Keresés

Részletes keresés

szimix Creative Commons License 1 napja 0 0 4978

Egyetértek! Én sok ökörséget csinálok, de a medve nem játék. Akarom mondani, a hideg.

Előzmény: Flagstaff (4977)
Flagstaff Creative Commons License 1 napja 0 0 4977

Lehet a ruha alatt van rajtuk neoprén (nem látszik), de arra ilyen hidegben mindenképp kell utcai öltözet ami a hideg levegő ellen véd (lehet ezért nem látszik rajtuk a neoprén). Cipőre persze ugyanez nem magyarázat.

A legnagyobb veszély a kihűlés mellett a hősokk, az hirtelen vízbe kerülés esetén pikk-pakk végez az emberrel.

Kajakos túraleírásban olvastam (angol), hogy a csákó a sarkkörön túl kajakos expedícióra indult és mindenféle védőfelszerelése volt, tudott megbízhatóan eszkimózni, de minden nap edzette magát egy veder jeges vizet az arcára zúditva, mert edzetlen embernél akár az arcot/fejet érő hirtelen hideg is képes halált okozni. Gondolom nem volt teljesen buta ha erre tudatosan készült.

Marha nagy szerencsém volt a GIS-sel egy szép napsütötte kora tavaszi napon (március közepe lehetett talán jó ha 5-6 fokos volt a víz) mikor egy nem túl erős szélben haulzoltam és megborult a hajó. Ugyan fel nem borult de egy nagyjából bokáig érő víz azért beszaladt. Nyilván akkoriban még utcai nadrág, zokni (cipőt nem vettem, minek?) és ebben a kombóban sem élveztem különösebben a vízben ácsorgást. Tényleg oltári nagy mákom volt hogy a forduló és a hajó peremére kiugrással stabilizálás után szinte azonnal szélmentes helyre tudtam kerülni ahol volt időm a vizet nagyjából kimericskélni, de aznapra már nem volt kedvem a hideg víztől lábszárközépig tocsogósan kint maradni.

Néha belegondolok hogy ha akkor a hajó felborul, akkor AZT a hajót, ahogy későbbi tapasztalat mutatta, nem tudtam volna egyedül visszaállítani szimplán svertre állással. Vagy kivárom míg a szél az átellenes partra kifúj, vagy bele kellett volna merülnöm a jéghideg vízbe és csinálnom valamit, míg bírok mozogni. Mondjuk kiúszni a partra ami annyira nem volt messze és hagyni a hajót a francba.

Annak az élménynek a hatására kicsit megfontoltabban állok már a hideg időhöz.

Előzmény: Nádastavi (4976)
Nádastavi Creative Commons License 2 napja 0 0 4976

Jé, az ott a Belvárosi híd, nálunk, Szegeden. :-) A Tisza hőmérséklete 5 Celsius fok (Dec. 08.)... :-(

Mi van ilyenkor egy borulásnál? Tudom, hogy nem borulunk, de 100%-ban egy Laser 2-nél ezt kizárni nem lehet (ha jól látom azzal mennek a videóban). Ráadásul köd van, amire észreveszik őket, hogy bajban vannak, már rég késő.

0.3-4.5 °C fok: 3 min mozgékonyság/ügyesség elvesztése*, 15 - 30 min kimerülés/eszméletvesztés, 30 - 90 min halál

4.5 - 10 °C fok: 5 min mozgékonyság/ügyesség elvesztése*, 30 - 60 min kimerülés/eszméletvesztés, 1 - 3 h halál

*: A hideg víztől védő öltözet nélkül (pl. megfelelő neoprén kezeslábas, csizma). A videóban vitorlás dzseki, nadrág, a kabát alatt pulóver és deckcipő látszik (nagyhajós ruházatnak talán el is menne).

forrás: http://www.shipwrite.bc.ca/Chilling_truth.htm

ui.: OK, hogy nagyon tudnak és nem mennek ki erős szélben, de a Balatonban is maradt már ott pl. szörfös -nem Decemberben, hanem ősszel!!!-, aki nagyon tudott, mégis hibázott (ne felejtsük el, hogy a hajón is eltörhet, elszakadhat valami). Teszem azt fel sem borulnak, csak beesik a mancsaft, rajta a sok ruha, a kormányos nem tudja egyedül kiemelni a vízből, közben a mentendő személy pár perc alatt begörcsöl és képtelen lesz önerejéből kapaszkodni (jó, ha a szíve kibírja). Legalább egy jó neoprén kezeslábas és csizma lenne rajtuk, hogy az esélyt megadják maguknak...

(Magánvélemény vége.)

Előzmény: vakrepulo2 (4974)
Flagstaff Creative Commons License 4 napja 0 0 4975

Az idén erős fagyban is volt nálunk igencsak tisztességes köd - ki kellett volna fagynia zúzmaraként, szóval egyre erősebben mittomén. Bár itt Mordorban ilyentájt a köd kimondottan gyakori jelenség, sokszor napokig, de van hogy hetekig azt se tudjuk kék-e még az ég. Amint ráhajtunk az M3-ra, de legkésőbb Mezőkövesd térségében megszűnik a felhő meg a köd és vakító napsütés lép a helyébe. Persze ha országos esőzés van akkor nem, de minden más esetben ez van.

Ha a szél feltámad, az el szokta vinni a ködöt. De az idén már olyat is láttunk hogy csak hordta valahová, de elhordani nem bírta. Azon én is csodálkoztam, mert nem gyakori.

Biztos a global warming tehet róla. Remélem az augusztus második-harmadik hete belföldre nyaralni alkalmassága még megmarad egy jó ideig. :-) Mondjuk mostanság augusztus 20 után sem mindig romlik el az idő közvetlenül.

Előzmény: vakrepulo2 (4974)
vakrepulo2 Creative Commons License 4 napja 0 0 4974

valaki itt átvert engem, mikor azt mondta nincs egyszerre köd meg szél

https://www.youtube.com/watch?v=z5RqSVj2k-0

úgy hogy majd én is megyek ki a ködös balatonra menő szelfiért 

Flagstaff Creative Commons License 2019.12.05 0 0 4973

Áttételfüggő. Ha kimondottan erős szélben ki akarom lapítani a vitorlámat akkor hajlik az árboc és némiképp a baum is (nincs backstag a hajómon, az albával kell ezt elérnem illetve a schottolással). Nem vagyok testépítő, de hogy nem 15kg húzóerőt fog meg ilyen esetben az tuti, rendesen bele kell kapaszkodni a kötélbe. Nekem 4:1 áttétel van, ez class legal. Volt próbálkozás 8:1-hez áttétellel is, de ebben az esetben fullra behúzva elég hosszú volt a kötél szabad vége, ami az akkor még nem a kapaszkodóhoz rögzített fockschottal rendszeresen összeakadt. Természetesen egy nagyobb áttétellel csökkenthető ez az erő illetve finomabb beállítást tesz lehetővé különböző szélviszonyoknál (hátsó él nyitottságának a szabályozása). Talán a sima Laseren 16:1-hez van verseny kivitelben.

Előzmény: vakrepulo2 (4972)
vakrepulo2 Creative Commons License 2019.12.05 0 0 4972

".......míg albánál a teherbírása okozhat fejtörést....." 

te zt gondolod, hogy a mi méretű hajonkon egy albakötélfogó komolyabb megterhelést kap? pl 10-15 kg-nál többet?

hát lehet, de én ezt eddig nem tudtam elkézleni

Előzmény: Flagstaff (4971)
Flagstaff Creative Commons License 2019.12.04 0 0 4971

Ezeknek a rugós klemmeknek a teherbírása nagyon nem mindegy. Már persze a befogható kötél méretén túl. Schottcsiga pimpelésénél a kötél átmérője, míg albánál a teherbírása okozhat fejtörést a kisebb, egyszerűbb (olcsóbb) daraboknak. Ha megcsúszik közötte a kötél, az egyrészt kellemetlen mert a beállításnak annyi, másrészt pár megcsúszás és oda a fogak felülete aztán már csak a folyamatos megcsúszás marad. Természetesen mindez vitorlafelület és áttétel függvénye is.

Amire egészen biztosan nem alkalmasak (megtapasztaltam...) az a fallkötelek megbízható rögzítése. Ahhoz bika, farkasfogas rögzítő vagy fallstopper való.

Nekem az albához ilyen rendszerű van (erő hatására megszorul a kötél, de könnyedén oldható), tökéletesen megfelel és a párjával együtt sem emészt fel egy kisebbfajta zsidó vagyont a beszerzése. :-)

https://www.maritimehajosbolt.hu/termek/csiga-5mm-dupla-kotelfogos-rm-av-cs-vd0810-

Lehet persze cifrázni ha nem 4:1 áttételt szeretnél, esetleg a hajó két oldalára odavezetnéd az albakötelet. De már egy 4:1 is tökéletesen megteszi.

Schottkötél erőcsökkentésre bár nem olcsó egy jó racsnis csiga, én inkább azt preferálnám a helyedben és nem a leklemmelőset könnyű jolléra.

Előzmény: vakrepulo2 (4965)
szimix Creative Commons License 2019.12.04 0 0 4970

Hát én leszarom, ha csökkent a kapacitása, bár nem hinném, hogy ezen rontani lehetett volna : )

Amúgy az elsō opció az volt, hogy varratok. Még így is lehet, hogy ez lesz a vége, csak a sorrendben egyelōre hátul szerepel.

Előzmény: vakrepulo2 (4969)
vakrepulo2 Creative Commons License 2019.12.04 0 0 4969

igazán bátor vagy

anno én is gondolkoztam rajta hogy kitisztitom a vitorlám, de erre jutottam:

mit gyerhetek?: egy szép fehér látványos vitorlát a mostani lepukkant szürkés helyet

mit veszthetek?: ha a mósógépes mosás véletlen megtöri a vitorla anyagát, megkoptatja a felületkezlését, nő a légáteresztő képessége és ezért a hatásfoka is x %-al csökken

 

mivel szerintem a nyereség elhanyagolható az esetleges veszteséghez képest ezért én nem mertem

a kötélzetem meg új :-)

 

Előzmény: szimix (4968)
szimix Creative Commons License 2019.12.04 0 0 4968

Feleségem elutazott 2 hétre, ezalatt ki akartam mosni itthon a vitorlákat, de sajnos/szerencsére nem fért bele. Viszont találtam egy mosodát, Bubble, 14 kg fér ez egyikbe, kitūnō tiszta lett! : )

Alighanem a kötélzetet is beviszem...

Előzmény: szimix (4964)
vakrepulo2 Creative Commons License 2019.12.04 0 1 4967

kib...ott látványos

az én hajóm is pont ilyen ferrari piros lehetett 38 éve

Előzmény: szimix (4966)
szimix Creative Commons License 2019.12.04 0 0 4966

Előzmény: szimix (4964)
vakrepulo2 Creative Commons License 2019.12.04 0 0 4965

ennél tudtok olcsóbban beszerezni ilyesmi dolgot?

 

https://www.aliexpress.com/item/32856701853.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.35732becgYLS0W&algo_pvid=a006ffe0-b1f9-488b-abd1-00560820c7df&algo_expid=a006ffe0-b1f9-488b-abd1-00560820c7df-4&btsid=58776adf-bad3-4624-bdc6-44160b2cf711&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_1,searchweb201603_53

 

megcsinálom azt az albát, arra is elkél 1, meg a nyáron gyártott grószshotduplacsigám is tovább pimpelem vele

na meg a zokni és már ennyi mindennel el sem készülök március idusáig mikor a múzeum kert helyett a vízre fogok vonulni

szimix Creative Commons License 2019.12.04 0 0 4964

 

 

Mert mondá az úr, mínusz három fokban trélerezni jó!

 

Flagstaff Creative Commons License 2019.12.04 0 0 4963

"még csak december eleje van, de szenvedek mint a kutya" - Dettó :-)

"ha már hajózni nem is tudok, legalább kéne valamit pimpelni a hajómon, hogy gyorsabb legyen

azon gondolkozom mit" - Néha nekem is megfordulnak ilyenek a fejemben de aztán elhessegetem a gondolatot. Épp elég gyors ez így is, max nagyon gyenge szélben nem az igazi, de ahhoz másik grósz kellene más szabással új fock amit nem húz ráncosra az ablak, szóval ezt hanyagolom.

 

"vajon lehet valamit házilag mekkmesterkedni, amitől gyorsabb lesz a hajó? a svert, vagy végtükör vagy más környékén?" - Lehetni lehet, svertet kormánylapátot csiszolni, újrafesteni, felületi egyenetlenségeket javítani.

 

"esetleg építsek egy "tuba" féleséget, hogy jövőre többet tudjak singlehand spinakkerezni?" Ehhez elég egy zokni a deckre és nem kell miatta szétvágni a decket. Ami ha nem sikerül van egy kukás hajótested.

 

"vagy szabjak ki egy nagyobb genuaba hajló fock-ot? de hol kapok hozzá pár m2 megfelelő vitorla anyagot?" - Ezt azért gondold át, a kiszabása nem csak annyi hogy nagyjából formára vágod, a panelek ívelése, az élek megfelelő ívelése egy külön tudomány.

 

"most ugrott be, ígértem magamnak még szezon elején egy albát, amit a végén nem csináltam meg, mert sajnáltam megfúrni az árbócót, lehet ezzel fogom kezdeni!" - Na látod ez kezdésnek egy kifejezetten jó ötlet a hajó gyorsítására és amennyiben nem csináltad még meg, akkor a fockod belépő élkötelével is kezdhetnél valamit (csere plusz a feszesre húzásához valami izé is kellene) ne húzza ívesre egy közepes szél. Gyorsabb és sokkal élesebb menetre leszel képes.

 

"illetve ki mit szerel a hajóján a téli szünetben? " - Erős késztetésem van egy rollfock felszerelésére, ha látnék a zíbéjen használtan biztos megoldanám. Új alkatrészekből ez azért annyira nem vonz. Utána talán, mondom TALÁN elgondolkodnék egy single handle spinnakkerezésen. Amihez meg jó lenne zoknit csinálni, ne a gyári árboc elé kézzel beszedegetős mutatvánnyal kelljen szórakozni, mivel se gibbonnak se póknak nem születtem. :-)

 

Előzmény: vakrepulo2 (4962)
vakrepulo2 Creative Commons License 2019.12.04 0 0 4962

még csak december eleje van, de szenvedek mint a kutya

ha már hajózni nem is tudok, legalább kéne valamit pimpelni a hajómon, hogy gyorsabb legyen

azon gondolkozom mit,

ötleteket elfogadok!

 

új fővitorla? - á, annyit nem költök rá

új rig? - ahhoz új vitorla is kéne, lásd első pont

test csiszolása, festése? - nincs műhelyem

 

vajon lehet valamit házilag mekkmesterkedni, amitől gyorsabb lesz a hajó? a svert, vagy végtükör vagy más környékén?

 

esetleg építsek egy "tuba" féleséget, hogy jövőre többet tudjak singlehand spinakkerezni?

vagy szabjak ki egy nagyobb genuaba hajló fock-ot? de hol kapok hozzá pár m2 megfelelő vitorla anyagot?

most ugrott be, ígértem magamnak még szezon elején egy albát, amit a végén nem csináltam meg, mert sajnáltam megfúrni az árbócót, lehet ezzel fogom kezdeni!

 

de ötletek jöhetnek ám!

illetve ki mit szerel a hajóján a téli szünetben? 

edesviz Creative Commons License 2019.11.29 0 0 4961

Szia,

nincs több szerelvény, csak egy lehúzó kötél. Spinakernél egy sima kötél a középpontból tubán keresztül, genakernél középvonalon még egy ponton átvezetik a kötelet egy szemen. A köténynek a tuba után olyan hosszúnak kell lenni, hogy  a hátra-behúzott vitorla sarkai még a tuba sima részei nél maradjon. Azaz a felhúzásnál semmi se akadjon, de ne legyen légellenállási tényező, ne zavarja az orr vitorlát.

Üdv

Előzmény: Flagstaff (4960)
Flagstaff Creative Commons License 2019.11.29 0 0 4960

Bahianak sincs orrdeckje, ott is megoldották a spinnakker behúzva tárolását.

LaserII-nek elfogadott a zokniba húzás de a későbbi példányokon már van tuba. Igyekszem megjegyezni a nevét. :-)

Ahogy elnézem ez a tubás megoldás mintha több szerelvényt/kötélzetet igényelne mint az árboc mögé a cockpit elejébe zsákba gyömöszölés. Lehet ezért hanyagolják egyes hajókon? Ugyanakkor ránézésre egyszerűbb vele az élet a cockpiton belül. Szintén csak ránézésre, lehet hogy nem is. :-)

Előzmény: edesviz (4959)
edesviz Creative Commons License 2019.11.29 0 0 4959

Szia Deckard,

 

Tehát még egyszer kerek 50 évvel ezelőtt is volt a dragonokon tuba, csak annak volt fedele is. Pályaversenyeken sokat számít a gyors szerelés. A soling akkor vált olimpiai osztállyá, annak nem volt tubája sohase. Az eredeti solingfelmérésben két spinaker egy kisebb és egy nagyobb volt engedélyezve. Tubás átszerelés vízen egy kicsit bonyolult lett volna. Normál esetben a felhúzod a parton-kikötőben a spinakert, és behúzod a tubába. Akkor minden rendben lesz. Mi indulás után a soling-gal mindig húzunk egy spinakert az első lehető alkalommal, és utána szépen elrakjuk, hogy a versenyen is jól sikerüljön. Ez volt a 80-as években a kalózon is. Bár ott parton is felhúztuk.

 

A flaar 18-nak nincs orrdeckje, mundjuk ilyet oda is tehettek volna: rögtön a video elején van

 

https://www.youtube.com/watch?v=XgiukdzQ1u4

 

Édesvíz

Előzmény: DECKARD (4958)
DECKARD Creative Commons License 2019.11.29 0 0 4958

Nem, szerencsére:))) Ezek szerint a hollandin előtte is volt valami lehúzómechanizmus, csak nem a vorstag elé húzták be.. Ja az, a 470 őskövület...

Vicces, hogy a Flaar 18-ra nem raktak tubát, pedig anélkül manapság már nem nagyon terveznek gennakeres jollét...

Előzmény: edesviz (4956)
Dr.Platon Creative Commons License 2019.11.28 0 0 4957

Ezexerint csak nekem volt ez újdonság. :)

Előzmény: DECKARD (4955)
edesviz Creative Commons License 2019.11.28 0 0 4956

Nem vagy elég öreg. Kereken 70-ben építették át a Hollandit tubára nálunk, ami a forstág előtt van. Előtte az árbóc, és a forstág között félúton volt egy kerek lyuk kb 40 cm átmérővel, gumi lap fedte, min hosszában egy finom kis rés volt. Addig abba húzták be a spit. Csak zavarta időként a genuát. Úhy egyébként a 470 1963-as tervezésű hajó.

Előzmény: DECKARD (4955)
DECKARD Creative Commons License 2019.11.28 0 0 4955

Hogy a viharba ne lenne... a legtöbb modern jollén ilyen megoldás van, de már a röphollandin, Korsar-on, Fireball-on és a 505-ön is volt, pedig azok azért nem mai gyerekek. Hogy a 470-re miért nem terveztek a franciák, az rejtély. Valószínűleg ez olyan angolszász divathóbortnak tarthatták...:))) bár kérdés, hogy a tuba mikor került fel a hollandira, de az biztos, hogy a 80-as évek elején már volt.

Előzmény: Dr.Platon (4945)
szimix Creative Commons License 2019.11.28 0 0 4954

Igazán még én sem tudom, hogyan lesz, de a tudatlanok bátorságával megyek neki a feladatnak. Ráadásul mindegy is, menni kell, aztán majd lesz valami. 

 

Lesz idén jég a Velencei-tavon? Mit mondanak a béljósok?

Előzmény: Flagstaff (4951)
DECKARD Creative Commons License 2019.11.28 0 0 4953

tubának (spinakkertubának) szokták hívni...

Előzmény: Flagstaff (4943)
Dr.Platon Creative Commons License 2019.11.28 0 1 4952

Akkor viszont gratulálok az új tulajnak! ;) 

Előzmény: szimix (4950)
Flagstaff Creative Commons License 2019.11.28 0 0 4951

Látni én is láttam már sok mindent, de azok jellemzően inkább a vitorlával együtt mozgó, kitolható orrsudaras, gennakkeres hajók voltak. Ahol a spibaumot elő kell húzni, árbocra rögzíteni, majd fordulásnál átrakni a másik oldalra ott azért valamelyest bonyolultabb a helyzet. Persze ha a test mérete elég nagy és elvan magának a hajó lefixált kormánnyal egy kis ideig az is nagy segítség. Nekem például ez nem játszik. Ha csak megváltoztatom a testhelyzetem már rá kell korrigálni a kormánnyal. Nemhogy előre menjek szerelni... Kellene a manschaft.

Előzmény: szimix (4949)
szimix Creative Commons License 2019.11.27 0 0 4950

Ezt nem hiszem, hogy eladná a tulaj. Már pirosra festettem...

Előzmény: Dr.Platon (4946)
szimix Creative Commons License 2019.11.27 0 0 4949

Láttam egy srácot egy ennél nagyobb hajóban, egyedül, trapézon, spível 40km-s hátszélben...

Borzalom, hogy ment.

Előzmény: Flagstaff (4948)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!