Keresés

Részletes keresés

cserebagoly Creative Commons License 2008.05.19 0 0 17
Testek is láthatatlanná válhatnak?

* Index - ugyelet@mail.index..hu

| 2008. 05. 19., 09:34 | Frissítve: 7 órája

Eddig csak két dimenzióban működött a láthatatlanná tevő technológia, de egy kaliforniai kutató azt állítja, hogy laborjában már három dimenzióban is működik a módszer, sikerült eltérítenie a fényt. A tudományág specialistái egyelőre kételkednek abban, hogy ez lehetséges.

Az ezredfordulón kezdtek a fizikusok metaanyagokkal foglalkozni, azaz olyan matériákat létrehozni, amelyek képesek manipulálni az elektromágneses hullámokat, például a fényt. Amíg a természetes anyagokról visszaverődik a fény, ezért láthatóak, addig a metaanyagok eltéríthetik a fényt egy tárgyról, így az elméletileg láthatatlanná válik.

A metaanyagokat nanométeres nagyságrendű alkotóelemekből rakják össze úgy, hogy ezek periodikusan ismétlődjenek. A részecskék méretének kisebbnek kell lennie az elektromágneses hullám hullámhosszánál, így az homogénnek érzékeli a metaanyagot, a struktúra bizonyos részecskéi viszont eltéríthetik a hullámot.

A tudósok már készítettek fényt eltérítő anyagokat, de ezek mind laposak voltak, csak két dimenzióban működött a módszer. Most a kaliforniai Berkeley egyetem nanotechnológiai laboratóriumában dolgozó Jason Valentine azt állítja, hogy létrehozott egy háromdimenziós metaanyagot, amely képes a fény eltérítésére.

Valentine prizmája ezüst és magnézium-fluorid rétegekből áll, és a fényeltérítés állítólag az infravöröshöz közeli tartományban működik.
Optikai csalódás?

A németországi Karlsruhe egyetemen kutató Gunnar Dolling ugyanakkor kételkedik Valentine bejelentésében. Dolling korábban létrehozott kétdimenziós negatív indexű anyagot, amely a vörös és az infravörös tartományok határán működik. Szerinte Valentine azzal hibázott, hogy a prizma által más irányba terelt fény mérésére alapozza eredményét, holott ő már korábban kimutatta, hogy ez a módszer nem mutatja ki jól a metaanyagok valódi tulajdonságát.

Dolling szerint a hiteles eredményekhez meg kell mérni a fény sebességét az átviteli közegben. Valentine azt mondja, hogy egy jövőbeni publikációjában részletesebben ír a prizma tulajdonságairól.
Joranne_Sutt Creative Commons License 2008.05.13 0 0 16
az átlag valószínűleg nincs. de ez már a rothadó közoktatás hibája, független attól, hogy ki mennyire szereti a fizikát vagy a történelmet.
Előzmény: tbando (9)
Joranne_Sutt Creative Commons License 2008.05.13 0 0 15
az állításodból kiindulva (amelyet elég sok tanár vall) attól függően, hogy milyen szakos tanárt kérdezel, mindegyik azt fogja mondani, hogy az ő tárgya a legfontosabb. és mindegyik jól meg fogja tudni indokolni, hogy miért. és a végén ott fogunk tartani, hogy kb. 3-4x annyi tudást fogunk akarni átadni egy gyereknek, mint amennyi megtanulására képes. mert ugye ahhoz, hogy a táplálkozás szerepét a gyerek megértse, kell a citromsav ciklus, ahhoz, hogy a középkori európai államok kialakulását megértse, kell ismerni a mediterráneum ókori történelmét, ahhoz, hogy bizonyos jelenkori közgazdasági folyamatokat megértsen, kell deriválni, ahhoz hogy bizonyos programozási problémákat megoldjon, kell tudni differenciálegyenleteket megoldani... stb.

egyébként nem igaz amit állítasz. én pl. tanultam történelmet. évszámokat alig tudok (sose tudtam megjegyezni őket), de ettől függetlenül nagyon sok mindenről elég jól el tudnék mesélni dolgokat. ha évszám kell, akkor meg tudom nézni. de mondhatnék matematikai példákat is. képleteket alig tudok fejből, de ha egy adott problémát meg kéne oldanom, valszeg tudnám, hogyan kell, a képletet meg kikeresem. képességek elsajátítása a fontos, nem a tárgyi tudás önmagában.
Előzmény: Muster Mark (11)
Törölt nick Creative Commons License 2008.05.10 0 0 14
Egy papír annál kevesebbet ér, minél több embernek van.
Törölt nick Creative Commons License 2008.05.10 0 0 13
Csak tudod az a baj hogy ma a papir országát éljük es egy belépő valahova az. Valahol nem baj ha mutat az ember egy merhető es mar megugrott követelményt, csak ott a gond ha ezt a szintet ellenőrzés nélkül életük végéig elfogadjuk nekik. Tapasztalatból mondom mivel küldtek mar villasom mérnököt mellőlem ...
Előzmény: Mindfield (6)
Törölt nick Creative Commons License 2008.05.10 0 0 12
Sajna 5 év után a diplomád is ...
Előzmény: Törölt nick (5)
Muster Mark Creative Commons License 2008.05.10 0 0 11
Szerintem azzal a tudással, amiről csak azt tudod, hogy hol van, nem tudsz mit kezdeni. Az agyműködés fejlesztéséhez olyan tudás kell, ami a koponyán belül foglal helyet.
Előzmény: Joranne_Sutt (8)
Muster Mark Creative Commons License 2008.05.10 0 0 10
Szerintem az, amin a mérnökök hada dolgozott, pont nem érdekes az eszköz működésének megértése szempontjából. Itt csak a működés megértéséről van szó, tehát, hogy tudja a gyerkőc, hogy pl. hogyan működik a mobilja vagy egy dvd-olvasó. A mérnökök hada egy ténylegesen is működő mobil vagy dvd megtervezéséhez kell.
Előzmény: locsemege (2)
tbando Creative Commons License 2008.05.10 0 0 9
Na és szerinted azzal tisztában van?
Előzmény: Joranne_Sutt (8)
Joranne_Sutt Creative Commons License 2008.05.09 0 0 8
nem, nem lenne baj. ha nem tudja, akkor csak azzal legyen tisztában, hogy ha mégis kell, hol nézhet utána.
Előzmény: halaloszto (7)
halaloszto Creative Commons License 2008.05.09 0 0 7
De baj.

Ha valaki azt irna, hogy sosem volt a kedvence a tortenelem, es baromira nem erdekli hogy mikor melyik kiraly kivel mit veszekedett meg kit vett felesegul, akkor az baj lenne?

vajk
Előzmény: 14-69 páncélvonat (3)
Mindfield Creative Commons License 2008.05.09 0 0 6
"Mire elég egy érettségi tudása?" Oké emberek, szép dolog itt mindig iskolában megszerzett "tudással" példálódzni, de hülyeség. Az igazi tudást az ember az életben kapja, az nem végzettség lényege. Lehet valaki profi magolós bármelyik egyetemen, ha nem ért ahhoz gyakorlatban amit csinál. Ja, és mégegy, és ezt szeretném, ha mindenki megyjegyezné: egy ember tudása nem egyenlő a végzettségével, és nem limitálódik arra! Bárki tudhat bármit, szóval tessék szíves lenni nem végzettség alapján dönteni!
PETYUS Creative Commons License 2008.05.09 0 0 4
Meg attól is függ, hogy melyik eszközről van szó.
Pl. a kétkarú emelő is műszaki eszköz.
Előzmény: locsemege (2)
14-69 páncélvonat Creative Commons License 2008.05.09 0 0 3
A címet javíttathatnád hisz a fizika érettségire kérdezel. Fizikából amúgy nagyon kevesen érettségiznek mind közép mind emelt szinten. Ami engem illett soha nem tartozott a kedvenc tárgyaim közé és nem is igen érdekelnek a műszaki eszközök, működésük sem. Tán nem baj, ugye ?
locsemege Creative Commons License 2008.05.09 0 0 2
Attól függ, milyen mélységig. Ha szigorúan nézzük, esély sincs rá, hiszen egy-egy műszaki eszköz kidolgozásán is mérnökök hada dolgozott évekig.
Előzmény: cserebagoly (-)
pint Creative Commons License 2008.05.09 0 0 1
ha valóban tudja az illető, amit érettségire elvileg kellene
Előzmény: cserebagoly (-)
PETYUS Creative Commons License 2008.05.09 0 0 0
Úgy gondol0m.
Előzmény: cserebagoly (-)
cserebagoly Creative Commons License 2008.05.09 0 0 topiknyitó
Meg lehet érteni a műszaki eszközök működését egy fizika érettségivel?

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!