Rossz szerkesztés miatt a wikipedia ezt húzta ki (Írá Hornyik Sándor művészettörténész )
Csere , Cseresorozat , CSNFM
(Cseresorozat Nemzetközi Filozofikussági Művészetelőreiskola , később Titanic Társaság , a Toldi Mozi alatt levés idején TFMG , vagyis Titanic Filozofikussági Művészetelőreiskola Gondolatcseresorozata )
1982-től napjainkig az idő és a tér különféle rétegeiben
A Cseresorozat Nemzetközi Filozofikussági Művészetelőreiskola (CSNFM ) Magyarország legnagyobb létszámú , több mint 15 éven át kurrens formációja volt , amelyen egy újfajta kommunikációs mód jelent meg : a gondolatcserélés . A Csere az unideologikus , felszabadító erejű , titokranyitottságot feltételező , sokirányú információáramlásos vitaparti a CSNFM filozofikusságának emblémája . A CSNFM létrehívója , filozófiájának kidolgozója és praxisának elsődleges motorja a ’90-es évek közepéig Sebeő Talán volt , aki saját koncepcióján kívül Platón , Nietzsche , Husserl és Heidegger mentén építette föl a Csere teóriáját .
A Csere egyúttal egy kiadvány is , valahol a filozófiai-zenei-irodalmi fanzine , a szamizdat és a folyóiratművészet műfaji mezején . Az 1983 és 1988 között készített Csere kiadványokban a cserélők (Ármos Ózon , Mertlik „Mehrlicht” Ferenc , Rőczei György , Sebeő Talán, Szathmári Botond) munkáin kívül jelentős filozófiai , irodalmi és zenei szövegek is megjelentek többek között Bodó Mihálytól , Czakó Sándortól , Danka Attilától , ef Zámbó Istvántól , fe Lugossy Lászlótól , Grandpierre Attilától , Martin Heideggertől , Herencsár Andrástól , József Atilától , Litván Pétertől , Perneczky Gézától , Sugár Jánostól , Tatár Györgytől és Varga Bélától . A Csere kiadványok egyedi tipológiával és „formatervezési” filozófiával készültek , mi több , minden egyes Csere tartalmazott valamilyen egyedi létezőt , egyfajta műtárgyat , amely az Ónia nevet viselte magán . Az Ónia Sugár János és a cserélők nyelvújító tevékenységének és filozófiai orientációjának jellegzetes terméke . Az Ónia egy olyan létező (Talán kifejezésével ens diminitum) , amely a jelenben még láthatatlan , csak a jövőben válik műtárggyá . Az Ónia nyilvánvaló filozófiai gyökerein , Heidegger ontológiáján , Husserl fenomenológiáján , és Nietzsche korszerűtlen elmélkedésein túl kapcsolatba léptethető két másik komoly hagyománnyal , az avantgárd művészettel és a tudományos-fantasztikus irodalommal is . E kapcsolatok a Csere „új” ABC-betúiben éppúgy , mint filozofikus nyelvében is kitapinthatók az alábbi fogalmakon keresztül : lényeglátás , folyamatérzékenység , határlepusztítás , manipulálhataltlanságra-törekvés , stb...
Az apollói dimenziókon túl lényeges szerepet kapott a Cserében az élet és a művészet dionüszoszi aspektusa is : az egyes Cserék nem csupán gondolatcserék voltak, hanem a költészet, a zene, a happeningek, a performanszok és a képzőművészeti alkotások nyelvét is használhatták , vagy ahogy azt egyszer Litván Gábor írta róluk , „a live-ot hozták vissza”. A CSNFM új Életet akart teremteni a spontán és a filozófiai prekonstruálás bércén equilibrizálva . A Cseresorozat NFM azonban az értékteremtésben nemcsak előrehaladt , hanem koncepcionálisan azzal is foglalkozott , hogy az Elsüllyedéstől is ki-mentsen olyan entitásokat , melyekről feltételezhetőnek tartották , hogy túl tökéletes ahhoz , hogy a lét el ne pusztítsa ( kardfogú tigris—don quijote---titanic ) azokat . Ezen találkozássorozatok egyik kinövése volt később a SCI—FILO—HUMOR Tanszék , és a sztrugackij-projektum .
A Cserélők rendezvényein a szűkebben vett szervezőkön (Ármos Ózon , Ezüst Higany , Litván Gábor & Péter , Mertlik „Mehrlicht” Ferenc , Szathmári Botond , Szécsi Kiesel András) kívül Bacsó Béla , Barna Róbert , Beke László , Bécsy Tamás , Bohár András , Csorba Simon , Csörögi István , Dixi , Érdi Miklós , Gazember Waszlavik László , a Hejettes Szomlyazók , Galántai György , Géher István , Grandpierre Attila és a Vágtázó Halottkémek , Jankovics Marcell , a Jósika Utcai Társulás , KADA , Karátson Gábor , Kecskés Péter , Kotányi Attila , Kovács András Bálint , Kozma györgy , Krausz Tivadar , Georg Kühlewind , Lévay Péter , Lois Viktor , Makovecz Imre , Maróthy János , Márton László , Mezey Péter , Mikes Tamás , Miklóssy Endre , Ortoclase , Péterffy András , P.Lekov , Rőczei György , Alex Schiavi , Sebeők János , Sugár János , Surányi László , Szentjóby TNPU Tamás , Szilágyi Ákos , Szirtes János , Szkárosi Endre , Szoboszlai János , Szőke Annamária , Takács Ferenc , Tillmann József , Timár Péter , Tordai Zádor , Vajda Mihály ,Várnagy Tibor és Voigt Vilmos is felléptek , előadtak . A CSNFM évenkénti fesztiváljai közül kiemelkedtek a Gyorskettő , a Gyorskultúra , a Kibontakozáskedvelők , a Röviden és a Láthatatlan művészet , illetőleg a Titanic Fesztiválok , az 1988-as első Titanic Fesztiváltól egészen napjainkig . A Cserélők hosszabb-rövidebb ideig együtt működtek és/vagy dolgoztak más individuumokkal és formációkkal is . 1986-tól 1988-ig a Hejettes Szomlyazókkal közösen működtették a Platón Barlangjaként ismert független kulturális centrumot , amely Kavics utcai légópincében heti rendszerességgel cseréket , performanszokat , tudományos előadásokat, irodalmi esteket , színházi és zenei produkciókat tartottak . Ezeket követték a Titanic Fesztiválok 1988-tól , melyeket kezdetben Sebeő Talán szervezett , majd a kilencvenes évek közepétől Szathmári Botond és Szécsi András vette át a szervezőszerepet .
Szathmári a Cserén túl a szellemtudományoknak és a performanszművészetnek is jeles képviselője , így rajta és Szécsin keresztül a Titanic sorsa összefonódott a Rituális Performance Színházzal is . Hasonlóképpen Litván Gáboron és Litván Péteren keresztül később belépett a kortárs avantgárd zene és a Jósika Utcai Társulat is a szellemtörténeti tablóképbe . Sugár Jánoson keresztül az Indigo csoport és Erdély Miklós munkássága is hozzájárult a csoport szellemi arculatának formálódásához , Ezüst Higany pedig a Táp Színháznak lett oszlopos tagja . A Cseresorozat NFM előfordulási helyei többnyire művelődési házak voltak , és ha egy időre nem tudtak helyet találni , lakásokon folytatták , hogy a kontinuitás meg ne szakadjon . Mindezek azt is mutatják, hogy egy igen összetett, heterotópikus (Foucault) és deterritoriális (Deleuze) intellektuális „hálózatról” van szó , amely az egyes individuumok perspektívájából egészen eltérő képeket mutathat magáról. A lényeg azonban nem a metszet, hanem az egész maga.
Lényeges események :
1983 : Ki nevet a végén ? Gödöllői MH
1984 : Gyorskettő , Bercsényi Klub
1984 : Gyorskultúra , Kossuth Klub
1985 : Kibontakozáskedvelők , FMK
1986 : Röviden , Galéria 11
1986 : Alpinisták a pusztán , Egyetemi Színpad
1986 : Láthatatlan művészet , Kavics utca
1987 : A tengerek kongresszusa , Kassák Klub
1987 : Come fare uno scambio ? FMK
1988 : Első Titanic Fesztivál , Józsefvárosi MH
1988 : Hasadt estélyek , Gazdagréti MH
1988 : Azakinektudat az erdő szélén --- a személytlenség birodalma , Szkéné Színház
1989 : Radical Eclectic Show , Berlin
1989 : Az Egy és a kettő , Józsefvárosi MH
1989 : Szellemsüllyedés , Gazdagréti MH
1990 : Olló Fesztivál , Lágymányosi MH
1991 : Sol Invictus , Nap-Nap Fesztivál , Pálvölgyi barlang
1991 : A folyékonyság fogékony fuldoklása , József Attila MH
1991 : Múmia , Láng MH
1992 : Második Kis Magyar Performance Fesztivál , Szentendre
1992 : Leletek a jövőből , Bartók 32 Galéria
1995 : Évzáró Fesztivál , Műcsarnok
1995 : Vég-tag-tánc , FMK
1998 : Első Nemzetközi Hirdetői Szilveszterfesztivál , Nagymaros , MH
1997 : Nulladik Titanic Fesztivál , Nagymarosi MH
Fontos irodalom:
11 Csere kiadvány (Artpool Művészetkutató Központ, Budapest)
Cserélők: Titanic – Friedrich-Art, Budapest, 1994
Sebeő Talán: Filozofikusság a ’80-as évek magyar művészetében, in: Keserü Katalin (szerk.): A modern posztjai, Budapest, 1994.
Linkek:
cseresorozat.hu
http://www.c3.hu/~titanic/html/titanic/alapitok3.htm