Keresés

Részletes keresés

zetaman Creative Commons License 2 napja 0 0 22433

Köszönöm, így már tiszta és érthető nekem is.

 

A 6-ra ráéreztél, körüljárónak terveztem.

 

Átrajzolom magamnak és elkezdem a beszerzést. :-)

Előzmény: juhkrist (22431)
zetaman Creative Commons License 2 napja 0 0 22432

Értem, köszönöm. A 4-re inkább a kósza tehervonatokat terelném, de ugye akkor az is fővágány.

Előzmény: Dash 9 (22429)
juhkrist Creative Commons License 3 napja 0 0 22431

A saját rajzomat nézegetve még két ötletem van:

 

a rajzomon még mindig van egy gyenge pont: az 5. vágány folytatását képző csonka (szénrakodó?) vágány felől nincs fedezve az állomás... bár azért az már tényleg túlzás lenne, ha ez is kapna egy külön Tj-t...

 

Szerintem az egész alternatívája lehet, hogy a 6. vágány "mozdonykörüljáró" mellékvágány, ide nem fogadsz vonatokat (azért mellékvonalhoz képest így is van elég fővágányod). Ebben az esetben a tolatásjelzőt az említett csonka mellé tenném (és az állomás túlvégén lévő csoportkijárati jelzőt meg egy váltóval beljebb húznám). Ebbe már nincs az a hatóság, aki beleköthet... :D

 

Más: ha az alak tolatásjelzőket használod, akkor a hangulat kedvéért legalább az állomás jobb oldalára tegyél egy váltóállító tornyot, és a kijárati jelzőkre ne tegyél hívójelzést!

Előzmény: juhkrist (22430)
juhkrist Creative Commons License 3 napja 0 0 22430

Én megfogadnám Dash9 javaslatait (le is rajzoltam) és ezzel a főjelzők rendben is lennének.

 

A tolatásjelzőkhöz csak annyit fűznék, hogy ezeknek a (nem biztosított) tolatásjelzőknek kevésbé a tolatási mozgások közvetlen szabályozása a feladata, sokkal inkább a fővágányok fedezése. Mivel a bal alsó ipartelep kihúzóvágánya felől a zölddel jelölt váltó fedezi a fővágányokat, szerintem ide fölösleges a tolatásjelző. Ellenben a jobb szélső (vontatási?) telep felől kellene fedezni a 6. vágányt, ha az is fővágány: ezért én áttelepíteném ide a Tj-t.

 

Üdv

Előzmény: zetaman (22428)
Dash 9 Creative Commons License 3 napja 0 0 22429

Szia!

 

Mint hogy juhkrist írta, ha az első vágányról ha vonatot akarsz rendszeresen indítani, akkor oda is kellene a biztonsági határjelzőn belülre kijárati jelző.

A másik, ha a 4. vg. is fővágány, akkor a másik végéhez is kellene a váltókon kívülre közös kijárati jelző, így az 5, 6. vágányról is jelzővel tudsz vonatokat kijáratni onnan.

Viszont a bejárati jelzőknek külön előjelzők kell.

Előzmény: zetaman (22428)
zetaman Creative Commons License 3 napja 0 0 22428

Javítottam a színsorrendet.

A vastaggal jelölt vágány az „átmenő”-nek kinevezett juhkrist és a Zsóti javaslata alapján.

 

Előzmény: Dash 9 (22426)
juhkrist Creative Commons License 4 napja 0 0 22427

Én felülről írtam a színsorrendet... de egyébként így gondoltam, Dash9 észrevételeivel.

 

A fővágányos észrevételhez csak annyit tennék hozzá, hogy akár az első (csonka) vágányt is ki lehetne vonatfogadó/indító fővágánynak jelölni, ahogy az ötödik vg. státusza sem tejesen egyértelmű.

 

Egy másik javaslat, a mellékvonal témához: ha nem akarsz "jelzőerdőt", akkor van sok olyan mellékvonali állomás, ahol nincsenek egyéni kijárati jelzők, hanem (kijárati irányban) az utolsó váltó csúcsánál van egy közös kijárati jelző (felülről: V-Z főlappal). Példák: Veszprémvarsány,Zirc, Szekszárd vagy a 86-oson sorban mind.

 

Üdv

Előzmény: zetaman (22424)
Dash 9 Creative Commons License 4 napja 0 0 22426

Szia!

 

Két észrevétel, ha megengeded. Az első, hogy a fények a jelzőkön alulról felfelé a következő sorrendben vannak:S-V-Z, vagy S-V-S-Z, vagy Z-V.

A másik, hogy van olyan vágányod, ami mellett csak két optikás jelző van Z-V fénnyel, tehát ez azt feltételezi, hogy van átmenő fővágányod, ami nagysugarú kitérőkőn kerresztül csatlakozik a nyílt pályához. Ebből adódóan a bejárati jelzőknek alulról felfelé S-V-S-Z optikásnak kell lennie.

 

Még jó lenne tujdni, hogy mely vágányok fővágányok, és melyek amik mellékvágányok.

Előzmény: zetaman (22424)
zetaman Creative Commons License 4 napja 0 0 22425

Igen, maximálisan igazad van, annak ideján terveztem, de ugye a Viessmann már régóta nem kapható, magam pedig nem tudok rézmaratni. :-(

 

Gondolkodtam a meglévő ősi Siba alakjelzők átalakításán, elég macerásnak látszik, és ugye ahhoz is maratni kellene a karokat.

 

Emiatt lesz szinte biztosan fényjelzős. Csak két Viesmann alak tolatásjelzőm van, ami ide tényleg illik.

 

Az átmenő vágány jó ötlet, ahogy az imént is jeleztem, az is lesz belőle. A vízdarut áthelyeztem oda. (első képen) Kompromisszum van benne bőven, a pálya a szobához mérten nagy, egyébként kicsi (1700 mm x 2700 mm).

Előzmény: a Zsóti (22423)
zetaman Creative Commons License 4 napja 0 0 22424

Kedves juhkrist,

 

köszönöm. :-)

 

Így gondoltad? Ugye a színsorrend alulról felfelé...

 

A pálya nem térközös, az általad is jelzett harmadik vágányt mindkét irányú használatra terveztem, tehát igen, lehet „átmenő fővágány”.

 

 

Előzmény: juhkrist (22422)
a Zsóti Creative Commons License 4 napja 0 0 22423

Mellékvonalra alakjelzők illenek, nem biztosított bejárati jelző és a hozzá tartozó előjelző.

A modellvasútnál nem nagyon érdemes az egyenes/kitérő szárat megkülönböztetni, hiszen helyhiány miatt csak kompromisszumokkal lehet egy igazi állomás vágányhálózatát leképezni. Így bőven belefér, hogy ha a kitérő szár az átmenő vágányra vezet. Ha kijárati jelzőt is akarsz, akkor jelöld ki a 2. peronos vágányt átmenőnek, és a biztosított bejárati jelzőt ennek megfelelően állítsd egy vagy két karral. És ne felejtsd el a vízdarut az átmenő vágány mellé áthelyezni.

Előzmény: zetaman (22420)
juhkrist Creative Commons License 4 napja 0 0 22422

Kedves Zetaman,

 

kijárati jelzők:

 

Azon vágányok mellé, ahonnan kitérőbe lehet kijárni, térközcsatlakozás nélküli pályán Z-V-S, térközös pályán Z-S-V-S főlapos egyéni kijárati jelzőket telepítenek. Azon vágányok mellé, ahonnan CSAK egyenesbe lehet kijárni, térközcsatlakozás nélkül V-Z, térköz csatlakozással Z-V-S főlapos kijárati jelzők kerülnek. A hívóoptika felszerelése egyéni ízlés dolga.

 

A bejárati jelző jelen esetben (ha az állomás túlvégén csak kitérőbe lehet kijárni) S-V-S főlapú, mert nincs szükség zöld fényre.

Ha az állomáson mégis lenne egy olyan vágány, ahonnan az ellenkező oldalon egyenesen is ki lehet járni (="átmenő fővágány"), akkor Z-S-V-S főlap kellene a bejáratra.

 

A legizgalmasabb a bejárati jelző külön előjelzője (ha nem térközös a pálya): ha csak kitérőben lehet bejárni, akkor a bejárati jelző előtt elég 1! sárga optikát felszerelni az előjelzőre. Ilyenből van bőven (Tapolca, Veszprém, etc..) , de még egyet sem néztem meg közelről, ezért nem tudom, hogy lehegesztik-e valamelyik optikát, és ha igen, melyiket. (Ha térközös a pálya, akkor az utolsó térközjelzőre is elég két optika: V-S. Ilyet sem láttam még...)

 

Remélem, hogy ezek alapján már egyértelmű a kiosztás.

 

Két személyes megjegyzést fűznék a tervhez: én az egyik vágányt (pl. a felvételi épülettől -az első csonkát is beleszámítva- harmadikat) kijelölném átmenő fővágánynak, azaz jelzési értelemben úgy tekinteném, mintha az (íves)váltóknak az ide vezető állása lenne az egyenes. Ez a módszer a valóságban is előfordul (pl.: Balatonfüreden vagy Badacsonytomajon csak a váltókörzetet nézve nehéz lenne rábökni az átmenő fővágányra), legalábbis valószerűbb, mint egy olyan középállomást építeni, ahova nem lehet egyenesben bejárni. A másik, hogy a negyedik (és akár az ötödik) vágány is lehetne (teher)vonatfogadó vágány, (akár csoport)kijárati jelzőkkel felszerelve.

Előzmény: zetaman (22420)
somytomy Creative Commons License 5 napja 0 0 22421

Nos igen, jó lenne egy fotó ilyesmiről, mert egyébként a dolog nemlétét úgysem lehet bizonyítani. Anélkül marad a spekuláció, ami meg mindig vitatható. Szvsz nincs olyan, hogy valami jelző nem létezik, hiszen a Déli pu. bejáratán is gond nélkül lehagyták a zöld optikát, pedig sárga-vörös-sárga elrendezést amúgy ritkán látni. A háromoptikás ismétlőjelzőről nem is beszélve.

Előzmény: juhkrist (22419)
zetaman Creative Commons License 5 napja 0 0 22420

Fényjelzők elhelyezéséhez kérek némi segítséget, a Linzbauer könyv alapján nem egyértelmű nekem, hol milyen lenne a megfelelő?

 

Mindkét állomásvégen a Megállás helye táblával jelzett két-két vágányról (minden esetben kitérő irányú váltón is átmennek) járnak ki a szerelvények az egyvágányú mellékvonalra. Plusz mindkét oldalról bejárati jelzők kiosztása érdekel.

 

 

 

Köszönöm.

juhkrist Creative Commons License 2019.11.07 0 0 22419

Nem tudom, hogy valahol van-e üzemben olyan biztosított főjelző, ami így néz ki (egy tipp, a tévedés jogát fenntartva: Siófokon, az átépítés előtt Ádánd felől csak kitérőbe lehetett bejárni. Mintha a bejárati jelzőre valami iparvágány-kiágazás fedezőjelzője adott volna előjelzést... ha ez tényleg így volt, akkor oda pl. ilyen jelző kellett volna...), de elvileg lehetséges. A jelzők főlapját a jelzési képekhez szokták válogatni (persze azért van pár kivétel), tehát ha egy jelzőre elég a vörös meg egy sárga, akkor nem tesznek háromoptikásat.

Előzmény: gepidás (22417)
e_zsolt Creative Commons License 2019.11.06 0 1 22418

Ez fog megvalósulni:

 

Előzmény: a Zsóti (22414)
gepidás Creative Commons License 2019.11.06 0 1 22417

Tudomásom szerint ilyen jelző  nem létezik biztosítottként, amit az "A" bejárathoz rajzoltál, csak nem biztosítottként. Az viszont ugye nem rakható ide, ha maga az állomás biztosított, (legalábbis a többi jelző alapján annak tűnik). Biztosított kétoptikás jelző csak zöld-piros lehet, ami viszont nem tud előjelzést adni. Ezért kell a három optikás szerintem.

 

 

Előzmény: somytomy (22416)
somytomy Creative Commons License 2019.11.05 0 0 22416

Szokatlan, de nekem úgy tűnik, nincs rá szükség. Az első vágányon kezdődő összes vágányútban vannak kitérő állású váltók, ezért azon megálljon kívül csak "Szabad legfeljebb 40km/h sebességgel" jelzés jelenhet meg. Mindkettőre sárga optika ad előjelzést, az A jelzőnél induló egyetlen lehetséges vágányút meg egyenesen álló váltón át vezet az első vágányra, tehát nem kell második sárga.

Mondjuk ez rávílágít az elrendezés gyenge pontjára, ha bármi miatt már foglalt az első vágány, akkor nem lehet a mellékvonalról normálisan beengedni a vonatot. Nekem az ilyesmi nem életszerű, de felteszem a módosított vátókörzetek ezen is változtattak.

Előzmény: gepidás (22415)
gepidás Creative Commons License 2019.11.05 0 1 22415

Üdv. Nem akarok beleokoskodni, de szerintem mégis kell oda a három optikás jelző, hogy a "V1"-re tudjon előjelzést adni.

Előzmény: juhkrist (22412)
a Zsóti Creative Commons License 2019.11.05 0 0 22414

Fel tudnád tölteni a pályatervet és a végleges jelzőelrendezést?

Előzmény: e_zsolt (22413)
e_zsolt Creative Commons License 2019.11.05 0 0 22413

Szia!

 

Köszönöm a segítséget. Időközben privát úton már kaptam javaslatot a jelzők elhelyezésére. Ráadásul mióta  ide felkerült az asztal részletéről a rajz, azót már a váltókörzetek sem így néznek ki. A módosított nyomvonalra elkészült a jelzőkiosztás és már gyártás alatt vannak a jelzők.

Mindenesetre, nagyon köszönöm a segítséget még egyszer!

 

(Lényegében a tiedhez nagyon hasonló elrendezés lesz megvalósítva, az eltérést a megváltozott váltókörzetek adják és a 4+1-es jelzők 4+2-esek, Hife, Hívó lesznek.)

Előzmény: juhkrist (22412)
juhkrist Creative Commons License 2019.11.05 0 2 22412

3 a magyar igazság: nem szabadna éjszaka ilyet rajzolni. Az "A" jelzőre elég csak két optika... bocsánat a bénázásért, ez már tényleg jó:

 

Előzmény: juhkrist (22411)
juhkrist Creative Commons License 2019.11.05 0 2 22411

És máris javítom magamat, az "A" jelő jelzőnek elég 3 optikás főlap.

 

A rajz helyesen:

Előzmény: juhkrist (22410)
juhkrist Creative Commons License 2019.11.05 0 2 22410

Kedves Zsolt!

 

A mellékelt rajz alapján készítettem egy lehetséges jelzőkiosztást.

 

Az alábbiakat feltételeztem:

 

- a kétvágányú fővonalon térközcsatlakozás van (ha ezt nem képzeljük, akkor a B,C,D,E bejárati jelzőknek is külön előjelzőjük van, a K1,K2,K3 illetve a V1,V2,V3 kijárati jelzők 3 optikás (Z-V-S) főlappal, a K4 és V4 jelűek két optikás (V-Z) főlappal készülnek):

- a 10-es angolváltónál balról csatlakozó pálya egy külön mellékvonal, ahol nincs térközcsatlakozás (ha ez csak egy kihúzó vágány, akkor ide nem kell főjelző)

- a 10-es angolváltónál jobbról csatlakozó pálya egy állomási mellékvágány

(-feltételeztem, hogy a 6-os váltó jobb irányba terelő állása az egyenes állás...ez nem befolyásolja a jelzők elhelyezését és a jelzőoptikák számát, de a szabad jelzési képeket igen.)

 

A kijárati jelzők hívóoptikája (fehér fény) elhagyható (a valóságban igen sok helyen nem készült: leginkább olyan szolgálati helyeken, ahol a régi mechanikus berendezéseket megtartották és csak az alakjelzőket cserélték fényjelzőkre). A bejárati hívófény sem "kötelező", de a valóságban szinte mindenhol megvan (persze van pár kivétel ez alól is).

 

Remélem segítettem.

Előzmény: e_zsolt (22408)
e_zsolt Creative Commons License 2019.10.21 0 0 22408

Sziasztok!

 

Segítségre van szükségem hozzáértőktől fényjelzők elhelyezésében. Milyet és hova kell tennem? Magyar gördülőállományom van.

A maxtrain-től fogom megvásárolni fényjelzőket több féle is van náluk, (2-3-4, +hívó jelzős, tolatás jelző) ez az egyik: http://maxtrain.hu/productdetails/864/MAV_3_1_s_jelzo_(hivos).

 

 

A jobb oldalon a két "felső" íves váltó már nincs. Az átjárást a két vágány között ott megszüntettem.

 

A tanácsokat köszönöm előre is!

jelzo Creative Commons License 2019.09.30 0 0 22406

Amíg nem nagyítottam rá azt hittem "valós" kép.:-)

Előzmény: karako-hid (22405)
karako-hid Creative Commons License 2019.09.29 0 12 22405

A templom. De lehet, hogy a templomosba kellett volna rakni? :)

jelzo Creative Commons License 2019.09.25 0 2 22404

Szia.

Balsafát a Panton dekorációs áruházakban, minden méretben vásárolhatsz. Szálakat és lapokat is 1mm - 10mm erig.

Előzmény: hutterr28 (22402)
manhattani Creative Commons License 2019.09.25 0 1 22403

A Móricz Zsigmond körtér melletti Bakos faboltban valaha volt nagy választék balsafa lécekből-lapokból-keskeny csíkokból, nem tudom, megmaradt-e.

 

Előzmény: diginewl (22401)
hutterr28 Creative Commons License 2019.09.25 0 0 22402

Köszönöm.
Elgondolkodok a saját verzió elkészítésén is.

Előzmény: diginewl (22401)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!