Kedvenc cseh vasútvonalam a 198 Strakonice - Volary, amelyet a GWTR üzemeltet.
Nagyrészt azért szeretem ezt a vonalat, mert ott található Hostice u Volyne megálló,
ami a Nap, széna, eperből lehet ismert.
Főbb állomások, megállók: Strakonice - Hostice u Volyne - Volyne - Bohumilice v Chechách - Vimperk - Lipka - Volary.
A Vimperk - Lipka szakaszon földcsuszamlás volt egy viharban, ezért most a helyreállítás vágányzár van, de a buszos
pótlás némiképp hosszabb szakaszon van az elméletileg szükségesnél. Vagyis a Vimperk-Lipka szakasz helyett a pár kilométerrel hosszabb Bohumilice - Vimperk - Lipka vonalon járnak buszok.
(A Lipka - Volary részen a vonatközlekedés zavartalan.)
Illetve van egy két vonat a Vimperk és Strakonice között, illetve egyes vonatokat végig Strakonice - Vimperk részen busz pótol.
Miért is?
Nézzük a vágányzári menetrendet:
http://www.gwtr.cz/files/editor/files/198_Strakonice%20-%20Volary_10_06_2018_v%C3%BDlukov%C3%BD%20J%C5%98.pdf
(a buszok közlekedésének időpontja a vonatéval megegyezik)
Én ebből azt "okoskodtam ki", hogy egy szerelvénnyel akarják megoldani most a Strakonice - Vimperk szakaszt. Na de a normál menetrendszerint a szembe vonatok találkozása nem Vimperkben van (ami megoldaná a gondot), hanem Bohumilice v Czechách állomáson. Igy aztán ha egy szerelvény van, és a menetrendet tartani akarják, akkor bizony a Strakonice felől érkező vonatnak meg kell fordulnia vissza Bohumilice v Czechách állomáson. És ezért kell busszal pótolni a Bohumilice - Vimperk szakaszt is.
Az az egy szerelvény, pedig többnyire nem tud elmenni Vimperkig, mert különben borulnának a strakonicei csatlakozások.
Vagyis tisztán gazdálkodási szempontból hosszabb a pótlás: buszra így is úgy is szükség van Vimperk - Lipka miatt, annak már mindegy az a plusz pár kilométer. Viszont a Bohumilice - Vimperk szakaszon a vonatközlekedés fenntartásához még egy szerelvény kellene.
Igy aztán a Vimperkiek szívják a fogukat.
Miért van mégis napi egy-két vonat Vimperkből és Vimperkbe?
Mindezt jól gondolom? Olyanoktól kérdezem, akik járatosabbak menetrend szerkesztésben. :)
Csak tippelni tudok. Valószínűleg a szerelvény és a személyszet Vimperkben éjszakázik, ott lehet a szerelvénykarbantartás. Reggel kiindul a vonat Vimperkből Strakonicébe, majd egész nap Starkonice és Bohumilice között ingázik, és este haza megy Vimperkbe. (hétköznap reggel még egy forduló befér Vimperkig)