Egyre elterjedtebbé válnak a zárt égésterű kazánok körében a kondenzációs elven működő berendezések, ami számos kérdést vet fel egyrészről a 100% feletti hatásfokról, másrészről a hozzá tartozó legoptimálisabb rendszer tervezéséről, kiépítéséről, beállításáról…
Ezúton megkérek minden látogatót, hogy kerüljék a direkt vagy indirekt reklámozást – különös tekintettel gondolok itt forgalmazókra, kivitelezőkre.
Összegyűjtöttük a leghasznosabb információkat egy kondis oldalon. http://statisztikus.hu/kondis/
Ariston Genus One System 24 kondenzációs kazán kerül felszerelésre radiátoros és padló fűtésre. Vajon megoldható, hogy a kazánt radiátoros fűtés esetén a buszos termosztát bemenet (BUS), a padlót pedig az 1. szobatermosztát (TA1) bemenet indítsa?
A buszos termosztátot már megvettem, de nem tudom mi indítsa a padlót ha a fenti felvetésem így nem működik.
Radiátoros rendszer lesz, egy meglévő rendszer felújítása. 35 éves ház, 35 éves fűtési rendszer lesz felújítva, ami eddig vegyes kazánnal volt táplálva. Most csak vascsövek vannak. Ezért is írtam, hogy kb. a 0-ról kell kiépíteni. De a ház adott, lakott, belső kialakítása megvan.
Lemez radiátorok vannak már, több helyen dupla is, de az összes ki lesz cserélve, lényegében mindenhol nagyobbra.
Annyi lesz a változás, hogy pl. a földszinten lévő radiátorok mindegyike közvetlenül a pincéből fogja kapni a be- és elmenő ágat. Most ez úgy néz ki, hogy 1-2 helyen feljön a lakótérbe, aztán ott kering a csővezeték a szoba falain. A pince mennyezetre meg a kiépítés után teszek minimum 10 cm eps-t, amibe a csöveket is belerakom. Szerencsére nem olyan hideg a pince, mert javarészt terepszint alatt van, télen is kb. 15 °C-ig hűl le.
Már majdnem elküldtem a válaszomat, csak sikeresen bezártam a lapot...
Szóval Sony Black is írt a szénacélról idomok meg minden kapcsán. Azért én nem vetném el az ötrétegű csövet sem, illetve még megfontolandó a rozsdamentes acél is.
Meglepő, de olcsóbb most, mint a réz, press idom ehhez is szinte korlátlan variációban rendelkezésre áll.
Ha nem akarsz padlóban vagy falban csövet vinni, van erre más esztétikus megoldás is. Falszegély, amiben el lehet vezetni a csövet, sőt még némi kábelezést is.
Nézz meg pl. egy rehau rautitan stabil rendszert (azért ezt írom, mert épp ezzel dolgozom most, nem vagyok porszívóügynökük :-)).
A legtöbb helyre idomot sem kell tenned, meghajlítod a csövet szépen rádiuszra, és elfordulsz vele.
Falsarkoknál legrosszabb esetben is használsz toldóhüvelyes idomot, és kész. Gondolom, radiátoros rendszert akarsz, ezért a falon kívüli csövezés.
Ha radiátor, azt tessék brutálisan túlméretezni, hogy viszonylag alacsony hőfokú vízzel tudj fűteni. Jobb lesz a komfort is tőle, meg a kazán is ekkor fog kondenzációs üzemben dolgozni.
Az acél csövek esetén a megfelelő hőszigetelés is sokkal kritikusabb, mint egy műanyag csőrendszer esetén.
Ha egy komplett új rendszert építesz a nulláról, gondolom a ház is elég jól darabokban van / lesz. Azért a padlófűtésen elgondolkoznék. Ebben az esetben a csövezés nagyja is mehetne a padló rétegrendbe.
Én épp most csinálom a komplett aljzatot. 20 cm EPS150 az aljzatszigetelésem, 4 rétegben lerakva (4x5 cm). Legalul az elektromos csövezés, a következő szintben a víz és fűtés gerincvezetékek, a fölső kettőben meg már semmi csövezés, csak az EPS. Erre jön a fólia, majd a padlófűtés, estrich beton, végül hidegburkolat / laminált padló.
Kötés / csőcsatlakozás a padlóban nem lesz egy darab sem, az ivóvíz hálózatot körvezetékes kialakításra terveztem, így egyik falikorongtól a másikig megy a cső.
A rézcsőnek métere drága viszont az idomok relatíve olcsók.
A szén acél cső olcsó, viszont az idomok horror drága.
A szénacél idomok bumfordiak és nagy peremük van, van akinek ez bántja az esztétikai érzetét. A rézcső idomok elegánsabbak. Ha viszonylag kevés idom kell akkor jó a szénacél, ha sok az iránytörés akkor inkább réz.
Kondenzációs kazánt fogunk a közeljövőben beépíteni a központi fűtési rendszerünkbe, és kb. az egész rendszer a nulláról lesz kiépítve (a mostani közel 35 éves).
Mik a tapasztalatok, vélemények a szénacél csőről?
Falon kívül mennek majd a csövek. A szerelő így nem ajánlotta a műanyag 5 rétegű csövet. A szénacélt ajánlotta, mondván, hogy a réz nagyon drága. Van itt olyan, akinek ilyen, szénacélből készült rendszere van?
156 kWh/m2 * év? Az egy szigeteletlen épületnél éves szinten lehet, de ha csak kWh/m2 van megadva, akkor valami nem stimmel.
Ha úgyis energetikai felújítást tervezel hőszigeteléssel és nyílászáró cserével, akkor a jelenlegi adat tök fölösleges, ezt a tervezett energetikai módosításra illik újraszámolni.
Onnantól kezdve nem a fűtés energiaigénye lesz igazán mérvadó szerintem, hanem a HMV. Ha mindenképp lesz kondis kazán, és van helyed tartálynak (feltételezem a hőszivattyús bojler kapcsán),
akkor inkább egy jó indirekt tárolót választanék a kazán mellé. A hőszivattyús bojlernek legalább 3 COP-val kell üzemelnie ahhoz, hogy ugyanannyiért termelje a melegvizet, mint a kondis kazán,
de a hőszivattyús bojler bekerülési ára biztosan magasabb, mint egy indirekt tárolóé, és illik mondjuk H esetleg Geo tarifáról működtetni.
Eleinte én is mindenféle hőszivattyús napkollektoros napelemes talajhőcserélős fűtésrendszert akartam, de az ésszerűség azt diktálta, hogy tök fölösleges ennyire elbonyolítani.
Minél kevesebb kényes pontja legyen a fűtésrendszernek. Amennyi plusz beruházás lett volna a sok "csicsa", nem hozott volna akkora megtakarítást, és van egy irgalmatlanul elbonyolított rendszerem.
Konklúzió részemről:
A tervezett új energetikai állapothoz is elkészíteni az éves hőigény számítást, majd egy darab kondis kazán ("fűtő kivitel") + egy indirekt tároló. Szerintem ez a leghatékonyabb az esetedben.
Vésztartaléknak az indirektben még mindig tud fűteni egy elektromos fűtőbetét, ha valami épp történne a kazánnal, viszont csak egy tartályod van, és semmit nem kell csinálnod, hogy a gázkazán helyett villany
Vásároltam a kis családomnak 2 éve egy ingatlant, úgy néz ki hozzájutok némi pénzhez modernizálásra/felújításra
szeretném optimalizálni megtervezni a a dolgot, érdemes e nekem úgy terveznem hogy kazánt cseréljek? Lehetne e elérni jelentős megtakarítást?
Jelenleg fűtés rendszer: csak padlófűtés 98 nm2-en, Westen star master 240 fi kazán 11 éves (2 éve hibamentes, amiről tudok, kicsit lassan ér a meleg víz a fürdőbe...)
A szaki akivel átnézetem minden évben, azt mondja ez nem kondenzációs, csak olyasmi, cserélni nem érdemes csak ha bedöglik...
Nézegettem mi a dicsért kazánkínálat, de elég nagy a szórás Unical kazánról sok jót írnak, aki forgalmazza és logikus dolgokat, de felhasználói szinten
Van egy 12 éves Junkiers kazánunk. Amikor megengedjük a meleg vizet sípoló hangot ad, mégpedig úgy, hogy sípol, lehalkul, abbamarad, majd folyamatosan ismétlődik. Mi lehet a baja?
Sziasztok, egy kombi turbós kazánt tervezek lecserélni kondenzációsra. A ház hőigénye nem túl nagy, 1000m3 körül szokott lenni az éves fogyasztásunk melegvízzel 4 személyre kb. 100m2-re.
Amin gondolkozok, hogy vegyünk-e beépített melegvíz tárolósat? Sajnos külön tároló nem fér. Ami miatt jó lenne a beépített tároló:
1. rögtön jön a melegvíz (bár pl. a Bosch quicktap is tudja ezt, meg gondolom más márkáknak is van hasonló funkciója)
2. kisebb átfolyással is ad melegvizet, mosogatáskor lehet spórolni - ezt jól gondolom?
3. télen nálunk nagyon hideg a bejövő víz, ha jó meleg vizet akarok, akkor csak lassan tudom engedni.
Viszont a kazánnak elég kevés hely van. A jelenlegi 40cm széles, talán max 50cm széles beférne, és ilyen mérettartományban elég kevés beépített tárolós kazánt találtam. Az egyik, amit néztem, a Vaillant EcoTEC Plus VUI 246/5-5, ennek 20 literes beépített rétegtárolója van, amit kicsit kevésnek gondolok, bár a reklámja azt mondja, hogy 70 literes sima tárolónak felel meg. Szerintetek egy ilyen megoldaná a fenti problémákat? Ami miatt mégsem annyira tetszik ez a kazán, az az, hogy csak 7kW-ig tud lemodulálni...
Végülis a kérdésem az lenne, hogy szerintetek a fentiek alapján érdemes-e tárolós kazánban gondolkozni, vagy maradjak inkább egy sima kombi kazánnál?
Saját tapasztalatom erről a termékről nem lehet, mert ilyenem nincs. Nem is tudom, az elmúlt években amúgy elhangzott-e egyáltalán itt ennek a gyártónak a neve.
Nagy csoda amúgy nincs benne. Szinte ugyanazokból az alkatrészekből / ugyanazon beszállítóktól van összelegózva, mint az összes hasonló kaliberű és árszintű kazán.
A beépített hardver szerintem alkalmas lenne ennél sokkal alacsonyabb folyamatos teljesítményre is, de ezzel a kutya nem foglalkozik, valamitől olcsóbbnak kell lennie :-)
A bele legjobban az immergas victrix tera sorozatra hasonlít. A hőcserélő / égőfej / ventilátor összeállítása szerintem megegyezik, talán a szivattyú is ugyanaz a grundfos lehet.
A kérdés, hogy milyen szoftver van a panelen (az is B&P gyártmánynak tűnik)
Műszakilag nem lenne rossz technika, csak a szervizhálózata a kérdés részemről. Hiába ugyanaz a bele mint egy Immergas-nak, ha van néhány alkatrész, ami picit másként néz ki, kicsit más a felfogatás,
kicsit más a csatlakozása, és máris jön a barkácsolás, ha nem tudsz hozzá gyári alkatrészt szerezni belátható időn belül.
A "forintbaszást" nem értem, miért vetted magadra, direkt nem úgy írtam / igyekeztem nem úgy fogalmazni, ezek szerint nem sikerült. Bocsánat!
Kifejezem magam másként: szerintem nem annyival olcsóbb az idehaza kapható gyakoribb kazántípusoknál, hogy érdemes lenne ezt megvenni. Az összes többi kiegészítő úgyis ugyanannyiba fog kerülni.
Neked már le sem merem írni, amit gondolok, mert megint lehurrognak.
(Csak zárójelben, apró betűvel: számított hőigény, általános energetikai jellemzők)
Első pont:
Olvass vissza pár hónapot. Komolyan. Nagyon sok olyan kérdésre már adott a válasz, amit még nem is tettél fel.
Második pont:
Ideális esetben nem a gázszerelő mondja meg, hogy milyen kazánt tegyél egy házba. Ez hülyeség!
Ideális esetben az épületgépész által meghatározott jellemzők alapján Te választasz készüléket, vagy a gépész javasol néhány konkrét típust. Ha van minimális műszaki érzéked, alapvető módszerekkel
a hőigényt közelítő módon te magad is meg tudod határozni. Nem wattóra pontossággal, de azért az kideríthető, hogy 12 kW-os kazán kell, vagy épp 35...
Mivel padlófűtés lesz, ez már önmagában sok mindent meghatároz. Mekkora hőmérsékletre van méretezve a padlófűtés? (Nem szobahőmérsékletre gondolok, hanem fűtési víz előremenő / visszatérő)
A fűtési körök száma és mérete is jól behatárolja, hogy mennyi az a teljesítmény, amit egyáltalán be lehet vinni.
Az általad írt vaillant csak fűtő kivitel, így látatlanban semmi értelmét nem látom annak, hogy 26 kW-os kazánt vegyél. Feltételezem azért csak padló, mert nem régi épületről van szó, esetleg most épül.
Mivel ezt nem tudjuk, ez mind csak találgatás. Modern épületnél fűtésre neked 26 kW nem kell, az fix.
Kérdések:
Melegvizet mivel csinálod? Abból mennyi kell (hány főre)? Legénylakás 1 főre, vagy 12 szobás panzió?
Mekkora mégis a ház, milyen a falazat, födém, aljzat, homlokzati szigetelés, födém szigetelés, nyílászárók, esetleg szellőztetőrendszer, szintek száma, alapterület, stb.
"A garancia füzetet elvitte nem tudom megnézni, hogy beírta e a beüzemelő a víz nem megfelelőségét. A karbantartási 20 F-t meghaladó keménység felet ír elő lágyítást."
A Baxi vette meg a Westent. Szerintem erre a kettőre is áll mint bármi másra manapság: a gariidőt szinte biztosan kibírják, és utána minden nap ajándék. Ez van.
Az összes Westen-ről ilyen rossz a véleményed? Felénk pár éve ezeket szerelik. Nekem Westen Star condens 24 van, akkor én is készülhetek hasonló meghibásodásra?
Adatai alapján (5.6/6.7 kW min teljesítmény) nem egy nagy hős, ennyi erővel megveheted a legolcsóbb ariston clas sorozatot is.
Kb. ugyanennyibe kerül, de legalább nincs gond szervizzel, alkatrésszel, és szerintem a megbízhatósággal sem, ha tudod, milyen felhasználásra veszed.
Szerintem az ilyen szintű fillérb*szás egy kazán vásárlása esetén később nagyon megbosszulja magát.
A teljesség igénye nélkül vegyél inkább Vaillant EcoTec Exclusive-ot, Ariston genus one-t, Immergas Victrix TT-t, Bosch Condens 2300-at, Viessmann Vitodens 200-at vagy bármi olyat,
aminek a közeledben van megfelelő szervizháttere, és biztosított az alkatrészellátása, pl. nem 3 hetes határidővel.
A másik, sokszor leírt jótanács kazánválasztáshoz:
A ház hőigényének számítása, majd ehhez illeszkedő teljesítményű kazán kiválasztása. A minimum teljesítmény legyen minél kisebb, ne 5-6 kW-ról induljon már egy kazán egy 40 négyzetméteres lakás esetén...
Ha csak kombi kivitel jöhet szóba (értsd átfolyós üzemben készíti a használati melegvizet), akkor jobbára úgyis csak a 24 kW-os mezőnyben válogathatsz. A normálisabbak ezek közül 2.5 kW környékére lemennek.
Ilyet keress, az előlapon levő márkajelzés nem mindig a legfontosabb paraméter...
Ez a személyes véleményem, ettől ez még akár jó készülék is lehet.