Még több érdekes cikk a totalcar.hu-n!
Balra Jobbra

Keresés

Részletes keresés

faros1 Creative Commons License 45 perce 0 1 51327

GA 14-19 -el apám különjáratos pályája kezdetén kb 1960.Helyszínt valaki tudja?

maczkohathy Creative Commons License 3 órája 0 0 51326

Én meg csak most vettem észre a felmerült igényt. Háááát.... Ilyen lett. Valami profi egyén biztos sokkal jobbat tud. Meg programja is van hozzá :)

Előzmény: gumidani (51287)
Mihál Creative Commons License 4 órája 0 0 51325

Köszönöm ezt is, érdekes.

 

Ez akkor most vagy egy ugyanolyan átalakított Ik-60, mint GA-14-16 gumidani képén (de nem ugyanaz mert ennek lejjebb van az első szélességjelzője),

 

vagy pedig lehet ugye Ik-601 is, villogó irányjelzővel ellátva, és homlokfali táblahely nélkül.

 

Ha kétajtósról is találnánk ilyen képet, arról erősen gyanítanám, hogy Ik-60 eredetű.

 

És még egy érdekesség (ezt már gumidani képén is észrevehettem volna): az átalakított busz fényszórója egy íves résszel csatlakozik a homlokfalhoz. (Az ilyenre azt írta egyszer valaki a topikban, hogy "gülüszemű"...)

 

Ha volnának még hasonló képeitek, ne tartsátok titokban!

Előzmény: trizs77 (51319)
Mihál Creative Commons License 4 órája 0 1 51324

Köszönöm!

Megtaláltam az adatait: GA-14-16, eredetileg GJ 708, 1953-as gyártású Ik60-as.

Ebből a szériából 10 db volt a MÁVAUT-nak, és ebből 6-ot a FAÜ 1962-ben csuklóssá alakított át.

 

Ez 1 azok közül, amelyek nem lettek csuklóssá alakítva, viszont kapott olyan átalakítást, hogy:

- megszüntették a hátsó ajtót,

- villogó irányjelzőt kapott,

- új fajta tükröt kapott,

- és? megszüntették a homlokfali viszonylatjelzőt? vagy az már eredetileg se volt neki? - vagy ha volt, milyen volt: négyzetes vagy hosszú?

 

Most itt tartok a gondolkodásban.

Előzmény: gumidani (51321)
ZsákváryA Creative Commons License 5 órája 0 1 51323

MÁVAG mobillétra                   TU 01-04               MTI-FOTO-F_FRI19640909012 

 

 

Ez a fülke milyen eredetű lehetett?  

trizs77 Creative Commons License 6 órája 0 0 51322

Igen.

Erről, ilyenekről beszéltem.

 

 

Előzmény: gumidani (51321)
gumidani Creative Commons License 6 órája 0 4 51321

az Ik-60/601/602 felújításakor bizony keresztbe-kasul át és össze-vissza építették a buszokat.

 

Állítólag ez is Ikarus 60-ként kezdte.  (GA 14-16)

Előzmény: trizs77 (51308)
Fekete110r Creative Commons License 7 órája 0 1 51320

Sajnos csak ennyi látszik a Tátralomnicra látogató Ikarusból.

Előzmény: trizs77 (51312)
trizs77 Creative Commons License 7 órája 0 1 51319

https://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=148030800&t=9146401

 

Első sorban, középen.

Amelyik előtt térdel a szerelő.

 

Erre, az ilyenekre gondoltam.

Ebből volt egy és két ráncajtós kivitel.

Előzmény: Mihál (51318)
Mihál Creative Commons License 9 órája 0 0 51318

Az Ik-60 vagy négyzet alakú viszonylatjelzővel készült, vagy viszonylat jelző nélkül.

 

Ez biztos? Visz.jelző nélküli Ik-60-asra nem emlékszem.

A 3 testvértípus közül csak a 602-esről tudom, hogy egy része visz.j. nélkül készült (1958-ban).

Előzmény: trizs77 (51308)
trizs77 Creative Commons License 16 órája 0 3 51317

Amikor meghírdették úgy gondoltam, ez biza kapufa.

Meglepően jól működött.

 

A gond inkább az volt, hogy Alsókubin után nem ment el Árva váráig.

Ezt hiányolták az utasok.

 

Alsókubinig már tényleg alig volt utas, kocsinként 6-10 fő, de Rózsahegyig több mint félházzal ment a busz.

Akkoriban volt egy VOLÁNTOURIST nevű cég, de kevesen tudják, hogy volt egy VOLÁNBUSZ TOURIST nevű is.

Az Engels téri pályaudvar északi kanyarjában működött, kb. 6-10 munkavállalóval.

Nos ők igen szépen töltötték ezt a járatot.

A buszvezetők meg azért szerették mert Alsókubin központjában, a folyó parton volt egy szálloda, ahol igen jól meglehetett állni a busszal.

Éjszakára nagyon jó szobát kaptak, a folyóra és nem az utcára nézőt, királyi étkezési ellátással, este-reggel.

 

Csak egyetlen egyszer mentem arra, egy karácsony előtt, én voltam a kolléga másodrésze.

 

 

 

 

Előzmény: scsabi (51316)
scsabi Creative Commons License 22 órája 0 1 51316

Hm. Azért ez a Rózsahegy-Alsókubin járat lehetett egy kaland. Azon gondolkodtam, hogy mekkora kihasználtsága lehetett mondjuk Besztercebányától felfelé.

Előzmény: trizs77 (51312)
trizs77 Creative Commons License 23 órája 0 1 51315

Jól szervezték.

Mivel egy másfajta politikai rendszerben (közös tulajdon) a magántulajdonú kis világukat építették kénytelenek voltak jól szervezni.

Ha nem jól szervezik nagy pénz veszteség éri őket.

 

 

Előzmény: Fekete110r (51307)
Tomsz85 Creative Commons License 23 órája 0 2 51314

És mindezt egy darab mobiltelefon nélkül. 

Előzmény: Fekete110r (51307)
bugadoktor Creative Commons License 24 órája 0 2 51313

Egy speciális Tatra 603-as alkatrész beszerzés történt a BkM. Ipari Tröszt Főosztály Tatráinál. A Tröszthöz tartozott a KERGÉP Vállalat felügyelete, ahol többek között készültek a karos eszpresszó gépek is.  Ezekből sokat exportáltak Csehszlovákiába, a beüzemelésére is onnét mentek a szerelők. Az alkatrész igény telexen lett leadva, ("Z" karok, ac, gyújtáselosztó, és tartozékai, kuplung, rengeteg tömítés, és a benzinkályhához tartozékok). Mire a szerelők végeztek, becsomagolva ott voltak az alkatrészek, aminek az elszámolása bartelezés formájában történt. Nem tudom, hogy a vámon miként jött át, de hazaért. Sőt olyan készletük volt, hogy néha más belföldi Tatrat üzemeltető vállalatot is kisegítettek.

Előzmény: trizs77 (51289)
trizs77 Creative Commons License 24 órája 0 3 51312

Persze, hogy van.

Akinek megvannak az akkori menetrendek az le tudja neked írni.

Nekem nincs meg egy se.

 

De azért megpróbálom.

Bár nagyon nagy intervallumot adtál, amibe belefér a megindítás, megszüntetés, esetleg újra indítás.

 

Az egészet fejből írom, így hát elnézést érte ha valamit tévedek vagy félre írom, kihagyom.

 

1. /  Budapest-Pozsony,

2./   Budapest-Erfurt érintette Brno-t és Prágát is.

3./   Budapest - Érsekújvár - Galánta,

4./   Dunaújváros - Szfhvár - Komárom - Érsekújvár,

5./   Budapest - Nyitra,

6./   Budapest - Léva,

7./   Budapest - Besztercebánya,

8./  Budapest - Losonc,

9./  Kecskemét - Salgótarján - Losonc,

10./ Budapest - Rimaszombat- Rozsnyó,

11./ Budapest - Rózsahegy - Alsókubin,

12./ Budapest - Poprád - Tátralomnic,

13./ Budapest - Zakopáne(PL)  járatok sok szlovák várost is érintettek.

14./ Miskolc - Rozsnyo,

15./ Miskolc - Eperjes,

16./ Hajdúszoboszló - Debrecen/Nyíregyháza - Eperjes,

17./ Sopron - Pozsony,

18./ Szombathely - Pozsony,

19./................................

20./ ...............................

 

plusz a kishatárforgalmi járatok, komárom-Komárnó vagy Súlyhely - Nové Mesto.

Egy időben volt Starján-Losonc is.

Stb.

 

 

Kevés volt amelyik mindennap járt.

Ilyen volt például a Pozsonyi.

A legtöbb hetente 3x vagy 4x ment.

 

De például Besztercebánya felé annyi ment hetente csak 3x, hogy összeadva mégis kijött a naponta egy busz.

 

Télen, síszezonban meg a Tárafüredi meg a Zakopánei 3-4 kocsival indult naponta.

 

 

 

 

Előzmény: Feyyaz TR (51309)
Gábrisvitéz Creative Commons License 25 órája 0 0 51311

Értem és köszönöm a választ mindkettőtöknek !

Előzmény: Mihál (51306)
pizo Creative Commons License 25 órája 0 0 51310

Köszönöm!

 

Zoli

Előzmény: Nézelödő (51303)
Feyyaz TR Creative Commons License 26 órája 0 0 51309

Kedves Trizs Úr!

Olvastam a hsz-edet a Budapest - Léva autóbuszjáratról.

Én azt szeretném megtudni, hogy van-e valahol arra vonatkozó forrás, hogy 1975 és 1989 között magyar-csehszlovák viszonylatban mely városok voltak összekötve a Volán és a CSAD által? (Mindkét országban a végállomásra gondolok).

Köszönettel és Üdvözlettel! 

trizs77 Creative Commons License 26 órája 0 3 51308

Jól írod.

 

Többieknek :

 

Az Ik-60 vagy négyzet alakú viszonylatjelzővel készült, vagy viszonylat jelző nélkül.

 

Az Ik-601 pedig hosszú viszonylatjelzővel készült.

 

Akkor hol van a gubanc ?

Ott, hogy az Ik-60/601/602 felújításakor bizony keresztbe-kasul át és össze-vissza építették a buszokat.

Akkoriban két típusnak, Az Ik-30-nak és az Ik-60-nak, kb. 4 évente (!) volt felújítása.

Nem újrafestése hanem igazi, vázig bontásos felújítása.

 

Tehát igen könnyen előfordult, hogy egy Ik-60 teljes élete során :

 - két-három különböző 3-homlokot, viszonylatjelző fajtát hordott,

 - két-három féle ajtó kiosztása volt.

 

 

Előzmény: Mihál (51306)
Fekete110r Creative Commons License 26 órája 0 0 51307

Fantasztikus időszak!Imola is pontosan ott volt az adott helyen,és az Attila utca 12.-ben is ott voltak adott időben!:))

Akkor is megoldották a dolgokat az emberek,nem is akárhogyan!

Előzmény: trizs77 (51299)
Mihál Creative Commons License 27 órája 0 1 51306

Igen, már írtam én is hogy 601-es.

 

Hogy mindegyik 60-asnak négyzetes volt-e a visz.jelzője, erre nem tudok biztosat mondani.

Annyi biztos, hogy a 60 és 601 elemei több mindenben keveredtek (tetőcsomagtartó, pótkerék, dupla üléssor volt a 60-asok egy részén is), az alapvető különbség a 2 típus közt a hátsó peron, hátsó ajtó volt.

Nehéz már pontosan visszaemlékeznem az 50-es évek közepére, de úgy emlékszem, hogy a MÁVAUT-színűeknek akkor hosszú visz.jelzőjük volt. De nem 100%, hogy jól emlékszem erre.

Előzmény: Gábrisvitéz (51301)
pumukli89 Creative Commons License 27 órája 0 1 51305

A "nyikrobusz"ahogy egy volt szabolcsi kollégám hívta 1988-ban.

Előzmény: Nézelödő (51304)
Nézelödő Creative Commons License 28 órája 0 2 51304

Ez is FAÜ járgány volt , csak a megszokottnál kisebb :)

 

Nézelödő Creative Commons License 28 órája 0 5 51303

Addig , míg megtaláljuk az első magyar rendszámos kockát , legyen itt a valószínűleg legelső púposok egyike :

PRÓBA-827

Előzmény: pizo (51291)
Nézelödő Creative Commons License 28 órája 0 1 51302

Ez volt az a Renault , amit igen alaposan tanulmányoztak a csehszlovák mérnökök az 1000MB fejlesztésekor .

https://en.wikipedia.org/wiki/Renault_Dauphine

 

CO-34-01

 

Gábrisvitéz Creative Commons License 28 órája 0 0 51301

Az IK 60-asoknak nem csak négyzet alakú viszonylatjelzője volt elöl? 

 

Ez a busz egyébként egy IK 601-es volt:

 

https://fotobus.msk.ru/vehicle/1076537/#n1324090

Előzmény: Mihál (51283)
pumukli89 Creative Commons License 28 órája 0 2 51300

Ikarus 256,BX-45-32.

 

trizs77 Creative Commons License 29 órája 0 5 51299

Az autóbusz közlekedésnek is megvoltak a maga forszai, titkai.

 

Ilyenkor nem annyira azokra a kollégákra (több ezer fő) gondolok akik sárga borzasztóval, azaz Ik-266-sal dolgoztak.

Bár ők meg azt tudták jól, hol kell/lehet jó kacsazsírt venni, hol van a járásban a legjobb gázszerelő, lakatos, stb.

 

A távolságiban, vagy nemzetköziben ha beugró voltál, nem mondtak el semmit.

Ha mégy ott 10x mert az állandó sofőr szabin van, attól még nem kell tudnod a csíziót.

 

De ha valahol állandó lettél, akkor a váltótársad félre húzott (általában egy hónap után) és elmondta, mit hogyan kell csinálni, hogy mindenki jól járjon.

 

Ennek voltak 100%-ban törvényes módozatai, és voltak  nem annyira törvényes módozatai.

Mindenki maga döntött arról melyik sorba áll be ?

 

A törvényes sorban minden elvállaltam én is.

Mondok példát.

 

Volt egy olyan járat, mely 11.00-kor indult az Engels térről, Budapest-Szeged-Makó gyorsjárat.

Makón kb. fél órád volt és már fordultál is vissza.

 

Mikor ezt jártam, az idős váltótárs két hét után félrehívott és azt mondta.

 

..."...Hetente kétszer jönni fog egy hölgy. Be fog mutatkozni Imolának hívják. Hoz egy posta zsákot. Vedd át és vidd le Szegedre. Szegedről mikor tovább indulsz bekanyarodsz balra az Attila utcába. Elmégy a 12.számú házig. Ott nincs megállónk de Te megállsz. Ott fog várni valaki. Kiadod neki a csomagot. A dologért kapsz pénzt de tartod a század. Rendben ?......"

 

Rendben válaszoltam is így is történt.

Budapesten kaptam a feladótól 100 Ft.-t, Szegeden a csomagot fogadótól 50 Ft.-t.

Hetente 2x.

Amikor a havi fizetés kb. 3000-4000 Ft. volt.

 

A rezsim annyi volt, hogy rátettem a csomagra egy 6 forintos csomagjegyet.

 

Amúgy ruhákat küldtek a postai zsákban. Aki emléxik rá volt akkoriban olyan hogy postazsák.

Keményebb papírból volt kb. 80-90 cm magas volt és kb. 40-50 cm a zsák szájának átmérője.

 

 

 

 

Előzmény: Fekete110r (51295)
trizs77 Creative Commons License 29 órája 0 0 51298

Nem a legkényelmesebb de az egyik legkényelmesebb ülés típus ez a képen.

Évekig tette az Ikarus a 255-ös kocsikba.

 

 

Előzmény: Desgrévres (51294)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!