Miután mindenféle rendszámmal foglalkozó topic-kal találkoztam, de olyannal nem ami az 1990 előtt kiadott rendszámokkal, azok történetével foglalkozik, vettem a bátorságot, egy ilyent nyitni.
Arra kérem az ide írókat, az általuk feltett rendszámokkal kapcsolatban a lehető legtöbb információt, képet, évjáratot tegyék fel.
Megint egy kis kiegészités a témához-anélkűl,hogy előttem szóló topictársamat cáfolnám.. nem csak Volán cégek-de főleg azok-vettek részt ezeken a versenyeken.Természetesen a Volán vállalatok speciális helyzete,lehetőségei,feltételek megléte alapján bizony érthető,hogy leginkább nekik állt a zászló."Maszek" az nem lehetett,mivel még normál célra sem engedték a teherautót magánban,nem hogy versenyzésre..viszont nagyobb TSz,és jó pár ÁG is szerepelt a sorozatban-azt,hogy eseti alkalom,vagy mindig,az már más téma..
Ami példát én irtam régebben-az végig megmaradt szinte "amatőr"módon-egy megyei Volán nem központi telepének kocsija volt,és,ennek ellenére viszonylag eredményes volt,mert láttam a sorba rakott mindenféle érmet meg serleget anno a műhely irodában..
Volt ott egy másik Volán cég is,kirendeltség-nekik is volt ilyen versenygépük,ott is a műhely vezető vitte ezt a dolgot..21 számu volán volt..
Meg volt egy közeli ÁG-nekik is volt ilyen kocsi,ott is a helyi műhely vitte a programot az egyéb munkák mellett.Viszont a központi megyei Volán telepen amugy is volt az ugy."versenyműhely"-ot a tényleg csak a versenycélra épitett rali Zsigulikat simogatták-ott volt inkább a jellemző a sérthetetlenség,a hatalmas arc,és a havas orr a versenyszerelők és a versenyzők részéről-de persze,nem mindegyik volt ilyen..csak a többség..
És igen,a szerelők bizony papiron a Tefu,vagy a busz soron szereltek-és a részükre elszámolt munkát bizony valaki más végezte el helyettük..
Nem gondolnám,hogy az az egy tuningolt Zil ott és akkor akkora költség lett volna,hogy a sok verseny Zsiguli költsége mellé nem fért volna be..
Azt nem tudom,maga a sorozat miért,ki álltal alakult,alulról jövő,és felkarolt,vagy a központi irányitás által"ajánlott"dolog volt..reklám,göz kiengedés,stb cimmel-de számomra érdekes és látványos dolog volt-főleg-ahogy irtam-az akkori primitiv viszonyok között miket tudtak előhozni a Zilekből..
Természetesen a benzinár,a Volánok gazdasági helyzete,a Zil-mint márka leértéktelenedése,a gk vezető szakma egyre csökkenő presztizse,a központi irányitás egyre inkább leépülése-mind azt diktálta,hogy szünjön meg a dolog..
Ám akkor kérdem én,a kamion versenyek..?azok?Olcsók?Környezetbarátok?
Ahogy egy olvtársunk megírta már eleinte pár gépkocsivezető + szerelő munka időn túli autó átalakításáról, versenyzési kedvéről volt szó.
De mint ilyenkor mindíg ez hamar, túl hamar kinőtte az eredeti kereteket.
Már nem selejt ZIL-ből építettek csodákat hanem igen drága speciális motorokat egyebeket építettek a kocsikba.
Egyre több Volán tartott fenn/el verseny brigádot.
Akik munkáját elszámolták mint mezei teherautó sofőrök vagy műhely szerelők, de valójában már a heti munkaidő kb. 90-100%-ban a teherautó Cross-szal foglalkoztak.
Egy külön világ lett.
Specialistákkal, motor szerelő zsenikkel (tényleg azok voltak) és mindenféle futómű és karosszéria merevítő nagy tudásúakkal.
A végén már túl sokan lettek.
Már a megyénkénti egy csapat se volt elegendő.........................:-((
Helyes döntés volt, hogy központilag leállították az egészet.
"A karosszéria áttervezésekor ügyeltek arra, hogy az új konstrukciót az eredeti koda 440-es alvázra is fel lehessen szerelni. (...) A karosszérián végrehajtott változtatások elsősorban közvetlenül az alváz átalakításához kapcsolódtak, de egyéb, a jármű általános megjelenését és funkcionalitásának javítását célzó módosításokat is tartalmaznak. A hűtőrácson egyetlen nagy légbeömlőnyílás van, a nagy keresztirányú krómcsík a szárnyas nyíl emblémával megmaradt koda védjegyként. (...) Az Octavia hátsó lámpacsoportja kétszínű lett, a felső fele a narancssárga színű féklámpa, az alsó fele pedig piros színű, a hátsó lámpa és a villogó két izzószálas izzójával. A műszerfalon új műszerek találhatók, és az új kormánykerékkel együtt az új modell jellegzetes vonását képezik."
(Ing. Frantiek Sajdl (AZNP Mladá Boleslav): A koda 440 megújítása, in: Automobil 1959/3)
Ezt már egyszer korábban leírtam , sőt képpel is illusztráltam , hogy volt Skoda 445 egy színű piros hátsó lámpával :
A Skoda 440 -re nem került hátra felírat , az csak a 445 modell privilégiuma volt .
Viszont azt sem állítom , hogy rosszul emlékszel !
A Spartak és az Octávia modellek váltásánál nem volt éles választó vonal , készült viszonylag sok átmeneti modell ! Még én is kutatom , de valószínűleg az Octávia első két szériája lehetett ilyen , amit még igazából nem is hívtak Octaviának , még a régi név volt , de már az új karosszéria :
(Forrás : Motor Revue 1959 október )
Felületes szemlélő azt mondaná a hűtőrács alapján , hogy ez egy Octávia , de nézzük csak meg a sárvédő oldalán a feliratot !
Az bizony Skoda 440 ! Nekem is vagy egy ilyen felírat a gyűjteményemben , ami itthonról került elő . Valószínű , hogy futott ilyen átmeneti modellből 445 is itthon , és annak valóban lehetett már két színű hátsó lámpája , amire te is emlékszel .
1946 májusától gyártották az Skoda 1101 típust . A képen már a modernizált , 1948 -tól gyártott 1102 modell látható nem túl fényes állapotban . Szerintem inkább az ötvenes évek közepén készülhetett a fotó .
4-5 darab lehetett. Eleinte Bp 39-47x, később BX 14x rendszámot viseltek. Kirádulóbuszok voltak. Érdekességük volt, hogy szabvány mérető bőröndök tartoztak hozzájuk. Ezeket kölcsönözték az utasoknak. Így teljes mértékben kihasználható volt a csomatér.
A gkv-nek sportos alkatúnak kellett lennie, mert a vezetőülés megközelítése nem volt "akadálymentesített".
Közűlük legalább egyen, a BX 141-en, "becsinálták" a jobb első sarokrészt.
It was almost identical to the 1101 type, it differed mainly in the shift lever moved from the floor to the steering column under the steering wheel. Another change was a new front bumper , integrated with the bodywork. Ventilation flaps appeared on the sides of the car in front of the turn signals.
Azaz az első lökhárító változott (integrálták a karosszériába) és szellőzők kerültek a karos indexek elé.
A topiktárs által is idézett források mellett még azért bátorkodtam ennyire konkretizálni a típust mert az általam fellelt források 1949-re datálják az 1102 megjelenését, a képen pedig 1947-et hazudnak mint készítés dátuma.