Továbbra is érdekel az építés (fenét, a repülés az, ami érdekel), csak az engedélyezés kilátástalansága miatt alábbhagyott a kezdeti lelkesedés. De jó tudni, hogy nem vagyok egyedül ezzel a vágyammal :-)
Sziasztok! Girokopter építését tervezem. Nekem a minimáldizájn jön be igazán,ami azért szerencse,mert egy Bensent könnyebb lehet megépíteni,mint egy Magni féle kompozit űrhajót. :) A fő probléma,hogy a rotorlapátokat is én szeretném építeni. Építésben meg repiparban egyébként jártas vagyok,a szakmám helikopterszerelő,16 éve repülőgépszerelőként dolgozom,civilben építettem siklóernyős trájkot,hátimotort,motorkerékpárt,meg sokminden mást,készítettem falégcsavarokat. Van esztergám,marógépem,műhelyem. Ennek ellenére nem gondolom,hogy egyszerű művelet a girolapát készítés,de azért nem is lehetetlen. Ezért is írok ide,mert minden infó és tapasztalat jól jöhet. Az még fontos,hogy üvegszállal és cfc-vel sosem dolgoztam,az sötét folt nekem,de fával és aluval azt gondolom jól bánok. A "bele se kezdj,többe fog kerülni,mint,ha megvennéd" és hasonló kommentek nem érdekelnek viszont az építő jellegűeket szívesen veszem. Üdv!
valaki, aki itthon repül bérelt gyroval, meg tudná mondani, hogy lehet-e már felelősségbiztosítással (bérleti árba beépített) együtt valahol gépet bérelni, ahogy repülőgépek esetén? esetleg pilótára ilyen biztosítást lehet kötni? másutt (Ausztriában, Szlovéniában van tapasztalat) többnyire csak és kizárólag biztosítással lehetett bérelni, itthon viszont még csak olyanhoz volt szerencsém, ahol egy "furcsa" papíron nyilatkoznom kellett, hogy anyagilag 100%-osan ellentételezek minden keletkezett kárt. (beleértve egy esetleges műszaki meghibásodásból adódó esemény következményeit is)
tudom, hogy az üzemeltetőknek sem könnyű itthon, ezért kérdem, javult-e már a helyzetük/lehetőségük.
"Előnyei közt az alacsony fordulatszámon is elérhető nagy nyomaték ereje és a gyujtás rendszer szükségtelensége (kevesebb meghibásodási lehetőség) autómatikus előnyt jelenten a repülési téren. Ami megöli teljesen a használatát az az eszméletlen súly amit a nagy nyomás miatt a falvastagságtól a belső alkatrészekig minden annyira erősre van készítve hogy nem tudnak anyagot kispórolni."
Alacsony fordulatszamon azonos teljesitmeny= nagyobb meret es tomeg.
Konnyu eros motorhoz szuper anyag szukseges=draga.
Az elektrokémiai szappanbuborék értekezést javarészt kitakarítottam. Aki Zöldkomcsi topiktárs tudományára vágyik, keresse őt privátban, vagy egy másik, a témájának megfelelő topikon.
Nem tudom, a légcsavar tervezés már-már mágia :-) Úgy emlékszem, úgy kell a fordulatszámot megválasztani, hogy a légcsavar vége ne lépje át a hangsebesség 80%-t. De nem véletlenül nem ventillátorlapátok forognak légcsavar helyett. A hajócsavar széles és lapos, meg lassan is forog, de más a közeg sűrűsége. A légcsavar egy szárnyprofil, és ezért keletkezik rajta toló (húzó) erő, de kell hozzá a sebesség. A hangot a légcsavar végén leváló áramlás kelti. A szélerőmű lapátja is egy légcsavar, alig van hangja, de mekkora már... hülyén nézne ki egy motoros "lopakodó" sárkányon :-D
Trükköznek több (3-5) tollú légcsavarral, sőt láttam sarló alakúra formált légcsavart is, állítólag csendesebb. De nem vagyok szakértő, sokkal többet nem tudok, biztos, hogy mindig lesz hangja, nem lehet teljesen csendes légcsavart létrehozni.
Ha jól gondolom, azért hangos a légcsavar mert a-hoz, hogy erő ébredjen rajta nagyon nagy sebesség kell? Vagyis akkor lenne csendes ha nagyon nagy lenne és akkor lassabban, felület egységen kisebb erővel is húzna?
Lesz, de nem tölthető konnektorból, olyat nem lehetséges csinálni. Amúgy lehet, 10kWh/kg/liter felett gondolkodok. Az semmi, a magyar fejlesztő a Magnus Aircraft az az akkumulátor ki be rakosgatásában gondolkodik. Amit mondtam nekik vagy nem értik, vagy nem akarnak szóbaállni idegennel.
Ja, a tank meg nem lesz csendes, csikorog a lánctalp :-) (meg szerintem a haditechnikában még sokáig nem lesz ilyen, mert nem szoktak töltőoszlopot telepíteni a harcmezőre.
Annál a motor tényleg nagyon jelentős zajforrás. Nyilván nem, ugyan úgy kell tankolni mint ha gázolaj lenne, csak két anyagot egyszerre. A 3.-at meg leengedni ha polgári, visszavinni a gyárba, ha harctéri akkor persze ott egye meg a fene ahol kifolyt belőle.
Úgy nem, az biztos, úgy lehetetlen se most se később, mindegy a világon hány kutató mérnök keresi, ami nincs azt nem lehet megtalálni. Na de mi az értelme, hogy otthon a konnektorból tölteni? A benzin töltő pisztoly se lóg ott senkinek a garázsában.
Siklóernyőre létezik elektromos hátimotor, komolyabb szerkezetet sztem még nem lehet villannyal levegőbe emelni a tömeg-teljesítmény arány miatt, de előbb-utóbb lesz elektromos repülő is. De a légcsavar berregése megmarad. Nyár elején vezettem egy autógirót, ott a rotort csak a szél forgatja, mégis volt hangja.
Esetleg egy Movit-ot (talán jól tudom a nevét, segédmotoros vitorlázórepülő) lehetne akksiról hajtani... Mondjuk az egyik pilóta helyére akkupakkot építeni :-)
Ja, a tank meg nem lesz csendes, csikorog a lánctalp :-) (meg szerintem a haditechnikában még sokáig nem lesz ilyen, mert nem szoktak töltőoszlopot telepíteni a harcmezőre. A gázolajat meg jól lehet szállítani. Hacsak nem fejlesztenek hozzá mobil töltőállomást, nukleáris meghajtással.
Bocs, hogy kicsit elszaladtak a gondolataim. :-) )
Egyelőre csak hangosan gondolkodok. Két elektromos robogó már félre van téve felfúvódott lítium akkumulátoraival. Ez valami extrém dolog akar lenni kapacitás vonatkozásában, egyelőre átgondolás alatt van. Kérdeztem tankosokat nincs e kontaktja valakinek ahol fejlesztenek olyasmit, az is lenyűgöző lenne egy 60 tonnás vastömeg sport autó fürgeségével és csendesen (-: ez meg az ellentéte, a minap jutott eszembe mert eszembe jutott, hogy éve körül olyan bosszantóan sokáig berregett a város felett egy sárkány nem tudtunk tőle beszélgetni szalonnasütés közben. )-:
Hát... a fizikáját nem tudom. Inkább tapasztalati megfigyelés. A légcsavar nagyobb mennyiségű levegőt mozgat meg (mint egy nagy hangszóró), a kipufogó pedig csak egy vékony cső. De lehet, hogy nincs igazam.
Sajna nincs tudomásom róla hogy valaki típusdokumentáció alapján egyedi építést csinált volna, de aki a legközelebb volt ehhez és kapott első experimentált, az a Mészáros Joe volt. kérdezd őt!
szerintem sokat tud erről mondani, esetleg a Martinecz Endrét aki a légügynél illetékesként tud segíteni milyen irányba és mit érdemes.
Köszi a választ, gondolkodtam, hogy írok egy hosszabb méltatlankodást a hazai bürokráciáról, de nincs értelme, ettől nem lesz gépem.
Szóval röviden összefoglalva ne is álmodjak arról, hogy "olcsóért" (3 millió alatt) legyen bármilyen, akár külföldről vásárolt használt, akár saját építésű gépem.
Egyébként mástól is azt hallottam tanácsként, hogy keressek többet :-), és vegyek pl egy Apollót, vagy béreljek, ha repkedni akarok.
Csak a saját építésű gép mégiscsak más lett volna.
Ez elég zsákutcának tűnik, sajnos.
A biztonsággal kapcsolatos gondolataidat értem. Én sem meghalni akarok, de a Bensen, Gyrobee, Hornet típusokkal sokan repülnek, nem félnék utánépíteni. A rotorlapátokat készen venném, minősített gyártótól, a légcsavart szintén. A többiről nem gondolnám, hogy ne tudnám elkészíteni (hiszen máshol szintén így készítenek gépet a garázsban) Rám foghatod, hogy a tudatlanok bátorságával/vakmerőségével állok hozzá (igaz is lehet, repülőgépet még nem építettem), de mivel ez csak úgy látszik elméleti repülés marad, nem fenyeget a veszély, hogy pórul járok.
talán a Discoveryn láttam egy sorozatot pár éve, Sikorszky helikoptert épített az ember otthon. És a végén kapott rá légügyi alkalmasságit Angliában. (gyártás közben időről-időre kijött az ellenőr, a végén berepülőpilóta repülte be.)
Mégis kicsit hosszabbra sikerült, mint gondoltam....
ennek az eredetijének sem volt soha tipusalkalmasságiaja. tehát ezeket expeimentalban, más szabályozás szerint az adott ország megbízott szervezete tartotta regisztrációba.
Tipusalkalmasságival rendelkező gép honosítása, az első amit én csináltam( és ezért van GYRO Magyarhonban) az az ELA volt. Ezután még egy tipust tudtak belajstromozni, az pedig az MT és annak minden típusa.
Ebből fakadóan kicsit ismerem az eljárást. mindkettőben résztvettem, hol fordítással,hol komplett ügykezeléssel.
Az Ela 2006-ban volt 3,5 milla mire papírképessé vált itthon.
Az MT költségvetését nem ismerem, de a Fillipót ha kérdezed tuti megmondja, mert ő fizette.
Ezek soha meg nem térülő befektetések sajnos.
ezért egyedi egy gépre fölösleges még a gondolattal is foglalkozni.
Tdom most majd hamar jön egy csomo okosság, hogy repül az apolló is meg az SC200 is. Igen. még úgy is hogy bevallottan az MT koppintásból indultak mindegyik cég sok-sok milliót áldozott arra hogy engedélye legyen ezekkel repülni.
Különbséget tennék a repülni és a meghalni közt.
tekintettel hogy az ezektől eltérő tipusokkal senki nem repült( vagy legalábbis huzamosabb ideig nem) így nulla tapasztalat, azaz képzés se létezik.MAGYARORSZÁGON!!!!
tehát ez úgy megy hogy bátorságot veszel a pénzedért. Garanciát nem. Még csak a fizikai állapotát se tudja senki felmérni. azaz az eladó bemondására kell blazíroznod..
Nekem nincs saját gépem, sose tudtam megengedni magamnak. Annyira hülye voltam, hogy a félre tett pénzemen csak kijártam hogy legyen ilyen gép itthon is. ( ez lehet tőlem függetlenül is megtörtént volna egyszer csak.) de minden esetre én elbuktam a lóvém, és azóta amit repülök, azt bérelt géppel teszem. Azért mert szerintem egy igazi háttérrel rendelkező, garanciákat biztosításokat tartlamazó gép 40 ezer EUR tól indul. Használtan ebből jön le a rep idő.. azaz lehe hogy kap valaki 28 ért is MTO-Sportot..
Minden másra azt gondolom, hogy nagyon megfontolandó.:-((((((((
elvégeztem az összes mintenance tanfolyamot a gyártóknál ami ahhoz kell hogy egy ilyen eszközt szereljenek, összerakjanak. Ezek után főleg nem próbálkoznék mással mint ami mögött sok-sok ezer meg tizezer repült óra tapasztalat van!
No ezt már egy jogértő tudja pontosan megválaszolni. Bizonyára függ, hogy milyen papírjai vannak. Ha volt EU-s országban lajstromban, biztos könnyebb. Ha nem, akkor sem lehetetlen. Rengeteg gépet hoznak be kintről az usákoktól is konténerben, sok lejárt papírost is. Némelyiket lábon, egyedi átrepülési engedéllyel. Ha nem EU-s akkor bejön a 27% ÁFA. Mindenképp a lehető legtöbb adatot, képet kellene kérni róla és avval megkeresni a hatóságot vagy valakit aki járatos a papírmunkában.