Keresés

Részletes keresés

Flagstaff Creative Commons License 2019.04.11 0 0 4405

Épp tegnap kerestem hogy mi is volt az enyém elődje de nem akart eszembe jutni hogy a Tasar volt az. :-)

A 3000-rel sok alkatrész csereszabatos, de az sem volt nagy számban gyártott hajó úgyhogy nem árt vigyázni a sérülékeny dolgokra.

És ha már, akkor érdemes megemlíteni hogy a L2 tervezésében segédkezett apunak a fia, aki a későbbiekben olyan hajókat tervezett mint a 29er meg a 49er. :-)

Épp ma voltam kinn a hétvégi háznál egy villámlátogatáson, meg is simogattam a hajó felfordított alját. :-) Nem ez a világ legjobb hajója, de egy kompakt élménycsomag. :-) Már annak aki azt a jollés élményt keresi amit egy ilyen nyújtani tud. :-D

Előzmény: DECKARD (4404)
DECKARD Creative Commons License 2019.04.11 0 0 4404

Jó kis hajók ezek:)

Ez nagyon közeli rokona a tiednek:

https://en.wikipedia.org/wiki/Laser_3000

A héjon nem változtattak, csak terveztek hozzá egy modernebb decket meg rigg-et.

Ez meg olyan féltestvérszerűség :))) idősebb testvér persze...:)

https://en.wikipedia.org/wiki/Tasar

Ugyanaz a tervező, meglehetősen hasonló koncepció...

Előzmény: Flagstaff (4403)
Flagstaff Creative Commons License 2019.04.11 0 0 4403

Mobilról néztem a képeket, azon eléggé L2-nek tűnt. Így rendes méretben megsasolva, háát, tényleg necces. Vitorlán a piros-fehér-zöld logóból következtettem arra hogy valami hazai készítés lehet. Ha nem az, hát nem az. A többi cucc pedig lehet járatos máshol is, csak itt annyira adta magát a sok egyezés hogy simán beleláttam a L2-t. :-)

Korai Laser2-esekből nem volt Fun kivitel, az utóbbinál van jib furler, reffelhető grosz aminek a szabása is vertikális nem horizontális, viszont nincs felszerelvényezve spinnakerhez. Nekem a hajóm 81-es évjáratú a gyártásnak nagyon az elejéről (889-es testszám) nincs spinakker tuba - gyártás eleji regatta kivitelű hajókon nincs csak egy zsák a cockpit elejének a formájára varrva - nincs furler, nincs reff, a grosz szabása horizontális és van hozzá spi amihez a testen és az árbocon is megvannak a  szerelvények (plusz a baumon a spibaum tartó fülek). Egyedüli hiánya hogy a spibaum nincs meg, de ez pótolható. Nem mintha egyedül nagyon nekiállnék spit felszerelni a vízen. :-) Biztos lehetséges de valahogy nem érzek rá késztetést egyelőre.

Előzmény: DECKARD (4402)
DECKARD Creative Commons License 2019.04.11 0 0 4402

Teljesen más a deck (pl. íveltebb), más a testforma  (ez látszik a fartükrön). Mások a kokpit arányai (pl. oldaldeckben mutatkozó méretkülönbség jól látszik az alábbi képen.

http://www.boot-gebraucht.de/wp-content/uploads/567487.jpg

http://www.boot-gebraucht.de/ads/segelboot-laser-2-regatta-fun-new-wave-sehr-guter-zustand/

A spinakkertuba ne tévesszen meg, ez egy Laser 2 regatta (neked vszínűleg Laser 2 Fun van) viszont a két test között igazából csak ebben van különbség, a héj és a deck amúgy ua.

Ez egy Laser 2 Fun

https://www.yoleok.org/IMG/jpg/laser_5.jpg

Igazából a test a döntő, mert az általad említett műszaki megoldások (stágolás módja, rudazat stb.) elég standardnak számítanak elhelyezésüket meg a célszerűség diktálja, szóval kb. olyan mint ha azt mondanád, hogy a Kia Ceed meg a Ford Focus koppintása mert mindkettő orrmotoros és elöl hajt, valamint van külső visszapillantója mit ráadásul az A oszlopnál helyztek el.

A vitorla sem valószínű, hogy magyar lenne, a címke semmilyen létező vagy elmúlt magyar vitorlakészítő címkéjére sem hasonlít.

 

Előzmény: Flagstaff (4400)
Flagstaff Creative Commons License 2019.04.11 0 0 4401

Sajna nem letezem facsen ezért én nem tudom megnézni amit linkeltel. 

Az óra mindenképp jó, elméleti testsebesség meg számítható könnyedén. 

Az hogy a testsebességet átlépi-e a hajó vagy beleül a saját hullámvölgyébe már sok mindenen múlik. 

Előzmény: telamonios (4399)
Flagstaff Creative Commons License 2019.04.11 0 0 4400

Tavaly amikor az én hajóm vettem szintén volt egy nem gyári L2 hirdetve. 

A test azon a képen amit linkeltem láthatóan L2-é legalábbis az arányait a formáját tekintve. A cockpit mérete, első szögellései, hátul ahol és ahogy véget ér, a hajó oldalanak magassaga és hatrafele lejtese, a fartükör formája és abból a hajó aljanak az alakja, az orrveret (egy nagy U fül) az első stágolás, a bevarrt drótkötél a fockba, a svertje meg  kormánya is egy az egyben a L2 cuccai. A kormány testverete nem igazan. A baum rögzítési módja, magassága az outhaul klemmjének a helye a baumon, az alba állása és csigai azok pont olyanok mint a saját hajomon. Túl sok a hasonlóság ahhoz hogy ez valami más legyen.  Mondjuk a vitorlazata ha jól láttam már hazai készítés. És nincs rajta a gyári hajókon minden esetben meglévő ablak se a groszon se a fockon. Plusz a kiülő gurtni is eleg szarul van megoldva és csak a kormányos pozícióban van, a manschaftnak nincs. De neki legalább a trapéz is hiányzik.

Előzmény: DECKARD (4397)
telamonios Creative Commons License 2019.04.10 0 0 4399

Nem erre gondolt hanem erre
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=2156539207722881&set=pcb.1039475712930334&type=3&theater&ifg=1

Voltam 4-5 szélben de  2. viharjelzés volt nem figyeltem. Az orámon van  gps azzal szoktam mérni, majd ránézek a trackre. de szerintem test sebesség körül volt a max nekem.

Előzmény: Flagstaff (4396)
DECKARD Creative Commons License 2019.04.10 0 0 4398

Van fent egy másik, az se Laser 2, nem is másolat. Most ez a divat...:))) régebben mindet, ami kétvitorlás műanyag hajó volt és nem kalóz, azt 470-nek hirdettek, most meg Laser 2-nek... A 70-80-as években millió ilyen fock-grósszal néha spinakkerrel szerelt üvegszálas poliészter típust gyártottak franciák, németek és talán az olaszok, ezeket kaparják össze most a kert végéből és kerülnek a magyar használthajó piacra...

Előzmény: DECKARD (4397)
DECKARD Creative Commons License 2019.04.10 0 0 4397

Ez nem "utángyártott Laser 2", hanem egy teljesen más típus... "utángyártott" Laser az, amit a Berzsenyi (és még sokan mások) Sikló néven gyártottak/taknyoltak (a Berzsenyi féle hajó a vége fele már a gyári színvonal közelében lehettek) eredeti Laser-ekről levett sablonba. Laser 2-t tudomásom szerint sose csináltak...

Előzmény: Flagstaff (4396)
Flagstaff Creative Commons License 2019.04.10 0 0 4396

Rákerestem eladó Laser2-re és ezt találtam:

https://www.hajoeladas.hu/laser-2-vitorlas/49187

 

Ha Te is erre gondoltál 1200 EUR-ert akkor amit érdemes tudni róla:

Ez egy utángyártott L2. 

A hajócska nincs rendesen összerakva. Sem a stágolások nem feszesek (ez még hagyján, csak feszesre kell húzni) nagyobb baj hogy a grosz nincs jól felhúzva és a baumra rögzítve. Így felszerelve a cunningham konkrétan hatástalan, menet közben nem a groszfall-lal kell állítani a belépőél feszességét. Ha a grosz nem húzható fel teljesen abból lehet gond erősebb szélben. De lehet ez is csak egyszerű összerakási hiba

A két hátsó kötélvezető szem túl hátra került (ami a travellerkötelet vezeti meg) ezért teljesen besottolva nem pont függőlegesen lefelé húzza a baumot, segítve az élesedest. Valamint van ennél szerencsésebb módja a L2 travellerkötél befűzésének ami erős és gyenge szélben is jó plusz a Laser XD-vel ellentétben L2-nél class legal. 🙂

A legcsúnyább hiba viszont ami jelentős kihatással van a teljesítményre az a fock hátsó szem két oldalsó kötélvezető szem rögzítési helye. Az egy dolog hogy nem class legal. Ez a kisebb baj. A nagyobb hogy ebben a formában a slot nem állítható elég szűkre, nem lehet az also-hatso el feszessegekkel játszani és ez a menetteljesítmény erősen csorbát szenved félszél felett. Bár a gyári helyen lévő fix pont sem az igazi de ennél sokkal jobb. A legjobb ha ide állítható pontot szerel az ember fia. Nekem most jön. 🙂

Az ár kicsit magas, tekintettel a fenti hibákra valamit arra hogy a hajóhoz sem a spinakker veretei nincsenek felszerelve sem spinakker vitorla sem spibaum nincs. Germanisztanban ekörül az ár körül korai de eredeti és teljes példányok vannak, vagy valamivel drágábban de késői, már spinnaker alagúttal rollfockal és állítható fock kötélvezetővel szerelteket adnak. Néha van New Wave kivitel ami rollfockos, nincs spi hozzá de gyárilag reffelhető a grosz. És nagyon ritkán akad nagyon késői példány már kitolható spibaummal meg nagyméretű aszimmetrikus spinakkerrel. Mint egy 29er. 🙂

Előzmény: vakrepulo2 (4391)
Flagstaff Creative Commons License 2019.04.10 0 0 4395

A Wiki szerint Bft 4 felett már siklik a Kalóz. Ha eddig érzésre ez nem volt még az két dolgot jelent. Vagy nem voltál kinn Bft4 felett vagy nem tudtad megsiklatni a hajót. 🙂 Utóbbi user error. 🙂 

Testsebesseg mivel a Kalóz se túl hosszú hajó ezért nem különösebben magas. Saját szememmel láttam többször is hogy simán megsiklik (öreg fa Kaloz volt) és siklasban is marad és nem kell hozzá orkán erejű szél. Valahogy merd ki mennyivel hasitod a hullámokat abból kiderül siklik-e.

Előzmény: telamonios (4394)
telamonios Creative Commons License 2019.04.10 0 0 4394

Köszönöm a sok választ!
Árnyalnám a dolgot akkor, a hajócska a Velencei tón lenne a Mohosz kikötőben. A cél hogy munka után heti 3-4 alkalommal egy kis jollés vitorlázás háromtól napnyugtáig, illetve hétvégén, ha már elegem van a Balatoni vissza útból illetve, ha csak fél napra lenne idő.

Verseny kalózt nem próbáltam, azok  amit használtam eddig  szerintem  az életben nem mentek a testsebesség fölé.

A fenti hirdetéseket én is láttam. A laseren gondolkodom.  A katamaránt még nem próbáltam, de a tárolása problémás. Még egy holland Varuna-t néztem.

420-as is szóba jöhet.

Sok az opció és sok a paraméter, ami gátolja a tettet. :(

Előzmény: GPS (4392)
Flagstaff Creative Commons License 2019.04.10 0 0 4393

1200 ajro jó ár érte ha a vitorla rendben van és a test sincs leharcolva. Az újabb hajókat németek drágábban adják. Főleg ha van jib furler reff a grosznak és jib fairlead állítási lehetoseg. Ez utóbbit én most kulon megrendeltem ebayrol

Előzmény: vakrepulo2 (4391)
GPS Creative Commons License 2019.04.10 0 0 4392

 

Amit én láttam a parton, aszerint (illetve szerintem) a 470-es nem igazán 1-emberes hajó.

Szerintem a 470-es lehetőségeit inkább egy jó mancsafttal lehet fullosan kiélvezni.

 

420-asban nem gondolkodtál? nem rossz hajó az és azzal legalább mancsaft nélkül is jól el lehet boldogulni.

.

Előzmény: telamonios (4389)
vakrepulo2 Creative Commons License 2019.04.10 0 0 4391

csak mondom

balatoni vitorlázok adok-veszek facsé csoportban most árulnak laser 2-t 1200juróért, meg egy hobie16 catamarán 150e ft-ért

 

laser2 nem tudom jó ár-e, a hobie16 szerintem jó és ha már valakinek lassú a kalóz az a catamarán biztos gyorsabb lesz

Előzmény: Flagstaff (4390)
Flagstaff Creative Commons License 2019.04.10 0 0 4390

Üdv!

 

"Milyen más siklásra képes csónakok vannak?"

Valamivel visszább lett kitárgyalva a siklás mint olyan. Nem tudom mit értesz ez alatt, gyakorlatilag minden viszonylag könnyű építésű hajó képes átlépni a testsebességét és ezáltal technikai értelemben megsiklani. Igen, a Kalóz is.

"Esetleg milyen alternatívát tudnátok mondani?"

Ez nagyon sok mindentől függ. Mozgathatóság, tárolási  lehetőségek, anyagi lehetőségek, kishajóvezetői megléte mind nagyban befolyásolják az ajánlást. Ez utóbbi feltételezem megvan ha 470-et nézegetsz. Nekem egy Laser2 van, az is egy alternatíva. Egyszerűbb rig (a régebbi hajóknál kicsit már túl egyszerű) ahogy mértem épp befér 10m2 névleges vitorlafelületbe, nagyon könnyű kis hajó, hamar és könnyedén megsiklik utána megy mint a mérgezett egér. Mivel nem egy aktív versenyző hajóosztály, így nem különösebben drága.

420 is lehet alternatíva. Laser Vago vagy Bahia is.

"Szóval mekkora az a szél amit trapézolás nélkül elbír a 470-es nem túlhúzott vitorlával?"

Laser 2-vel 185cm 100+kg ha az előrejelzés 14-15 csomósnál nagyobb szelet jósol már eszembe nem lenne kimenni a vízre egyedül. Gyakorlatlan manschafttal se. Talán ha beszerzek egy reffelhető fővitorlát hozzá, akkor már nem lesz ez sem  gond. Gyakorlatlan manschafttal a sajátommal 10 csomóig megyek ki amikor még van lehetőségem rá is figyelni. Afölött inkább egyedül. de ilyen szélben már citerázni lehet az albán és az outhaul meg a cunningham is be van húzva teljesen, az árboc ívelődik, a baum is hajlik. Valahová tenni kell a vitorla hasát. Mindezt egy olyan hajóval aminek a tényleges vitorlafelülete a 470-étől 1m2-rel kisebb.

Előzmény: telamonios (4389)
telamonios Creative Commons License 2019.04.09 0 0 4389

Nem tud valaki helyet ahol lehet bérelni 470-est?
A kalózt szeretem de már jobban izgatna egy siklásra képes jószág és mielött vennék egyet külhonból, kipróbálnám.
Ugyanakkor problémám, hogy nincs tapasztalt fix mancsaftom. Néha egyedül lennék, de ez a ritkább. Szóval mekkora az a szél amit trapézolás nélkül elbír a 470-es nem túlhúzott vitorlával?
Esetleg milyen alternatívát tudnátok mondani? Milyen más siklásra képes csónakok vannak? Ja 190 cm 90 kg vagyok. Előre is köszi!

Flagstaff Creative Commons License 2019.04.03 0 0 4388

A színre fújt takarópapír amiatt van,mert ez egy  összehasonlítás, az  előző részben pisztollyal fújta ki a csávó a festéket és aztán bemutatta hogyan kellene szépen festeni hengerrel és ecsettel. :-)

Az az ecsettel utánahúzós rész volt nekem is érdekes (és egyben kifejezetten hatékony is), illetve az, hogy milyen hengerrel dolgozott. Annyiban talán igaza lehet hogy jobb a hengerrel kihordani a felületre gyorsan és akkor az edényben nem tud beindulni az öngerjesztés. A felületre kihordva a hőmérséklet nem tud megugrani plusz ha egy kis hígító is van az anyagba keverve akkor annak a párolgása is hőt von el, több ideje van a festéknek terülni.

 

A svert és a kormány nálam is magán viseli a balatoni előélet nyomait. Főleg a svert belépőéle és alja van megcsikargatva és lekoptatva, de a kormány első alsó szeglete is festékhiányos állapotot mutat szóval ezekkel nekem is foglalkozni kell még az idény kezdete előtt. Csiszolás-kittelés-csiszolás majd valószínű rendelek egy adag 2K karcálló wilckens festéket, azt legalább már ismerem és hozzávaló hígító is akad idehaza.

Épp tegnap varrtam új clew strap-et mert a tavalyi hosszúra sikerült és ezért komolyabb szélben igencsak birkózni kellett az outhaul-lal, mivel az utolsó részen egyben átvette a clew strap szerepét és az húzta oda a baumhoz a vitorlát (loose foot vitorlám van). Ebayen leütöttem két fock kocsit(? jib  track) mivel nekem még régebbi gyártású hajóm van egy fix szemmel oldalanként+egy klemm. Erősebb szélben nehéz volt olyan beállítást találni hogy a fock ne verjen rá a groszra de legyen elég feszes a fockschott. Talán még egy fock cunninghamet is szerkesztek.

Előzmény: Nádastavi (4387)
Nádastavi Creative Commons License 2019.04.02 0 0 4387

Szia! Dehogy a gélt is, félreérthetően írhattam, arra gondoltam, hogy az összes festéket sem csiszolom le, hanem ahogy írtad, felérdesítem a felületet (pl. egy nedves csiszolással) és eltávolítom a régi festék nagy részét. Tavaly az így előkészített felületre nagyon szépen tapadt a kétkomponensű hajófesték. Sajnos németül nem tudok, csak angolul valamennyire, a videó érdekes, hogy a henger után ecsettel meghúzza a friss festést (a színre fújt takaró papírt nem teljesen értem). A szélekre én újságpapírt fogok ragasztani papírszalaggal körbe, hogy ne folyjon meg a festék és ne csepegjen rá a deckre. Nekem elég lesz az ecset, nem kell henger. És igen festés előtt az érdesítés után puha, tiszta pamut ronggyal az egész felületet gondosan áttörölgettem, már tavaly is. Én kisebb mérőhengert használtam, mivel ecsettel dolgozva lassabb a munka és inkább kis részletekre osztottam a drága festéket, mintsem sokat elpazaroljak belőle, ha valamiért félbe kellett volna szakítani a munkát (vagy amire a charge végére érsz már gélesedni kezd).

 

Szerintem a festék árának kifizetésén és megérkezési idejének kivárásán (tavaly fél literre heteket vártam) kívül egyszerű dolog ez. A svertem és a kormányom olyan jól sikerült, hogy itt Szegeden egy vitorlás ismerős kérdezgette is, hogy csináltam és mennyi festék kellett hozzá (bevallom az elején féltem a festéstől). Rengeteg Laser svertet látok csonttá kopva, akár brit videókban is, akkor mindig eszembe jut, milyen egyszerű újjá varázsolni ezeket...

Előzmény: Flagstaff (4384)
GPS Creative Commons License 2019.03.30 0 0 4386

 

nem  tudom hogy 10-20g gyanta ha csak ragasztóhoz kell alapanyag hogyan adalékolható pontosan 2,9-5,8g edzővel térfogatra.

 

Orvosi fecskendővel.

 

Fillérekért lehet kapni a patikákban - a mini, 1 ml-estől.... a lókorházi méretig.

Ezeknek elég pontos a köbcenti-beosztása.

.

Előzmény: Flagstaff (4385)
Flagstaff Creative Commons License 2019.03.30 0 0 4385

Nyáron ha nagyobb melegben kellett dolgozni nagyobb mennyiségű anyaggal akkor az epoxi és az edző a pincében volt tárolva. Hideg összetevőket kevertem össze és így nyertem némi időt. A másik hogy a keverőedényt (műanyag pohár) nem fogtam marokra keverés közben így a kezemtől nem melegedett pluszban az anyag. És ha a munkadarab lehetővé tette akkor inkább az egészet egyszerre kiöntöttem, így az öngerjesztő folyamat lassult kicsit. Persze ez nem minden esetben volt kivitelezhető.

Nekem a súlyra mérés vált be, elképzelni nem  tudom hogy 10-20g gyanta ha csak ragasztóhoz kell alapanyag hogyan adalékolható pontosan 2,9-5,8g edzővel térfogatra. nagyobb mennyiség esetén már jobban meg lehet közelíteni az ideális arányt térfogatra is.

Előzmény: vakrepulo2 (4382)
Flagstaff Creative Commons License 2019.03.30 0 0 4384

A gélréteget ha amúgy nincs lepattanva/fellazulva a felületről, inkább ne csiszold le. Mivel gyakorlatilag az a legkülső réteg (hacsak nem lett festve a hajó az idők során) és annál jobbat odahaza nemigen lehet összehozni, jobb ha marad. Az egyenetlenségeit kell kitölteni majd felérdesíteni és úgy festeni sztem.

Festés témában találtam egy videot, lehet csak nekem új az info benne, de ha másnak is segít már megérte belinkelni. :-)

https://www.youtube.com/watch?v=3kGpKugB2B8

Hajózni még senki nem volt az idén? :-) Holnap ha lesz egy kis időm asszem kimegyek a vízre és kihúzom a bóját a helyére. De azt is csak evezővel össze még nem rakom a hajót.

 

Előzmény: Nádastavi (4383)
Nádastavi Creative Commons License 2019.03.29 0 0 4383

Kezdőként írom: Én is nézegettem a festékeket a hetekben, az Internationalnál találtam egy VC Tar 2 Epoxi Alapozót, amit üvegszálas műanyagra (GFK) is ajánlanak ozmózisvédelemre. Ha végképp minden festéket le szeretnék egyszer csiszolni (csak nedvesen és max 360-400-as papírral és ettől nem durvábbal!!!) a testről, nekem ez ütötte meg a szememet. Kérdés mennyibe kerül (a festék sem olcsó, ha az egész testet festeni kéne , az nálam a hajó össz értékének 15%-a lenne, a Varionál 30% körüli).

Tavaly először gitteltem autogittel, majd nedvesen csiszoltam, végül száradás után a be hajszál repedezettebb, ozmózisgyanús helyeket -előtte ezeket is megcsiszoltam nedvesen- foltosan fehér kétkomponensűvel (ami a kormány és a svert festéséből maradt a 0,5 L-ből) egy rétegben lekentem (papírszalaggal körülkerítve). Majd száradást követően nedvesen 800-as papírral simára csiszoltam (főleg a festés széleit). Nem szép, de az állagot megőrzi.

Én biztosan a gittelés után csiszolnám a testet és nem fordítva, így a gitt már sima lenne. Szárazon sohasem csiszolnék, egy nedves csiszolás után 24 h-t kell várni a festés előtt. Egyébként nálam a kétkomponensű festék gyönyörűen tapadt -Dunaplaszt, Egrokorr festéket használtam- és egyenletesen fedett ecsettel dolgozva a Laser testen (ennek örültem is). A kormányon és a sverten kevéssé, ott sok megfolyás volt, csepegés, amit utólag csiszolva korrigálni kellett (igaz függesztve festettem őket, élükkel lefelé lógva).

Én biztosan nem variálnék és bonyolítanék, majd ha lesz egy drága milliós jollém, ott elgondolkodhatok, de ahol az anyagköltség elérheti a hajó értékének 50%-át, ott szerintem egy Mipa autogitt kit és egy olcsóbb -ilyen úgysincs- kétkomponensű hajófesték, plusz jobb minőségű ecsetek a reális beruházás.

Nekem pl. a következő, hogy kézzel megcsiszolom a teljes testet nedvesen (az sem biztos, hogy gélig, sőt), megszárad és kap egy teljes sárga színű festést, vélhetően ecsettel (hogy ne bonyolítsuk). Nedvesen, ahol kell, kézzel 1000-es papírral utó csiszolom a keményedést követően. Az, ha 1-2 kg-al nehezebb lesz a 79-es gyártású hajó, már nem oszt nem szoroz.



ui.: Védőitalnak, a tej/kakaó sokkal jobb :-) , eleve ott van az izocianát festék kötőanyag, vagy a gitt térhálósítója, esetleg az epoxié, ezeket alkohollal kombinálva, a vitorlázás tényleg veszélyes sport... :-)

Előzmény: vakrepulo2 (4378)
vakrepulo2 Creative Commons License 2019.03.29 0 0 4382

köszi a reakciót, a témát átvittem a vitorlázás topicba

 

előbbi 2 hozzászóláshoz?

mikor én epoxyval dolgoztam,nálam akkor lett túlgyorsan ragacsos, mikor túl sokat kevertem be egyszerre (bár én eddig még mindig csak 5-15 dkg anyagot raktam össze)

jártam ugy hogy a szokásosnál nagyobb volt az egyszerre bekevert cucc, elindult a rekació, ami hőt fejlesztett, a magasabb hőmérséglet tovább gyorsította a reakciót......... elég gyorsan húzós lett

 

a patika mérleg jó, meg általában ráírjak adobozra a térfogat és súly arányt is, de nekem a térfogatra mérés valahogy jobban jött le mindig, (persze az én eddigi keveréseimnél ez könnyen lehetet kivitelezni egy nagyobb fecskendővel)

Előzmény: Flagstaff (4381)
Flagstaff Creative Commons License 2019.03.28 0 0 4381

18 fok alatti hőmérséklettel már jártam meg, köszönöm, többször inkább nem próbálkozom vele. Epoxi volt és nem  kötött meg két nap múlva sem, több órányi hajszárítózás/hősugárzózás után sem. Keverési arány jó volt, többször egymás után kevertem mert nagy felületre hordtam fel. Egy kenunyi rétegelt lemez, üvegszövet és némi epoxigyanta ment a levesbe nem kevés előzetes munkával együtt. Ugyanabból a vödörből, ugyanabból az edzőből két hét múlva (jó adag káromkodás és pénz elköltése valamint ismételt lemezmunka után) melegebb időben teljesen jól sikerült a kenut megcsinálni.

Azóta 20 fok alatt és eső után egy napig soha nem dolgoztam epoxival. Nem is ismétlődött meg a baki.

Recept minden epoxigyantánál adott, ékszerész mérleg (500g-ig nekem) is ahol szépen ki lehet mérni tized grammra a receptnek megfelelő arányt és ha jó a gyantád és jól mértél, az nem lesz ragacsos. Variálni lehet epoxival is ha olyan gyantát használsz mint mondjuk az SR5550-es ahol van lassabb és gyorsabb edző is. Persze ez nem minden gyantánál van. Az tény hogy a 30+ fok erősen lecsökkenti az edényidőt. 25 fok körül lenne a legoptimálisabb.

 

 

Előzmény: GPS (4380)
GPS Creative Commons License 2019.03.28 0 0 4380

 

Nemtom a poliészter gyanta konzisztenciája mennyire szép felületet tesz lehetővé ecsetelve, az epoxyt szépen még sosem sikerült felhordani nekem.

 

Ha nem 40 fokos melegben csinálod, hanem inkább hűvös időben - akkor tud az ám szép fényesre terülni még ecsettel is.

 

Rekkenő melegben a reakció felgyorsul és nem hagy időt a terülésnek, mert perceken belül meghúz---és akkor annyi a szép felületnek.

 

Ráadásul epoxinál nem lehet a recepttel variálni, ott nincs olyan hogy "lassúbbra keverem, kevesebb edzővel" - mert ott molekula köt molekulával - így ha nem tartjuk be a recipét, akkor vagy az egyikből, vagy a másikból ott marad a fölös komponens - amitől kötés után is taknyos-ragadós marad az anyag.

 

Próbáld ki egyszer 18 fok alatti hőmérsékleten, meglátod, hogy fényesre fog az terülni, mint a kisangyal.

.

Előzmény: Flagstaff (4379)
Flagstaff Creative Commons License 2019.03.27 0 0 4379

Hali!

 

Nemtom a poliészter gyanta konzisztenciája mennyire szép felületet tesz lehetővé ecsetelve, az epoxyt szépen még sosem sikerült felhordani nekem. Még visszaszedve sem volt igazán szép a felület miután úgy rendesen megkötött, igényelt volna legalább egy szórókittet.

A GIS-em kormánylapátját és uszonyát illetve az egész hajótestet kívülről a wilckens karcálló hajófestékével festettem fehérre. Némi higítás után egész szépen fel lehetett hordani. 2 komponensű, kell neki 24 óra kötés még nyári melegben is (meg utána vagy egy hét utánkötés) de gyönyörű fényes és tényleg kimondottan karcálló felület jön létre, csak az epoxi felületi egyenetlenségei látszanak itt-ott mert lehetetlen volt szépen kicsiszolni. A hajót én általában sóderes-apró kavicsos parton szerelem fel, innen indulok és ide érkezek, ennek ellenére a hajótest alján a festésen ez alig látszik. Természetesen a felületi egyenetlenségeket ez esetben is el kell tüntetni. Ami buktatója lehet a manővernek az az, hogy az alaprétegre húzott bármi és a fedőréteg bármi vagy a rétegsorrendben egymást követő anyagok ha nem kompatibilisek egymással, akkor előfordulhat hogy vagy az alapozó réteg (kitt) dobja le magáról a festéket, vagy a fedőréteg marja fel a kittet. mindenképpen beszélnék olyan boltban hozzáértő eladóval, ahol autófényezési anyagokat árulnak. Csak érdekesség hogy az átlag barkácsboltos szivacshengert a Wilckens festék kb pár perc alatt szétmarta. Úgyhogy maradt az ecsetelés.

 

A Laser2 alja nekem is hasonlóképp karcos, szerencsére javítás nincs rajta. Gondolkodtam hogy lefestem, de aztán rájöttem hogy fogom a nagy polírgépet és telibe polírozom az alját valami ipari motyóval , mert szinte minden karc csak felületi, a gélezésen át nem hatoló csikargatás. Ami ennek ellenére megmarad, az jól van úgy. 81-es évjáratú hajótest. :-) Kisebb (kisujjkörömnyi se) gél leverődések az éleknél vannak ahol elférne egy kis ápolgatás, azt megcsinálom valami 2K anyaggal. Aztán a következő 25-30 év alatt ha megint csak ennyi baja lesz már örülni fogok. És szeretném megtartani a gyári babakék test színt, ez sem egyszerűsíti az átfestést, mert ha csinálom akkor karcálló hajófestékkel szeretném de azzal igazán szépen csak úgy lehetne ha pisztollyal fújom a testet. Egy felecsetelt fedőfestéshez képest meg így ahogy van gyönyörű. :-)

Előzmény: vakrepulo2 (4378)
vakrepulo2 Creative Commons License 2019.03.25 0 0 4378

üdv, ősszel életemben először alánéztem a jolle-mnak, hát nem örültem:

 

http://indafoto.hu/vakrepulo/image/26282111-56adc1e6/786027

http://indafoto.hu/vakrepulo/image/26282113-05c9ae82/786027

http://indafoto.hu/vakrepulo/image/26282115-e976ae70/786027

http://indafoto.hu/vakrepulo/image/26282117-36bdfe75/786027

http://indafoto.hu/vakrepulo/image/26282119-06831dda/786027

http://indafoto.hu/vakrepulo/image/26282121-104f6c12/786027

 

mondjuk azért annyira nem veszélyes, még el lehetne hajózni vele pár évig, de elhatároztam, hogy összeszedem magam és felújítom, végül is legyen az ember igényes a hajójához, ha akar tőle sok mindent

Ha valaki tudja hogy kell, csinált már ilyet, tud a neten magyar vagy angol nagyon-nagyon részletes oktató filmet, az kérem ne tartsa magába a dolgot. Én így tervezem:

 

  1. körbe csiszolás rezgőcsiszolóval, papír 120-240
  2. portalanítás
  3. a mély vágások-nál garcoknál, stb javító gitt-es hézag kitöltés, pl valami ilyesmi: http://www.v3b.hu/termek-katalogus/82-Kestapaszok---Gittek
  4. három sör megivás
  5. a gittelt réteg megcsiszolása
  6. portalanítás
  7. egy vékony polieszter gyanta réteg ráecsetelése 
  8. öt sör megivás
  9. mattító csiszolás rezgőcsiszolóval 4-600-as papír
  10. portalanítás
  11. hajófestékkel 1 réteg felhordása  hengerrel
  12. három sör megivás

 

netto 1 napot (12 óra) vagyok hajlandó rászánni, ha ennyi idő alatt megvan, akkor nekifogok, ha nincs meg, akkor megyek vele még egy szezont

 

szerintetek jó a fenti terv?

szerintetek meg lehet csinálni 12 óra alatt (+gyanta száradás ideje)

egyébként a 7. ponttól félek legjobban, de volt aki azt mondta, hogy nagyon jó lenne neki. csak oda ugye spec idő is kell, jó lenne a szélmentes, napsütéses 20 fok

átlag ember, átlag műszaki képességgel ezt simán megcsinálja, vagy csak kókány lesz? (mondjuk a gyanta nem ismeretlen számomra, epoxyval meg üvegszállal építgettem már ezt-azt)

 

minden választ elolvasok!

 

 

Nádastavi Creative Commons License 2019.02.14 0 0 4377

Szia!

Az osztrákoknál, vakrepulo2 hozott onnan magának jollét, igaz kisebbet.: https://www.willhaben.at/iad/kaufen-und-verkaufen/d/gruben-gipsy-star-16-segeljolle-mit-sliptrailer-289757481/

(Tavaly Agárdon a műhely előtt volt egy lent, jó kis hajó, éppen a vantnikat javították rajta.)

Előzmény: laszlo.vadasz (4371)
Nádastavi Creative Commons License 2019.02.14 0 0 4376

(Bocs, rájöttem a sok eszemmel, persze a jeltovábbítás GSM alapú (mobilnet), vagy igény esetén műholdas, természetesen a helyzetmeghatározás mindig GPS alapú.) A parkolóban hagyott okostelefonodra(?) élőben átküldi az adatokat... Azt viszont nem látom, hogy lenne saját SD kártyája. Viszont tud gombnyomásra SOS vészhívást.

Előzmény: Nádastavi (4374)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!