Miután mindenféle rendszámmal foglalkozó topic-kal találkoztam, de olyannal nem ami az 1990 előtt kiadott rendszámokkal, azok történetével foglalkozik, vettem a bátorságot, egy ilyent nyitni.
Arra kérem az ide írókat, az általuk feltett rendszámokkal kapcsolatban a lehető legtöbb információt, képet, évjáratot tegyék fel.
Szerintem ez inkább egy MR 75 (1975 utáni modell) hátsó lámpákkal megújított Polski Fiat 125p. Mivel már süllyesztett kilincses, így valószínűleg 1974-es lehet. (Látszik a képen,hogy a régi fajta hátfalra kendácsolták fel az új fajta hátsó lámpákat és sík a műszerfaltető,tehát még a régebbi modell.
A másikból a nyíradonyi iskolabusz (tehetséges emberek lakhattak arrafelé, ha tíz évig fenn tudtak tartani egy egyedi buszt).
És volt a BKV-s, ami visszakerült az Ikarushoz, a BKV sosem vette állagába. Nah abból mi lett...? Az került volna Mórra, az Állami Gazdasághoz?
Van még a kisvárdai, ami három évet járt ott, és ha minden igaz, piros-fehér volt. Ez most a három közül egy, vagy egy negyedik? A könyvtárbusz nem lehetett, mert azzal párhuzamosan létezett...
Bajsz Gábor kitűnő cikkéből tudjuk, hogy 1971-ben két protó készült a német export reményében, egy zöld és egy hamburgi fényezésű téglavörös-fehér. Utóbbit vitték ki Hamburgba, de teszt után minden bizonnyal visszakerült, mert az 1976-os cikkek az üzemi lapban már két 190-es felújításáról szólnak.
A vörös lett valószínűleg a könyvtárbusz, 1976 novemberében üzembe is állt.
A zöld végül - legkésőbb 1977 tavaszán - Nyíradonyba került iskolabusznak, és ott is maradt legalább 1987-ig. (Akkor árulta a tanács BV 83-75 rendszámmal).
És volt ugye a kék BKV-s, amiről tudjuk, hogy 1977-ben készült.
Volt egy a gyár tulajdonában is. Én úgy hallottam a gyárból, hogy ez volt a BKV-tól visszakerült példány, aminek "befalazták" a második ajtaját.
Tompos Pál volt sofőrje, aki a szomszédos Rovás utcában lakott, kényelmesen sétálva 10 percre a gyártól. Személyesen ismertem.
Magyarázat az eltérő rendszámokra.
Az Ikarus gyár a saját tulajdonú, de nem napi használatban levő buszait a szükséges alkalmakkor rendszeresen "Próba" rendszámmal használta. Sokszor így használták a különböző gyári sport szakosztályok, vagy küldöttségek szállítására (ilyen alkalomról már tettem fel képet régebben), vagy kirándulások alkalmával (ez is személyes tapasztalat).
A harmadik képen eladásra meghirdetve (rendszám nélkül) látható? Lehet, hogy ez volt az életútja: BKV-Ikarus gyár-Mór? Azt nem tudom, hogy a móri kocsi hány ajtós volt.
Néha Prága után úgy 50 km-rel utolértünk ilyen hosszú-zárt pótos IFA-t ami próbált felkapaszkodni Zinnwald felé a német határhoz, hogy a túl oldalon leszerpentinezzen Drezdába.
Még a régi úton ami ma 170-es út.
Símán összegyűjtött maga mögött 1-2 km kamionsort ami azért az 1970-es évek vége felé még rendes teljesítménynek számított.
az NDK határőrök mindíg félre állították egy órára, pihenni fent a határállomáson.
Később már a cseh(szlovák) rendőrök is kiszedték még a határ előtt vagy Cinovcinál vagy még előtt.
elengedtették azt a sort amit összegyűjtött és a sor végére vissza sorolhatott.
Ment az többet is, bár az én MTV-s gépem házi sufnituning áldozata volt:) : Bosch szivattyúelemek (az adagoló amúgy egy régifajta Bosch volt), és Bosch porlasztócsúcsok (szintén passzolt, hisz a 4 hengeres IFA motor voltaképp egy ősrégi MAN motor volt, olyannyira, hogy a katalógus az NDK ("ORSTA") cuccok mellé hozta a BOSCH, Motorpal, stb. egységek rajzszámait is. Porlasztónyomás a gyári 175 "pluszmínusz" 25 barhoz képest a maximális "plusz" -ra állítva (200 bar). Igaz, ettől rettentő kemény hangja lett, de ment is, és még keveset is fogyasztott. Volt erről egy drága videóm is. 6-os út, kb Százhalombatta magasságában. Sietünk élő adásra, na. IFA, plusz a hosszú pót (HL70.80 a hivatalos neve), megelőzök egy jellegtelen fehér Ford (Escort?) kombit. Nem kellett volna. Kisvártatva kojak kámpával és tárcsával integetnek kifelé. Ez 1994-ben volt. Akkor 2000 forintomba került (tépte is a büntiblokkokat rendesen a közeg), hogy megtudjam: 114 km/h-val előztem le őket. :D