Szerelőként már nem volt hozzá szerencsém-az utódjához,a 813-hoz már több közöm volt.A képen lévő tipus a Tatra 111 országuti vontató verziója-12 hengeres léghűtéses motor,két légfuvó ventillátor,jellegzetes hang-gyerekként ismertem,de mire odaértem,már kikopóban volt a tipus.Utódja,a 813 sokkal látványosabb és sokkal komfortosabb volt..
Én nem voltam ott kint a sivatagban-életkorom és nem megfelelő társadalmi helyzetem miatt-tehát ami infóm van erről,az mástól származik..akik ott voltak kint,aztán meg hazajöttek,és itt folytatták tovább az életüket..
Amit láttam-volt pár olyan Tatra 148-ha ez mond neked egyáltalán valamit-hogy saját lábán kiment,kint dolgozott,tette a dolgát-majd saját lábán hazajött-és még az a motor volt benne,amivel kiment,és nem hüvelyezték időközben-ha ez szintén egyáltalán mond neked valamit..viszont szélvédők,lámpák,üvegek,az a homokkopás miatt többször cserélve..az alváz csurom tiszta rozsda-mert kint a homok lecsiszolta tisztára,majd a hazai párás levegő meg szépen megkezdte a vasat..
Volt is homok gyűjteményünk az innen-onnan előbukkanó sivatagi anyagból..
Más téma-ezek a régi tipusok másként voltak szerkezetileg elkészitve-légszűrőileg is.Széria felszerelés volt a ciklon-szerű előszürő-a levegőt spirálisan megpörgette,majd irányát váltva a por tehetetlensége okán kiüllepedett-majd ezután egy műanyag vagy fém forgács szerű,olajos felületen ment át a levegő,meg egy olajjal teli olajtükör tálca felett megint irányt váltott-a por bele az olajba,és ott leragadt..olajtükrös rendszerű légszűrő a neve-és ez azért,ha időben kipucolták,azért dolgozott-és az akkori haszongépekben inkább ez volt,mint a ma divatos papir betétes szűrő..
sajnos nem tudok ilyent mutatni élőben-a régebbi MTZ traktorok szűrője némileg hasonló talán..
Ezek a szűrők pl a Tatra 148 első sárvédőin a lámpák felett,a motorháztető mellett mindkét oldalon lévő kisebb fazék szerű valamik-ezek az előszűrők,a főszűrők a gépháztető felemelése után látszanak csak..
Nem Golfok,az igaz.. de lehet,ha a Golfon tettek volna a főszűrő elé egy ilyen előtétet,nem kapta volna telibe porral magát a motor..
Érdekesség,hogy kint a sivatagban nagyon gyorsan lecserélték a gyári gumikat a Tátrákon a jobban fogó,erősebb mintás,bár durvább és zajosabb fajta,a ZIL-131 gyári 1200/20 méretű gumijaira..igaz,hátul a két gumi majdnem összeért,de a sivatagot jobban birta..
Ifákon meg,ha volt lehetőség,a "buci gumi"felrakására-nálunk "tappancs kerék"néven is ismerték ezt a fajta kereket..
Négyes terepes "határőr"rövidplatós Ifa vázra lett rárakva a szegediek által busz doboz felépitmény-ez volt a munkásokat a sivatagban is szállitó jármű-érdekesség,hogy sok platós terepes Ifa volt az iraki seregben is..akkoriban..
Természetesen a nagy hőingadozás,a homok,a napégés,a tulterhelés jobban ette a technikát,mint a hazai viszonyok-de a szerelő kollégák is meglepődtek,a várakozásokkal szemben mennyivel jobban birták a gépek a dolgokat-bár némileg több babusgatást is kaptak,mint a hazai társaik..
Estére hölgyeket gondoltam--De meglátván ezt a jó kedvű videot? ,,, nézzni való ??
Kim Dzsongun egy olyan dalt adott ki, amelyben magát Észak-Korea barátságos apjaként dicsőíti. Az észak-koreai vezetőről szóló dalt egy ünnepségen énekelték el, amelyen 10 ezer új otthon megnyitását ünnepelték a fővárosban.
Ez szerintem nem a bátorságon múlik. Hat-hét éve szerveztek egy európai túrát Trabantokkal, engem is nagyon csábítottak, de nem mentem. Utaztam Trabantban, vezettem Trabantot épp eleget, akkor amikor a Trabant nem egy bulivágen volt, hanem egy négykerekű autópótló azoknak, akinek nem tellett többre. Eljutottam Trabanttal Görögország legmesszebbik részére, de az élmény nem a Trabant volt, hanem az, ahová eljutottam. Ha lehetett volna választani, mentem volna én akár Zsigulival VW Golffal, R16-ossal, vagy W123-mal, de nem lehetett választani.
Amúgy az író fickóval a sarki benzinkútig sem mennék együtt egy autóban. Valahogy nem meggyőző.
Voltam családostul a Szaharában kirándulni. Elkapott minket egy homokvihar. Előttünk húzott el egy VW Golf. Legföljebb 50 km-t bírt. Majd motorcsere. Oda hozták be abba az oázisba ahol mi is aludtunj. Hogy a Golfnak ott hol szereztek új motort az rejtély. Ha tudtak egyáltalán. Nekem Peugeot-om volt, az bírta. Úgyhogy nem kell lebecsülni a homokvihart. Legföljebb néhány méterre látni egy jobb viharban. Autó elejéről leszedte a festéket, csillogóra.
Anno a régi cégem Irakban,majd Kuvaitban is dolgozott-sivatagban épitettek csővezetékeket,olajnak,gáznak..sivatagban,homokban,ott,ahol éppen kellett.. és Tátrákkal,Zilekkel,Ifákkal-és Prága műhelykocsikkal..a traktorok a Sztalinyec sokféle verziójai közül voltak többségben,a modernebb Fiat Allis és Komatsu traktorok mellett..Zetor hegesztőgépek tucatjai..meg Perkins motoros nyugati tipusok.A komolyabb nyugati járműveket pár MAN csőszállitó,meg Toyota,Nissan Patrol,stb japáni márkák képviselték.Volt érdekességként pár Vozifa is..
És ezek a járművek mentek,dolgoztak-mindenféle hókuszpókusz nélkűl-a homok megette dolgokat pótolták,az olajokat,légszűrőket sűrűbben ellenőrizték,a Tátrák motorjait sűrűbben mosták..a homok+szivárgó olaj keveréke a hűtés hatásosságát csökkentette..de semmi olyan nagyonextra dolog nem volt ott a jármű fentartásban,ami megoldhatatlan lett volna az akkori szerelőknek..
Semmi olyan,amit akkor és ott nem tudtak megoldani..
Én ennek a tükrében olvasom ezt a trabantos cikket-más meg ugy olvassa,ahogy akarja..
egyébként volt magyar Csepeles expedició is-nem is egy-Afrikában-a trópusokon át a sivatagokig..és azok is megoldották..
Szia szolo, nem te vagy az oka, hanem ez a korai nyár..
Tegnap egy olyan partoldalban szedtünk négy köb akácot, hogy volt hogy egy lépéssel négy métert csúsztam lefelé.. azért csak annyit mert száraz volt minden. Egy félóra eső, és még most is csúsznék..
..és akkor este el is kellett jönni valakinek szolgálatba..
És a fű is növexik, meg a szarvasok is be akarnak jönni a kertbe legelni, meg valaki kidobott egy BL 12 -es stabilmotort és azt is haza kellett szerveznem.. szóval nem te vagy az oka..
De kihalt a topik!Remélem nem az én dekadens életérzéseim tették ezt-nálam tavaszi munkacsúcs van:metszés,kötés-megalkuvások,egyéni túlterhelések,lemondások(ezt nem csináljuk,lesz,ami lesz!),tönkremenések,elengedések,majd csak túlélem valahogy szindróma!Higgyétek el:nehéz helyzet van!Európában ezért tüntikéznek a gazdatársak_mi meg békésem legelészünk...
Ezt plusszoltam!A többit,más topikokban mínuszolom,ahogy látom szép gyüjteménye van!Itt köszönöm meg a letiltást-mondjuk kicsit eldobtam az agyam!(endrebá bocs,de máskép nem tudok reagálni!)