Hogy laknak-e még ott őslakosok, nem tudom. Hogy van-e fényképük, azt sem tudom. Nekem nincsen, mert annak idején még nem volt fényképezőgépem. Viszont régi bejegyzéseket olvasgatva találtam az alábbira Hamster tollából a Mentsük meg az Il-18-ast! topikban, a 712-es bejegyzésben:
A Családból mesélte valaki, hogy még a mai Skanzen előtti időkben egy Il-18-as állt kint a gyorsforgalmi mellett, még az 1-es terminál és a város közt, valamelyik felüljáró után egy zöld placcon. Tényleg volt ilyen? (Az kiemelés tőlem.)
Érdekes visszaemlékezés. Megengedve, hogy egy családtag nem tudja, hogy mi a különbség egy Il-18-as és egy Il-14-es között, feltételezem, hogy az illető ugyanazt látta, amit én. Csak éppen nem ismerte a típusokat.
Mint korábban a 7912-es hozzászólásban írtam, a tűzoltóknál sem találtam az eseményről dátumot. Sokan emlékeznek az égetésről, de az időpontban ők is bizonytalanok. Talán Szemeretelep környékén még található olyan "őslakós", aki emlékezhet rá, netán fényképe is lehet. Abban az időben még nem volt SRA, a repülőgép ki- és visszavontatása nem lehetett gond.
49 évvel ezelőtt járt először Tu-154-es repülőgép a Ferihegyi repülőtéren. Ez a CCCP-85006-os lajstromjelű példány volt, és bemutató céljából érkezett. A KPM és a Malév illetékesei ekkor megtekintették a repülőgépet, majd idővel döntöttek arról, hogy vásároljanak-e a típusból. Mint tudjuk, igen. Szerintem jól döntöttek.
A bemutató 1970. november 23-án történt. (Tévesen 13-a olvasható számos helyen: Aeronews, onnan Aeropark-LKK, AIRportal.) A napilapok november 24-én számoltak be az eseményről, lásd pl. az Észak Magyarország aznapi cikkét, majd egy képes beszámolóját 26-án:
Az MTI egy hosszú, kb. 40 fényképből álló sorozatot készített ekkor, a Közdok pedig egy filmet forgatott a repülőgépről, amely a Közlekedési Filmhíradó 1971/17-es számában tekinthető meg. A Repülés című folyóirat 1971 januárjában közölt egy rövid hírt a bemutatóról:
Megkerestem a fényképek jogtulajdonosát, hogy a felső képet feltennék-e a honlapjukra jó minőségben. Megtették. (Így már mindenki láthatja ezt a Tu-154-es történelmi eseményt.) Két képet tettek fel a sorozatból, az egyiket most csatolom ide. (MTI-fotó F__IS19701123008, Bara István.)
Az illő megemlékezés után pedig álljon itt ennek a fényképnek egy részletnagyítása tőlem, amellyel átevezhetünk egy másik témára. Ez a kép ugyanis nem csak a Tu-154-es, hanem a háttere miatt is érdekes.
Ezen látható, hogy a HA-MAB lajstromjelű Il-14-es ugyanott és ugyanúgy áll, ahogyan 1970. június 2-án is állt. Szerintem azóta onnan meg sem moccant. Sem a Bravo gurulóút mellé nem vontatták el, sem pedig el nem égették 1970 nyár végén.
November 23-án már kabátos idő szokott lenni. Kifejezetten jó, augusztusi-szeptemberi idő legközelebb 1971 második felében lehetséges. (Az Il-14-es típusismertető füzetben 1972-es évszám szerepel.)
Tehát továbbra is maradt a kérdés (legalábbis a kétkedők számára), hogy hol volt a Malév utolsó Il-14-es repülőgépe 1971 nyarán.
Az Aeroparkban lévő HA-LBE Tu-134-es kabinjának felújítása közben lába kelt az ANU-NASz-1k rendszerhez tartozó SzCsk típusú útvonalszámláló műszernek. Ha valaki tudna ilyet felajánlani, vagy ismer beszerzési forrást, örömmel vennénk. Ja, és cserébe a "gyűjtőnek" más műszert is fel tudunk ajánlani.
Úgy fest az IMI-nél koppintották az Orosz megoldást :) Egyedül, ami egyembe jutott, az a vasúttechnika, ahol használhatták. Diesel-elektronyos mozdonyokban volt 72V-os feszültség.
A repülőgép szabvány 28V-os hálózata azért épült ki, hogy a 24V-os akkumulátorokat tudja tölteni. A tengeralattjáró hálózati feszültségéről nincs tudomásom.
Egy kérdés a tudós társasághoz.Szereztem egy 72V-os egyenáramu ventillátort ami magyar IMImotor 3 gumilappal.Jól emlékszem-e ez egy AN-2 be való ventillátor?
> Mit jelenthet a "C" betű. "C" vágány? Netán HA-LIC?
Gondolom a "C" jelű repülőjárat volt Bp-Pécs, a "D"jelű meg Bp-Miskolc volt vagy hasonló.. Valamiért nem számokkal jelölték, mint a busz és a vili járatokat.
Talán tud valaki segíteni. Az Aeroparkban lévő HA-MOA Il-18-as elektromos paneljéről nagyon hiányzik a VF-0,4-45 típusú feszültségmérő. Akár cserébe is tudunk adni hasonló műszert, ami szintén jól mutat egy gyűjteményben.