Politikai Minőségbiztosítási Rendszer
Sajnos ma Magyarországon a politikai „infrastruktúra” oldaltól függetlenül mély szakmai és erkölcsi válságban van. Gyakorlatilag majdnem minden politikus és hivatal elvesztette hitelességét és legitimációját, így minimális esélye az országnak akkor lesz az elkövetkező (gazdasági, szociális stb.) válságok túlélésére, ha sikerül újjáépítenie és fenntartania egy, a választópolgárok szemében is hiteles és monolitikus, szilárd erkölcsi és szakmai alapokon álló politikai infrastruktúrát.
Az újjáépítés egyik eszköze lehet egy olyan, új elveken nyugvó eljáráshalmaz kifejlesztése és bevezetése, amely egyfajta minőségbiztosítási rendszerként ellenőrzi és bizonyos mértékig korlátozza a politikai élet szereplőinek tevékenységét.
Nyilvánvaló, hogy önként egyik párt sem szeretné a saját mozgásterét korlátozni, az alkotmányossági aggályokról nem is szólva, de talán apró lépésekben és egyre fokozódó, alulról jövő nyomással elindítható egy olyan meszesedési vagy gerincesedési folyamat, amelynek a végén a politikai infrastruktúra eljuthat egy olyan szintre, ahol ismét méltóvá válhat az ország irányítására.
Természetesen tisztában vagyok vele, hogy az alábbi ötlethalmaz részben a sci-fi, részben a marhaság :) kategóriájába tartozik, és hogy ilyen ötleteket ezrével lehet kitalálni anélkül, hogy akár csak egy is használható lenne közülük, ismertetésükkel mindössze azt szerettem volna elérni, hogy pártállástól és világnézettől függetlenül induljon el egy ötletelés a jelenlegi, tarthatatlan helyzet megoldásának irányába.
Tehát akinek van kedve, az írja le azokat a reális vagy irreális ötleteit, ami ebben a témában (politikusok kordában tartása :) eszébe jut, hátha ezzel is sikerül valamennyire közelebb kerülnünk a megújuláshoz.
********************************************
PÁRTPOLITIKA
Direkt kommunikáció
Formális, vertikális és horizontális kommunikációs csatornák megnyitása a Direkt Kommunikáció számára a pártszervezeten belül, és folyamatos nyitva tartásának garantálása a pártvezetés részéről. Kötelezően megválaszolandó kérdések (interpellációk) lehetősége a hierarchia bármelyik két vertikális vagy horizontális pontja közt. A téma titkosítása mindkét fél által kérhető. Demokratikus attitűd erősítése kifelé és befelé egyaránt.
Környezettanulmány
A képviselők számára kötelezően és rendszeres időközönként személyesen végrehajtandó környezettanulmány bevezetése a központilag (pártvezetés által) kijelölt célterületeken, pl.: sorsolás vagy jelentkezés útján kiválasztott, a választókörzetben lakó családoknál, közintézményeknél vagy helyi cégeknél.
Ezek a látogatások egyfajta fordított fogadóóraként funkcionálnának, és nem csak az információszerzésben és a lakossági hangulat közvetlen érzékelésében segítenék a politikust, hanem a politikai imázsát is jelentősen javítanák.
Politikai hőfokmérés
Politikai hőfokmérés, médiacsaták intenzitásának mérése. Törvénykezési hőfokmérés, mennyi az ad-hoc és mennyi a tervezett esemény, mennyi az események életciklusa. Csillapító automatizmusok és energia elnyelő fékrendszer kidolgozása.
Interpellációk
Lehetőséget kell biztosítani minden átlagpolgár számára, hogy írásban „interpellálhasson” bármelyik politikushoz, bizottsághoz vagy parlamenti párthoz.
Dupla lakossági fórumok
Dupla lakossági fórumok tartása. Egyet a saját szavazóbázisnak a szokásos formában és a szokásos verbális és vizuális kelléktárral, egyet pedig az ellenoldalnak, de már „provokáló” jelképek (jelvények, transzparensek) nélkül, úgy hirdetve, hogy csak a másik oldal értékrendjét valló érdeklődőket várjuk. A két eseményt lehetőleg ugyanazon a helyen, időben mondjuk 1 óra távolságban kellene megtartani.
Távolságmérés 1.
Folyamatos és korrekt távolságmérés – a párt és a szakmai szervezetek, társadalmi szervezetek között, az előre meghatározott határérték túllépése esetén riasztás.
Távolságmérés 2.
Folyamatos és korrekt távolságmérés a párt célkitűzései és a realitás között, az előre meghatározott határérték túllépése esetén riasztás.
Kommunikációs csatornák
Alulról induló, egy- és kétirányú kommunikációs csatornák folyamatos kutatása és bővítése a társadalom és a politikai elit (pártvezetés) között. A hatásfok folyamatos mérése.
Provokáció kezelés
Provokációs eljárásrend kialakítása a megtervezett politikai provokációk hatásának tompítása érdekében. Idő puffer optimalizálása az akció-reakció között.
Értékek háza
Létre kell hozni egy állandó és-vagy vándorkiállítást, ahol a párt deklarálja és bemutatja az általa követett értékrendet.
Kőbe vésve
1 lapos, max. 30 pontból (mondatból) álló deklaráció a párt értékrendjéről. Fejezetek lehetnek pl.: elvi kérdések, politikai hitvallás, jövőkép, (múltbeli) példaképek, oktatási és kulturális alapkérdések.
Zéró tolerancia
Zéró tolerancia deklarálása és esetenként a retorziók látványos demonstrálása a korrupcióval vádolt, vagy a pártnak és az országnak tudatosan kárt okozó politikus társakkal szemben.
Nyitott égbolt
Bizalomerősítő „Nyitott égbolt” kampány. Meg kell keresni azokat a pontokat, ahol a kormánypárt különösebb politikai kockázat nélkül bevonhatná bizonyos döntések előkészítésébe a politikai ellenfelek néhány prominens képviselőjét. Ez történhetne például a másik párt képviselőjének bizonyos zárt ülésekre történő meghívásával, vagy a pártok szakértőinek „csereüdültetésével”. Persze nem a politikai ikonok közül kell a meghívottakat kiválasztani, hanem a másik oldalon is fellelhető, kevés számú, de hiteles ember közül.
Felelősség megosztása
Felelősség részleges megosztása. A kormányra kerülés után a törvényjavaslatok megszavazásánál kötelező legyen elfogadni az ellenzék módosító javaslatait a majdani viszonosság reményében, mondjuk az ellenzék parlamenti arányának évente emelkedő 5-10-15-20 %-ában.
Asimov
„Ősradiáns” megrajzolása (by Asimov). Speciálisan felépített, dinamikusan változó, magas vizualitású folyamatábra, mely tartalmazza a legfontosabb stratégiai célokat és az elérésük érdekében bevezetett intézkedéseket és az intézkedések hatásait. Az „Ősradiánstól” való eltéréseket szigorúan dokumentálni, elemezni és értékelni kell.
Társadalmi Kontroll Hivatala
Létre kell hozni egy, az Alkotmánybírósággal párhuzamosan működő, „Társadalmi Kontroll Hivatala” nevű intézményt, ami egy köztiszteletben álló, a parlamenti pártok társadalmi holdudvara, pl. szakszervezetek, írószövetség, ifjúsági és egyéb szervezetek által javasolt, nagy tekintélyű, de a politikához nem feltétlenül közel álló személyekből álló intézmény lenne. Ehhez a „bírósághoz” bárki fordulhatna beadvánnyal vagy kérdéssel a Józan Paraszti Ész nevében :o), tetszőleges politikai vagy stratégiai témakörben, a bíróság döntése pedig - hasonlóan az Alkotmánybíróság döntéseihez -, a parlamentre nézve kötelező érvényű lenne.
Ez az intézmény egyfajta immunrendszerként védené a társadalmat - ami tulajdonképpen egy alacsony tudattal rendelkező organizmus -, a magasabb tudati fokon álló, de erkölcstelen, kontroll nélküli és ámokfutásra hajlamos politikai elittől, hiszen sok olyan parlamenti döntés születik, ami jogilag vagy alkotmányossági szempontból rendben van, de társadalmilag teljességgel elfogadhatatlan.
A „Hivatal” előtt a politikai elit (parlament) képviselőjének lehetősége lenne az adott ügy megvédésére.
Ingergazdálkodás
Politikai inger-, és fájdalom küszöbök, át nem léphető határvonalak felderítése, tudatos ingergazdálkodás bevezetése. Forgatókönyv készítési és engedélyeztetési kötelezettség a politikai ingerküszöb vagy politikai fájdalomküszöb átlépéséhez vezető stratégia felépítésére, és az átlépés tervezett, vagy nem tervezett hatásainak a kezelésére és tompítására. Pl. a társadalom korrupciós ingerküszöbe ki tudja, hogy hol jár, a hazugság ingerküszöbéről már nem is szólva.
Fehér könyv
A nemzet belső vázát alkotó, nemzetstratégiai szempontból fontos és védendő, tetszőleges tartalmú objektumok listájának összeállítása egy fehér könyvben. Ilyen objektumok lehetnek alapelvek, törvények, fogalmak, történelmi események vagy tárgyak pl.: nemzeti zászló, nemzeti parkok, könyvtárak, festmények stb. A könyvben felsorolt objektumok megsértésének büntetőjogi és erkölcsi szankcionálása.
DÖNTÉSHOZATAL
Döntéselőkészítés
A megoldandó feladatot kidolgozó vagy előterjesztő politikusnak kötelessége legyen: a politikai döntés indoklása, osztályokba sorolása motiváció, célcsoport, haszonélvező, ár-érték arány, stb. szerint. Kötelező legyen megvédési stratégia kialakítása belső és külső politikai támadás esetére. Támadható részek felderítése önmegtámadással, politikai kockázatelemzés.
Szélsőséges következmények előbecslése.
Milyen hatása van a döntésnek a legjobb és a legrosszabb megvalósítás esetében: az országra, polgárra, pártra, adott politikusra, párt imázsra, célterületre stb.
A döntés pozícionálása
Minden döntést kötelező pozícionálni, aszerint, hogy kinek az érdekében áll: nemzeti érdek, EU érdek, lobbycsoport érdek, lokálpatriotizmus, önérdek, zöld érdekek stb. Hibás vagy megtévesztő pozícionálást szankcionálni kell.
Minőségellenőrzés
A minisztériumok munkájának minősítése és javítása. Be kell vezetni az adott minisztérium munkájának rendszeres, standardizált tesztekből álló minősítését vagy egy adott időszakok lezárásakor, vagy adott projektek befejezésekor.
Vizsgálni és dokumentálni kell a szakmai munkát, a kommunikáció minőségét, a kölcsönös megelégedettséget, a következetességet, a szakmai vagy egyéb támogatás színvonalát stb., a felső vezetés és középvezetés valamint a középvezetés és az alárendelt intézmények stb. között.
Politikai felelősségvállalás
Politikai felelősségvállalás tudatosítása. Nyílt döntéshozatal a tudatos felelősségvállalásért, a döntéshozó hivatalnok nevesítése minden szinten, minden állami irányítás vagy befolyás alatt álló intézményben. El kell érni akár törvény erejével, hogy a lakosság életét jelentősen befolyásoló döntések (pl. közüzemi díjemelés) akkor is nevesítve legyenek, ha a döntéseket magáncégek döntéshozói hozták.
Koncepció hígulása
Koncepció hígulásának mérése, okainak felderítése, maximalizált és minimalizált célok meghatározása a döntéshozatal előtt. Fel kell mérni és dokumentálni kell azokat a hatásmechanizmusokat, amelyek a stratégiailag vagy a politikailag jelentős döntések végrehajtását akadályozzák vagy a döntések hatását tudatosan tompítják. A mérés tanulságait vissza kell csatolni a döntéshozás folyamatának javítása és védelme érdekében.
Döntés „életútjának” követése
Politikai döntés „életútjának” követése szabványosított jellemzők mérésével és dokumentálásával, egyfajta utólagos hatástanulmány készítése.
Szűrés
Minden politikai döntést át kell passzírozni egy olyan szűrő eljáráson, amelyik több, megfelelő sűrűségű és érdességű rétegből áll. Olyan rétegekből, mint például a rövid és hosszú távú társadalmi hatás, a politikai hasznosság, a hatékonyság, a költségigények, a párhuzamosság stb. Ha a végén csak egy zavaros „iszap” marad, akkor meg kell fontolni a döntés meghozatalát.
A szűrő eljárást a döntés életciklusának bármelyik szakaszában alkalmazni lehet vagy alkalmazni kell.
Döntéshozatali kézikönyv
Döntéshozatali kézikönyv elkészítése szabályokkal, útmutatókkal, példatárral.
Koordinátarendszer
Politikai döntések elhelyezése a 4-5 legfontosabb nemzeti, EU, párt stb. prioritás koordinátarendszerében, optimális struktúra alapkutatása, torzulások detektálása, „statikai” vizsgálatok végzése. Pl. a piramis struktúra a legoptimálisabb (széles alapok, több réteg)?
Korrekciós szemüveg
Virtuális szemüveg létrehozása. Fontos döntések előkészítésekor létre kell hozni egy virtuális szemüveget, ami az érintettek saját, torzított nézőpontját korrigálja. Pl. mezőgazdasági ügyek esetében külön-külön kell rögzíteni és stratégiai szempontból súlyozni a termelők, kereskedők, az EU, az érdekképviseletek stb. szempontjait. A vizsgált paraméterek fontosságát súlyozni kell a résztvevők saját koordinátarendszere szerint is, hiszen előfordulhat olyan eset, amikor egy ügy az egyik szereplőnek az életben maradást, míg a másiknak csak az egyik üzleti ág veszteségbe fordulását jelenti.
SZEMÉLYZETI POLITIKA
Személyiség jegyek
Meg kell határozni, és hivatalosan deklarálni kell a párt hosszú távú stratégiai céljai alapján azt az 5-10 legfőbb személyiség jegyet, ami párt értékrendjébe legjobban illeszkedik. Politikusjelölt (képviselőjelölt) kiválasztásánál elsődleges szempont: a párt által deklarált értékek iránti elkötelezettség, továbbá bizonyos politikusi és emberi képességek megléte és aránya.
Képviselőjelöltnél min. 8, egyéb alsóbb szintű funkcióknál min. 5 személyiség jegynek kell meg lennie.
Személyiségfejlesztő programokat kell kidolgozni a stratégiai fontosságú személyiségjegyek erősítésére és szinten tartására, a tulajdonságok meglétét évente tesztelni kell. Kakukktojás és vakond :-) detektálási módszerek kidolgozása.
PQ
IQ és EQ mellett P(olitikai)Q mérése.
PQ = politikai intelligencia mérése. Ki kell dolgozni, vagy adaptálni kell egy olyan tesztrendszert, amelyik képes arra, hogy bizonyos politikusi képességeket megmérjen, és rámutasson a politikus (jelölt) erősségeire és gyengeségeire. Cél a gyengébb képességek felmérése és fejlesztése.
P O L I T I K A I I N T E L L I G E N C I A
politikai szakmai személyes kommunikációs
történelmi, funkcionális jogi, gazdasági stb. érzelmi, erkölcsi formai, tartalmi
Életpálya követése
A politikusi életpálya folyamatos követése, a fejlődés dokumentálása és elemzése, a negatív irányú változások korrigálása.
Fejlődés:
Megélhetési –> Lobbista -> Pártkatona -> Felelős (nemzeti) -> Államférf
Távlati célok
Minden politikusnak kötelező legyen távolabbi célok meghatározása, mégpedig a megbízási ciklusának elején: hova akar eljutni 1 év, 4 év, 20 év múlva politika és szakmai vonalon, hova akarja eljuttatni a pártját és az országot ez alatt az intervallum alatt. Ezeket a célokat egy speciális levéltárban kell elhelyezni, ahol: bárki, a politikus maga, a pártelnök, az elnökség stb., vagy ezek kombinációja nézheti meg. A célokat évente felül kell vizsgálni, cél a stratégiai érzék fejlesztése.
Imázsépítés
Politikusi imázs tudatos felépítése és gondozása: államférfi, megbízható, jó kommunikátor, harcias, felkészült, felelős, humoros. Figyelő és csapdakutató szolgálat működtetése az imázsromboló balesetek elkerülése érdekében, politikai események előminősítése.
Amortizáció
A párt és a párt frontpolitikusainak politikai amortizálódásának folyamatos mérése, pihentetési periódusok megtervezése, információs, kapcsolati, esemény és média karantén létrehozása, provokációveszély figyelő szolgálat beindítása.
Médiapolitikusok
Médiapolitikusok arányának csökkentése, hiteles politikusok arányának növelése.
AZ ÁLLAMFÉRFI
Világjelenségnek tekinthető, hogy a politikai életben kiveszőben vannak az államférfi típusú politikusok. Az utóbbi években már kizárólag a globális vagy helyi lobbycsoportok által dróton rángatott médiapolitikusok hozzák meg a stratégiai döntéseket, ami óriási biztonsági kockázatot jelent minden nemzet, sőt talán az egész emberiség számára, lásd környezetvédelem.
Magyarország az elmúlt 60 és az elmúlt 19 év eseményeinek következtében sajnos még rosszabb helyzetben van ebben a tekintetben mint az európai átlag, ezért létfontosságú hogy beinduljon egy olyan program, ami elősegíti ennek a kiveszőben lévő fajnak a megmaradását és újratermelődését.
Az országban jelen pillanatban én 3 olyan politikust ismerek, akire áll az államférfi minősítés, bár ez erősen szubjektív alapokon nyugvó vélemény.
A politikai pálya kezdete
Egy Magyarországnyi népességből valószínűleg ki lehetne nevelni generációként 5-10 államférfit, akik egy öntudatos „politikai kasztot” alkotnának és képesek volnának életük végéig az ország „tartó oszlopaként” viselkedni.
A képzés 10-14 éves kortól kezdődne, rendkívül szigorú kiválasztás után, egy különleges bentlakásos intézményben.
Ebbe az intézménybe az ország minden parlamenti pártja jelölhetne tanárt, akik csak valamilyen szigorú és egységes szempontrendszer teljesítése esetén oktathatnának itt.
A képzés nem feltétlenül a tárgyi tudásra, hanem inkább a stratégiai érzékre, problémamegoldásra, erkölcsi tartásra és jellemszilárdság fejlesztésére helyezné a hangsúlyt.
A projektben résztvevő diákokat itt különleges módszertannal készített speciális tantervvel, különleges körülmények között, egyedi szempontok alapján képeznék :).
A politikai pálya befejezése
A legalább két ciklust (8 évet) becsülettel, mentelmi bizottságosdi nélkül végigszolgált képviselők vagy egy ciklust (4 évet) miniszterként vagy államtitkárként végigdolgozó politikusok életük végéig tagjai lennének a Honatya Programnak. A programba való bekerülésnek szigorú erkölcsi és szakmai feltételei vannak, a feltételrendszer meghatározását és a jelöltek kiválasztását a politikai pártokon kívül társadalmi szervezeteknek is támogatniuk kell.
Juttatások:
Életfogytig tartó adó, járulék és illetékmentesség a politikusnak és közvetlen családtagjainak (házastárs és gyerekek). Meghatározott színvonalú lakhatási körülmények biztosítása, magas szintű életjáradék biztosítása. Meghatározott kvóta erejéig ingyenes közlekedés minden járművön, a magán vagy külföldi vállalatoknak az állam megtérítené a költségeket. Azonnali és közvetlen ügyintézés bármilyen személyes ügyben egy speciális ügyfélszolgálati irodán keresztül. Stb.
Kötelezettségek:
Életfogytig tartó választókörzeti vagy általános fogadóóra.
Mérhető és ütemezett távolodás – lehetőleg emelkedés - a pártpolitikától.
Jószolgálati kötelezettségek felvállalása és teljesítése.
Élethosszig tartó példamutatás.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
|