Azt hiszem nem, legalábbis értékelhető hasznos teljesítménnyel. Ezek a kissebbek kb. 7.10 ezerrel pörögnek, a 150cm3 kapálógép is kb. 5000/percből állítják elő a kellő erőt!
Véletlenül belenéztem, és ideális teljesítmény/fordulatszám méretezésnél az áram generátor hatásfoka lehet 90% táján, egy ideálisan kiépült stabil robbanó motor adott teljesítmény/fordulatszámnál lehet 30% hatásfokú. Tehát jol-tervezett motor-generátor kb 27% hatásfokkal adhat áramot, Ha ezt 3,7-3,8=COP hatásfokú levegő hőcserélő fűtéssel hasznosítjuk, akkor a kapott hő aligha több 100%-nál, Azaz nem látom mire jó egy ilyen hőből-hő előállítás! A hőenergiát az erőművek több fokozatú hasznosítással vihetik fel elvben 90%-ra, amikor a hulladékhőt is többszörösen hasznosíthatóvá teszik. Elvben lehetséges 2 fokozatú hőhasznosítás belső égésű motor és gőzgép kombinációjával,
mégsem terjedt el. Ekkor a maximális kivehető elvben 50% az 1. lépcsőben, és a maradék 50%-os hasznosításával 75% Ekkor a stabil üzemű robbanó motor 30%-ot tud, ennek mintájára a gőzgép okosan is 30%-ot tud, azaz egy forgatott tengelyre szerelve ideális tervezéssel 45% hőből lenne áramunk, akkor a hulladékhő kb. 55% 30% + 0,5x30%= 45% eredő mechanikai energia adhat 90% áramgenerátorral 40% áramot, ezt 3,7-es COP-vel lehetne hővé alakítani = 40%/27% = 150% hőmennyiségre számíthatnánk.
Akkor az így keltett áram eredeti hőigénye lesz 1,5-el szorozható, 40%x1,5=60% de az ehhez és így felhasznált hőt többnyire elveszítjük, hacsak nem fulladunk meg a kipufogó gázok-gőzöktől! De fulladásig mindent hasznosítva = 55+60 = 115% hőmennyiségünk lehet. Ha a hulladékhő mindenhol bezárva maradna, akkor talán 120% hőhöz jutnánk.
Azonban az üzemanyag cella hírből hallva tud 60% áramot adni és a hője megmaradhat kb. 40%-ként, 0,6x3,7COP = 2,2 =220% hő
40% + 220% = 260% hőmennyiség! Csakhogy a hőerőművek 30% hatásfoka és a hálózat 50%-os vesztesége az áramot kb. 15% hőből szállítja hozzánk! Azaz 15%x3,7=55% az eredeti hőforráshoz arányítva! Azaz a nyereség országosan nézve talán 3,7-szer jobb. A gázra nincs hasonló adatom, de ott a legjobb kondenzációs kazán 107%-a is átverés, mert mihez képest is??? Imádom a reklámok elfelejtett viszonyítási adatait! Mert a teljes bennfoglalt hőenergia égéskor is kisebb, mint 100% lesz, és ehhez képest mit javít a kondenzáció,
kb. a 100Cfokos víz és a 40 fokig lehűtött füstgázokból visszanyert 7-8-10% is mindig kisebb az eredeti energia tartalomhoz képest!
Ez a tisztán hálózati áramot zabáló hőcserélővel ha jól gondolom 370 % hőt hasznsít, csak mindkét esetben az eredeti energia forrás hőenergia igényét is figyelembe kell venni!+ Ezzel érthető, hogy miért nem készül gázos hőcserélő. Én ezt sokáig nem értettem.
Végül a gázkazán csaknem 100%-os hatásfokához képest az áram-hőcserélő akkor lenne országosan nullszaldós, ha általános lehetne a 6,7-es COP...
Vagy napelemes áramforrás (előállítási hőigény) többet termelne, mint az előállítás hője volt, és ezt éppen a leghidegebb időben tudná kiadni (amikor sötét szokott lenni), és a hatásfoka meghaladná a 27%-ot.
Bocsi, ha tévednék, de a hőszigetelés nettó megtakarítása sokkalta jobb, és valós CO2 javulást ad. DE DE a mezőgazdasági hulladékokból készíthető hőszigetelők is CO2 növelők, mert a humuszképződést vesszük el a talajból, azaz humusz-hiány = CO2 növekedés... Ennyit a fenntartható életvitelről!
A gáz/áram költség aránya pedig állami erőszak kérdése, ami országonként változó lehet bármikor!
Na ma volt időm és átolvastam az Index Biogáz topikját. Elő lehet állítani a biogázt kicsiben is, nagyban is nem itt van a nagyobb baj. A legtöbben annyit tesznek (és házi viszonylatban ez is a célszerű), hogy az így összegyűlt gázt egyszerűen elégetik egy gázmotorban és ebből nyerik az energiát. Viszont rájöttem, hogy az álltalam oly szépen kitalált "kerek"-be az autó üzemeltetés nem fér bele. Az ami nagyon nehéz és "drága" hogy a keletkezett gázról leválasszák a co2-t és a kénhidrogént. Mert ha ez könnyen menne akkor már a nagy tisztaságú metánt lehetne tartályba sűríteni és ezt már át lehetne fejteni a gépkocsiba is. Egyébként nem tudom mennyi illik egy topikban másikat reklámozni, de érdemes átolvasni mindenkinek akit érdekel a téma :) Egyébként van itthon elfekvőben egy 1,5-ös lada motor, úgy érzem jövőre előszedem :)
Nos, az elképzelésem a következő lenne: Építenék egy vegyestüzelésű kazános-napkollektoros rendszert amiben lenne egy kb. 3000 L-es puffertartály. A melegvízhez az eredeti villanybojler megmarad, viszont kerülne bele egy nagy csőkígyó, amiben a pufferből kerinetné a vizet egy szivattyú amit vezérel a hőkapcsoló, egyszerű. Viszont így a puffer egész évben meleg lenne. Egyébként falun élek egy régi parasztházban, melyet jövőre újítok fel. Elég nagy telken, közvetlen szomszéd nincs (hála..), Déli tájolás, igazi kincs :) Gondoltam tartok pár sertést és tenyésztek nyulakat is, aztán jött ez a biogázos ötlet. Állati trágya, növényi maradványok lennének. Írta valaki egy régebbi hsz.-ban, hogy 10 KW-ig ingyenesen lehet igényelni visszatáplálós mérőt, na akkor ezt ki kellene használni. Két gondolatom van. Olyan szerkezetet kellene építeni ami a legtöbb elektromos áramot képes előállítani, mert nyáron a puffert felfűti a napkollektor így a hőre nem sok szükség van, viszont az áramot el lehetne adni az e-onnak. (olyat hallottam, hogy féláron veszik, még nem jártam utána) A tél közeledtével amikor már a kollektor nem tudná egyedül kiszolgálni a rendszert a gázmotor is rásegítene. Amikor már ez is kevés, akkor jönne jól a nyáron eladott áram, ugyanis a pufferbe kerülne egy kb. 10 Kw-os fűtőbetét. Namost az e-on az áramot kevesebbért veszi mint amennyiért adja, legalábbis a nappalit. Viszont a fűtőbetétnek a vezérelt áram is jó, ami forintban ott körül van mint amennyiért megvette tőlünk. Elég ha figyelemmel kísérjük az éves ki és betáplálásunkat és ha úgy látjuk, hogy átesnénk a mérleg másik oldalára be lehet gyújtani a vegyestüzelésű kazánba is. Persze, ha jól van méretezve a rendszer akkor ilyen nem nagyon fordulna elő. A másik, lehet jobb módszer a gáz tárolása. Láttam régen tanyákra-telepekre való nemtudom hány literes tartályt (Prímagáz) Ha jól méretez az ember, télire be tud speizolni rendesen, na meg akkor már lecserélném a dízeles négykerekűt egy benzin-gázosra. :)
Még most kezdtem el foglakozni a biogáz otthoni előállításával és hasznosításának lehetőségeivel és nekem is eszembe jutott a háromhengeres suzuki motor+generátor+inverter koncepció.
Ez eddig rendben is van, mert erre sokan rámozdultak már.
Viszont ha a motoron generátor van, akkor minek az inverter?
Sziasztok! Még most kezdtem el foglakozni a biogáz otthoni előállításával és hasznosításának lehetőségeivel és nekem is eszembe jutott a háromhengeres suzuki motor+generátor+inverter koncepció. Engem viszont az érdekelne, hogy a házilag előállított biogáz bevezethető-e egy ilyen átalakított gázos motorba vagy sem.
A következőre bukkantam a neten. Mit szótok hozzá? :)
Bocs hogy beleugafonozok, de olvasgattalak benneteket, és tudnék néhány dologban segíteni, leginkább információval.
Egy 2 Kw os generátort azért hajtanak meg 3.5-4 kw os motorral, mert az olcsó, tömeggyártott motorok, (honda, brigs, güde, mitsubishi...) a maximális teljesítményüket 4500-6200 as fordulaton adják le. Egy 4,5 kw os motor 3000 fordulaton kb pont 2-2,2 kw ot ad le.
A 3000 fordulat adja az 50 hz hálózati frekvenciát.
Mivel ezek a motorok nem a 3000 fordulatra vannak optimalizálva, ezért a hatásfokuk is hagy magaután némi kívánnivalót.
Nem beszélve a kompresszióviszonyukról, ami a magas oktánszámu gázokhoz (pb:100 földgáz:120) elég alacsony.
A szívótorokba be kell vezetni a házt, gondoskodni kell a kettős ellátás kizárásáról, és az előírások szerinti biztonságos működésről. (ENSZ EGB 67-es direktíva, miszerint a távműködtetésű szelepet úgy kell kialakítani, hogy a tüzelőanyag csakis akkor jusson a motortérbe, ha a motor jár)
Ha más fajta szerkezeti átalakításra gondolsz, akkor olyat nem kell végezni, a motor kifejezetten szereti a gáz üzemanyagot alapból.
Sziasztok! Valaki még nem tett véletlenül a kipufogóra közvetlen fűtéseknél használt lemezes hőcserélőt?
Én is építettem egy évvel ezelőtt egy suzuki 3 hengeres 1000cm3 motorból gázmotort. Nagyon szépen működött. A kipufogógázt egy 70KW kondenzációs kazánba vezettem próba képpen. Sokkal jobbntűnik a lemezes hőcserélő közvetlen a motorblokkra szerelése. A motorra rátenni egy teherautó generátort, utána pedig egy hálózatra tápláló invertert.
"Illetve amim van, hogy tudok vásárolni már a magyar hidrogénakkuból, amiben kb 25x10x5cm-ben tárolható 80l hidrogén."
Erről írnál esetleg többet, mi is ez, elég furán hangzik a térfogat vs. tárolt gáz mennyiség, de lehet csak félreértem!?
Illetve a kazánt illetően: ez azért elég komoly teljesítményigény növekedés... nem lehet, hogy érdemes volna azt a kazánt megnézni alaposan - ill. akár a fűtési rendszer többi elemét is?!