Keresés

Részletes keresés

Cassus Gallius Creative Commons License 2021.08.16 0 0 8235

Ez klassz.

Előzmény: Zsalu53 (8234)
Zsalu53 Creative Commons License 2021.08.07 0 2 8234

Már a Péternek is megírtam a kiegészítéseimet.

HA-TSA 1956 Fotó: Erdei Sándor

Az ID lap szintén Erdei Sándortól van, jelenleg a szobám polcán. Én fotóztam le, így került sok-sok helyre, többek között a Földesi Lacihoz is.

és Magyarországon állomásozó MiG-15-ösök kényszerítették leszállásra Pápán.” Ide beírnám, szovjet Mig-15-ösök. A mai fiatalnak nem árt tudni.

 Közben eljuthatott hozzám a jegyzőkönyv eredeti rajza, sokkal jobb, mint amit emlékezetből rajzoltam.

A honlapomon a képek jobb minőségűek, a tűzoltó múzeumtól vettem meg anno, azzal a kikötéssel, hogy a honlapomra feltehetem. Innen letöltve bárki használhatja. (Nem volt vészes az összeg). http://li-2.hu/?modul=html&content=esemenyek_katasztrofak

Előzmény: Foltos (8233)
Foltos Creative Commons License 2021.08.06 0 0 8233

És itt egy alapos összeállítás a te vázlatoddal:


https://iho.hu/hirek/zugloi-zuhanas-egy-ertelmetlen-katasztrofa-anatomiaja

Előzmény: Zsalu53 (8232)
Zsalu53 Creative Commons License 2021.08.05 0 2 8232

Itt olvasható a témáról bőven.

HA-TSA - Li-2.hu

Események - Li-2.hu

Javaslom az Aeromagazinban megjelent cikkemet is. E-mail-re tudom küldeni a képekkel illusztráltat is.

Li-2-es, DC-3-as és C-47-es:

Mi a különbség?

 

Számos publikációban, fórumokon találkoztam az elmúlt időkben a Li–2-es és DC–3-as típusok között lévő különbséggel, különbségekkel, mint témával. Észrevételem szerint sok egymásnak ellentmondó, illetve téves információ került napvilágra ezzel kapcsolatban. Írásommal a valódi különbségekre szeretém felhívni a figyelmet.

 

A DC–3-as típus gyártásának a szovjetek által történt licensz megvásárlását követően a Douglas gyár a DC–3-196-os változatot gyártotta. Ebbe motorként, az amerikai Wright Cyclone SR-1820-F-3-as licenc-változatából kifejlesztett M-25-ös motor szolgált erőforrásnak. A típus elnevezése M–62IR, majd később As–62IR-ként vált ismerté. (Jelenleg is ilyen motor van a HA–LIX-ben, s ez a motor típus vált a későbbiekben az An–2-es típusnak is az erőforrásává.) Az alap DC–3-as repülőgép típus ekkor már ismert volt Európában is hiszen a cseh, román, holland, svájci légitársaságok rendszeresen közlekedtek vele. Az európai kontinensen értékesített példányokat a kaliforniai Santa Monica városnál lévő Douglas gyári berepülést követően a New York melletti Idlewild repülőtérre repülték, ahol fődarabjaira szedték, majd az áthajózás után a holland Fokker cég munkatársai Rotterdam, illetve Cherbourg repülőterén ismét összeszerelték és a szükséges ellenőrző repülések végeztével adták át azokat a felhasználóknak. Ezek a példányok a megszólalásig hasonlítanak a szovjet Li–2-es változathoz. Sőt, nagyrészüknél az utasajtó is a jobb oldalon volt, tehát az „ajtókérdés”, mint egyetlen látható különbség a két típus között a továbbiakban nem jöhet szóba.

A kezdeti DC–3-as gyártmányoknál majdnem fele-fele arány készítettek olyan változatokat, amelyeknek a bal oldalon, illetve a jobb oldalon volt az utastéri ajtó elhelyezve. (Ennek okát is érdemes lesz majd feltárni egy következő cikkben.)

A Li–2-es hadi/teherszállítási feladatra épített példányait és a katonai célt szolgáló DC–3/C-47-es repülőgépeket nagyméretű teherajtókkal szerelték fel, mindkét esetben a bal oldalon. A licensz vásárlás idején a „kargó ajtóra” még nem volt példa, így a szovjet mérnökök sajátos, felfele nyíló megoldást alkalmaztak, míg az amerikai gyártó két oldalra nyíló szárnyakkal oldotta meg a kérdést. A felfele nyíló ajtó védte a rakodást az esőtől és a hótól, de akadályt jelentett a beemelésre váró teher mozgatására szolgáló emelőszerkezeteknek.

 

A motor kérdés

Már a kezdettől fogva két féle motorral készültek a DST (Douglas Sleeping Transport) „hálókocsis” DC–3-asok, és az utas változatú gépek a megrendelő légitársaság kívánságának megfelelően. Az egyik változatba a kilenchengeres Wright Cyclone SR-1820-as motor volt beépítve, – ennek a licence-változata a Li–2-esben a már említett As-62IR motor – a másik változat a 14 hengeres Pratt & Whitney „Twin Wasp” SC-G volt. Az ez utóbbi motorral gyártott repülőgépeket egy „A” betű különböztette meg a többitől. A háború előtt a kilenchengeres változatú motorral gyártott példányok terjedtek el Európában, de van ellenpélda is, a SAS légitársaság a DC–3A típust használta a 14 hengeres erőforrásokkal. Így a motor, mint különbség szintén nem jöhet számításba. Ami valóban mássá teszi a Li–2-est a DC–3-ashoz képest, az a metrikus rendszerben méretezett kötőelemek alkalmazása volt, továbbá a szigorúbb orosz szabvány szerint elvégzett átalakítások, például a sokkal robusztusabb futómű támasztó rudazat esetében.

 

Visszatérve az ajtóhoz, pár érdekesség:

A második világháború után számos, korábban katonai célt szolgáló C–47-es „polgári” feladatkörben élt tovább, légitársaságokhoz és más szállítási vállalkozásokhoz kerülve.

A Szovjetunióba a „lend-lease” szerződés keretén belül 707 darab C–47-es repülőgép érkezett a háború alatt, amelyek közül több az Aeroflot, főleg külföldi vonalhálózatán folytatta pályáját. Az itt használt repülőgépeket úgy alakították át, hogy a Li–2-es kifele nyíló ajtaját építették be, hasonlóan a jobb oldalra.

Ez korábban félre is vezetett engem a típusmegjelölésnél a Li–2-es típusfüzet megírásakor. Hozzáteszem még, hogy az eredeti amerikai motorok pótlása egy idő után gondot jelentett a Szovjetunióban, így a későbbiekben egy bulletin révén hazai gyártmányú As–62IR motorokat építette be az eredeti amerikai erőforrások helyett. Ez után a repülőgép típusjele TSz-62-re változott. Ezért lett a hasonlóan átalakított, és 1961. augusztus 6-án a Lumumba utcában katasztrófát szenvedett Malév C–47-es repülőgép lajstromjele HA-TSA.

A háborút követően a katonai változatról polgárivá történő átalakítás jó bevételi lehetőséget jelentett a korábban már említett holland Fokker cég számára. A két oldalra nyíló teherajtót módosították utas ajtóvá. Az így elkészült változatok többnyire a DC–3C típusmegjelöléssel repültek tovább.

Ha már az elnevezéseknél tartunk, itt aztán tényleg nagy a kavarodás. Sok repülőgép ment át jelentős, többszöri átalakításon, így a valódi, erdeti típusát nagyon nehéz megállapítani.

Pár példa: A 1499 gyártási számú repülőgép DST-144 néven Wright (9 henger) motoros „hálókocsis” változatban született, NC16005 lajtsromjellel, majd a háború kitörése után bevonult a seregbe, itt átalakították, nagy teherajtókat szereltek rá, kicserélték a motorokat 14 hengeres Pratt & Whitney-re, és C-49E-nek nevezték át. A háború után a vissza került a civil életbe, „párnázva”, székekkel ellátva és DC–3A jelöléssel repült tovább. Ez azért sántít egy kicsit, mert igaz, hogy a motorok 14 hengeresek, de ott a teher ajtó, ami nem vall az eredetre.

Egy másik példa, amikor egy kilenchengeres DC–3-277D modell (gyári szám: 4117) kapott 14 hengeres motorokat. Ezek után jogosan viselte a DC–3A nevet. Van ellen példa is, amikor az üzembentartó kívánságára a 14 hengeres Pratt & Whitney motorokat cserélték le kilenchengeres Wright Cyclone-ra, mint a 18949 gyártási számú repülőgépnél. A C–47A és C–47B között a különbség az volt eredetileg, hogy a „B” Pratt & Whitney R-1830-90 típusú kétsebességű légsűrítővel készült. Ezt a motor felső burkolatán lévő taraj is jelezte. Itt is volt oda-vissza alakítás bőven, lásd a 16800/33548 számú gépet a korai életében és később, vagy az ismert 9172 gyártási számú modellt, amely C–47A ként kezdte a pályafutását, de most már igencsak C–47B-nek látszik. Számtalan más átalakítás is létezik, mint például a „turbósítás” de itt legalább jól látszik a különbség.

 

Egy típus áttekintés a teljesség igénye nélkül:

DST, DC-3 Wright „Cyclone” SGR-1820-G2 motorral. A hadrendbe vonulás után C–49A, B, … J, vagy K –DO jelet viselte. A katonai átalakítás során megerősítették a padlózatot, az utasüléseket kicserélték deszant (oldalfali) padokra, a kilenc hengeres Wright motorok helyére nagyobb teljesítményű tizennégy hengeres P&W-t építettek fel, az „E” változatnál bal oldalon kivágták a törzset, és kétfelé nyíló teherajtót szereltek fel.

DST-A, DC-3A         Pratt & Whitney R-1830-21 „Twin Wasp” SC-G, SIC-G motorral

Hadrendbe vonulás és átalakítás után C-48A, B vagy C -DO. A katonai átalakítás során megerősítették a padlózatot, az utasüléseket kicserélték deszant (oldalfali) székekre, bal oldalon kivágták a törzset, és kétfelé nyíló teherajtót szereltek fel.

DC-3B Wright SGR-1820-G-l02A motorral – DST-re alakítható

DC-3C C-47, C-53 vagy R4D polgári célra történő átalakítás után, Pratt & Whitney R-1830 motorral

DC-3D A háború után 1946-ban, Pratt & Whitney R-1830 motorokkal, polgári célnak megfelelő berendezéssel gyártott repülőgép. Nem sok készült belőle, (28 darab) mert a hadifelesleg C-47-es uralta a piacot. Megjegyzendő, hogy egy kezdeti DC-3-216 Wright motoros repülőgépet is DC-3D-re alakítottak.

DC-3S (Super). Erről érdemes bővebben írni. Teljesen átalakították a repülőgépet, megnövelték a függőleges vezérsíkot, módosították a szárnyakat és a vízszintes vezérsíkot. A futóművek behúzásnál egy teljesen zárt gondolába kerültek. Motornak, a kilenc hengeres, javított teljesítményű, Wright R-1820 Cyclone 9HE-t használták. Egyes források említik a tizennégy hengeres P&W motort is.

Többnyire régebbi repülőgépekből készítették, polgári célra 7 darabot, a légierőnek 30 darabot. Itt C-117D, vagy VC-117D, a tengerészetnél meg R4D-8 nevet kapta. Készült 114 darab új repülőgép is.

Kevesen tudják, de Japán is használta a típust. Még a háború előtt 13 darab DC-3-ast és hét DC-3A-t vásárolt, valamint 90 ezer dollárért megvették a gép gyártási licencét. A japán gyártást a Mitsui Bussan Kaisha amerikai leányvállalatnál kezdték. 1939 októberének elején emelkedett a levegőbe az első japán gyártású DC-3-as, azaz az L2D1-es. A Nakajina Hikoki K.K. üzemben 71 darab 21 személyes utasszállító L2D2-es készült a japán 1000 LE-s (735 kW) Kinsei 43 típusú motorokkal. Ezzel párhuzamosan, a Showa Hikoko Koygo K.K. cégnél 416 darab katonai L2D3-ast és L2D4-est gyártottak 1300 LE-s (956 kW) Kinsei 53 és 1560 LE-s (1147 kW) Kinsei 62 típusú motorokkal. Pár darab készült szögletes fa törzzsel, fa függőleges vezérsíkkal is L2D5 néven.

 

Katonai elnevezések, típusok

Az USAF-nál Skytrain, a RAF-nál Dakota volt a típus kódneve. A speciális a deszant változatot (C–53) Skytrooper-nek, a Japánban gyártottat Tabby-nak hívták. Európában nevezték még Gooney Bird-nek és Dél-Afrikában Dak-nak. Vietnámi háborúban 7.62 mm-es kézifegyverekkel felszerelt AC–47-es repülőgép volt a Spooky vagy Puff the Magic Dragon.

 

C-41               Egy DC–3-253 katonai VIP repülőgéppé alakítás után.

C-41A            Egy DC–3A-253A katonai VIP repülőgéppé alakítás után.

C-47               A DC–3A katonai változata, 27 fegyveres szállítására kialakított belsővel. Nagy, kétfelé nyíló teherajtóval a bal oldalon. 965 darab készült belőle. A tengerészetnél R4D-1 néven ismert.

C-47A            A C–47 továbbfejlesztett változata. 5254 darab készült belőle. A tengerészetnél R4D-5 néven ismert. RC–47A légi fotózásra, SC–47A/HC-47A kutató kereső feladatra, átalakított változatok. VC–47A VIP belső berendezésű C–47A repülőgép.

C–47B             A C–47A fejlesztett Pratt & Whitney R-1830-90 kétsebességű légsűrítővel módosított motorú változata. 3364 darab készült belőle. VC–47B VIP belső berendezésű C–47B repülőgép.

XC–47C         A C–47 úszótalpas kísérleti repülőgép.

C–48, C–48A,

C–47D            Azon C–47B-k jelölése, amelyikről leszerelték a kétsebességű légsűrítőt. AC–47D földi célok megsemmisítésére kialakított fegyverzettel ellátott, RC–47D légi fotózásra, VC–47D VIP belső berendezésű kialakított repülőgép.

C–47E            Teherszállítóból utasszállítóvá átalakított repülőgép 27-28 székkel, vagy 18-24 fős fekvőhellyel.

C–47F            A Super DC-3 prototípusa, más nevén YC-129, majd XR4D-8.

C–47R            Nagymagasságú repülőterek használatára kifejlesztett repülőgép.

C–48               A légierőhöz került, 36 darab, katonai célra átalakított DC-3A/DST-A.

C–49               A légierőhöz került, 139 darab, katonai célra átalakított DC-3/DST.

C–50               Szintén katonai célra átalakított DC-3. 14 darab készült belőle.

C–51               Egyetlen, speciális célra átalakított DC-3-270C.

C–52 C–52A  Nyolc darab katonai célra átalakított DC-3, illetve DC-3A

C–53               A C-47 deszant változata,  tengerészetnél R4D-3.

C–117             Az úgynevezett Super DC–3 katonai változata. C–117A a gyári, a C–117A, C, D vagy VC–117C, D példányok, korábbi C–47-ből átalakított repülőgépek.

És még sok-sok, a célnak megfelelően átalakított repülőgép. A sítalpakat téli szezonban több típusra is felszerelhették, így külön névről nem beszélhetünk.

Kísérleteztek motorok nélküli vitorlázó kialakítással, a tesztrepülések sikeresek is voltak, de gyártásra nem került sor, a XCG–17 jelű teszt repülőgép is később motorokat kapott.

A magyar elnevezések Szi-47 és TSz-62.

Előzmény: Törölt nick (8231)
Törölt nick Creative Commons License 2021.08.05 0 0 8231

Segítsetek! Megjelent ma egy írás az indexen, az 1961-es budapesti katasztrófáról.

Épp kezdtem hegyezni a billentyűzetet, hogy írjak valami cifrát a szerzőnek, amiért következetesen "DC-3 C-47" típus megjelölést használ, holott ismereteim szerint 

- ez két külön típus, az előbbi az eredeti, polgári, utóbbi az ebből kifejlesztett katonai gép 

- a lezuhant gép egy C-47 volt 

Csak ott a gond, hogy rákeresve rengeteg olyan találat jön, amelyekben így együtt említik: "dc3 c47", "dc3, c47", "dc3/c47" stb.

O.K., makettezőknek talán mindegy, külsőleg talán egyformák.

De egy konkrét gép esetben ez hogy lehet?

Most nem néztem utána, de úgy tudom, a C-47 némileg eltért szerkezetileg is az eredeti DC-3-tól.

Ha így van, akkor miért mossa össze még a wikipedia is?

 

 

 

 

 

heted7 Creative Commons License 2021.08.03 0 0 8230

Jó cikk, köszi!

Előzmény: Foltos (8229)
Foltos Creative Commons License 2021.08.03 0 3 8229
Zsalu53 Creative Commons License 2021.08.03 0 1 8228
heted7 Creative Commons License 2021.07.31 0 0 8227

De jó!!!

Előzmény: Zsalu53 (8226)
Zsalu53 Creative Commons License 2021.07.31 0 2 8226

Egy kis off.

Új jövevény az Aeroparkban. Mig-21 BISz 75AP, gyártási száma 75077711. 1975-ben érkezett ebben a szürke színezetben a légierőhöz.

2000 augusztusában többi társával együtt a hadrendből kivonták, és Pápán tárolták.  2019-ben Berekfürdőre vitték, és elkezdődött a felújítása, átfestése. 2021 július 26-án került az Aeropoarkba.

Zsalu53 Creative Commons License 2021.06.30 0 0 8225
whoa Creative Commons License 2021.06.20 0 1 8224

Endre,

Működik a műszer, igaz egy kis javításra szorult, mivel a dőlésmutató nem működött benne:

https://www.youtube.com/watch?v=E6Ftm1yIsBk

 

Érdekes, hogy 1122A-s típus, de UV-ra nem reagál, akár UFO lámpával, akár UV LED-el világítottam meg.

heted7 Creative Commons License 2021.06.17 -1 0 8223

Ezt tényleg jó látni!

Előzmény: Zsalu53 (8222)
Zsalu53 Creative Commons License 2021.06.17 0 2 8222
szőrmók Creative Commons License 2021.05.29 0 0 8221

A végén házon belül hirdettek ,hogy mindenfélét lehet venni.Én HC-s voltam és még hozzánk is eljutott a jelentkezés.Irattam is mindenfélét,pár kávéscsésze ,kiskanál,és cateringes rekeszbe való műanyag fiók lett a vége.Persze fizetni is kellett valamit.Valahol Vecsésen vehettük át.Mára elfogytak az akkor vett cuccaim.De a Bakancsos uti bolhapiacon még manapság is előjönnek relikviák.

Előzmény: még1MbR (8220)
még1MbR Creative Commons License 2021.05.28 0 0 8220

Szerintem ha végigjárnám a 18. kerületet, minden második házból tudna valaki Malév eszközt felmutatni :)
Én sosem dolgoztam a cégnél, de vagy 5 helyről kaptam poharat, lavexet, egyebeket anno :)

RBAR Creative Commons License 2021.05.27 0 0 8219

Finom és friss volt minden szendvics, de ha HACCP ellenőr lennék, akkor lennének kellemetlen percek, mert egy csomagolásban sem az volt amit kívül jeleztek 😆

Ebből azt gondolom, hogy ez olyan “kamionról leesett” (vagy repellőről, hogy stílszerűek legyünk) csomagolóanyag lehetett... Van, oszt használjuk! 

szőrmók Creative Commons License 2021.05.27 0 0 8218

Azt kéne tudni,hogy a BA-n belül külön cég lett-e a Catering.Ha igen akár ilyen név alatt is futhat.Ahogy a repülés megszűnése után  maradt a Malév Handling.Nem tudom létezik -e még.

Előzmény: XANTIi (8217)
XANTIi Creative Commons License 2021.05.27 0 0 8217

Vagy megrendelték egy nyomdától aztán köddé vált aki átvegye. Sokáig türelemmel várta a megrendelőt.....

Előzmény: még1MbR (8215)
heted7 Creative Commons License 2021.05.27 -1 0 8216

A szendvics friss volt amúgy? :D

Előzmény: RBAR (8210)
még1MbR Creative Commons License 2021.05.27 0 0 8215

Háát, 1988-tól van ez a logó, legyünk rendesek és tételezzük fel, hogy csak megszűnéskor vitték a cuccot :)

Persze mindig vitték... :)

XANTIi Creative Commons License 2021.05.27 0 0 8214

10 éve.

Előzmény: még1MbR (8213)
még1MbR Creative Commons License 2021.05.26 0 0 8213

Hazavitték aztán nem tudták mire használni 20 éve :)

Előzmény: RBAR (8210)
heted7 Creative Commons License 2021.05.26 -1 0 8212

Időparadoxon :D DeLorean nem volt?

Előzmény: heted7 (8211)
heted7 Creative Commons License 2021.05.26 -1 0 8211

:O

Előzmény: RBAR (8210)
RBAR Creative Commons License 2021.05.25 0 0 8210

Sziasztok, egy érdekesség, a 2 héttel ezelőtti Tour De Hongrie-n vettem részt (mint útvonalbiztosító motoros) és az egyik induló állomáson az ebédre kapott szendvicseinket “Malév”-os fóliába csomagolva kaptuk meg 😳
Ez ilyen ”bentmaradt készlet” lehet, vagy gyárt valaki ilyen csomagolóanyagot 2021-ben!???

 

 

 

Balázs1a Creative Commons License 2021.05.18 0 1 8209

Ismét nagyon köszönöm. :)

 

Az Il-14-es kapcsán felvetődött bennem, hogy esetleg pont a 24 fős befogadóképesség lehetne a magyarázat a korabeli források azon részére, miszerint "az elfogott 26 főből 22-t repülővel Munkácsra szállítottak". Egyik általam fellelt dokumentum vagy leírás sem adott magyarázatot arra, miért "csak" 22 főt szállítottak el, ha 26-ot fogtak el, viszont egy 24 fős repülőgép esetén ez pont 22 foglyot és 2 fős őrkíséretet jelenthetett. De ez egyelőre csak feltételezés, a Topiktársakat pedig nem áll szándékomban untatni, mégis csak mérsékelten volt oldtimer a kérdésem.

 

Köszönöm szépen, még egyszer. :)

Előzmény: Zsalu53 (8208)
Zsalu53 Creative Commons License 2021.05.16 0 2 8208

A keresett repülőgép C-47A-80-DL gyártási száma 19592 USAAF lajstroma 43-15126

C-47A-80-DL, szintén a Douglas Long Beach gyárából az USAAF légierő számára 1943 végén került ki. Hadrendbe 1944-ben állt. A repülőgép szintén részt vett a 1944. június 6-án a partraszállási hadműveletben, a 82-es egység „2” pozíciójában „Bain” hívónévvel.

A háború után először Svédországban repült, majd a Dél-kelet Ázsiában működő francia Aigle Azur társasághoz került, F-OABK lajstromjellel. 1951. február 12.-én hétfőn, a Laosz területén lévő Luang Prabang (LPQ/VLLB) repülőtér megközelítése közben balesetet szenvedett, selejtezték.

 

A fogolyszállításról jelenleg nincs információm. A Li-2-t 21 fővel repülték, az Il-14-es is kezdetben 24 utast szállított. Il-12 vihetett 28 főt is. Persze, a deszant változatban ezek a számok változnak.

Előzmény: Balázs1a (8206)
szőrmók Creative Commons License 2021.05.15 0 0 8207

Volt valami börze hirdetve a LF 2 re. Tud erről valaki valamit ,vagy ,hogy hol tudnék ennek utánanézni? Köszi.

Balázs1a Creative Commons License 2021.05.15 0 0 8206

Kérdeznék még egy lajstromot, megerősítésként. Egy másik alkalommal a 315126 oldalszámú gép érkezett Mátyásföldre. Erről kép nem készült, de a forrás a "4J" alakulati jelzésre is kitért, így helyes lehet a feltételezés, hogy ugyancsak egy C-47A-80-DL típusú gépről lehetett szó?

 

Illetve kérdeznék még egyet, szintén bízva az itteni Topiktársak nálam nagyobb tudásában: 1956 novemberében sor került egy másik kényszerszállításra, a tököli repülőtérről Munkácsra, onnan pedig közúton tovább, Ungvárra. Számos forrást (köztük az egykori "utasok" vallomásait) megtaláltam, amelyekben szerepelt, hogy a KGB által szervezett és koordinált művelet során repülőgéppel szállították el a magyar kormányküldöttség elfogott tagjait.

Áll-e rendelkezésre bármilyen forrás, amelyből kiderülne, milyen repülőgéppel történt a szállítás végrehajtása? A korabeli, de más témájú forrásokban Li-2-es, Il-14-es típusokkal találkoztam, feltéve egyáltalán, hogy orosz gép érkezett a foglyokért. Ha nincs is ilyen forrás, érdekelne a véleményetek is, a legvalószínűbb típust illetően. 22 fő foglyot szállított el ismeretlen létszámú személyzet és kísérő őrség.

 

Előre is nagyon köszönöm ezeket is!

Előzmény: Zsalu53 (8204)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!