Egyre elterjedtebbé válnak a zárt égésterű kazánok körében a kondenzációs elven működő berendezések, ami számos kérdést vet fel egyrészről a 100% feletti hatásfokról, másrészről a hozzá tartozó legoptimálisabb rendszer tervezéséről, kiépítéséről, beállításáról…
Ezúton megkérek minden látogatót, hogy kerüljék a direkt vagy indirekt reklámozást – különös tekintettel gondolok itt forgalmazókra, kivitelezőkre.
Összegyűjtöttük a leghasznosabb információkat egy kondis oldalon. http://statisztikus.hu/kondis/
SD Thema szintén. Alapon indul és csak az a visszatérő emelkedése után kezd növelésbe amíg a kíván előremenőt eléri, majd ekkor ismét csökkenteni kezd.
A kazán a beállított(vagy korlátozott) legnagyobb teljesítménnyel indul,( ilyenkor magas fordulaton megy a venti + a keringető is) és innen modulál, ennek a nagy része a füstgáz elvezetőn ki is illan, ebből pedig sok veszteség fog adódni.
Nem mindegyik kazán ilyen. Az enyém közel alapról indul és figyeli, hogy tud-e érdemben kezdeni valamit. Ha a visszatérő hőfokán nem lát változást, akkor kezdi el a bulit. Majd innen veszi vissza a lendületet, ha már elérte a célját.
Saját megfigyelés, de kb. ilyesmi lehet a programja ;)
Az én kazánom műszaki táblázatában is magasabb hatásfokadat szerepel a névleges teljesítmény 30 %-ánál mint a névleges teljesítményen, természetesen ugyanannál a hőlépcsőnél.
Ahogy az enyém is. :-)
Nagy valószínűséggel a valódi 1:10 arányú 2 kW környéki min. teljesítményen már valóban romlik a hatásfok, de ezt mérni kellene...
Ott a lényeg, mérni. Mert amit mérni nem lehet, abban legfeljebb hinni lehet. :-)
Mi tudja rontani a a Pmin hatásfokot? Pl. az, hogy ha összemérhető a kazánteljesítménnyel az elektromos teljesítmény. Na most ez a ma tipikusan legfeljebb 60-80W, és a két "nagyfogyasztó", a füstgázventi és a keringető egyaránt modulál, tehát vélelmezhető, hogy a 2kW fűtőteljesítményhez ennél is kisebb érték tartozik. Ráadásul ezt igen egyszerű mérni. Tegyük hozzá, hogy ha az így elhasznált villamos energia legalább részben a fűtőkörbe kerül, akkor még ennél is kisebb a hatásfokot rontó "veszteség"
Én nem a fűtőértéke normális ingadozására tettem a megjegyzésem, hanem a "Már megint 2x annyi idő alatt forrt fel a víz, ez a gáz csak fele olyan jó, meg egyébként is sárgán ég és meglop a szolgáltató és mindenki tudja!" rettentően tudományos alapú tapasztalásokra.
Én nem kifogásolok semmit ! Viszont ha jól tudom , akkor a M.o.-on kitermelt gáznak is kisebb a fütöértéke mint az import orosznak . Tehát a keverés aránya is okozhat változást . Vagy nem ?
Most amikor minden rendes szolgáltató feltöltötte a tárolót , természetes , hogy nincs a gáz fütöértékében változás . Majd amikor egy kicsit jobban benneleszünk a télben és lesz hosszabb ideig tartósan mínuszos hömérséklet odakint , akkor majd lesz olyan idöszak , hogy kisebb lesz a fütöérték .
Az én kazánom műszaki táblázatában is magasabb hatásfokadat szerepel a névleges teljesítmény 30 %-ánál mint a névleges teljesítményen, természetesen ugyanannál a hőlépcsőnél. Azt gondolom, hogy ez a hatásfoknövekedés csak bizonyos, nem extrém kicsi min. teljesítményig igaz. Nagy valószínűséggel a valódi 1:10 arányú 2 kW környéki min. teljesítményen már valóban romlik a hatásfok, de ezt mérni kellene...
És, hogy látszódjon ,hogy én nem a levegő beszélek mérés ügyben (fizikus lévén), beépíttettem egy nem éppen hobbi kategóriás 60-70e Ft-os ultrahangos hőmennyiségmérőt az idén januárban beüzemelt kazánom fűtés oldalába és egy felújított szárnykerekes hőmennyiségmérőt a hmv tárolófűtő oldalába. Ezen kívül kapott egy vízórát a hmv tároló hideg víz betáp oldala. A dolog szépséghibája, hogy van még egy gázfőzőlapunk is, aminek a fogyasztásától nehéz megtisztítani a gázfogyasztási oldalt, de elutazós egy-egy hetekben, amikor nincs főzés és én mondom meg, hogy mi hogyan üzemeljen, érdekes és pontos dolgokat lehet mérni akár HMV oldalon (tárolófűtési hatásfok, tárolási és cirkulációs veszteség) vagy akár fűtés oldalon (elsősorban hatásfok, másodsorban valós hőigény).
Ilyen érdekes adat volt például, amikor a tavaly téli szezon 2. felében 15 fokra temperálva tartottam a még épülő házat csak padlófűtéssel, 25 és 30 fok közötti előremenő mellett és a hatásfok valóban bőven 100 % fölé, 104,3 %-nak adódott. Mindez 400 m3 gáz elhasználása mellett, a gáz aktuálisan közölt fűtőértékével és a gázmérőnél figyelembe vett korrekcióval is kalkulálva.
Mivel a kazán az indulási átmeneti időket leszámítva végig a névleges teljesítményének 20 %-a alatt duruzsolt, a fent említett nagyon alacsony teljesítmény melletti hatásfokromlást nem gondolnám túl nagy mértékűnek. (Mellesleg ez meg aztán tényleg független attól, hogy van-e hőcserélő a rendszerben.)
Ezúton szeretném 2-3 havi napi leolvasásos méréssorozattal cáfolni azt az időnként felbukkanó konteot is, hogy mennyire nagyon változik a gáz fűtőértéke, hígitják, hazudnak, blabla: a gázórán megmért elfogyasztott gáz mennyisége és a fűtésoldalba betáplált hőmennyiség aránya pár %-os mérési hibával végig állandó volt ebben az időszakban, azaz a gáz fűtőértéke a mérés hibájánál kisebb mértékben változott, ha változott egyáltalán. (Igen, én a gázszolgáltató pénzelt embere vagyok :))
Majd írok még adatokat, ha lesz több és érdekesebb.
Miért nyúlt volna bele villanyszerelő?? Ariston kazán dugvilla nélkül, de vezetékkel szerelve érkezik gyárilag. Képet nemrég tettem be, hogy nálam milyen szakmai szinten sikerült felszerelnie a szervizesnek...
Tipp: szerintem a dugvillás fi relé nem fázis érzékeny. Lehet valamikor ki lett húzva és fordítva vissza, vagy a hosszabbító... Majd írd meg, hogy ezután elmúlt-e a hiba. Ha igen, akkor legközelebb az első javaslat ennek megnézése lángleszakadás hibára.
Sikerült berakni a gravitációs hurkokat tegnap. Ma reggel néztem, és úgy tűnik működik. Laza 20 -as lett az anyagk költsége 22 -es rézből + a tf1. Hát azt hittem dobok egy hátast... :)
Nálam pl. a 0-24 az annyit jelent, hogy SZINTE 0-24. Télen alig kapcsol le a kazán teljesen. Egyébként, ha nem tud tovább csökkenteni a teljesítményen, kikapcsolja az égőt, keringet. Leginkább bus-os szabályozással lehet elérni ezt az állapotot.
On-off a termosztát korlátai miatt ez a ciklus sokkal több.
A kazán a beállított(vagy korlátozott) legnagyobb teljesítménnyel indul,( ilyenkor magas fordulaton megy a venti + a keringető is) és innen modulál, ennek a nagy része a füstgáz elvezetőn ki is illan, ebből pedig sok veszteség fog adódni.
Igazából egy hosszú mérés (gázfogyasztás) tudná megállapítani melyik jobb.
Komfort szempotjából nálam a 0-24 a nyerő, szigetelt háznál már nem biztos, attila0325-nál alig fog bekapcsolni a kazán,
nála nem biztos, hogy nyerő lenne erőltetni a szinte folyamatos üzemet.
Meg aztán hallottam olyat is ,hogy ezek a kazánok LAKOSSÁGI kazánok és NEM IPARI kategória....értsd ezalatt azt ,hogy nem folyamatos 0-24 órás üzemre tervezték őket,és ha ellenben így használod akkor nagyon hamar tönkre fog menni ....azt mondták úgy képzeljem el az egészet mint a szerszámokban ,van a barkács kategória (pl ob-s) meg az ipari (Hilti,Metabó stb) kategória amit nyüstölhetsz egész nap....mondjuk az is érdekes ,hogy én még nem láttam lakossági "méretű" ipari kategóriáju kazánt...
Igen értem Köszönöm.....mi a forrása ennek a diagramnak? az a tök érdekes egyszer voltam egy Vaillantos kurzuson ahol pont az ellenkezőjét mondták ,azt amit írtam.....Érdekes egy szakma ez!
És igen, a kondenzációs kazán üzemének a leggazdaságosabb módja a folyamatos, akár 0-24 órás üzem,
A kazán eközben folyamatosan dolgozik, többnyire a legkisebb teljesítményen.
Látod te is olyat állítasz ami nem feltétlen igaz ....Magyarázd el légyszíves mitől lesz az a leggazdaságosabb üzemmód ,amely során 0-24 folyamatos üzemben a legkisebb teljesítményen ugyan ,de ugyanakkor a legrosszabb hatásfokon dolgozik egy kondis kazán. És kb eléred a többe kerül a leves,mint a hús állapotot. Én úgy hallottam,úgy tudom nem akkor lesz a leggazdaságosabb üzemmódod ha minél lejebb viszed a teljesítményt ,és folyamatosan 0-24-ben szinte a legkisebb kw-on járatod a kazánt ...sőt ellenkezőleg így éred el éves szinten a leggazdaságtalanabb (legroszabb hatásfokú )állapotot.....de szivesen meghallgatom a te véleményed ilyen téren Ne vitatkozzunk csak írd le te hogy látod.
Nem biztos, hogy az okozza. Nálam 2évig ment fordítva bekötve. Igaz, volt is néha lángleszakadás. Csak azt mondtam, hogy attól mert villanyszerelő kötötte és fi relé a dugvilla, még lehet fordítva a fázis és a nulla. Kíváncsi vagyok :)
Kicsit kapcsolódik a dolog a hőfoklépcsőkhöz, leírom a friss tapasztalatokat, mindenféle továbbgondolás nélkül.
Gázórám még nincs, így nyilván nem a kondis kazán fűt. Novemberben kezd a burkoló, addig az aljzatot és a lakást valahogy be kell fűteni.
Vettem egy közönséges 2 kW-os, elektromos átfolyós melegítőt, ezt egy wilo yonos szivattyúval rátettem a hidrováltó primer körére.
Nyilván 2 kW nem a világvége, de a komplett padlófűtés rendszer legelső, nem túl gyors felfűtéséhez tökéletes. 3 nap alatt olyan kellemes idő lett a házban, hogy szinte pólóban lehet dolgozni,
és az előremenő hőfok még épp hogy csak langyos. A pontos hőfokot nem tudok, de hamarosan megmérem. Fogásra a 28 C°-ot épp, hogy elérhette a hidrováltónál, az osztógyűjtőknél
alig érezni, épp csak annyit, hogy nem hideg.
A monolit födém fűtését nem is indítottam el, elvégre nem azt kell járólapozni :-)
Az épület még nincs leszigetelve. Ha rákerül a 20 cm grafitos szigetelés a 30 cm ytong-ra, és egyszer bemelegszik a ház, szerintem a kazánnak nem sok tennivalója lesz.
A fűtött folyosó és a fűtetlen kamra között már jól érzékelhető a beton hőmérsékletének különbsége. Szerintem nem volt rossz választás a 20 cm EPS150 aljzatszigetelés sem.
Remélem, nemsokára lesz gázvekkerem is, és kezdődhet a játék a kazánnal.
A primer és szekunder előremenők között néhány fok (3-4) hőmérsékletkülönbség alakul ki. Ez akkor igaz ha az a célod hogy folyamatos üzemben a nap 24 órájából 20-at menjen a kazánod delta t 2-3 fokkal kb 2-3 kw-on ....azaz ilyenkor nem fűtesz,hanem csak temperálsz......
Ismét olyat állítasz, ami ÁLTALÁNOSSÁGBAN nem igaz. Hunter03 kazánja 2,4kW-ig tud lemodulálni. Ha a hőcserélő el tudja ezt szállítani, (Ld. Keeper83 megjegyzését), akkor az ugyanolyan fűtés lesz, mint 3 vagy 13 vagy 24kW-on, hisz a lakás hőleadóin fog hasznosulni. És igen, a kondenzációs kazán üzemének a leggazdaságosabb módja a folyamatos, akár 0-24 órás üzem, mert így nem alakul ki az általad rettegett hatalmas hőlépcső.
De mondom a saját példám: 42°C-os kazán előremenőből, ha nem korlátoznám a hőcserélőre jutó kazánvíz mennyiségét, akkor 35°C-os padló előremenőt is csinálna a beépítéskor ennél kissé nagyobb előremenőre méretezett hőcserélő. De korlátozom, 30°C körül, mert nekem elég ennyi a padló hőigényéhez. Szerinted hol érdekel, hogy akkor 32 vagy 35°C-os visszatérőm lesz? A kazán eközben folyamatosan dolgozik, többnyire a legkisebb teljesítményen.
Nyilván, de itt nem erről szólt a fáma, hanem, hogy egy egyébként jó hőleadói oldal esetében mennyit emel a gázfogyasztáson, ha azt hőcserélővel leválasztják a gázkazánról.
Egyébként csodálkoznék rajta, ha mondjuk szaklapok ne foglalkoztak volna ezzel a témával, ha releváns különbség lenne. Vagy ez csak egy összeesküvéselmélet része és mindenki hallgat, aki tudja, hogy a hőcserélősők 30 %-kal több gázt égetnek el :)