A Magyar Magánvasút Zártkörűen Működő Részvénytársaság (MMV) vasúti teherfuvarozással, logisztikával, raktározással és kombiterminálok üzemeltetésével foglalkozó magyar vállalat. Székhelye BudapestIII. kerületében, a Kerék utca 80-ban található.
Története
A társaság 2003. december 1-jén alakult. A vasútvállalati működési engedélyt az áruszállítási és vontatási tevékenységre 2004. július 8-án kapta meg. A társaság 2004. május 1-jétől a liberalizált magyar vasúti piacon, mint árutovábbítást végző magánvasút, az elsők között kezdte meg a működését. A vállalatot egy évvel később felvásárolta a magyar Petrolsped és a szlovákiai Optifin Invest. 2006-ban 827 ezer tonna árut szállított el. 2010-ben kezdte meg az MMV a Királyegyházán létesített cementgyár kiszolgálását. A vállalkozás 2011-ben a magyarországi vasúti áruszállítási piac négy és fél százalékát birtokolta, ezzel a harmadik legnagyobb vállalkozás volt. 2014-ben a vállalat 6% körüli részesedéssel bírt a vasúti áruszállítási piacon. A társaság 2010-es közepén fokozatosan az közép-európai vasúti piac felé fordult, megszerezte a szállítási engedélyeket Ausztria és Szlovákia területére is. A vasúti áruszállítást saját és különféle európai felektől bérelt járművekkel végzi.
A magyarországi nyílt hozzáférésű vasútvonalakon árutovábbítási tevékenységet csak a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) engedélyét birtokló vállalatok folytathatnak. Az árutovábbítás lehet saját célú (szállítás) vagy mások általi megrendelésre történő (fuvarozás). A listában megjelenő vállalkozások nagy része nem folytat valódi fuvarozói tevékenységet, az NKH árutovábbítási engedélyét azért szerezte be, hogy a vasúti létesítmények fenntartását vagy építését szolgáló tevékenysége során a munkaterületre építőanyagot szállíthasson. Az ilyen vállalkozások a szó hagyományos értelmében nem számítanak vasúttársaságnak, bár vasúthoz kötődő tevékenységük feltételei azokkal azonosak. Az NKH által kiadott engedély szintén nem jelenti azt, hogy a vállalkozás a piac aktív szereplőjévé válik. A hatósági nyilvántartásban több engedéllyel rendelkező, ám ténylegesen inaktív társaság is található.
Pályahasználatra jogosult nem magyarországi vasúttársaságok
Az egységes Európai Gazdasági Térség vasúti társaságai a 95/18/EK rendeletben foglaltak szerint abban az esetben is használhatják a térség egy országának nyílt vasúti infrastruktúráját, ha a nem az adott EGT-országban jegyezték be őket, de más EGT-ország szabályai szerint működnek. A magyar hatóság a más EGT-államok hatóságai által kibocsájtott engedélyeket elfogadja, az érintett vasúti társaságok a pályahasználati szándék bejelentése után jogosultak magyarországi vonatok közlekedtetésére.
Köszönöm, hogy ezt elmondhattam, még ma jelentkezem!
A mozdony a román vasút első villamosmozdony sorozata volt. A szilícium-egyenirányítós mozdonytsvéd tervek alapján készítették; jelenleg a nagy tömegű személyszállító- és tehervonatok vontatására használják. A széria első 10 mozdonyát melyek 1965 és 1966 között készültek Svédországban állították össze, a további gyártás már a román üzemekben zajlott. A típusból jugoszláv, kínai és a 15 kV 16,7 Hz-es áramrendszerű norvég vasút részére is szállítottak. A villamosmozdony 5 100 kW teljesítményű. A hajtást hat darab teljesen rugózott, hullámosáramú vontatómotor biztosítja a háromtengelyes forgóvázakban elhelyezett gumirugózású kerékpárok részére. A jármű tömege 120 tonna, legnagyobb sebessége 120 km/h, tengelyelrendezése Co'Co'. A forgóvázakat keresztkapcsolattal kötötték össze, így csökkentve a kerékkopás lehetőségét. A CFR 41 és CFR 42 sorozatú mozdonyok szerkezete csak kis mértékben tér el a CFR 40 mozdonyétól.
Becenév
Egyik legismertebb magyar beceneve a Csaurusz. Az első ilyen, Magyarországon forgalomba állított gép a Softronic narancs-kék mozdonya volt, ami a GYSEV baleset miatt kiesett 1047 502-8-as Taurust pótolta. Az erdélyi magyarok azonban ezt a nevet nem szeretik, ehelyett inkább az Ázea és az Elektroputri az elterjedt. Az üvegszál-erősítésű homlokfallal épült új mozdonyok, amiket az MMV, a CFR és a DB Schenker Rail állított forgalomba, UFO-nak nevezik.
Alkalmazásuk Magyarországon
Magyarországon 2014-ben az alábbi társaságok üzemeltették a CFR 40 sorozatot:
Igazából mi (én) csak valószínűségekről beszélgettünk. A MMV nem aktívkodik Romániában, az összes gépe Magyarországra van bejegyezve, ezért tűnt egyértelműnek, hogy a flottában megjelenő 53-as gép valamiféle bérlemény. Csak annyira sommás volt a "hülyeség", hogy nem tudtam hová rakni: vagy tudsz valami ellenkezőt, vagy csak arra célzol, hogy matematikai lehetősége nem zárható ki az ellenkezőjének (ezt én sem zártam ki, már csak azért sem, mert nem teljesen tiszta a bejegyzés, működési engedély, tulajdonviszony kérdése – és ezen a fórumra beírogatott tagadó értelmű félmondatok sem javítanak:)