Alapesetben, ha a vasút 50 méteres védősávjában akarsz építkezni, szükség van egy szakhatósági állásfoglalásra. A szakhatóságit a Nemzeti Közlekedési Hatóság illetékes regionális igazgatósága adja ki, az építési engedélyezési eljárás keretében, az engedélyező (építés)hatóság megkeresésére. Az állásfoglalaláshoz szükséges egy részletes helyszínrajz, amely tartalmazza a leendő épület vasúti pályától mért távolságát, és az ahhoz képesti elhelyezkedését. Ezen kívül szükség van a vasút üzemeltetőjének állásfoglalására is.
A magasságról: A vasúti pályától számított 9 méteren belül semmi nem építhető. 9 méternél 5 méter magas építmény építhető; ezen kívül a védőtávolságot 5,0 m feletti magasság értékével növelni kell. (Vagyis: 6 méter magas építmény legalább 10 méterre kell, hogy kerüljön a vasúti pályától, és így tovább.)
103/2003 (XII. 27.) GKM rendelet a hagyományos vasúti rendszerek kölcsönös átjárhatóságáról, 4. sz. melléklet: Országos Vasúti Szabályzat, I. kötet.
A telek privát, tehát nem a vasútvonal üzemeltetőjéé, a cél üzemlétesítés. Amit a lent idézett rendelkezésekben találtam, az egy 50 (ill. néhol 100) méteres védősáv. Viszont találtam olyan hirdetést is a neten, amelyben hasonló esetben szakhatósági engedéllyel 25m-től beépíthető a terület.
Alapvetően az a kérdés, kié a terület. Tehát a vasútvonal üzemeltetőjéé, vagy saját telked? Azután, hogy milyen rendeltetésű lenne az épület, üzemi vagy mondjuk lakás? Belterületen, saját telkeden még előjön a rendezési terve a környezetnek, ezt az önkormányzat határozza meg és a települési építési szabályzat.
Filóztam, hogy itt vagy az építkezéses fórumon kérdezzem meg, de aztán itt maradtam.. Az lenne a kérdésem, hogy milyen szabályozás vonatkozik a MÁV részéről a vasútvonalak melletti építkezésre? Vagyis a pályától milyen messze, milyen magas épületet lehet építeni? Illetve hogy ez mennyire egyöntetűen van szabályozva vagy eetleg megyék/régiók között vannak eltérések?