Ez a topic az emberek, állatok viselkedésének evolúciós hátterével foglalkozik.
Hogyan alakultak ki az egyes viselkedések, miért előnyös egy bizonyos viselkedés a túlélés, vagy a szaporodás szempontjából?
A topic a Darwini és a neodarwinista evolúciós elméletek szempontjából vizsgálja a viselkedést. Aki nem ért egyet ezekkel az elméletekkel, az lehetőleg más topicokban kérdőjelezze meg azokat. Hadd legyen ez a mi homokozónk.
A.
A.
Talán nem véletlen, hogy a regény-olvasás, a színházba járás, a mozizás,és TV-zés népszerű időtöltéssé vált, hiszen elleshetők szerepek ill. megoldások.
ez kérdés? a csajoknál telitalálat lehet egy jól sikerül érzelmes szerelmi dal, szerenád, vagy akár ütemes tánc. ezt már a madarak is tudták, de lehet a tücskök is. :D
Szerintem az emberi agy arra törekszik, hogy az egész világról készítsen egy belső reprezentációt. Maga a tudás megszerzése, az utazás, a felfedezés stb az öröm forrása. Ez egy jutalmazólag, öröm formájában, hat vissza az agyra, hogy ezt és hasonló tevékenységeket folytassa.
Az ősi ember élt egy világban amit eléggé feltérképezett, ismerte a körülötte élő növényeket állatokat, a tájat amiben élt. Kissé talán unalmas volt már öregebb korára néha. A zene a művészet az egy olyan ember által teremtett világ amely érdekességet, szint vitt a hétköznapokba. Unaloműző és egy örömforrás. Ezt az örömöt a zene esetén nem a külső környezet, a vándorlás, vadészat öröme okozta, hanem egy rövidrezárt visszacsatolás. Az ember önmagának okoz örömet. Mintegy kikerülve a természetes eredendő örömforrásokat. Egy új világot teremt vele.
Jó, de miért vezet az ütemes zaj "fanatizáláshoz? A fanatizálást talán biológiailag lefordíthatjuk szinpatikus aktivációként: stresszhormonszint, pulzus, vérnyomás föl; anabolikus folyamatok le.
Szóval a kérdés, hogy miért vezet az ütemes zaj szinpatikus aktivációhoz? Még az is lehet, hogy ez egy tanult folyamat (bár ahhoz szerintem túlságosan elterjedt). Lehet, hogy ez is a szinkronizáció része? Egy csoportnak az a jó, ha együtt lép fel a veszély ellen. Ehhez az kell, hogy mindenki egyformán figyeljen, egyformán aktiválódjon. Erre jó ha van egy csoportmechanizmus ami akár a zene is lehet.
Ez egy elég jó hipotézis. Már csak azt kéne kitalálni, hogy milyen megfigyelésekkel, kísérletekkel lehetne alátámasztani.
Ja, és nem ad magyarázatot az altatódalokra, amik szerintem megintcsak nagyon elterjedtek:-)
Talán inkább önmaguk fanatizálására, és a rivális csoportok megfélemlítésére. Lásd a rituális harci táncokat, vagy a római légiók ütemes pajzscsapkodását. (Ha jól emlékszem az ő taktikájukhoz tartozott ez hozzá.) A hím csimpánzoknál is létezik valami ütemes csapkodó, zajkeltő erődemonstráció, bár nem tudom azt csinálják-e csoportosan?
Ez igaz lehet. Csányi szerint a ritmikus tevékenységek (zene, tánc) a viselkedés szinkronizációját okozzák, ami hasznos lehet a közös tevékenységek hatékonysága szempontjából. Van-e a zenének valami evolúciós előzménye a többi főemlősnél? A bőgőmajmok, de rémlik, hogy a csimpánzok is "koncerteznek", hogy a többi csoport tudtára adják, hogy merre vannak, hol a territóriumuk. Lehet, hogy az ének, dobolás, zenélés a többi csoport ellen alakult ki jelzésként?
Közösségi kohéziós erő. Hasonló előnyökkel jár a csoport számára, mint a vallás. A zene által stimulált lelkiállapotban erősödik a közösségtudat, és nagy közösségekben egy-egy zenei irányzattal az adott réteghez való tartozás érzése is.