Ne a Jávor Ferenc által szerzett zenékre gondolj csupán a klezmerrel kapcsolatban.
Ez színtiszta népzene, amelyet annak idején vándor zenekarok játszottak, leginkább lakodalmakban, és tényleg gyakorta cigány zenészek is akadtak a zenészek között.
A kelet-európai mellett természetesen tradicionális keleti elemeket is tartalmaz a klezmer. Nem tudom, milyen réginek kell lennie ahhoz valaminek, hogy ősinek nevezhessük. De hát a magyar népzenében is vannak újstílusú népdalok, amelyek mindössze a XIX. században keletkeztek, ekképpen a klezmerben is vannak régebbiek és viszonylag frissebbek.
Ha már mindenáron be kell sorolni, hasonlítgatni kell, akkor inkább szalonzene. Népzenének nincs szerzője. A klezmer zene műzene, nem tradicionális zsidó zene, legalábbis nem ősi. Olyasmi ez, mint amikor a cigány zenészek elhúzták a nőtáját annak, aki megfizette ezt a kocsmában, vagy a mai presszó-zenélés. Persze egyik hasonlat sem teljesen analóg. Nem is lehet az. Annyiban van igazad, hogy benne több népnek, főleg Kelet-európai népek (elsősorban lengyel, orosz és moldvai) zenei hagyományok ötvöződnek a zsidóval.
Merthogy kelet-európai zsidó népzene, amely attól érdekes - ha érdekes - , hogy a "befogadó" népek zenéjét is magába ötvözi, így például magyar, orosz, balkáni (még ez a legjobb), lengyel népzenei elemek is felfedezhetők benne.
Számomra kb. negyven percig élvezhető, aztán csüggedten nézek magam elé.
Szerintem ennek az is az oka, hogy mint minden más népzene nem pódiumra, hanem különféle alkalmakra készült, és koncerten, ill. lemezen hallgatva az egész nagyon kevéssé tesz autentikus hatást.
Az elképzelés egyébként nem rossz, ettől függetlenül bármennyire is megpróbálok a Lebenstod kartács által vizionált válaszkikerülős cúnabáci lelkivilágába belehelyezkedni, fingom nincs, mi lehet az a négybötűs sztrovacsek.
A városi emberek egy része azért nem szereti a népzenét, mert vagy 102 éves, fogatlan apóka énekli fa hangon, hogy beugrottam a kiskertedbe galambom (minek?), vagy fiatal (?) tanult énekes, feleslegesen túlcifrázva.
Végy egy közepesen érett Pinát, áztatsd két napig pályinkában, majd bugyoláld be jól subába. Állítsd a klezmert tagadó üzemmódba és suhintsd meg vele ötször a Pinát. A háromszor suhintott Pina már könnyedén használható tagadó üzemmódban, az ötször suhintott pláne, de ha ínyenc vagy, akkor neked a hétszer suhintott való, mert annál a tagadó használat már teljesen automatikus.
Az én felmenőim között – tudomásom szerint – nincs egyetlen lengyel, orosz, moldvai ős sem. Valahogy, valamiért mégis szórakoztat ez a fajta zene. De gyanúm szerint a topic nem is a klezmerről szól. Vagy tévednék? ;-)
Érdekes, ahogy többen a topiknyitó egyetlen és érthető, egyszerű mondatára igyekeznek nem felelni, ill. valami mást felelni. Én az ő számukra, őhelyettük egy igazán egyszerű négybetűs szót javaslok tagadó használattal, felkiáltva. Kérdésem: miért nem merik, miért szégyellik nyers vágyaikat kimondani nyíltan?
Persze, lehet primitív is a zene, de legalább az eredetiség füszerével megáldva. A klezmer viszont egy olyan avas egyveleg mint a jiddisch mint nyelv. Aztán összerőffen rá egy csómó fószer, és alig várja, hogy vége legyen.