Sziasztok, egy érdekesség, a 2 héttel ezelőtti Tour De Hongrie-n vettem részt (mint útvonalbiztosító motoros) és az egyik induló állomáson az ebédre kapott szendvicseinket Malév-os fóliába csomagolva kaptuk meg 😳 Ez ilyen bentmaradt készlet lehet, vagy gyárt valaki ilyen csomagolóanyagot 2021-ben!???
Az Il-14-es kapcsán felvetődött bennem, hogy esetleg pont a 24 fős befogadóképesség lehetne a magyarázat a korabeli források azon részére, miszerint "az elfogott 26 főből 22-t repülővel Munkácsra szállítottak". Egyik általam fellelt dokumentum vagy leírás sem adott magyarázatot arra, miért "csak" 22 főt szállítottak el, ha 26-ot fogtak el, viszont egy 24 fős repülőgép esetén ez pont 22 foglyot és 2 fős őrkíséretet jelenthetett. De ez egyelőre csak feltételezés, a Topiktársakat pedig nem áll szándékomban untatni, mégis csak mérsékelten volt oldtimer a kérdésem.
A keresett repülőgép C-47A-80-DL gyártási száma 19592 USAAF lajstroma 43-15126
C-47A-80-DL, szintén a Douglas Long Beach gyárából az USAAF légierő számára 1943 végén került ki. Hadrendbe 1944-ben állt. A repülőgép szintén részt vett a 1944. június 6-án a partraszállási hadműveletben, a 82-es egység 2 pozíciójában Bain hívónévvel.
A háború után először Svédországban repült, majd a Dél-kelet Ázsiában működő francia Aigle Azur társasághoz került, F-OABK lajstromjellel. 1951. február 12.-én hétfőn, a Laosz területén lévő Luang Prabang (LPQ/VLLB) repülőtér megközelítése közben balesetet szenvedett, selejtezték.
A fogolyszállításról jelenleg nincs információm. A Li-2-t 21 fővel repülték, az Il-14-es is kezdetben 24 utast szállított. Il-12 vihetett 28 főt is. Persze, a deszant változatban ezek a számok változnak.
Kérdeznék még egy lajstromot, megerősítésként. Egy másik alkalommal a 315126 oldalszámú gép érkezett Mátyásföldre. Erről kép nem készült, de a forrás a "4J" alakulati jelzésre is kitért, így helyes lehet a feltételezés, hogy ugyancsak egy C-47A-80-DL típusú gépről lehetett szó?
Illetve kérdeznék még egyet, szintén bízva az itteni Topiktársak nálam nagyobb tudásában: 1956 novemberében sor került egy másik kényszerszállításra, a tököli repülőtérről Munkácsra, onnan pedig közúton tovább, Ungvárra. Számos forrást (köztük az egykori "utasok" vallomásait) megtaláltam, amelyekben szerepelt, hogy a KGB által szervezett és koordinált művelet során repülőgéppel szállították el a magyar kormányküldöttség elfogott tagjait.
Áll-e rendelkezésre bármilyen forrás, amelyből kiderülne, milyen repülőgéppel történt a szállítás végrehajtása? A korabeli, de más témájú forrásokban Li-2-es, Il-14-es típusokkal találkoztam, feltéve egyáltalán, hogy orosz gép érkezett a foglyokért. Ha nincs is ilyen forrás, érdekelne a véleményetek is, a legvalószínűbb típust illetően. 22 fő foglyot szállított el ismeretlen létszámú személyzet és kísérő őrség.
C-47A-80-DL, 19549 gyártási számú repülőgép a Douglas Long Beach gyárából az USAAF légierő számára 1943 végén került ki 43-15083 azonosítóval. Felfestésre a 315083 szám került. Hadrendbe 1944-ben állt. A 9. hadtestnél szolgált, és Nyugat-Afrikán keresztül érkezett Angliába. Részt vett 1944. június hatodikán Normandiánál a partraszállási hadműveletben. A háború vége után a holland KLM légitársasághoz került, PH-DAM lajstromjellel még az 50-es évek közepén ott szolgált, majd a 60-as évek elején Indonéziába a Merpati Nusantara Airlines-hez került. Itt a PK-NDD lajstromjelet kapta. További sorsa ismeretlen.
Szeretném a segítségeteket kérni, az alábbi két képen szereplő gép típusának azonosításához:
A két kép (pontosabban a videó, amelyből a képkivágások születtek) 1945 októberében készült, Mátyásföldön. A Douglas DC-sorozat valamely tagját sejteném, de nem vagyok kellően jártas a témában, és lajstrom alapján se jártam sikerrel a keresés során.
Remeljuk nemsokara ujraindulhat az extrem helikopterezes Kiskunlachazan, ott meg lehet hallgatni es ki is lehet probalni a BCL-t :) Remeljuk nemsokara lesz egy testvere is, de meg sok munka van vele :)
1984. február 14-én 09:10-kor a HA-LBI repülőgép a MA660-as Budapest-Amsterdam járatra indult. A felszállás megkezdése, 50-70 méter nekifutás után a II. hajtómű turbinájának második fokozatának a deflektortárcsája törött el, és darabokra hullott. Ezek a szétrepülő részek okozták a kárt.
Személyi sérülés nem történt, a repülőgépen tönkre ment a hajtómű, megrongálódott a gondola, a hermetikus törzs, a függőleges vezérsík, és a benne lévő hidraulika tartály.
A Malvinkával kapcsolatban most annyi, induljon be az élet, működjön a park úgy, mint két évvel ezelőtt, hogy a tulajdonos, (MMKM) által kívánt vagyon és személyi biztosítási, valamint műszaki feltételeket tudja teljesíteni.
A Malvinka program kétértelmű dolog... Amikor érdeklődtem a parkban, azt mondták, VAN szándék a folytatásra, de arra a csapatra "mutogattak", akik anno már többször beindították. Amikor meg itt kérdeztem, akkor a parkra mutogattak, hogy nem engednék. Valami biztos, hogy sántít valahol... :-)
(Már arra sem emlékszem, hol hagyták abba. Rémlik, hogy az egyik motor jó és (nyilvánvalóan alapos átnézés + felkészítés után) indítható volna, a másik meg nem. De ehelyett lett szerezve valahonnan egy másik, ami beépítésre vár. Valami ilyesmi ponton akadt meg a project. Ami igazából senkinek nem lehet "érdeke", hogy NE folytatódjon. Ezért sem értem igazán... Egyértelmű, hogy sok embert vonzana és a jelenlegi "ínséges idők után" ezt mindenki szeretné a parkban is.)
Így igaz. A Malvinkánál is legalább egy év telt el, mire átnéztük az alapvetően fontos részeket, így is volt meglepetés, mint például, amikor nyomás alá került az olajrendszer, elkezdett "szivárogni" a szétfagyott olajhűtő.
Még egy hideg átforgatás előtt is legalább egy 2napos meló lenne átnézni mindent. Elektromos rendszer, hajtómű bejsejében lakik-e valaki, kefék-kommutátor állapota az indító generátorban és egyéb más forgógépekben, PSG-14 indító automatában helyesen fut-e le az indító/átforgató ciklus.
(... azon tűnődöm, hogy az Emlékparkban lévő "Csirkecomb" motorját is meg lehetne pörgetni "így" néha... Már ha működőképessé tehető. Lenne sikere a látogatók körében. :-) )