Lehet tudni, hogy kb. mikor jön? Jövőre? Vagy még később?
Az ember csak kapkodja a fejét, annyi újdonságot dobnak be. Nincs újabb táblázat a kiadási menetrendről? Az ismert, korábban itt is megjelent lista már kb. másfél éves...
Az ötletet két Fb-on talált kép adta, amelyeken egy különleges dekorral szerepelt a típus és szerencsés módon minden oldaláról le lett fotózva, ráadásul színesben. Sokáig halogattam ezt a projektet, de idén úgy gondoltam, lassan el fog tűnni a piacról a megfelelő alapot adó Atlas kisbusz, ezért belevágtam.
A legnagyobb munkát a busz bogárhátú karosszériájának az átalakítása adta a teherautó magasabb és egyenesebb tetős kivitelére, más hátfal íveléssel. A nagy méreteltérések alapját ragasztott és - a tartósság érdekében - felcsavarozott fém betétek adják úgy, hogy a hátfalban ki lett alakítva a redőnyajtó nyílása is. A végső formát epokittes feltöltéssel értem el, végtelen számú csiszolással. Az oldalablakok és a hátsó kerékjáratok fémragasztással/csavarozással lettek lezárva, vagy módosítva, illetve a vezetőfülkénél az oldalablakokat meg kellett magasítani, az ajtónyílást meg szűkebbre kellett venni, ehhez új panelvonalakat kellett bevésni, ide maradék bontott elemekből új ablakokat kellett készíteni. A többi változtatás leírása röviden: Új, vékonyabb első lökhárító fémlemezből. Új indexek a sárvédőbe polírozott aluból, izzólakkal festve. Fellépők kialakítása műanyag lapból, gombostű szár lábakkal. Új visszapillantó tükrök, drót szárakon. Másik ereszcsatorna ívek a kocsi oldalán, drótszálból kialakítva, epokittel felragasztva és becsiszolva. A két redőnyajtó alapját ívelt fémlemez csíkok adják, erre lettek vékony epokitt rétegre felragasztva a méretre vágott 1 mm-es vörösréz drótszálak, illetve a vékonyabb drótból kialakított fogantyúk. Rézdrótból lettek kireszelve az ajtókilincsek is. Az új hátsó elemekre vékony lemezt felragasztva készültek az oldaldíszlécek alapjai, ezekre és a motorház dekorrácsaira Bare Metal fóliából készültek a krómcsíkok. A hátfalon aluból készült és izzólakkal festett a két hátsó lámpa, gombostűfejek izzólakkozva a prizmák és ki lett fúrva/reszelve a fellépő nyílása. A teherautón nem állnak ki a kerekek az oldalfal síkjából, ezért tűreszelővel kellett az alvázon a szűkebb nyomtávnak helyet készíteni. Az alváz hátfali rögzítőpontja megszűnt, ezért a kasztni hátsó részébe a tetőhöz csavarral rögzített műanyagrúd került, ehhez van alul csavarozva az alváz vége. A tetőszellőzők is aluból lettek kireszelve. A vezetőfülkébe a busz üléssorából lett levágva a vezető része, egy ideillesztett hátsóbb üléssel háromhelyessé alakítva azt, mögéjük lemez hátfal került.
A fényezésnél szembesültem azzal, hogy a külön kikevertetett és sprayba töltött piros színt a később ráfújt fehér Dupli pikkelyesre oldotta, le lehetett mosni az egészet és újraalapozás után a piros már úgy került fel, hogy a fehér és a fekete részek ki lettek maszkolva. Hosszú száradás után a piros lett kitakarva, így kerültek fel a fehér részek, majd újabb teljes maszkolás után a selyemfényű fekete a tetőre. A modell lényegét adó reklámokat a fotók alapján rajzoltam meg és Tonycars olvtárs készítette el vizesmatricaként, kiváló minőségben. Érdemes ránézni az egyik képre, már hol tart a nyomtatástechnika, a jobboldali adattáblákkal elég sokat vacakoltam, mire korabeli, kézzel festett karaktereket használva összeállítottam őket, de érdemes volt fáradni, mert a nagyon kicsi, 6x4 mm-es nyomtatáson is tökéletesen olvashatóak a fehér betűk.
Az átalakításhoz méretezett rajzok nem álltak rendelkezésemre, csupán néhány fotó alapján, szemmértékkel készült a modell, ha valaki pontatlanságot fedezne fel rajta, részben ennek tudható be.
Össze is fotóztam a modellt a nemrég bemutatott platós márkatársával, a néhány teherautó modellem közül most ez a páros a nagy kedvencem.
Szerintem rájöttek, hogy nem árt néha megkérdezni a vásárlókat arról, hogy mire van igényük. Én is csak azért veszem meg mert Hungarocamionos festéssel jön ki.
Habár még le sem zárult az előző szavazás, újraindították, mert sok vád érte a reakciógombok megválasztását. Csehek és lengyelek panaszkodtak, hiszen a like jel az alapreakció a Facebookon, így szerintük sokan nem feltétlenül a szavazás miatt nyomták...
Az új posztnál csodálkozó :O fejjel kell reagálni a Hungarocamion színtervre való szavazáshoz:
Már rögtön az elején bőven a HC vezet, valószínűleg nem véletlenül, reméljük, így is marad.
Nyomjon egy sima like jelet péntekig a Scale fans oldalon mindenki, akinek van Facebookja, hogy Hungarocamion színekben érkezzen majd a Renault R310-es!
Akinek nincs FB profilja, az regisztráljon, kérje meg a szomszédokat, haverokat, ismerősöket... :))
Egyelőre toronymagasan vezet a HC közel 200 szavazattal, mögötte feleannyival a cseh CSAD festés, valószínűleg közülük fog kikerülni a nyertes, ugyanis a szerb és lengyel színvariációk jócskán le vannak maradva.
Én több okból is úgy látom, hogy az csak egy burkoló lemez lehet és nem a tartály része. Ezek azért elég jól láthatóak a gyári fotókon. Te túl kicsire vágtad ki a képet.
Ez a lemez:
- Beljebb van mint a tartály és a fülke oldalsó síkja.
- Egy kicsit másabb az íve, mint a tartályé.
- A lemez alja lejjebbről indul, mint a tartály alja. Inkább az alváz magasságából, nagyjából a fülke sárvédőjén levő oldalprizma magasságából. Látszik két vízszintes sajtolási borda is, ami arra utalhat, hogy a lemez belső felén ott két tartókonzol van, ami a fülkéhez rögzíti a lemezt. Ezek a sajtolási bordák nem érik el a lemez tartály felőli szélét, attól rövidebbek, tehát nem a tartályhoz lehetnek a konzolok rögzítve.
- A lemez felső része nem ér fel a tartály tetejéig.
A tartály az alakjából és az arányaiból ítélve szerintem ugyan az lehet, mint a minta kocsin, vagy a korábbi fényképen láthat D750-re szerelten.
A fülkék rendben vannak. Két különböző típus került szóba.
Én a két autón (D752 és D750) látható tartály eltérőségére kérdeztem rá, figyelembe véve a gyári fotókat is. Több szem többet lát alapon (mert nekem nagyjából egyformának tűnnek).
Az eredeti gyári képeken látható, hogy a D752-es fülkéje és tartálya között van egy burkolati lemez.
Ez a lemintázott "múzeumi" kocsin nincs rajta, ezért sajnos a modellre sem került fel. Ettől lett egy kicsit furcsa kinézete a modellnek. (Pár apróbb eltéréstől eltekintve arra viszont odafigyeltek, hogy a kerekek trilexesek, mint az első autókon eredetileg.)
Miben különbözik a "pumukli89" olvtárs által betett képen látható D750-re szerelt tartály az általam a 140126 hsz-ben szereplő 2 db gyári fotón látható D752-re szerelt tartály egymástól?
Mert ha semmiben, akkor a múzeumi kocsit lemintázó modell mégiscsak megfelelő lesz, ha attól az "apróságtól" eltekintünk, hogy a fülke és a tartály közötti részről hiányzik a burkoló lemez, kicsit más a tartályon a tömlőtartó és a hátsó aláfutásgátló, mint az eredetin.
Akkor végeredményben egy soha nem létező verzióból készült a modell? Kár érte... Látszik hogy a kiadó tesz bele energiát, de lehet kicsit még alaposabbnak kellene lennie.
Bár lehet azzal nem tudnak mit kezdeni, hogy a múzeumban nem helyes/eredeti verzió van
Nekünk Ferihegyen (LRI Jármű o.) ugyan ilyen volt, de az egyik D754-re volt szerelve ez a tartály. A havasgépek -elsősorban a szerelvények- tankolására használtuk. (A másik kettő szóróautó volt, ill. volt még egy hómaró is. De két D754 tűzoltó is volt még.)
Szerintem ez a mai állapotú kocsi lehetett a mintája a modellnek. (A kép a Csepel Autógyár múzeumában készült a közelmúltban.)
A megjelenő modell nekem is kicsit furcsának tűnik a fülke és a tartály közötti nagy üres rész miatt. Gyári eredetiben ott vagy egy szerelvényláda, vagy egy burkolólemez lehet, legalább is nekem úgy tűnik a gyári képek alapján. A tartályon a töltő-ürítő cső tartója is kicsit más mint az eredetin, de talán a tartály az ugyan olyan.
Itt van két gyári fotó (másnak talán vannak jobbak).