A tömegközlekedési cégek időnként elképesztő megoldásokat alkalmaznak, amelyeknek a logikus eredménye: "nincs utas, minek üzemeltessük a járatot?". Pedig sokszor csak filléres korrekciókra lenne szükség. Gyűjtsünk ilyen, a rendszer egészét nem felforgató, ám azt mégis jobbá tevő javaslatokat!
"Maradok a trolinál." Neked az lenne a legjobb, ha összekapcsolnák a 80-ast a 73-as vonallal, de mindenkinek jó lenne a Rotetnbiller u. - Kerepesi út összekötése, nem kellene a Garay utca környéki, minden más megállótól távol eső trolivégállomásokat keresgélni. (Gyakran költöztetik is őket.)
Az új Kerepesi úti gigapláza is sok utast vonz, indokolt lenne, hogy jobb legyen erre a közlekedés.
Busz- és villamosvonalak összekapcsolására van már példa. Jót tenne a trolinak is. Egyébkét - Budáról(!) - éjjelenként én is átjárok vásárolni a Fogarasi útra. Jó az éjszakai közlekedés, engem átszállás nélkül hazavisz a 956-os.
5-6-15-ös számú járatok mennek Csatárra a fő úton. Van olyan, amikor a város felé 19:00-kor találkoznak, vagyis 1-1-1 perc eltéréssel érnek egy megállóba. 3-5 utassal. Na ennek mi értelme van? Ha 20 perces lett volna eddig, akkor nem lett volna drasztikus utasvesztés.
Jó, hogy belekaptatok az üres csuklósokba. Nekem is régi mániám az olajfaló csuklósok ritkítása.
A Borsod Volán tiszaújvárosi üzemegységének van 8 csuklós kocsija, ebből 4 kifejezetten új (3 méregdrága Mercedes Conecto, 1 Ik-C80), a többi Ik-280-as - ezek közül kettőt nem restellt a cég az elmúlt 3 évben felújítani (lehetett vagy 10millió). Közülük 5-6 dolgozik rendszeresen, a többi tartalék.
Nos összeszedegettem, hogy melyik mit csinál: egy csuklósnak lehetne összerakni egy normális fordát. Marad még 2-3 olyan járat, amire elkelne, s időpontegyezés miatt nem tudja az az egy megcsinálni. Oda szóló rásegítőt kellene küldeni, vagy még jobb, ha sűrítik a menetrendet abban az időszakban.
A többi mind teljesen felesleges: 8-10-20 utas a csuklóson. Van olyan járat, ami az első faluig visz 50 utast (felférnének a szólóra), utána 30 km-t megy 2-5 fővel.
Jól jellemzi az egészet, hogy van itt egy kis falusi része a városnak, oda a helyijáraton kb. 2005 óta egy E91-es kisbusz jár. Mindenféle gond nélkül váltotta fel a korábbi csuklóst...
Gyorsjárat magyar módra: 1,5 óra tökölés után 1,5 óra feszített tempó
A Borsod Volán Tiszaújváros-Budapest járatát tavaly elmésen átszervezték. Az eredeti ok az volt, hogy 1. a Volánbusz megszüntette a Mezőcsát-Budapest járatot, 2. a MÁV feladta a Mezőcsát-Nyékládháza vonalat.
Így most a Tuv.-Bp. a "két pont között a S-kanyar a legrövidebb"-alapon jár. Kb. 30 km-t ráadásul elképesztő rossz utakon, úgy, hogy az egyik 15 km-es kitérő (Hejőkeresztúr felé) 5 munkanapból 5-ször (100 esetből 99-szer) 0 pluszutassal jár.
Hejőkeresztúrból ráadásul továbbra is van vasúti kapcsolat Bp.-tel. Ezt tehát semmi nem indokolja.
A tökéletesen felesleges lépést az teszi totális ökörséggé, hogy valójában két járat közlekedik (szerintem fordított sorrendben) a vonalon:
Ez a gyakorlatban úgy néz ki, hogy a pesti járat pilótája vagy a végtelenségig húzza az időt Gelejig, hogy ne ő szedje fel az összes Mezőkövesdig utazó falusi utast (akik aztán zsúfoltságot okoznak a pesti járaton, plusz a jólnevelt diákok zajt, koszt, rongálást), vagy megy ütemesen, eltakarít a kövesdi busz előtt, amely így szinte üresen, a pestivel együtt érkezik Kövesdre. A pesti busz sorsa így is-úgy is kisebb-nagyobb késés az egész vonalon, merthogy utána 90 perc alatt nem lehet megtenni busszal a Mezőkövesd-Budapest szakaszt.
Megoldás: a két járat egyszerű felcserélése. (Akár még 10 perccel késleltve, 6.10-es indulással a pesti járatot.)
Még jobb lenne, ha a mostani hátsó járat "mászná meg" a dél-borsodi kátyúkat, a bp-i járat Mezőkövesdig is autópályán menne, s ott biztosítana a cég fix csatlakozást a mezőcsáti utasoknak. Ekkor a tiszaújvárosi utasok (lennének naponta kb. 15-en, régen annyian voltak, manapság 6-7-en...) 5.45 helyett 6.20-kor is indulhatnának.
Persze a cég logikáját sajnos jobban tükrözné, ha a "kihasználatlanságra" hivatkozva egyszerűen megszüntetné a Tiszaújváros-Mezőkövesd betétjáratot...
Vagy a MÁV hülyesége. Mig anno bőven elég volt 3 Bhv batta felé hétvégenként, addig mostanság előszeretettel köldik a dupla Frlirteket arra. Kb anno az első kocsi fele volt teli, most meg 8 kocsi üresen hétvégén.
80-as troli - 75-ös - 72-es. Vegyünk egy esti bevásárlást, mondjuk 10 felé végzel, Tesco ugyis sokáig nitva van. 80-as troli mindig lekési a 75-öst, pedig egy percel kéne később inditani. 75-ös meg a 75-est ott is egy két percel kéne később inditani. Semmi máshoz nem csatlakoznak, csak igy önmagukban 3-an. Ha mind bevárná a másikat, többen mennének velük(??), s nem körbeutazás másfelé. De ezt 5 éve szarnak megcsinálni, pár perces korekciózás.
Akkor este megint. 75-ös trolin 5 utas csuklós 79-es trolin 5 utas csuklós. 79-es egy percel hamarabb elmegy mint a 75-ös, azaz mindig előtte megy. Két üres troli 10 utassal. átszálni nem tudsz, hogy továbbjuss vizafogó felé. Ez meg lesz oldva, 75-79 összekötéssel.
De ez is vagy 5 évig ment, két troli egymás után 5-5 utassal.
Este 8 után a 72-es 75-ös 79-es trolikat csuklós kocsival járatni (max akkor kell a 75-ösre csuki este is ha a tadionban koncert van).
72-es minden körben 5 utassal megy csuklóssal. Kell este a 72-es de elég rá egy szóló troli. De ez hogy este szólózás lesz, meg lesz oldva az uj paraméterkönyvben.
Viszont a 75-ös 79-es járatokra is este elég lenne bőven egy szóló troli.
Az "ilyet" nem a képre vonatkozik. A kép nem valóságos helyet ábrázol, csak össze van gimpelve valóságos és rajzolt elemekből. Nehogy valaki felismerni vélje magát rajta.
Úgy látom, itt a Volánbusz dönti el, mely területek fejlődjenek, melyek sorvadjanak el. Napi 3 (hétvégén 0) járattal kiszolgált helyekről már nem lehet munkába, iskolába járni. Nem tehetünk semmit, az utasoknak (utazni vágyóknak) nincs érdekképviseletük.
azok aktív közreműködésére számítok, akiket zavar, hogy egyre kevesebb busz, vonat közlekedik, mert a cégek "racionalizálnak". Nem vagyok a tömegközlekedés elvakult, fanatikus híve: szerintem sem jó, ha a közpénzeket (is) használó társaságok olyan kapacitásokat tartanak fenn, amire valóban nincs igény. Ám azt tapasztalom, hogy sokszor átgondolatlanságból, figyelmetlenségből, nemtörődömségből éveken át fennmaradnak egészen elképesztő, sokszor egymást kioltó megoldások, amelyeknek a végén a cégek illetékesei széttárják a karjukat: "á, nincs utas, szüntessük meg".
Az "irracionalizálás" ezen leendő áldozatait kellene megmenteni.
Magam főleg a Miskolc-Tiszaújváros-(Debrecen) vonalról és környékéről fogok példákat hozni, egyik-másik ötlet már olvasható a Borsod Volán-topicban, majd onnan átmásolgatom őket. Aztán jönnek még újabbak.
Majd eldől, vannak-e másnak máshonnan is a tarsolyában hasonló gyűjtemény.