Keresés

Részletes keresés

Lapajov Creative Commons License 29 órája 0 0 876
Lapajov Creative Commons License 2019.04.16 0 0 875
Lapajov Creative Commons License 2019.04.09 0 0 874
Lapajov Creative Commons License 2019.03.24 -2 0 873
Lapajov Creative Commons License 2019.03.20 -2 0 872
pizo Creative Commons License 2019.02.23 0 1 871

Pont azért tettem be.

 

Zoli

Előzmény: Lapajov (870)
Lapajov Creative Commons License 2019.02.20 0 0 870

Kicsit hasonlít a Titanic problémájához...

Előzmény: pizo (869)
pizo Creative Commons License 2019.02.20 0 0 869
Előzmény: pizo (863)
diver513 Creative Commons License 2019.02.15 0 0 868
Lapajov Creative Commons License 2019.02.13 -2 0 867
Lapajov Creative Commons License 2019.02.07 -2 0 866

https://www.youtube.com/watch?v=L6EU3BV1sHQ

 

Queen Mary roncs merülés....

Lapajov Creative Commons License 2019.01.31 0 0 865
Lapajov Creative Commons License 2019.01.30 0 0 864

Annak a hajónak pont az volt a lényege, hogy mindenben úttörő... mindenben elit és menő.... hidd el, volt rajta bőven bakelit is, de nyilván egyéb korabeli műanyag féle is, ami csak létezett akkor és amennyire csak szükség volt, legalábbis szerintem. Ám ez mellékes kérdés, mert ez egyféle anyag, a sok tucat féle anyag mellett ami még volt a hajón, leginkább fa ugyebár, amit sem az spéci titanikzabáló baci sem szeret, és azok közt a körülmények közt konzerválódik, nem korhad, nem porlik, ha jól tudom; tehát a fa részek épen maradnak mégha az a sok vas el is enyészik...

Előzmény: pizo (863)
pizo Creative Commons License 2019.01.30 0 0 863

Az elveiddel nem kívánok vitába szállni. Épp ezért csak a Halomonas titanicae gombákról annyit, hogy a vasat/acélt eszik (bontják el), és hagyják maguk után a roncson látható cseppkőszerű valamiket, ami gyakorlatilag vasoxid:

 

https://www.seeker.com/titanic-being-eaten-by-destructive-bacteria-discovery-news-1766492771.html

 

Tehát a normál korrózió mellett rongálják a hajótestet, felgyorsítva annak pusztulását. Ez a baktérium úgy tűnik csak ott van, ott fedezték fel, azért is kapta a hajóról a nevét.

 

"A legtöbb épen és sértetlenül ott lesz még eben a nagy heterogén kupacba (mint ahogy most is ott vannak a roncsban, hiszen a mélytengeri expedíciók (hacsak titokban nem történt pár illegális, úgymond sírrablás), nem pakolták ki a roncsot, amit tilos is megtenni kegyeleti helyen... Rengeteg fa is van és műanyag is a vas mellett, kerámia stb..."

 

Műanyag 1912-ben? Nagyon kevés volt, már ismerték egy részüket, de alig használták. Kétlem hogy a Titancon nagyon sok műanyag lett volna (az is bakelit), az elektromos berendezésekben igen, de máshol nem alkalmazták. Az I. Vh-ban ugrott meg a műnyagipar.

 

Zoli

Előzmény: Lapajov (862)
Lapajov Creative Commons License 2019.01.30 0 0 862

Azt gondolom, ez a cikk valóságos katasztrófának és tragédiának siránkozza, az eleve vitatható "tényt", hogy előbb-utóbb 1-100 intervallumban a roncs összeomlik és "eltűnik"... Ez egy finoman szólva is pontatlan és túlkapó, a dolgot túlhisztériázó, hatás- illetve kattintás-vadász cikk. (de hát ugyebár a "mértékadó" Origo produktuma...)

Hiszen egyfelől sokra megyünk egy 3800 méter mélyen levő "emlékművel" (azt csak igen kevés kiváltságos tudja megnézni élőben, akárha milliárdos is, még akkor sem fér hozzá ilyen lehetőséghez akárki), ráadásul igen veszélyes is, mert egy ilyen mélytengeri merülésnél sokféle gikszer lehetséges, leginkább ha rosszul lesz a mélyben, bármi miatt az illető, mire felér, már szinte biztos hogy kiszenved... de ha pl meghibásodik valami, akkor sincs esélye a túlélésre, 1 fok körüli, extrém magasnyomású, töksötét vízben ugyebár... Ezt azért elég kevesen reszkírozzák, mégha amúgy megtehetnék hogy Titanicot merülnek, mélytengeri mini tengeralattjáróval), tehát teljesen mindegy az emberiség kb 99,9999999999 %-nak hogy egyben van-e viszonylag vagy sem ott a mélyben a Titanic. Rengeteg film és fotó van már róla tudjuk hogy néz ki, szóval nem vesztünk semmit sem vele. Még a tudósok sem járkálnak oda szombat délutáni programként... Tehát szinte teljesen irreleváns hogy mi lesz vele, csak egy gondolat, csak a tudat lehet egy kicsit a roncskedvelők illetve releváns szakemberek elméjében kicsit negatívabb vele kapcsolatban (amit el is felejtenek elég hamar, mert nyilván nem nonstop csak ezen agyalnak, még Ballard sem). A roncsok általában egyébként össze szoktak omlani előbb-utóbb. Szóval amúgy is hozzá vagyunk szokva ugyebár, már aki egyáltalán tudomást vesz róluk... A magam részéről, bármint mérnöki csoda tisztelem és ugyebár kegyelet is bejön kb 1500 halott miatt, de magát a luxus, fényűzés, s az elit dőzsölését megvetem és emberiségellenes bűnnek tartom (tehát bizony maga a Titanic létezése is emberiségellenes abszolút erkölcstelen bűncselekmény valójában), megismétlem ez az én kvázi anarchista, antielitista olvasatom, nem kötelező ezzel egyetérteni, de elfogadni igen, mint magánvéleményt... Mondjam azt, ha akkor éltem volna, bár nagyon sajnáltam volna a pórnépet, de minden egyes arisztokratát és gazdagot aki bárhogy is rajtavesztett ezen a katasztrófán jól kiröhögtem volna kárörvendve.... ez van... A Titanic pontosan nekik emlékmű elsősorban és nekik mutatja meg a nagyravágyás a pökhendiség, a gőg helytelenségét. (amire a vallás is tanít, miközben persze álszent módon szemforgatnak nem fogják fel minden vallás tanítását, hogy amíg a káprázatoknak, fényűzésnek, önzésnek, gyarlóságoknak él valaki, addig állat szintjén sincs morálisan ugyebár... ez az egész elitnek, minden gazdagnak nevezze az magát bárhogy, elit, tőkés, király, nemes vagy nagyvállalkozó stb tök mindegy... az emberi faj parazitái, akik nem méltók az ember kategóriára, míg csak egyetlen ember is nélkülöz az emberiségben.... Ez a véleményem. Szóval én a Titanic pompájától abszolút nem ájulok el sőt felfordul a gyomrom tőle. (megismétlem nem kommunistaként, hanem antielitista anarchistaként, de ez amúgy teljesen mellékes). A bizonyos bacik tehát a rozsdát eszik ugyebár és nem normál vasat! Ez fontos, tehát a rozsda eszi a hajót, a rajta levő rozsda réteget meg zabálja a baci, ha jól értem, tehát nem az eszi a vasat (bár az igaz hogy a korrodált vas is vas végülis, de az így is úgy is előbb utóbb ugyebár elporlad (szerintem fene se tudja tehát, hogy eme fura, minimális oxigén, hő és fény nélkül létezni tudó mikróba eszi azt a hajót vagy szimplán a korrózió). Kiemelni képtelenség és ez már akkor is így volt, amikor elsüllyedt és még mondjuk hogy jobb állapotban volt, hiszen eleve súlyosan roncsolódott a hajó, mint a kettészakadása, mind a süllyedés közbeni közegellenállás, jóvátehetetlen károkat okozott, tehát a fenékre érve, már félig meddig össze volt omolva ugyebár... Szóval nem apellálhatunk sem roncs mentésre, sem nézegetésre. Az emberiséget nem éri semmi kár, hiszen mint már említettem bőven archiváltuk, sok expedíció volt már ott. Továbbá szerintem nem biztos hogy egy kupac iszappá változik, sőt szerintem biztos hogy nem. Hiszen sok egyéb anyag is van egy akkora gigászon ugyebár, és nem csak a törökfürdő csempéje. Pl edzett acél is, ami nem rozsdásodik így ez a huncut baci sem tudja falni, bárhogy is fáj rá a foga... :)

Szóval hogy lesz egy kupac előbb-utóbb, inkább utóbb, szerintem úgy 300-400 év múlva saccperkábé, az tuti, de hogy addigra fejlett technológiával simán tudunk még abban a kupacban is turkálni, és rengeteg kincset kiszedni, hiszen rengeteg arany ezüst tárgy maradt ott, evőeszközök, csillárok, ékszerek, egyéb díszítő elemek (és nem csak a gazdag utasok tárgyai, hanem sok egyéb a hajó pompáját és fényűzését biztosító dolgok. A legtöbb épen és sértetlenül ott lesz még eben a nagy heterogén kupacba (mint ahogy most is ott vannak a roncsban, hiszen a mélytengeri expedíciók (hacsak titokban nem történt pár illegális, úgymond sírrablás), nem pakolták ki a roncsot, amit tilos is megtenni kegyeleti helyen... Rengeteg fa is van és műanyag is a vas mellett, kerámia stb... Szóval ami hasznos anyag illetve tárgy mentető volna (ha ebben gondolkodunk) az a hajó kollapszusa után is megmarad és nem enyészik el teljesen, max az iszap (ha van ott, most nem nézek utána milyen aljzat van, de lehet hogy nem is puha és mély, hanem valami sziklás) "nyeli el" azaz belesüpped, ráhordja az áramlás, ha van ott... A hideg víz jól konzervál mindent (kivéve mint láthatjuk a vasat), nem kell tehát pánikba esni sem hisztériázni, az emlékhely, vagy a tetszik, emlékmű meg fog maradni tán tovább is mint a vesztébe rohanó emberiség...

Engem inkább az érdekelne most már, hogy a többi gigantikus roncs, melyek szintén mélyvízben vannak óceánokban, pl a Bismarck vagy a Hood (és van még jó néhány melyekről nem is tudjuk hol vannak, csak azt, hogy hol süllyedtek el kb), de akár a Szent István csatahajó is (ami ugyebár bőven befér eme kategóriába a maga 180 méter körüli hosszával), ami itt van az Adrián annyira nem is vészesen mély vízben is járhatnak-e így... De van ugyebár jó pár nagy dög az amerikai és brit roncs még a vizekben (pl Lexington és Indianapolis, aztán pl a HMS Queen Mary... nem mintha a hadihajókról jobb véleménnyel lennék persze, de ez is egy másik sztori) azokat is vajon ugyanígy zabálja a baci..? Vagy ez a mikróba csak azon a környéken él ahol a Titanic van...?

Előzmény: pizo (861)
pizo Creative Commons License 2019.01.29 0 0 861
Előzmény: pizo (860)
pizo Creative Commons License 2019.01.29 0 0 860

"Bár egy Titanic jellegűbe biztos nem mernék bemenni (nem is lehet egyelőre ugyebár, bár valami otromba nehézbúvárcuccal már talán, mint elefánt a porcelánboltba) ha vagyonokat adnának sem, akármilyen fejlett légzőkészülékkel, ami esetleg bírja (mert hamarosan biztos lesz (vagy már van is) ilyen, száraz ruhában, ami szintén extrém strapabíró és nem vízfelszínről nyilván, hanem tengeralattjáróról indulva, sem mernék bemenni a Titanicba, vagy a Bismarck, a HMS Hood és hasonló gigantikus roncsokba, amik mind nagyon mélyen vannak, bár nem korrodálnak annyira olyan mélyen és hidegben, fény nélkül, de 100 év alatt, illetve maga a baleset során már olyan állapotba kerültek hogy szinte bármi megölhet benne"

 

Egy csomó hajó alig korrodál, némely körülmény valóban szinte megállítja a korróziót*, de a Titanic az egyik, amelyik a kivétel:

 

http://titokterminal.com/vege-eltunik-a-titanic-roncsa/

 

 

*nem hajó, de döbbenetes:

 

https://www.youtube.com/watch?v=vSr6c_ivevA

 

 

Több mint 50 év a sárban és aztán beindult... 

 

Zoli

Előzmény: Lapajov (857)
GOLAZ111 Creative Commons License 2019.01.26 0 1 859

Pilismarótnál azt hiszem. Igazi hajótemető Belgrádban van a Száván. Feljebb pedig egy règi vontató partrafutott roncsa található.

Előzmény: Lapajov (857)
diver513 Creative Commons License 2019.01.25 0 0 858

Egyet értek veled! Életem legszebb és legizgalmasabb merülései mind hajóroncshoz köthetők.

Számomra a legnagyobb katarzist a Thistlegorm okozta... volt szerencsém többször megmerűlni.

 

http://www.erdekesvilag.hu/merules-a-leghiresebb-voros-tengeri-roncshoz-a-thistlegorm-hajohoz/

Előzmény: Lapajov (857)
Lapajov Creative Commons License 2019.01.25 0 0 857

Hajótemetők sokfelé vannak Magyarországon is, Visegrád ill Esztergom környékén is, Csepelnél is és jó néhány helyen (persze ha kb két roncs ott van hagyva, az már nálunk ugyebár hajótemető) de nyilván óriás tengeri hajótemetők is vannak. (pl Gabonban vagy éppen Vlagyivosztok illetve Murmanszk és Arhangelszk környéke, ahol hatalmas tiltott zónák vannak a sugárzás miatt, hiszen a ruszkik lazán szanaszét hagytak kisebb-nagyobb, nem megfelelően kezelt, rothadó és szivárgó atomtengeralattjárókat is... persze van ott sok minden más, tehát nem csak vizi temetők ezek, hanem teherautók, harckocsik, meg ki tujda még mi minden hatalmas szennyező jármű és gép roncsai (de nem kevésbé szennyez a sok szétfolyt olaj, különféle vegyszerek és gázok.... sőt vannak területek, amíg konkréten évtizedek óta égnek... hely van bőven, jó messze van mindentől, nem izgatja az té orosz vezetést), ha valaki arra kódorog, a saját biztonsága érdekében amint észreveszik és azért elég jól figyelik a régiót (máris indul egy katonai autó érte), de nem ritkán már a holttestet találják csak meg, mert még a levegő is olyan szennyező... sokszáz négyzetkilométeres területen a legveszélyesebb roncsok "nyughelyén"... (melyek általában fjordokba, folyókra vannak vontatva eldugott helyekre, és nagy részük többé kevésbé el van merülve), az oroszok nem híresek a korrekt veszélyes (illetve egyéb) hulladék kezelésről....  és hát pl még Sri lanka partjainál is, meg másik száz és száz helyen a glóbuszon vannak tengeri hajótemetők.
Leteszik az öreg hajót amire nincs pénzük vagy nem éri meg felújítani, de még bontani sem és otthagyják, majdcsak lesz valami vele (és néhánnyal tényleg lesz, mert valakinek megtetszik elszállítja, felújítja, esetleg legalábbis elbontja és a vasat, acélt felhasználja stb)... de sok öreg, jobb sorsra érdemes, valaha gyönyörű hajó, csak vár ott a semmire, aztán tellik az idő megroggyan, meghorpadozik, lukadozik és szép lassan (vagy néha gyorsan hirtelen nagy robajjal) elsüllyed. Ha idióta módon sekély vízre teszik őket, akkor megfeneklik és kilátszik félig és eszi tovább az enyészet, a vízben gyorsabban. Ezek nem igazi roncsok a szó klasszikus értelmében, ezek temetett vagy parlagon hagyott kiszuperált hajók. De ilyen hajótemetőkben nem ajánlatos nagyon kódorogni és turkálni (mondjuk vadabb helyen eleve azért mert a parti őrség a valagunkba durrant), mert nagyon veszélyes helyek.
Az igazi, vérbeli, klasszikus roncs, az szintre mindig baleset eredménye; zömmel mélyebb vizekben van, sajnos a legtöbb esetben emberi tragédia emlékhelye, és ezek az igazi adrenalinbombák, főleg ha jó nagytestű hajó (volt), érintetlen és te találtad meg! Akkor aztán huhh... minden búvár valójában lelke mélyén vagy nem is annyira titkon erre vágyik (sőt akinek módja van rá, nyilván kutatja is őket). Persze természetesen nem kincsvadászatról, és fosztogatásról beszélek. Ha el is hoz valamit az ember egy ilyenből, ha volt olyan szerencséje hogy talált egyet, azt azonnal BEJELENTI, és a hatóságok eldöntik, hogy mi legyen... ez a helyes út...
Egy biztos, a víz alatti roncs sok esetben kevésbé veszélyes (ha nem vesszük a speciális merülés veszélyeit), mint a felszíni roncstemetői torzók. Mivel utóbbiba ha besétálsz a korrózió miatt, szinte minden dolog gyilkos csapda lehet. A víz alatt is vannak ilyen veszélyek persze, de a közeg és állag miatt is jóval kevésbé. Bár egy Titanic jellegűbe biztos nem mernék bemenni (nem is lehet egyelőre ugyebár, bár valami otromba nehézbúvárcuccal már talán, mint elefánt a porcelánboltba) ha vagyonokat adnának sem, akármilyen fejlett légzőkészülékkel, ami esetleg bírja (mert hamarosan biztos lesz (vagy már van is) ilyen, száraz ruhában, ami szintén extrém strapabíró és nem vízfelszínről nyilván, hanem tengeralattjáróról indulva, sem mernék bemenni a Titanicba, vagy a Bismarck, a HMS Hood és hasonló gigantikus roncsokba, amik mind nagyon mélyen vannak, bár nem korrodálnak annyira olyan mélyen és hidegben, fény nélkül, de 100 év alatt, illetve maga a baleset során már olyan állapotba kerültek hogy szinte bármi megölhet benne, egy rossz mozdulat és felnyársal valami beszakad valami, beszorulsz stb... (a hadihajókban, még lőszerek, robbanóanyagok is vannak itt-ott ugyebár); ugyanígy a Princ Eugen is brutális durva, pedig az meleg, sekély vízben van (nem baleset miatt süllyedt el kivételesen), irdatlan nagy hadihajó, nem elég, hogy szinte bármerre fordulunk halálos veszélyek lesnének ránk, ha bemennénk; még radioaktív sugárzás is van benne valamennyi a mai napig... 

Viszont a Szent István Csatahajó 60-90 m mélységben az Adrián, na abba szívesen bemennék, de az meg tilos... https://hu.wikipedia.org/wiki/SMS_Szent_Istv%C3%A1n
Be kell érjük a Baron Gautsch-al, amit az Adria Titanic-jának is csúfolnak, bár fele akkora kb mint a Szent István, tehát azért nem egy aprócska, viszont teljesen stabil intakt gyönyörű roncs, viszonylag sekély vízben... azt fizetőképes búvár, aki ad magára, nem hagyhatja ki, hogy legalább egyszer körbe ne ússza (a behatolás viszont már technikai merülés, azt csak megfelelő képzettséggel szabad nyilván)
De van sok nagy hajóroncs, amit még nem találtak meg, csak azt tudják, hogy valahol errefelé meg arrafelé tűnt/süllyedt el... Na egy ilyen felkutatása és megtalálása, az ám a jó buli... (persze sok esetben szomorúan lehet konstatálni hogy már fosztogató kincsrablók meggyalázták.... Szerintem nyilván csak a jó nagyok az izgalmasak, legalább legyen 70-100 méter hosszú, én azt mondom)... na jó mondjuk egy 50 méter körülit sem utasítanék vissza ha valaki expedícióra hívna hozzá...

Előzmény: GOLAZ111 (856)
GOLAZ111 Creative Commons License 2019.01.24 0 0 856

A Garam torkolatban 30 èvvel ezelőtt volt egy roncs. Egy csehszlovák dízelelektromos vontatóè. Egy ilyen hajó áll Pozsony mellett kikötve egy öbölben.

Lapajov Creative Commons License 2019.01.24 0 0 855
Lapajov Creative Commons License 2019.01.24 0 0 854
Lapajov Creative Commons License 2019.01.24 0 0 853

Lezárt területen van ha jól tudom, nem lehet ott kódorogni nagyon.... Hogy roncs, az azért túlzás, inkább felújításra váró hajó. nemde?

Előzmény: Swtrooper (852)
Swtrooper Creative Commons License 2019.01.15 0 0 852

WALHALL M/S hajó Újpesten elég roncs 8 éve ott rohad.

Lapajov Creative Commons License 2019.01.12 0 1 851
Lapajov Creative Commons License 2019.01.12 0 1 850
Lapajov Creative Commons License 2018.11.22 0 0 849
Lapajov Creative Commons License 2018.10.25 0 0 848
Lapajov Creative Commons License 2018.10.23 0 0 847

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!