Keresés

Részletes keresés

nyúlakalapban Creative Commons License 2012.04.10 0 0 1164

Ősz van. Az árnyas erdőben feneketlen mély, csöndes tó sötétlik: egy hand sem hallatszik az örök csend, a nagy nyugalom amelyre az élet forgatagábl vágyunk. Ekkor egy éles hang töri meg a nagy csendet: béka ugrik a vízbe halk loccsanással, körök képződnek a tó tükrén, elhalnak a parton és minden éppen olyan csendes mint azelőtt. A buddhista továbbfűzi a gondolatot: ilyen az élet is, apró értelmetlen zörej. Isten tudja honnan támad, gyorsan elhangzik; ilyen az emberi lét is, csak arra való, hogy tova tűnjön.

 

A buddhista, aki továbbfűzi Matsuo Basho. Hogy azt mondja: Isten tudja az gondolom a szerzőnek jött a szájára aki A. E. Johann

 

  http://www.eladomakonyvem.hu/konyv/40000-kilometer-az-ismeretlen-azsian-keresztul-80332

 

És hát Isten tudja persze hogy honnan ered az élet, ha úgy látjuk, úgy hogy egy pikáns műélvezettel álltam itt szembe. További két oldal a haikuról heikeinek nevezve a könyvben. 

iteiva Creative Commons License 2011.11.01 0 0 1163

Látom roppantul kedvedet leled a buddhizmus irracionalitásának és az általad vélt, tankönyvekből előrángatott hibáinak a harcias bizonygatásában.

 

Gondolom, egy iszlám vallási topikban kevésbé lennél ilyen harcias...

Előzmény: nyúlakalapban (1156)
Lisa Simpson Creative Commons License 2011.07.06 0 0 1162
Lisa Simpson Creative Commons License 2011.06.11 0 0 1161

Jókat! :)

Előzmény: Gregor Samsa (1160)
Gregor Samsa Creative Commons License 2011.06.08 0 0 1160

Nem ismersz engem, nem tudhatsz rólam semmit. Abszolút nem érdekelnek más "ösvényjárók", ahogyan a "Ki van itt buddhista?" topic sem. Laár András értékes (bár részemről korántsem maradéktalanul azonosulható) gondolatait kívántam megosztani, ez minden.

 

"Meglátjuk, mi lesz a végén?" Mármint kik? (Költői.) Hogy mi lesz a végén, az természetesen a legintimebb magánügyem; az út akármilyen kimenetele nem tartozik az Indexre (sem). Annál is inkább, mert épp elhagyni készülök az Index fedélzetét. Akik elkísértek, jó emberek voltak, azoknak köszönöm, a többieknek mást köszönök. Jó szerencsét mindenkinek!

Előzmény: nemcselekvő (1159)
nemcselekvő Creative Commons License 2011.06.08 0 0 1159

"Én már ráléptem a buddhizmus ösvényére és ez a beszélgetés is segített."

 

 

Akkor kezdődhet a hosszas tépelődés azon az "ösvényen"... lsd. "Ki van itt buddhista?"-topik :-)) ;-)

 

A filozófiai nihilizmustól (Schopenhauer és a divatbuddhizmus) a vallási nihilizmusig.....

 

Aztán majd meglátjuk mi lesz a végén.....

 

Előzmény: Gregor Samsa (1158)
Gregor Samsa Creative Commons License 2011.06.07 0 0 1158

Egy 2007-es interjú egy számomra sok szempontból például szolgáló személlyel:

http://old.hirado.hu/magazin/cikk.php?id=201235

 

Mindenkinek ajánlom, aki nem látta... Én már ráléptem a buddhizmus ösvényére és ez a beszélgetés is segített.

vriendelijke Creative Commons License 2011.06.06 0 0 1157

"Egy a bölcs dolog: igaz belátással ismerni, hogyan kormányoztatik minden dolog mindenen keresztül."

 

(Forrás: Hérakleitosz)

Előzmény: nyúlakalapban (1156)
nyúlakalapban Creative Commons License 2011.06.06 0 0 1156

Nekem a mulandóság. A mulandóság persze nekem ebben egyáltalán nem buddhista. Kereshetnék verset a mi örök és független lelkünkről de nincs olyan vers mert nincs olyan szellemiség amire támaszkodhatna és ha lenne olyan szellemiség akkor néhány ezer év alatt egy kis költeménykében már csak kikandikált volna.

Ha ez nem elég mulandós van még egy pár (ezer). Az egymás melletti elbeszélés iskola példája ez az örök lélek ügy, meg az öt szabályos etika, meg az okság törvénye is. És ezekre kellene nekem rácsodálkozni.

Előzmény: Lisa Simpson (1155)
Lisa Simpson Creative Commons License 2011.06.06 0 0 1155

Ebben neked mi a buddhista? (Csak mert ezt így meg szoktuk kérdezni egymástól.)

Előzmény: nyúlakalapban (1154)
nyúlakalapban Creative Commons License 2011.06.05 0 0 1154

Berzsenyi Dániel A KÖZELÍTŐ TÉL 

 

Hervad már ligetünk, s díszei hullanak,
Tarlott bokrai közt sárga levél zörög.
Nincs rózsás labyrinth, s balzsamos illatok
     Közt nem lengedez a Zephyr.

Nincs már symphonia, s zöld lugasok között
Nem búg gerlice, és a füzes ernyein
A csermely violás völgye nem illatoz,
     S tükrét durva csalét fedi.

A hegy boltozatin néma homály borong.
Bíbor thyrsusain nem mosolyog gerezd.
Itt nemrég az öröm víg dala harsogott:
     S most minden szomorú s kiholt.

Oh, a szárnyas idő hirtelen elrepül,
S minden míve tünő szárnya körül lebeg!
Minden csak jelenés; minden az ég alatt,
     Mint a kis nefelejcs, enyész.

Lassanként koszorúm bimbaja elvirít,
Itt hágy szép tavaszom: még alig ízleli
Nektárját ajakam, még alig illetem
     Egy-két zsenge virágait.

Itt hágy, s vissza se tér majd gyönyörű korom.
Nem hozhatja fel azt több kikelet soha!
Sem béhunyt szememet fel nem igézheti
     Lollim barna szemöldöke!

[1804 után]

 

Ennyit meg az örök lelkünkről ugye.

nyúlakalapban Creative Commons License 2011.06.05 0 0 1153

Mondom hogy a buddhizmus a változatos nyugatról nézve így néz ki, hogy az élet szenvedés tehát hagyjuk abba az életben levést örökre.

 

Ha még mondhatom hogy a változatos nyugat vágykielégítő és kész az meg egyenesen meglepő holott a nagyon aszkéták és egyéb rajongók eretneknek voltak nyilvánítva, a szexuális forradalmat pedig megelőzte a kereszténység vonatkozó felfogása. 

Nos a mai katyvaszban pedig én továbbra is sok sikert kívánok a buddhizmusnak világszerte. Manapság ugyanis hogy okos legyek még épp hogy elkezdődött itt ellenhatásként a nincs célja, nincs értelme. Nem kell önkontroll, relatív az egész világ feküdjön össze mindenki mindenkivel:D és ilyesmi.    

 

Talán hozzál egy jó kis autentikusan buddhista verset aztán megelemezzük az még nem baj.

Előzmény: Lisa Simpson (1152)
Lisa Simpson Creative Commons License 2011.06.05 0 0 1152

Azt nem értem, h "hogy az élet szenvedés tehát hagyjuk azt abba de gyökerestül nehogy kinőjjön". Ezzel mit akarsz mondani? Mit hagyjunk abba? Az életet? A szenvedést? Ha ez az élet "természete", mi mit tudunk csinálni? És mivel nem értettél egyet? Légyszi kicsit kevésbé zanzítva!

Előzmény: nyúlakalapban (1151)
nyúlakalapban Creative Commons License 2011.06.05 0 0 1151

Ja, ja...

 

Én annak nagyon csak örülök, az inaktívnak mondható és a dinamikusnak mondható azonban ül Suzuki szerint és szerintem. Ja a globalizált multikulturálisan? Én még ott tartok hogy a vallások és a filozófiák. Na és akkor a célra irányultság és az értelem váltig állítása mindenek felett ez gondolom valami sóvárgásnak látszik innen nézve meg az látszik amivel én sem értek egyet és a múltkor sem úgy értettem..,hogy az élet szenvedés tehát hagyjuk azt abba de gyökerestül nehogy kinőjjön. Van itt sok eltérés az is igaz. Na és akkor magasobb oktávan ez a Nyugat vagy mi egyáltalán nem ostoba vágykielégítés hanem a szenvedések közepette való túlélés biztosítéka, a vágyak meg kirakták Ádámot a paradicsomi teljességből, de azt mondják ha már így jártunk kezdjünk ezzel valamit:)

Igen még off a nyugati zenét illetően is kinácsi lennék Suzukira. A kínaiak pl azt mondják az mind induló...naná:D    

Előzmény: Lisa Simpson (1150)
Lisa Simpson Creative Commons License 2011.06.05 0 0 1150

Hát, ha mondjuk a meztelen bőrfelületek mennyiségét tekinted "otrombaságnak", mint ahogy valószínűleg Suzuki teszi, akkor azért a barokk festészet (beleértve a freskókat és oltárképeket) tud mit felmutatni. :)

 

Manapság "nem menő" azt mondani, h "a nyugati kultúra ilyen" vagy "a keleti kultúra olyan", épp azért, mert mind2 nagyon sokféle.

Előzmény: nyúlakalapban (1149)
nyúlakalapban Creative Commons License 2011.06.05 0 0 1149

Az inaktív és dinamikus telitalálat. A nyugati kultúra az egyetlen dinamikus kultúr egyébként ami képes az önmegújításra kis kataklizmákkal persze úgymint ókor középkor újkor satöbbi. Ezt a dinamikát hogy még ragozzam a mikrofont ha érdekel:) az az eredetileg zsidó gondolat hajtja hogy az életnek minden körülmények közt értelme és célja van, akkor is ha meghalunk és akkor is ha nem tudjuk mi az a cél. Az egész Isten téma ez. Már bocs hogy hosszúra fogom.

Nos hát hosszabb a Tennison verse mint a Baso verse és sok locsogó fecsegő van erre felé de nyilván keleten is előfurdul különben Buddha nem tanácsolta volna annak mellőzését.

Az Igét (Logoszt) illetően egyenesen hát öööö te jó ég én is kábé ennyire foghatom a távoli Buddha adását...a végére meg nem tudok mit mondani olyannyira, hogy az antorpomorf ábrázolás mindkét vallásra jellemző, hogy ki mit festett a reneszánsz idején az meg eleve már az "ortodoxia" hanyatlása és az érzékiség előtérbe helyeződése volt satöbbi lalalala:D Hát nem tudom ottromba testiséget templomban még nem láttam bár kevésbé jól sikerült művet már igen. 

Előzmény: Lisa Simpson (1148)
Lisa Simpson Creative Commons License 2011.06.05 0 0 1148

Lehet, h mi nem látjuk benne, de a könyv mintha ezt akarná kihozni a 2 vers szembeállításából:

 

"Basó inaktív, szemben Tennyson dinamizmusával.
Ezt a szempontot szeretném külön hangsúlyozni itt, mert lehet, hogy még visszatérek rá. A Kelet néma, a Nyugat ékesszóló. De a Kelet némasága nem jelent értelmi tunyaságot vagy lustaságot. A csend sokszor éppoly ékesszóló, mint a bőbeszédűség. A Nyugat kedveli a verbalizmust. Mi több, az igét testté változtatja, s ez a testesség esetenként túlságosan is nyilvánvaló, otromba és érzéki a művészetében és a vallásában."

 

Ez D.T. Suzuki előadása

Előzmény: nyúlakalapban (1147)
nyúlakalapban Creative Commons License 2011.06.05 0 0 1147

Ja eleve úgy gondoltam Fromm miatt is hogy nem a tudománnyal van összehasonlítva hanem a nyugati vallással és filozófiával.  Megismerés végett főleg véletlenül elpusztítani az gyerekekkel elmebetegekkel és tudományos célból fordul elő.

Tennison pedig a megismerés nehézségei után rátér a velejére, hogy mi az ember és Istent emlegeti és akkor nem jogos nagyon a véleményem de jogos egy kicsit, mert az egész tudományt nem látom Tennisonban. 

Előzmény: Lisa Simpson (1146)
Lisa Simpson Creative Commons License 2011.06.05 0 0 1146

Persze, az a célja, h megmutassa, h a Nyugat a maga racionális tudományosságával vak a szépre, elpusztítja azt, bezzeg a Kelet... Azt próbálom mondani, h ezt  hibaként felróni neki, mikor ő volt a Zen első nyugati terkesztője, nem egészen jogos. Amúgy is jobb kérdésnek tartom azt, h "vajon miért írja azt és úgy, amit ír?", mint azt, h "de miért nem azt írja, hogy...?" (és itt jön az ember saját, saját korából, kultúrájából stb. adódó elképzelése).

Előzmény: nyúlakalapban (1144)
nyúlakalapban Creative Commons License 2011.06.05 0 0 1145

Főleg hogy klasszul rátér az emberre és Istenre furcsa hogy a megismerés végett elpusztítana bármit egy költő. Te jó ég 

Előzmény: Lisa Simpson (1143)
nyúlakalapban Creative Commons License 2011.06.05 0 0 1144

Igen csak ez sajnos annyi hogy Suzuki vagy nem nyitott ara, hogy egyáltalán mi a művészet vagy momentán vmi célba állította Tennisont mármint a mondandó céljába (teleologukisan ami nagyon nyugati nem gúnyosan). Nos a vers és a dokumentumfilm az nem ugyanaz, Tennison szó szerint az olyan, mint a zent szó szerint venni. Szóval mivel vers ezért vmi szellemiséget mondhatni filozófiát fejez ki. Az pedig az hogy mondom akár hogy akármeddig vizsgáljuk és analizáljuk hogy mi a misége az nem tudható. Bár kétségtelen hogy ez csak az én értelmezésem, viszont meg is indokoltam.

Előzmény: Lisa Simpson (1143)
Lisa Simpson Creative Commons License 2011.06.05 0 0 1143

Ott állítja szembe Tennisont és Basót, h Tennison szétszedi a virágot, h megismerje, és ezzel el is pusztítja azt, Basó meg kellő távolságtartással szemléli. Ezt hozza példának a könyv az analitikus nyugati és szintetizáló keleti gondolkodásra, ha jól emlékszem.

Előzmény: nyúlakalapban (1142)
nyúlakalapban Creative Commons License 2011.06.05 0 0 1142

Tennisonról azt írja Suzuki: birtokba vesz, analizál és önző individuum.

Szerintem Tennison azt mondja: bármeddig vizsgáluk is hogy mi a virág, az ember vagy bármi azt nem tudjuk illetve Tennison nem tudja.

És akkor a buddhizmus beszélt belőle.

Fromm azonban vagy máshol anyaistenezik vagy azt másik pszichológusnak köszönhetjük úgy tűnik én is tévedek. 

Azt mondja azonban hogy még számon kérjem őt, hogy a keleti vallások paradox módon a nyugati racionalizmusra hasonlítanak, aztán meg hogy a nyugat évezredekig a gondolkodást favorizálta és hogy a gondolkodás oldja meg a problémákat. Érdekes

Meg van kérdőjelezve a szembe állítás...akkor mégsem vagyok én teljesen hülye, mivel azt megkérőjelezem már évek óta.

Ja már olvastam a Terebessen köszi.

Ja Basorol meg elmondja hogy micsoda gyönyörködése volt a virág szépségében. Az olyasmi itt nyugatabbra a Zsoltárokkal kezdődött egyébként.

Engem nem lehet arról meegyőzni hogy nem állnak szemben mivel épp a szembe állítástól borul el az agyam. Bocsánat hogy nem vagyok tökéletes:D  

Előzmény: Lisa Simpson (1140)
Lisa Simpson Creative Commons License 2011.06.05 0 0 1141

20-30 -> 20-30 évvel

Előzmény: Lisa Simpson (1140)
Lisa Simpson Creative Commons License 2011.06.05 0 0 1140

Nem, ez nem merült még fel. Csak annyi, h bizonyos szerzők bizonyos műveiről eszünkbe juthatnak esetleg buddhista tanítások.

 

Az előző posztodhoz. D.T. Suzuki (és Eric Fromm) 'buddhizmusa' abból a korból és kulturális közegből adódik, amelyben éltek. Fölöslegesen kérsz rajtuk számon olyasmit, ami utánuk kb. 20-30 következett be: az 'ortientalizmus' dekonstrukciója és így a(z addig magától értetődő) kelet-nyugat szembeállítás megkérdőjelezése.

 

D.T. Suzuki a Terebess-en

A Zen Life (Excerpt), A Zen Life (Out-takes) - filmrészletek angolul

Előzmény: nyúlakalapban (1135)
rainy day woman Creative Commons License 2011.06.05 0 0 1139

Gondolta a fene, hogy nem is úgy volt :)

Előzmény: vriendelijke (1132)
Lisa Simpson Creative Commons License 2011.06.05 0 0 1138

:) Jééé!

Előzmény: vriendelijke (1132)
vriendelijke Creative Commons License 2011.06.05 0 0 1137

Szerintem is. :)

Mondott valaki ilyet?

Előzmény: nyúlakalapban (1135)
vriendelijke Creative Commons License 2011.06.05 0 0 1136

"(nem tudom most a kettő mennyiben különöbözik, márpedig vmi különbség van)"

 

Igen, az egyik járkál a kiadókhoz, a másik meg vigyáz a kéziratra közben, azt nyilatkozta valamelyik szerzőpáros, mikor ilyesmiről kérdezték.

 

Itt megtaláltam ezt a könyvet, de nem olvastam el végig. 

http://www.terebess.hu/zen/pszicho1.html

 

Freudra hivatkozik az anyaistennel, persze attól még nem lesz több értelme.

 

Az anyaisten meg az istenanya az olyan, mint a szerzőtárs-társszerző?

http://hu.wikipedia.org/wiki/Gaia

Előzmény: nyúlakalapban (1134)
nyúlakalapban Creative Commons License 2011.06.05 0 0 1135

Ja igen ha azt mondjuk buddhizmus és irodalom és utáni rátérünk a nyugati példára úgy azt mondjuk: a buddhizmus szellemisége vezette a nyugati szerző tollát. Sajátos ötlet.

Előzmény: vriendelijke (1132)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!