A vonal a Nyugat-Dunántúlon, az erdővel borított Zalai dombságban található. A mai vonalat 1890-ben nyitották meg az Ukk-Csáktornya Hév vonal részeként. Trianon után Rédics és Lendva között a síneket felszedték, azóta zsákvonalként működik. A vonalon még a mai napig van teherforgalom, amely nagy részét a környéken kivágott fa adja. Valamint itt található még a Csömödéri kisvasút, amely azon kívül, hogy az egyik legnagyobb hálózattal rendelkezik hazánkban, még két helyen is keresztezi a vonalat.
Véletlen vettem észre, hogy a 39054/055 május 1-től szeptember végéig minden szombaton közlekedik Lentiig. Kezdésnek nem rossz, de lehetne akár mindennapos vonat is egész évben. Akkor azt mondom tűrhető lenne a menetrend.
A napokban már az új menetrend alatt utaztam a szüleimhez Lentibe. Meglepődve és örömmel látom, hogy a vonalat nem hagyják lepusztulni, pl a 40-es lassújel már csak a botfai útátjáró és Bocfölde között van. Bocfölde után már 60 km/h a pálya sebesség. Régen egész Sárhidáig csak 40-es volt a pálya. Az állomások, megállók rendezettebbek mint valaha.
A menetrendről: a 954-es vonattal mentünk lefelé, két nap múlva a 967-essel vissza Zegről. Valóban lehetne kicsit bővebbre szabni a csatlakozási időt, mert ez a 9:46/9:49 elég szoros, bár a jegyvizsgálók mindig lekommunikálják, hogy van e átszálló. Jelenleg Lentiből/Lentibe jó az eljutás Budapestre/Budapestről. Az évi egy délelőtti vonat valóban kellene minden nap, hogy délelőtt le lehessen jutni a 23-asra. Számomra a minta menetrend 2010/2011-ben volt akkor még (állami) vasutas voltam és rengeteget ingáztam Lenti-Zalaegerszeg/Zalaszentiván között. Valami olyasmi menetrendet kellene visszahozni 2 motorral és szükség szerinti 1 mellékkel ami ott is áll mindig Zalaegerszegen, ez a 701-es Bzx ami fel van szerelve leszállásjelzővel.
Így van, sok mindent lehetne jobban, ha a szándék meglenne. Hogy aztán hol keressük ezt a szándékot..? Jó kérdés!
Én pl. most örülök a (hibrid) IC -knek, habár személyesen nem érint, legfeljebb mint esetleges kirándulót. Ugyanakkor D. Ilona már vagy öt (ha nem több) évvel ezelőtt ígérte őket, mint küszöbön álló szolgáltatás fejlesztést. Hogy az időközben eltelt évek alatt miért nem vezették be őket mégis? Biztos "megmagyaráznák" némely illetékesek.
Innen jut eszembe, kissé eltávolodva a konkrétumoktól, hogy nem rég, talán épp itt vmelyik topicba linkeltek egy írást, ahol egy startos vezető fejtette ki elképzeléseit több minden jövőbeli fejlesztésekről. Végül ez a vezető többek közt azt is megjegyezte, reméli, hogy a középvezetői réteg nem fogja elszabotálni ezeket a fejlesztéseket!
...- Hát, ez utóbbi meglehetősen sokat mondó kijelentés volt számomra! ...
A jelenleg évente egy alkalommal közlekedő vonatpár is járhatna naponta, Csömödér helyett egészen Rédicsig, ehhez többlet eszköz sem kellene, és rögtön lenne mindkét irányban még egy csatlakozás a budapesti hibrid-IC-khez.
Ezen kívül talán a 39012-39037 jártok közlekedhetnének 3 perccel korábban, hogy biztosabb csatlakozás legyen a Zalaegerszegről 9.49-kor induló budapesti vonathoz, és a 39013-as jöhetne Rédicsről 10-20 perccel később, hogy Zalaegerszegen ne kelljen annyit várni a 17.49-kor induló hibrid-IC-re történő átszálláskor.
Ezek még mind egy motorvonattal megoldható lennének.
A kétórás ütem pedig úgy lehetne, hogy egy másik motorvonat indulna Zalaegerszegről - szintén a hibrid IC-khez csatlakozva - 12.20-kor, 16.20-kor és 20.20-kor, előbbi kettő Gutorföldén keresztezne a szembe közlekedő járatokkal, amik így 13.38-kor és 17.38-kor érkeznének Zalaegerszegre - szintén a hibrid-IC-khez csatlakozva.
Ez a második motorvonat hajnalban jöhetne vissza Rédicsről, hogy Zalaegerszegen az 5.49-kor induló járathoz csatlakozzon, így Lentiből már akár reggel 9 órára Budapestre lehetne érkezni.
(Ehelyett most busz közlekedik Lentiből Budapestre 4.25-kor, amire persze így nem lenne szükség).
(No meg az összes Zalaegerszeg-Budapest közötti buszjáratot újra kellene gondolni a bobai deltán közlekedő hibrid-IC-k bevezetése miatt).
Emlékszem, talán a kétezres évek elején milyen "úri" módon el lehetett jutni a fővárosból Lenti - Rédics felé!
Tán valamikor reggel hét körül indult a Déliből a Dráva-Expressz (azt hiszem, így hívták, noha korábban járt vonat ilyen néven Murakeresztúr felé is), tehát nem is kellett olyan korán felkelni, mint a stokkos gyorsokhoz. Zalaegerszegen direkt egyperonos átszállás volt az Interpicire, amin egy átlag hétköznap is meglehetősen sokan voltak.
A visszaútra is rendelkezésre állt többféle időpont, akár délután, akár este, még kényelmesen vissza lehetett jutni vonattal Budapestre.
Ma meg egy nap alatt meg sem lehet járni a fővárosból oda-vissza vonattal ezt az utat (kivéve azt az évente egy napot, amikor a Csömödéri Kisvasút napja van).
Jó, hogy legalább terveznek valami felújítást, de amíg ez megvalósul, addig a jelenlegi pályaállapotok mellett is lehetne két órás ütemű közlekedés a Zeg-Bp/Bp-Zeg hibridvonatokhoz csatlakozva, ellátva a ráhordást/leosztást Lenti felől/felé.
Valakinek van infója arról, hogy 06.29-én a 39054, 39055(Zalaegerszeg-Csömödér-Páka és vissza) viszonylatú vonatoknak mi volt a kocsiösszeállítása? Ez az a vonat, ami egyszer közlekedik évente.
Lemaradtam róla, és utólag nem tudom visszakeresni a kocsiösszeállítását.
A Kormány 1319/2019. (V. 30.) Korm. határozata a Zalaegerszeg–Rédics–Lendva vasútvonal-fejlesztés I. ütemének előkészítéséről
A Kormány
1. egyetért a Zalaegerszeg–Rédics közötti vasútvonalszakasz felújításának engedélyes és kiviteli tervig (kivitelezésre vonatkozó közbeszerzési eljárás lefolytatására alkalmas tenderdokumentáció) történő előkészítésével;
2. felhívja az innovációért és technológiáért felelős minisztert, hogy a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő zártkörűen működő Részvénytársaság útján gondoskodjon az 1. pont szerinti előkészítésre irányuló feltételes közbeszerzési eljárás lefolytatásáról, és annak eredménye alapján készítsen előterjesztést a Kormány részére az előkészítés további fázisairól való döntés érdekében.
Egy "kicsit" leült ez az oldal. Kár, hogy eddig még senki nem tett fel képet a "gőzös" korszakról, ahogy befut vagy épen áll a Rédics vasútállomáson. Sajnos én sem találtam ilyen fotót.
Esetleg valakinek nincs a birtokában a régi időkből Rédics vasútra vonatkozó fotója, menetjegye, amelyen Rédics bélyegző található, fotó a régi állomásról esetleg az ott álló gőzösről stb stb..Kérem keressen meg e.mailemen. -természetesen mindezekről csak fotót kérnék.