Pár kép a Röszke-Kiskundorozsma közötti deltavágány előkészítő munkálataiból.
2024. április 30.
Szeged Nagyállomás és Szeged-Rendező között új jelzőket állítanak fel:
Az Osztrák-híd környezetében terepmunkák zajlanak. A hídmaradványt kipucolták a dzsungelből. A 140-es vonal jobb oldalán az Osztrák-híd és az 55-ös főút kereszteződése között letarolták a növényzetet.
A városrendezési természetű tervanyagban jónéhány szöveges és rajzos munkarész foglalkozik az új híd környezetének vasúti fejlesztésével. Akinek nincs kedve egy hetvenvalahány megás pdf-ben turkálni, annak itt az összefoglaló.
Figyelem, ezek TERVEZETEK! (Állapot 2023 szeptember)
140-es vasútvonal:
Szeged állomás északi (jelenlegi) kihúzóvágányai a Kőlyukon túl megszűnnek, nagyjából a fogadócsarnok kijáratának vonalában ütközőbakban elvégződnek. Pótlásukra új kihúzóvágány létesül harmadik vágányként Szeged-Rendezőig.
Az állomásépülettől távolabb lévő vágányok (kábé. 4-6 vg helyén) átmenő vágányok. Ezek a mostani resti vonalától egy ívben felkanyarodnak a hídra. Az állomási peronokról a mostani ipartelepre is le lehet jutni. Az állomás alatt gyalogos aluljáró húzódik, amelyről a Szent Ferenc utca és a mostani ipartelep is megközelíthető. (Az ipartelep és Szeged-Tisza helyén új, városrész épül iskolákkal, irodákkal, buszpályaudvarral.)
121-es vasútvonal:
A 121-es vonal egyvágányú vasúti hídon át Szeged Nagyállomásra fut be. A vonalat Nagyállomástól a hídig lábakra állítják, ettől a helyi politikusok siratókórusát kiváltó "elvágó hatás" mérséklését remélik. (A Nagykörút nevű autópálya elvágó hatása szerencsére évtizedek óta nem téma.) A szegedi hídfőből egy rámpán a makói villamos vágányai ereszkednek le, amelyek végül a Kőlyukon keresztül érik el az 1-1 villamos vonalát.
Újszeged (régi) állomás jelenlegi formájában конец фильма. Teljes felszámolás következik, a helyszín az átalakítás után legfeljebb a földrajzi koordináták alapján lesz felismerhető. A helyszínen leginkább zöldfelület lesz majd.
Újszeged (Új) vasútállomás. Kétvágányos vasútállomás a régi helyszíntől 850 méternyire a Szőregi út mentén, körülbelül a Diófa utca vonalában. Az állomás két vágánya között SK+55 szigetperon, hossza a leírás szerint 100m, a térképen lemérve inkább 130-150m. A peron az állomás töltése alatt húzódó aluljáróból közelíthető meg, amely összeköti a töltés két oldalát és csökkenti az elvágó hatást. Fontos, hogy a beépítési terv szerint az állomás jelenleg zöldmezős déli oldalán lakótelep lakópark épül, tehát némi utasfeljövetel várható. Némi zavart érzek itt az erőben, mert a dokumentum ezt az állomást többször is Makó felőli nagyvasúti végállomásként említi. Nem tudom, hogy ezek valami tévedésből bennmaradt szövegek, vagy tényleg le akarják szállítani a város szélén vonatról az embereket, de ha utóbbi, akkor b.6ják a szép új hídjukat, meg az egész állomást is.
Új egyvágányos távlati vasúti megállóhely a vasúti híd déli oldalán a mostani Hatházak buszmegálló környezetében. (Nevezzük mondjuk Hatházak megállónak.) Itt a nagyvasúti járatok nem állnának meg, a tervezet a makói TT fejlesztésével indokolja a megállást. Fontos, hogy a beépítési tervben itt már nem a jelenlegi szociális bérlakások szerepelnek, hanem városközponti jellegű beépítés üzletközpontokkal, emeletes lakóházakkal és 22-51 méter magasságú irodaépületekkel, tehát egyfajta vidéki Nádorkert lenne ez. (A peron durván a 4582 és 4583 között húzódna a pálya északi oldalán.)
Keresem a régi Szeged VF logót, ami a V43-asok középső ablakában volt. Ha valakinek van róla nagyobb felbontású képe, ne habozzon jelezni, esetleg elküldeni.
Nagyon köszönöm szépen az információt! Nagyon érdekes volt! Kár hogy 15 szép név egyszerűen eltünt. Tudom mondani a Szegedi vonal nekem nem csak egy vonal hanem vonalom. 25 év már minden év többször ott voltam. Mentem Kiskunfélegyházaról Szegedre vagy Budapestre. Megint köszönöm szépen!
A többi IC-nevet 2022. október 1-jén deaktiválták. A Napfény IC-re valószínűleg azért esett a választás, mert ez az egyik legrégebbi vonatnév az országban. Először 1976-ban közlekedett.
Minden vonalon ez a terv, csoportnevek lesznek. KörIC-k mind Tokaj, Kanizsai Tópart, Keszthelyi Balaton, Győr-Szombathelyi Savaria, Veszprém Szombathely Bakony stb.
Ütemes menetrendben, ahol óránként van vonat és a vonatok megállási rendje és általában kocsiösszeállítása is azonos szerintem könyebb így hivatkozni rájuk.
Nekem van kérdésem! Éppen kaptam az új magyari menetrendet. Minden IC Budapest Szeged között neki van a neve "Napfény". Mit történt? Áranyhomok IC, Kiskun IC, Tömörkény IC stb. eltünt. Mikor és miért? Nyomás hibája?
Szeged-Tiszán jobbára építőanyagot (sóder, kő) és gabonát rakodnak, szerencsére rendszeresen. Ma viszont egy szokatlan rakomány érkezett a Tiszára. A Törökországból érkezett szállítmány méretes acélcsövekből áll, kirakodását nagy méretű autódaruval végezték.
(A rendeltetését illetően csak tippelek. A vízügyi igazgatóság mostanában végzi a homokháti vízpótlásnak nevezett művelet egyik részét. Ennek keretében a Tiszából Algyőnél kiemelt vizet nagy nyomású csöveken át Mórahalom környékére szivattyúzzák, majd ott öt-hat csatornába engedik. Talán ezek az oda tartó csövek.)
Ma négy fél négykor a 17-es Nohab vezetésével két villamos fűtőkocsi hagyta el Szegedet. Az egyik a 016-os volt, a másik pályaszámát nem láttam, mert teljesen össze volt firkálva. A kocsisort a H-MNOS 89-69 053 zárta.
Négy év után kihagyás után rakodnak Kisteleken. A rakodás tárgya ezúttal vasúti építőanyag, zúzottkő, amely vpe szerint Kistelek és Balástya között kerül majd a pályába.
Egy kis segítséget szeretnék kérni a képeken látható (Szlovák?) Ro-La kísérőkocsikkal kapcsolatban. Azt szeretném tudni hogy mikortól használták ezeket a kocsikat, illetve van e olyan topic ahol részletesebb információkat (képek, jellegrajzok, stb.) találhatok róluk.
A kisérőkocsikkal mi lett azt nem tudom.Rendezőről minden félreállított,tárolt kocsit elvittek mert nem volt már hely a tehervonatoknak.A személykocsikat behozták az állomásra.Azok között nem láttam a kisérőkocsikat.
Jól láttam hogy Szeged Rendező pályaudvarról elvitték a régóta tárolt Hungarokombis Ro-La kísérőkocsikat? Négy volt ott ha jól emlékszem (06, 08, 10, sajnos a negyedik nem ugrik be).