmók (7984)
szőrmók Creative Commons License 2019.10.28 0 0 7984

Köszi van az utcánkan egy lakatos aki a Dunakeszi Járműjavitoban dolgozik.,Rákérdezek,hátha tud valamit.

Előzmény: whoa (7983)
whoa Creative Commons License 2019.10.28 0 0 7983

Úgy fest az IMI-nél koppintották az Orosz megoldást :) Egyedül, ami egyembe jutott, az a vasúttechnika, ahol használhatták. Diesel-elektronyos mozdonyokban volt 72V-os feszültség.

Előzmény: szőrmók (7982)
szőrmók Creative Commons License 2019.10.28 0 0 7982

Ime:

Zsalu53 Creative Commons License 2019.10.28 0 0 7981

A repülőgép szabvány 28V-os hálózata azért épült ki, hogy a 24V-os akkumulátorokat tudja tölteni. A tengeralattjáró hálózati feszültségéről nincs tudomásom.

Előzmény: whoa (7980)
whoa Creative Commons License 2019.10.28 0 0 7980

Hajókban és tengeralattjárókban is használták :)

Tudtommal is csak 27V-os tekercseléssel készült.

Előzmény: Zsalu53 (7977)
Zsalu53 Creative Commons License 2019.10.27 0 0 7979
Előzmény: XANTIi (7978)
XANTIi Creative Commons License 2019.10.27 0 0 7978

A KAMOV-ban is. Kinézetre nagyon hasonlók voltak a régi orosz metrókban is. Talán azok más feszről jártak?

Előzmény: Zsalu53 (7977)
Zsalu53 Creative Commons License 2019.10.27 0 0 7977

Az An-2, és sok más repülőgépben, sőt még a ZIU trolikban is a DV-3-as 28V-os ventilátorokat használták.

Előzmény: szőrmók (7974)
szőrmók Creative Commons License 2019.10.27 0 0 7976

Megnézem.

Előzmény: XANTIi (7975)
XANTIi Creative Commons License 2019.10.27 0 0 7975

Abban 27 V a "hálózat". 72 sehol nincs repülőkön. Nem elírás?

Előzmény: szőrmók (7974)
szőrmók Creative Commons License 2019.10.26 0 0 7974

Egy kérdés a tudós társasághoz.Szereztem egy 72V-os egyenáramu ventillátort ami magyar IMImotor 3 gumilappal.Jól emlékszem-e ez egy AN-2 be való ventillátor?

Előzmény: viricsi (7973)
viricsi Creative Commons License 2019.10.13 0 0 7973

Mindig öröm régi ismerősökkel találkozni.
Köszönjük a biztató szavakat! :-)

Előzmény: még1MbR (7972)
még1MbR Creative Commons License 2019.10.12 0 1 7972

Ma végre eljutottam egy körre a Li-2-vel! Köszönöm szépen a lelkes csapatnak, klassz volt!

Viricsi mester kitűnő fedélzeti utaskísérő/lelkesítő! :-)

Endrének meg gyógyulást, még fájós lábbal is ott volt!

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!