Keresés

Részletes keresés

k robert2 Creative Commons License 2020.03.14 0 4 5074

Azért ma játszunk egy kicsit 🙃

RhB Creative Commons License 2019.05.24 0 0 5073

Ja, hogy erre gondolsz? :-) Ilyesmiről írtam itt a minap a partizánakció alatt. :-/

 

https://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=151415010&t=9184649

 

Előzmény: rezgaras (5072)
rezgaras Creative Commons License 2019.05.24 -1 0 5072

Tudod te is... :-)) A szabályok, jó magyar szokás szerint vagy betartatnak, vagy sem. Ahogy az erősebb kutya...

Előzmény: RhB (5070)
tumikas Creative Commons License 2019.05.23 -1 0 5071

A 3-4. korszak csak egy ajánlás, nem szabály...

Előzmény: rezgaras (5069)
RhB Creative Commons License 2019.05.23 0 0 5070

Milyen más problémára gondolsz? :-) Bedobod ide, aztán itt hagysz minket. :-)

Előzmény: rezgaras (5069)
rezgaras Creative Commons License 2019.05.23 0 0 5069

A korszak valójában nem (teljesen) elhatározás kérdése, mert az eredeti, német kiírásban a 3-4 korszakot jelölték meg. Tehát amikor a FREMO-sok későbbi korszakot jelölnek ki egy-egy találkozóhoz, akkor jelzik, hogy ez nem is egy "igazi" FREMO találkozó.

 

Bár nem éppen ezen kell ott rugózni, van ott más probléma is...

Előzmény: alkotasu (5044)
alkotasu Creative Commons License 2019.05.21 -2 0 5068

De már egy motorkocsival igen... Na, ezt szeretném megcsinálni, az első fele már megvan.

 

Előzmény: RhB (5067)
RhB Creative Commons License 2019.05.21 0 0 5067

Azért egy kocsit csak enyhe jóindulattal lehet nosztalgiavonatnak nevezni. :-)

 

Elé lehet egy múzeumi cirmos Nohabot.

Előzmény: K.István 82 (5064)
K.István 82 Creative Commons License 2019.05.21 0 0 5066

Pl. A fuggerth nek a zöld kocsik is ezen korszakuak?

Két fajta zöld. 

Előzmény: alkotasu (5065)
alkotasu Creative Commons License 2019.05.21 -1 0 5065

Én meg fordítva voltam. Vettem 10 éve egy V40-est, és kerestem mögé korban hozzáillő kocsikat...

De még lehet később eléfognivaló, úgyhogy nyugodtan nekikezdhetsz...

Előzmény: K.István 82 (5064)
K.István 82 Creative Commons License 2019.05.21 0 0 5064

Áá annyira nem merülnék bele mert nincs elé befognom mit. Csak van egy donorom aztán gondoltam dísznek a polcra. 

 

RHB:DDDD

Előzmény: alkotasu (5063)
alkotasu Creative Commons License 2019.05.21 -1 0 5063

Nosztalgia kocsim nincs, de vannak olyan kocsijaim, amik PIKO alapon készültek, illetve van egy  SCHICHT is. Az Aa 1408-as egy 1. o. SCHICHT eilzugwagenből készült. De azért azzal nem vagyok teljesen kibékülve, mert ami adat van róla, az kevés, ami fényképet meg kaptam, az meg nem biztos, hogy erről a pályaszámú kocsiról készült. Szóval pontos választ nem tudok adni a kérdésedre. Mondjuk úgy, hogy hasonlít a létező kocsira. De ma már nem csinálnám meg a bizonytalanságok miatt.

 

Ha olcsón akarsz III-as korszakos kocsit csinálni, akkor csinálj inkább egy Ba 5000-es favázasat. Lényegében ugyanaz, mint az Aa 1224-esem, csak az ablakosztás más. És csak 2 einheitswagen kell hozzá, meg 2 Schicht  porosz forgóváz.

Előzmény: K.István 82 (5060)
RhB Creative Commons License 2019.05.21 0 0 5062

2) Állomás

 

Igencsak elvárt a valóság minél pontosabb lemodellezése. Régebben akadt pár fantázia állomás, de szerintem most már be se engedik a rendszerbe. Leszámítva a nagy tároló és elosztó állomásokat, mint Rásonysápberencs. :-)

 

Minden állomáshoz kell dokumentációt csinálni. Alaprajz az összes vágány hosszával, a kocsi rakodóhelyekkel, hol milyen árut adnak fel és fogadnak, körülbelül mennyi és milyen típusú kocsi kell ezekhez. Majd előkeresem Porcsalma-Tyukod doksiját, azt én csináltam anno.

 

Ezen doksi alapján tervezik meg az áruforgalmat ill. készül találkozónként egy összesített lista, hogy mely állomások milyen árukat, kocsikat fogadnak ill. adnak fel.

 

Aztán a találkozó során eme lista alapján tudnak árut rendelni. (Árut sohasem küldenek, mindig rendelni kell!) Tehát pl. nekünk (P-Ty-n konzervgyár volt) kellett 50 mázsa alma, akkor megnéztük, hogy melyik állomásról lehet rendelni, és kitöltöttünk egy megrendelőt, amit személyesen vittünk át. :-)

 

A feladó állomás kikalkulálta, hogy ehhez az 50 mázsa almához milyen kocsi kell és hány darab, és megrendelte az üres kocsikat, ha nem volt kéznél éppen. Az üres kocsi rendelés a tároló állomásoktól történik. Az a következő tolatós teherrel elküldi a kocsikat, azokat az állomáson rendezgetik, beállítják a rakodó helyre majd a következő tolatós teherrel elküldik a célállomásra. Ott újabb rendezgetéssel beállítják az ottani rakodóhoz és készen is vagyunk. Aztán az üres kocsit visszaküldjük a tárolóra.

 

Dióhéjban. :-)

 

 

 

 

Előzmény: Törölt nick (5050)
RhB Creative Commons License 2019.05.21 0 1 5061

Tőle ilyet kérdezni? :DDDMár maga a gyanú... :D Látszik, hogy nem ismered. :DDD

Előzmény: K.István 82 (5060)
K.István 82 Creative Commons License 2019.05.21 0 0 5060

Szia kolléga. 

A nosztalgia szerelvényedben ha jól láttam volt egy Piko schicht alapon kocsi is köztük?

Azt szeretném kérdezni hogy az valós magyar vagon volt? 

Előzmény: alkotasu (5059)
alkotasu Creative Commons License 2019.05.21 -1 0 5059

Van már ilyen adatbázis, és külön be lehet pipálni, hogy az adott találkozóra melyik kocsidat akarod hozni. Aztán megírja valaki, hogy mit hozzál.

Előzmény: RhB (5058)
RhB Creative Commons License 2019.05.20 0 0 5058

1. rész - járművek

 

Ahogy Zoli is írta, tolatós teherben, azaz kocsikártyával nem lehet azonos pályaszámú kocsi. ELVILEG. :-) Legalábbis korábban...

 

Jó pár évvel ezelőtt volt egy kocsi adatbázis, ami azt a célt szolgálta, hogy mielőtt csinálsz egy kocsikártyát, vagy pláne egy saját modellt saját pályaszámmal, le tudd ellenőrizni, van-e már ilyen. A rendszer nem engedett duplikált kocsit felvinni. Ha nem volt még ilyen, felvihetted az adatbázisba. Aztán ez az adatbázis pár évvel ezelőtt már nem működött.

 

Két éve terveztek egy új adatbázist létrehozni, de mivel már nem vagyok benne a buliban, nem tudom, hogy áll ez a dolog.

 

Emellett minden találkozó előtt nyitottak egy mindenki által elérhető Excel táblát, ebbe kellett beírni, hogy ki milyen kocsikat és mozdonyokat tud hozni (vasút, típus, sorozat, pályaszám) és hogy mely napokon délelőtt-délután. A szervezők a találkozó előtt megmondták, hogy ez alapján ki mit hozzon, mire lesz szükség.

 

DE! Ehhez az kellett volna, hogy:

 

a) mindenki felvigye minden kocsiját az adatbázisba

b) mindenki beírja, mit mikor tud hozni

c) mindenki tartsa magát a megbeszélt kocsikhoz, ne legyen "partizánakció"

 

Nagyon sokan egyiket sem tették meg. Ráadásul volt olyan renitens (lásd c. pont), aki egy Epoche 3-as mellékvonali találkozóra az előtte való nap legyártott több tucat kocsikártyát és hozta a kocsikat is. Tele DB, SNCF, meg Ep.4-es, meg DB belföldi forgalmú kocsikkal, ami mind nem illett a korszakba meg a magyar vonalra. És felrakta, és nem lehetett vele mit csinálni. Én meg egy bőröndnyi megbeszélt kocsit fel se tudtam már rakni.

 

Szóval a nyilvántartás hiányos volta és a fegyelem hiánya miatt simán összejöhet több azonosság. A másik meg ha jönnek külföldiek, velük semmi egyeztetés nincs. Volt is azonos kocsim osztrákokkal, de végül nem volt "ütközés", más vonalakon jártak. És tkp, csak én vettem észre, mert ismertem a kocsit, a másik tucatnyi ember meg a szervezők ki se szúrták.

 

De attól még azt is meg kéne engedni, hogy az adatbázisban legyen több azonos kocsi, mert lehet, hogy csak egyik tud részt venni, és akkor nincs gond. Ha meg mindkettő "benevezi" a kocsit, a szervezők eldöntik, ki hozza.

 

Előzmény: Törölt nick (5050)
Törölt nick Creative Commons License 2019.05.20 0 0 5057

Na igen ,megy a variálás.

Ez volt au alapítványos Nohabbal is. Mire kiadták már felkerült az eredetireegy újabb sponzor neve.

Na mind1. Ez van.

Annyira pontosan napra készen én se követem a dolgokat. Kis fantázia belefér és ennyi kell is a vasútmodellezésbe. Arra azért figyelek hogy egy DR vagon ne fusson napjaink hazai vonataiban.

Előzmény: alkotasu (5056)
alkotasu Creative Commons License 2019.05.20 -1 1 5056

Sejtettem...

Ezek közül a poggyászt 2011-ben megcsináltam, a WR 252-t most csinálom. (Azaz csinálnám, ha nem a gép előtt ülnék... :-) )

 

 

(Természetesen a Da kocsi a '60-as éveknek megfelelő állapotában leledzik - még elég sok sok hibával: feliratok a főkereten nem mind jók, nagyságok sem tökéletesek, a tető színét is elszúrtam.)

Előzmény: Törölt nick (5053)
alkotasu Creative Commons License 2019.05.20 -1 0 5055

Akkor inkább Kocur. Bár a külföldi (eredetű) mozdonyokat annyira nem követem. A modellezés nálam az V. korszakkal lezárult. Sem anyagilag, sem figyelmileg nem lehet a VI korszakot már követni. Jó példa volt erre az első magyar (magánvasúti) Traxx esete. Kihozták a modellt jó sok pénzért, a vasúttársaság csődbe ment, a mozdonyt átfestették, a végén a kutyának sem kellett már a modell. Már a társaság neve is feledésbe merül lassan (Eurocom). Lassan a VI korszak értelmezhetetlenné válik, mert a társaságok, valamint a mindenféle megjelenő tulajdonságaik (színek, dizájn elemek) olyan ütemben változnak, hogy egy 10 évvel ezelőtti mozdony, meg egy mai magánvasúti kocsi nagyon tudja ütni egymást.

Előzmény: Törölt nick (5051)
Törölt nick Creative Commons License 2019.05.20 0 0 5054

Fantasztikusak, le a kalappal.

Előzmény: alkotasu (5052)
Törölt nick Creative Commons License 2019.05.20 0 0 5053

Ezekre a nosztalgia vagonokra gondoltam: https://www.youtube.com/watch?v=7YLBGSmZCt8&t=226s

Előzmény: alkotasu (5052)
alkotasu Creative Commons License 2019.05.20 -1 0 5052

Tolatós tehervonatban nem lehet két azonos pályaszámú kocsi, mert az keveredést okozna a kocsik rendelésénél, rendezésénél.

Forda szerelvényekben nem gond, így személyvonatokban sem, amiket nem osztanak. (De én nem készítettem soha két azonos pályaszámú kocsit.)

 

Én csak a magam örömére készítek kocsikat, rendelésre nem. (Hazudnék, ha azt állítanám, hogy mindenem megvan, amit valaha is csináltam, de azért nem ez a jellemző.) Meg VI-os korszakos járművet nem készítettem soha, nem is szándékozom. Most csinálok ugyan egy WR252-es kocsit, de az is inkább V-ös korszakos lesz, mert még a jelenlegi fém betűk előtti változatra lesz kialakítva (matricázott pályaszám). De ezt is csak a nosztalicskás Bbmot-om mögé.

 

A menetrend attól függ, hány modellező jön össze a találkozón. Ha kevés az ember, de sok a vonat, akkor nincs ki vezesse. Fordított esetben meg unatkoznak a modellezők. De ebben a tekintetben nem a valóságot modellezzük.

 

A valóságot minél jobban célszerű (kell) modellezni. Pl. a győriek csinálják Bakonybánk állomást, vagy nazareth topiktárs egy modellező társsal Zircet, ők sok időt töltöttek azzal, hogy kikutassák dokumentumok, képek, rajzok alapján az állomás kinézetét egy adott időpontban. Szóval nem javaslom mozdonyszín elhelyezését oda, ahol nem volt.

 

Pl. itt van Dunaföldvár, vagy Nagyberki, ami szintén pontosan lett modellezve:

 

Előzmény: Törölt nick (5050)
Törölt nick Creative Commons License 2019.05.20 0 0 5051
Előzmény: alkotasu (5049)
Törölt nick Creative Commons License 2019.05.20 0 0 5050

Fantasztikus, gyönyörű munkák.

 

Lassan kezdek megvilágosodni.

Már csak pár kérdésem lenne: 

Olvastam hogy nem lehet 2egyforma pályaszámú vagon. Ezt hogy oldjtok meg? Van valami nyilvántartás?

 

Illetve ha szeretnék pár nosztalgia személyvagont a Nohabom után, akkor készítenél e nekem párat?

 

(Csak így zárójelben kérdezem; 6os korszaknál engedik hogy kicsit fel legyen turbózva a mellékvonali forgalom, vagy teljesen a valós gyér forgalom van modellezve? Gondolok itt arra ,hogy Sellye a kiszemelt állomásom, ami már ugye bezárt, de én itthon simán ráküldeném a mai gépeimet, Nohabokat stb. amik jó eséllyel soha nem is jártak arra? A találkozókon ezt mennyire veszik szigorúan?)

 

Mennyire pontosan a valóságot kell modellezni? Ha én mondjuk Sellye állomására tennék egy 1vágányos mozdonyszínt az szentségtörés?

 

Elnézést ha sokat kérdezek, de a nyers enciklopédiából nem derül ki minden.

Előzmény: alkotasu (5048)
alkotasu Creative Commons License 2019.05.20 -1 1 5049

"jön egy Kacor"

 

Kacor? Én gyerekkoromban csak Kacor királyról hallottam mesét, de az egy macska volt... :-)

 

 

 

"a mellékvonali teherszállítás nem olyan változatos mint régen"

 

Nem olyan? Leginkább nincs, ahol mégis, ott is minimális.

Namármost képzelj el egy MMT-t (Magyar Mellékvonali Találkozó) VI. korszakban... Pár Bzmot rohangászhatna.

Gondolom, hogy nem véletlenül lett IV. végére, V. elejére célozva az idei MMT. Az még működőképes volt ilyen tekintetben.

Előzmény: Törölt nick (5046)
alkotasu Creative Commons License 2019.05.20 -1 2 5048

A III-as korszakból valóban kevés gyári jármű hozzáférhető a piacon, de könnyen lehet csinálni ilyen kocsikat Fuggerth alapon, vagy egyes német kocsik átalakításával.

 

Pár példa:

https://vonatmagazin.blog.hu/2018/09/12/da_993

https://vonatmagazin.blog.hu/2017/12/22/udvbaksereg

https://vonatmagazin.blog.hu/2017/11/12/kis_gyoriek_avagy_kisgyorik

https://vonatmagazin.blog.hu/2017/06/05/vonatpotlas

https://vonatmagazin.blog.hu/2017/04/17/egy_vagyalom_modellezese

https://vonatmagazin.blog.hu/2017/03/10/teherek_terhek

https://vonatmagazin.blog.hu/2017/02/13/tema_es_variaciok_705

https://vonatmagazin.blog.hu/2016/12/01/nemet_alapbol_magyar_tartanykocsi_avagy_hogyan_keszitsuk_el_az_1917-ben_kistarcsan_epult_vagon_model

 

Mozdony azért van, meg szintén átalakítható is: M61, M62, M30, illetve Limit Bobó, Mazsola, 324, 424.

 

Ha minden igaz, akkor karácsony előtt megjelenik a Bbmot III-as korszakos változata.

 

Szóval van modul is elegendő, meg jármű is, amikor III-as korszak megy. Sőt! A győri klubnak nem semmi H0e-s moduljai is vannak, ezt ki lehet egészíteni még pár modellezőtárs hasonló darabjával, és akkor komoly kisvasúti forgalom is szimulálható.

 

IV-es korszakból azért több jármű van gyári: vékonycsíkos Y, az összes Fuggerth jó ide is, sőt, vannak '70-es évek közepének megfelelőre festett zöld By, Ap kocsik is. VMC kiadta a "fekete" Bhv kocsikat. Bajszos, vörös csillagos Nohabok, Szergejek, Csörgők vannak minden mennyiségben.

 

Pár kép a tavaly nyári győri találkozóról, ami gyakorlatilag III-as korszak volt:

 

 

 

Ezek meg a tavalyi TEMOFESZT-en készültek, ahol naponként változott, hogy III-as, vagy IV-es korszak legyen:

 

 

 

Szóval ne csak vásárolt járművekben gondolkodj, hanem egyediekben is! Van, aki modult csinál, van, aki a mozdonyokhoz ért, van, aki kocsikat barkácsol, van, aki az elektronikához (is) ért... Szóval ez egy nagy közös játék, ahol mindenki azt adja, amihez ért. Ha pedig megcsinálod Sellyét, és elhozod, az nagyon klassz dolog lesz! A magam részéről pl. modulom egy darab sincs, én a járműveimet szoktam hozni, általában III-as korszakosakat, de idén tavasszal IV-esek jöttek jól.

És az a jó, ha tudjuk egymás dolgait, hülyeségeit tolerálni. És kell is.

Előzmény: Törölt nick (5045)
RhB Creative Commons License 2019.05.20 0 0 5047

Epoche 3-ban tényleg nincs annyi, de azért több tucatnyi teherkocsi összejön egy találkozóra. Ne csak magyarra gondolj, van ott DR, CSD, PKP is, mivel ugye az áruforgalom döntően a szocialista országokkal volt. A nagy hiány itt a személyvonatokban lenne, ha nem lenne egy alkotasu kolléga. :D

 

Epoche 4-ben aztán már rengeteg mozdonyt, kocsit össze lehet szedni.

 

És azt is vedd hozzá, hogy sokan festenek, feliratoznak át járműveket.

Előzmény: Törölt nick (5045)
Törölt nick Creative Commons License 2019.05.20 0 0 5046

És jön egy Kacor is.

 

Mondjuk az tény hogy a mellékvonali teherszállítás nem olyan változatos mint régen. 

Előzmény: Törölt nick (5045)
Törölt nick Creative Commons License 2019.05.20 0 0 5045

3as 4es korszakban alig kapható hazai modell. Van pár tehervagon és egy Nohab.

Német DR DB sok van.

 

6os korszakos hazaiból viszont már van 3Nohabom 1Púpos 1Csörgő 1Ludmilla és jópár vagonom.

Előzmény: alkotasu (5044)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!