Ide várom azokat a szabadidős vitorlázást kedvelő kalandorokat, akik az "ultrakönnyű" - azaz tőkesúly nélküli - vitorlázás gyakorlói, szerelmesei, megszállottai... :o)
Nem reklám, de a maritime a 30x3-asnál kisebb latnikat is tart készleten és nem csak négyzet, hanem a szélek felé vékonyodó (rombusz) keresztmetszetben is.
Nincs nagy választék. Ha hiányos latnikkal hoznak egy vitorlát, én is csak a "piaci" latnival tudom pótolni - azaz a 30x3 mm-es üvegszálassal.
Igaz, van egy köteg szedett-vedett (főleg szörf-latnim) - de azok nemigen valók jolle-grószba.
De már vagy három kuncsaft kért tőlem olyat, hogy alakítsam át neki a latnizását tele-latnisra - vagyis ami a behúzókötéltől-a hátsó élig tart.
Arra panaszkodtak, hogy bármit is csinálnak, ahol vége a rövidebb latninak ott bebuggyosodik és be-beggel a vitorlájuk, ezért kampó az éles-menetnek.
A latnizseb nem kell passzentos legyen, főleg ha "rugós"-latnizsebet csinálsz (tudod, aminek a végében egy laposgumi van, ami mindig feszesen tartja a latnit).
Azt elég macerás megcsinálni - de megéri, mert tényleg kulturált. Csak nagyon jóminőségű (értsd: rohadt drága) gumiszalag kell hozzá - mert különben szart sem ér.
és logikus is, végül is a vitorl egy szárnyprofil és ha egy profil metszetbe belenézel annak a belépő él felőli része tényleg sokkal ívesebb
Ez így igaz - csakhogy nekem is átment már pár vitorla a kezemen az évek alatt, de jolle-vitorláknál nemigen találkoztam még elvékonyodó latnikkal. Katamarán-vitorláknál igen - azokban olyan ék-alakú a latni, mint amilyen a szörfvitorlákban is van - de jolle-vitorláknál nemigen láttam ilyet.
Fűzfőn van egy üvegszállas-latni gyártó cég (ők szállítanak nagyon sok hajósboltnak is) - de ők is csak egyenletes vastagságút gyártanak.
"A végigmenő latnik eleje például hajlékonyabb kell legyen a hátsónál. De amikor 6 ilyet rendeltem ......"
szóval van ilyen és logikus is, végül is a vitorl egy szárnyprofil és ha egy profil metszetbe belenézel annak a belépő él felőli része tényleg sokkal ívesebb
én meg azt hiszem azt fogom csinálni, hogy csinálok egy anyagból több fajta szélességű latnit, próbálgatom, cserélgetem őket, azt majd szemre eldöntöm melyik az ami még hajlik is, de nem annyira
a 'gyorsulj és élesed'-ben elméletileg le is van írva, hogy mi az ideális hasassága a vitorlának, azt kéne tartania a végigmenő latninak
mondjuk valszin a kb 6,5 m2-es vitorlámhoz a 30-as fő latnim valszin tényleg túl erős ha összehasonlítom a te arányaiddal
Nekem a L2-n (8,9m2 grosz) 15x3mm-es a szélei felé vékonyodó üvegszálas lattnik vannak. A felső az teljesen végigéri a vitorlát a hátsó éltől az első élkötélig, az alsó kettő csak a denevért merevíti. Ez a saját súlyától nem igazán hajlik meg, főleg az alsó kettő ami rövid.
Valahol olvastam és szépen le is volt illusztrálva hogyan kell kinéznie használat közben a vitorlához illeszkedő lattniknak. A vitorla hasasságát le kell követnie, nem szabad megtörnie az ívet a lattnizsák vitorlatest felé eső végén, de a kilépőélt a vitorlafej és a hátsó szem közé húzott képzeletbeli egyenesen túl hátrafelé a lehető legegyenesebben kell tartania, ott már ne ívelődjön a vitorla. Ez így leírva elég érdekesen hangzik, de hirtelen nem lelem a szemléltető ábrát.
Épp tegnap kerestem hogy mi is volt az enyém elődje de nem akart eszembe jutni hogy a Tasar volt az. :-)
A 3000-rel sok alkatrész csereszabatos, de az sem volt nagy számban gyártott hajó úgyhogy nem árt vigyázni a sérülékeny dolgokra.
És ha már, akkor érdemes megemlíteni hogy a L2 tervezésében segédkezett apunak a fia, aki a későbbiekben olyan hajókat tervezett mint a 29er meg a 49er. :-)
Épp ma voltam kinn a hétvégi háznál egy villámlátogatáson, meg is simogattam a hajó felfordított alját. :-) Nem ez a világ legjobb hajója, de egy kompakt élménycsomag. :-) Már annak aki azt a jollés élményt keresi amit egy ilyen nyújtani tud. :-D
Mobilról néztem a képeket, azon eléggé L2-nek tűnt. Így rendes méretben megsasolva, háát, tényleg necces. Vitorlán a piros-fehér-zöld logóból következtettem arra hogy valami hazai készítés lehet. Ha nem az, hát nem az. A többi cucc pedig lehet járatos máshol is, csak itt annyira adta magát a sok egyezés hogy simán beleláttam a L2-t. :-)
Korai Laser2-esekből nem volt Fun kivitel, az utóbbinál van jib furler, reffelhető grosz aminek a szabása is vertikális nem horizontális, viszont nincs felszerelvényezve spinnakerhez. Nekem a hajóm 81-es évjáratú a gyártásnak nagyon az elejéről (889-es testszám) nincs spinakker tuba - gyártás eleji regatta kivitelű hajókon nincs csak egy zsák a cockpit elejének a formájára varrva - nincs furler, nincs reff, a grosz szabása horizontális és van hozzá spi amihez a testen és az árbocon is megvannak a szerelvények (plusz a baumon a spibaum tartó fülek). Egyedüli hiánya hogy a spibaum nincs meg, de ez pótolható. Nem mintha egyedül nagyon nekiállnék spit felszerelni a vízen. :-) Biztos lehetséges de valahogy nem érzek rá késztetést egyelőre.
Teljesen más a deck (pl. íveltebb), más a testforma (ez látszik a fartükrön). Mások a kokpit arányai (pl. oldaldeckben mutatkozó méretkülönbség jól látszik az alábbi képen.
A spinakkertuba ne tévesszen meg, ez egy Laser 2 regatta (neked vszínűleg Laser 2 Fun van) viszont a két test között igazából csak ebben van különbség, a héj és a deck amúgy ua.
Igazából a test a döntő, mert az általad említett műszaki megoldások (stágolás módja, rudazat stb.) elég standardnak számítanak elhelyezésüket meg a célszerűség diktálja, szóval kb. olyan mint ha azt mondanád, hogy a Kia Ceed meg a Ford Focus koppintása mert mindkettő orrmotoros és elöl hajt, valamint van külső visszapillantója mit ráadásul az A oszlopnál helyztek el.
A vitorla sem valószínű, hogy magyar lenne, a címke semmilyen létező vagy elmúlt magyar vitorlakészítő címkéjére sem hasonlít.
Tavaly amikor az én hajóm vettem szintén volt egy nem gyári L2 hirdetve.
A test azon a képen amit linkeltem láthatóan L2-é legalábbis az arányait a formáját tekintve. A cockpit mérete, első szögellései, hátul ahol és ahogy véget ér, a hajó oldalanak magassaga és hatrafele lejtese, a fartükör formája és abból a hajó aljanak az alakja, az orrveret (egy nagy U fül) az első stágolás, a bevarrt drótkötél a fockba, a svertje meg kormánya is egy az egyben a L2 cuccai. A kormány testverete nem igazan. A baum rögzítési módja, magassága az outhaul klemmjének a helye a baumon, az alba állása és csigai azok pont olyanok mint a saját hajomon. Túl sok a hasonlóság ahhoz hogy ez valami más legyen. Mondjuk a vitorlazata ha jól láttam már hazai készítés. És nincs rajta a gyári hajókon minden esetben meglévő ablak se a groszon se a fockon. Plusz a kiülő gurtni is eleg szarul van megoldva és csak a kormányos pozícióban van, a manschaftnak nincs. De neki legalább a trapéz is hiányzik.
Voltam 4-5 szélben de 2. viharjelzés volt nem figyeltem. Az orámon van gps azzal szoktam mérni, majd ránézek a trackre. de szerintem test sebesség körül volt a max nekem.
Van fent egy másik, az se Laser 2, nem is másolat. Most ez a divat...:))) régebben mindet, ami kétvitorlás műanyag hajó volt és nem kalóz, azt 470-nek hirdettek, most meg Laser 2-nek... A 70-80-as években millió ilyen fock-grósszal néha spinakkerrel szerelt üvegszálas poliészter típust gyártottak franciák, németek és talán az olaszok, ezeket kaparják össze most a kert végéből és kerülnek a magyar használthajó piacra...
Ez nem "utángyártott Laser 2", hanem egy teljesen más típus... "utángyártott" Laser az, amit a Berzsenyi (és még sokan mások) Sikló néven gyártottak/taknyoltak (a Berzsenyi féle hajó a vége fele már a gyári színvonal közelében lehettek) eredeti Laser-ekről levett sablonba. Laser 2-t tudomásom szerint sose csináltak...
Ha Te is erre gondoltál 1200 EUR-ert akkor amit érdemes tudni róla:
Ez egy utángyártott L2.
A hajócska nincs rendesen összerakva. Sem a stágolások nem feszesek (ez még hagyján, csak feszesre kell húzni) nagyobb baj hogy a grosz nincs jól felhúzva és a baumra rögzítve. Így felszerelve a cunningham konkrétan hatástalan, menet közben nem a groszfall-lal kell állítani a belépőél feszességét. Ha a grosz nem húzható fel teljesen abból lehet gond erősebb szélben. De lehet ez is csak egyszerű összerakási hiba
A két hátsó kötélvezető szem túl hátra került (ami a travellerkötelet vezeti meg) ezért teljesen besottolva nem pont függőlegesen lefelé húzza a baumot, segítve az élesedest. Valamint van ennél szerencsésebb módja a L2 travellerkötél befűzésének ami erős és gyenge szélben is jó plusz a Laser XD-vel ellentétben L2-nél class legal. 🙂
A legcsúnyább hiba viszont ami jelentős kihatással van a teljesítményre az a fock hátsó szem két oldalsó kötélvezető szem rögzítési helye. Az egy dolog hogy nem class legal. Ez a kisebb baj. A nagyobb hogy ebben a formában a slot nem állítható elég szűkre, nem lehet az also-hatso el feszessegekkel játszani és ez a menetteljesítmény erősen csorbát szenved félszél felett. Bár a gyári helyen lévő fix pont sem az igazi de ennél sokkal jobb. A legjobb ha ide állítható pontot szerel az ember fia. Nekem most jön. 🙂
Az ár kicsit magas, tekintettel a fenti hibákra valamit arra hogy a hajóhoz sem a spinakker veretei nincsenek felszerelve sem spinakker vitorla sem spibaum nincs. Germanisztanban ekörül az ár körül korai de eredeti és teljes példányok vannak, vagy valamivel drágábban de késői, már spinnaker alagúttal rollfockal és állítható fock kötélvezetővel szerelteket adnak. Néha van New Wave kivitel ami rollfockos, nincs spi hozzá de gyárilag reffelhető a grosz. És nagyon ritkán akad nagyon késői példány már kitolható spibaummal meg nagyméretű aszimmetrikus spinakkerrel. Mint egy 29er. 🙂
A Wiki szerint Bft 4 felett már siklik a Kalóz. Ha eddig érzésre ez nem volt még az két dolgot jelent. Vagy nem voltál kinn Bft4 felett vagy nem tudtad megsiklatni a hajót. 🙂 Utóbbi user error. 🙂
Testsebesseg mivel a Kalóz se túl hosszú hajó ezért nem különösebben magas. Saját szememmel láttam többször is hogy simán megsiklik (öreg fa Kaloz volt) és siklasban is marad és nem kell hozzá orkán erejű szél. Valahogy merd ki mennyivel hasitod a hullámokat abból kiderül siklik-e.
Köszönöm a sok választ! Árnyalnám a dolgot akkor, a hajócska a Velencei tón lenne a Mohosz kikötőben. A cél hogy munka után heti 3-4 alkalommal egy kis jollés vitorlázás háromtól napnyugtáig, illetve hétvégén, ha már elegem van a Balatoni vissza útból illetve, ha csak fél napra lenne idő.
Verseny kalózt nem próbáltam, azok amit használtam eddig szerintem az életben nem mentek a testsebesség fölé.
A fenti hirdetéseket én is láttam. A laseren gondolkodom. A katamaránt még nem próbáltam, de a tárolása problémás. Még egy holland Varuna-t néztem.
420-as is szóba jöhet.
Sok az opció és sok a paraméter, ami gátolja a tettet. :(
1200 ajro jó ár érte ha a vitorla rendben van és a test sincs leharcolva. Az újabb hajókat németek drágábban adják. Főleg ha van jib furler reff a grosznak és jib fairlead állítási lehetoseg. Ez utóbbit én most kulon megrendeltem ebayrol
Valamivel visszább lett kitárgyalva a siklás mint olyan. Nem tudom mit értesz ez alatt, gyakorlatilag minden viszonylag könnyű építésű hajó képes átlépni a testsebességét és ezáltal technikai értelemben megsiklani. Igen, a Kalóz is.
"Esetleg milyen alternatívát tudnátok mondani?"
Ez nagyon sok mindentől függ. Mozgathatóság, tárolási lehetőségek, anyagi lehetőségek, kishajóvezetői megléte mind nagyban befolyásolják az ajánlást. Ez utóbbi feltételezem megvan ha 470-et nézegetsz. Nekem egy Laser2 van, az is egy alternatíva. Egyszerűbb rig (a régebbi hajóknál kicsit már túl egyszerű) ahogy mértem épp befér 10m2 névleges vitorlafelületbe, nagyon könnyű kis hajó, hamar és könnyedén megsiklik utána megy mint a mérgezett egér. Mivel nem egy aktív versenyző hajóosztály, így nem különösebben drága.
420 is lehet alternatíva. Laser Vago vagy Bahia is.
"Szóval mekkora az a szél amit trapézolás nélkül elbír a 470-es nem túlhúzott vitorlával?"
Laser 2-vel 185cm 100+kg ha az előrejelzés 14-15 csomósnál nagyobb szelet jósol már eszembe nem lenne kimenni a vízre egyedül. Gyakorlatlan manschafttal se. Talán ha beszerzek egy reffelhető fővitorlát hozzá, akkor már nem lesz ez sem gond. Gyakorlatlan manschafttal a sajátommal 10 csomóig megyek ki amikor még van lehetőségem rá is figyelni. Afölött inkább egyedül. de ilyen szélben már citerázni lehet az albán és az outhaul meg a cunningham is be van húzva teljesen, az árboc ívelődik, a baum is hajlik. Valahová tenni kell a vitorla hasát. Mindezt egy olyan hajóval aminek a tényleges vitorlafelülete a 470-étől 1m2-rel kisebb.
Nem tud valaki helyet ahol lehet bérelni 470-est? A kalózt szeretem de már jobban izgatna egy siklásra képes jószág és mielött vennék egyet külhonból, kipróbálnám. Ugyanakkor problémám, hogy nincs tapasztalt fix mancsaftom. Néha egyedül lennék, de ez a ritkább. Szóval mekkora az a szél amit trapézolás nélkül elbír a 470-es nem túlhúzott vitorlával? Esetleg milyen alternatívát tudnátok mondani? Milyen más siklásra képes csónakok vannak? Ja 190 cm 90 kg vagyok. Előre is köszi!
A színre fújt takarópapír amiatt van,mert ez egy összehasonlítás, az előző részben pisztollyal fújta ki a csávó a festéket és aztán bemutatta hogyan kellene szépen festeni hengerrel és ecsettel. :-)
Az az ecsettel utánahúzós rész volt nekem is érdekes (és egyben kifejezetten hatékony is), illetve az, hogy milyen hengerrel dolgozott. Annyiban talán igaza lehet hogy jobb a hengerrel kihordani a felületre gyorsan és akkor az edényben nem tud beindulni az öngerjesztés. A felületre kihordva a hőmérséklet nem tud megugrani plusz ha egy kis hígító is van az anyagba keverve akkor annak a párolgása is hőt von el, több ideje van a festéknek terülni.
A svert és a kormány nálam is magán viseli a balatoni előélet nyomait. Főleg a svert belépőéle és alja van megcsikargatva és lekoptatva, de a kormány első alsó szeglete is festékhiányos állapotot mutat szóval ezekkel nekem is foglalkozni kell még az idény kezdete előtt. Csiszolás-kittelés-csiszolás majd valószínű rendelek egy adag 2K karcálló wilckens festéket, azt legalább már ismerem és hozzávaló hígító is akad idehaza.
Épp tegnap varrtam új clew strap-et mert a tavalyi hosszúra sikerült és ezért komolyabb szélben igencsak birkózni kellett az outhaul-lal, mivel az utolsó részen egyben átvette a clew strap szerepét és az húzta oda a baumhoz a vitorlát (loose foot vitorlám van). Ebayen leütöttem két fock kocsit(? jib track) mivel nekem még régebbi gyártású hajóm van egy fix szemmel oldalanként+egy klemm. Erősebb szélben nehéz volt olyan beállítást találni hogy a fock ne verjen rá a groszra de legyen elég feszes a fockschott. Talán még egy fock cunninghamet is szerkesztek.
Szia! Dehogy a gélt is, félreérthetően írhattam, arra gondoltam, hogy az összes festéket sem csiszolom le, hanem ahogy írtad, felérdesítem a felületet (pl. egy nedves csiszolással) és eltávolítom a régi festék nagy részét. Tavaly az így előkészített felületre nagyon szépen tapadt a kétkomponensű hajófesték. Sajnos németül nem tudok, csak angolul valamennyire, a videó érdekes, hogy a henger után ecsettel meghúzza a friss festést (a színre fújt takaró papírt nem teljesen értem). A szélekre én újságpapírt fogok ragasztani papírszalaggal körbe, hogy ne folyjon meg a festék és ne csepegjen rá a deckre. Nekem elég lesz az ecset, nem kell henger. És igen festés előtt az érdesítés után puha, tiszta pamut ronggyal az egész felületet gondosan áttörölgettem, már tavaly is. Én kisebb mérőhengert használtam, mivel ecsettel dolgozva lassabb a munka és inkább kis részletekre osztottam a drága festéket, mintsem sokat elpazaroljak belőle, ha valamiért félbe kellett volna szakítani a munkát (vagy amire a charge végére érsz már gélesedni kezd).
Szerintem a festék árának kifizetésén és megérkezési idejének kivárásán (tavaly fél literre heteket vártam) kívül egyszerű dolog ez. A svertem és a kormányom olyan jól sikerült, hogy itt Szegeden egy vitorlás ismerős kérdezgette is, hogy csináltam és mennyi festék kellett hozzá (bevallom az elején féltem a festéstől). Rengeteg Laser svertet látok csonttá kopva, akár brit videókban is, akkor mindig eszembe jut, milyen egyszerű újjá varázsolni ezeket...
Nyáron ha nagyobb melegben kellett dolgozni nagyobb mennyiségű anyaggal akkor az epoxi és az edző a pincében volt tárolva. Hideg összetevőket kevertem össze és így nyertem némi időt. A másik hogy a keverőedényt (műanyag pohár) nem fogtam marokra keverés közben így a kezemtől nem melegedett pluszban az anyag. És ha a munkadarab lehetővé tette akkor inkább az egészet egyszerre kiöntöttem, így az öngerjesztő folyamat lassult kicsit. Persze ez nem minden esetben volt kivitelezhető.
Nekem a súlyra mérés vált be, elképzelni nem tudom hogy 10-20g gyanta ha csak ragasztóhoz kell alapanyag hogyan adalékolható pontosan 2,9-5,8g edzővel térfogatra. nagyobb mennyiség esetén már jobban meg lehet közelíteni az ideális arányt térfogatra is.