Miután mindenféle rendszámmal foglalkozó topic-kal találkoztam, de olyannal nem ami az 1990 előtt kiadott rendszámokkal, azok történetével foglalkozik, vettem a bátorságot, egy ilyent nyitni.
Arra kérem az ide írókat, az általuk feltett rendszámokkal kapcsolatban a lehető legtöbb információt, képet, évjáratot tegyék fel.
Igazából érdekelne, ennek a "harmincéves szabálynak" az eredete.
--------------------
Furcsát mondok, (nem offot) de ez igazából államvezetés filozófiai kérdés.
Egy állam felső vezetői eldöntik, hogy kívánják e, s ha igen, mennyire ellenőrizni, számontartani polgáraikat?
A két ismert filozófia összecsap, s az egyik győzedelmeskedik.
Ha az ellenőrzés pártiak győznek, akkor a 25-30 éves szabályt célszerű, sőt nagyon célszerű betartaniuk.
Ugyanis mint mindenben, itt is felmerül a hatékonyság kérdése.
Ha egy rendszer (itt most rendszámkiadó rendszer) jól működik, akkor hibái 0,3-0,5% körül maradnak.
Ha igen jól akkor 0,1% alatt, körül.
Magyarul 10.000 kiadott rendszámból csak 10 az ami feketén kel el.
- Elveszik de felhasználják más járműre,
- Elcserélik,
- Meghamisítják,
- Eladják,
- Máshogy visszaélnek vele,
- Stb.
Nyilván a 10 db is nagy szám és itt nem csak a kiadásakor jelentkező visszaélésekre kell gondolni, hanem a rendszám teljes élete során bekövetkező visszaélésekre.
Elméletileg a rendszámok mikor betöltötték szerepüket visszakerülnének a kiadóhoz.
De nem kerülnek.
Tudtommal valahol 50-60% körül van a visszakerült rendszámok aránya.
Mivel a legtöbb ország NEM működtet rendszám visszaellenörző rendszert, azaz nem nyomoztatja ki hová lett az elméletileg már nem érvényes rendszám, így nem túlzás azt mondani, hogy Európában rendszámok milliói kovályognak szabadon, a hatósági látókörön kívül.
Itt jön be az első sorokban említett filozófiai dilemma.
Ellenőrizzünk vagy ne ?
Tudjuk, hogy adott rendszám, kihez tartozik, mikortól, milyen autón, vagy se ?
Sok ország országvezetése azt mondta, hogy túlságosan nagy állami apparátust kötne le egy ilyen ellenőrző rendszer léte, még a mai korszerű számítástechnikai háttérrel megtámogatva is.
Ez drága.
Ezért lemond erről, s azt mondja :
...."...Nem ellenőrzöm és nem büntetem. Majd ha bebukik akkor jól megbüntetem.........."
Van ilyen az ittas vezetésre, gyorshajtásra és már szabálysértésekre is.
az ilyen filozófia hátránya, hogy adott országban sok tízezer olyan rendszám futhat, mely nem arra a játműre/személyre lett kiadva, vagy már réges-rég lejárt, vagy más fekete ügy van mögötte.
Ezen sokat segítene az állandóra felszerelt és 7/24-en működő rendszámfelismerő rendszerek használata de ezeket sok ország ombudsmani hivatala ellenzi vagy tiltja.
------------------------
Hazánkban az 1990-es rendszámváltáskor boldog és boldogtalan kapott rendszámkiosztási és nyilvántartásba belenyúlási jogot.
Önkormányzatok tömege, kereskedők, akárkik.
1991-1993 között ha nem is a Bosnyák piacon, de viszonylag nyiltan árulták a magyar gépjármű tulajdonosok személyes adatait.
Mindenkinek.
Csak érdeklődő rendszámmániásoknak.
Ők voltak a legkevesebbek.
Bűnöző csoportoknak.
Ők szó nélkül kifizették ezekért az adatbázisokért amit kértek értük.
Külföldi szolgálatoknak.
Szerintem most a három betű-három szám rendszerven 20.000-40.000 olyan rendszám lehet forgalomban ami :
- nem annak lett kiadva aki most használja**,
- nem arra az autóra,
- szabálysértésre használták/ják,
- bűncselekményre használták/ják.
** = nem az adásvételek értendők ide.
----------------------
A polgárait jobban ellenőrizni kívánó hatalom igenis érdekelt abban, hogy egy 10 milliós országban lévő kb. 3 millió rendszámból kb. 30.000 = 1%, ne legyen fekete ügy.
"A következő rendszámcserekor (úgy 30 évente illlik cserélni)"
Igazából érdekelne, ennek a "harmincéves szabálynak" az eredete. Magyarország gyakran hajt végre teljes állománycseréket, ami nem feltétlen tűnik ésszerűnek Európa többi országával összehasonlítva. Svájc 1933, Hollandia 1951, Németország 1956 óta használja saját jelenlegi rendszerét. Az Egyesült Királyságban 1906 óta vagy a hetedik rendszert használják, de ennek ellenére az összes, 1906 óta kiadott rendszám érvényben van mindmáig. Persze egy csomó ország vezetett be az elmúlt húsz évben új rendszereket, de ezek leginkább a régi rendszer kapacitásának kimerülése (Olaszország, Ausztria, Csehország, Románia, Spanyolország, Franciaország), politikai (új függetlenné vált országok), illetve közigazgatási változások (Lengyelország, Szerbia) következményei voltak. Az egyetlen "rendpárti" módosítás Belgium volt, ahol valahogy rendet próbáltak tenni a kaotikussá vált rendszerben.
A teljes állománycsere is leginkább csak az új országokra jellemző (kiv. Ausztria, Franciaország, Szerbia). Érdekes, hogy pl. Ukrajnában (igaz csak belföldi közlekedésre), de még az 1961-es szovjet táblák is használhatók.
Mivel ez rendszám topik, ezért elárulok egy szakmai titkot.
Lehet nyugodtan terjeszteni....................:-))
Szóval volt néha, hogy valamit "rugalmasan" kellett megoldani.
Nem.
Nem törvénytelenségre kell itt gondolni, nem is nem megfelelő jármű vizsgáztatására, hanem vmilyen papírilag nem eléggé tiszta jármű (itt csak haszonjárművekről beszélek) ügyeinek elintézésére.
Jó példa ez a GC 49-00 is, de volt több ilyen ügy is.
A rendőrség (rendszámkiadóinál) volt egy régi szokás.
Nem, nem törvény volt, nem jogszabály, csak szokás.
Az ilyen ügyeket általában úgy oldották meg, hogy az ilyen jármú, például XX xx-00 rendszámot kapott.
Lényeg az utolsó kettő, ami nulla-nulla.
Amikor én már odakerültem ez így ment.
Rákérdeztem.
Aki akkor ezzel foglalkozott, azt válaszolta ne érdekeljen a dolog.
Persze annál jobban érdekelt.
Valami titkot sejtettem mögöttem.
Az egyik KPM-BM értekezlet után megkérdeztem a BM-s illetékest, elmondva neki, hogy az ügy hátterében titkosszolgálatokat, meg mindenféle titkokat sejtek.
Jót derült rajtam és lehűtött.
Elmondta, hogy nincs semmi titok, ez inkább csak hagyomány, nincs ilyen utasítás.
-----------------------------
itt ebben az ügyben érdekelt, hogy hogyan alakultak a VIN számok?
Mint kiderült erre a buszra (GC 49-00) valahonnan került egy VIN szám, ami pont sorba illeszkedik az előtte és az utána átadott BKV buszokéhoz.
Pedig biztosan nem az lehetett, hisz ez az egy példány már hónapokkal előbb elkészült, és nem a BKV számára.
Mindegy.
Rákerült.
Papíron minden stimmelt.
Persze vmi csalás volt a dologban, de oly kicsi mértékű és oly jelentéktelen, hogy nem érte meg firtatni.
Ez így igaz, és azért is tettem ezt a részt tisztába, hogy magánszorgalomból más valaki se induljon el ezen a szálon. Ezzel a "protekciós" rendszámmal, a betűzött IKARUS homlokfallal, a kis oldalablakokkal első pillantásra beugratós ez a busz.
Mihál adatbázisa alapján 1976-os gyártás, a BKV-hoz 1977-ben került prototípusként, GC-96-10 után új rendszáma a fotón láthatóan 17-re végződött, ennek ideje 1977. augusztus. Néhány évig kísérleteztek vele, például a 61E expressz vonalon. A kocsi a cinkotai garázshoz tartozott, 1980-ban visszakerült az Ikarusba, később ez a változat nem terjedt el, nagy számban maradtak a rövidebb 280-asok.
Csemege a BKV téma kedvelőinek. Különlegessége, hogy ez volt az egyetlen botváltós, és nem automata 260-as. Rövid ideig dolgozott így (1-2 hónap), majd átalakították a többi kocsihoz illően automatára. (A vizsgáztatása nem volt egyszerű, trizs77 majd kiegészíthet, én kicsit elvesztettem itt a fonalat.) Forgalomban a 9-es vonal törzskocsija lett. Mihál topiktársunk adatbázisa alapján, a rendszám a 00 végződéssel csalóka, nem ez volt első BKV 260-as, pláne nem a proto (1971), ez a busz 1973 decemberében kezdett a Mező garázsban, végig itt is maradt, 1980 decemberében selejtezték, utána a bp-i Volánnál élt tovább, másik rendszáma BU-29-22.
Az 1970-es években, illetve a '70-es évek második felében, több BM-KPM értekezletet is kellett szerveznem, ahol különböző tótumfaktorok, vagy magukat annak tartók nyilatkoztak, felszólaltak, sőt leginkább kinyilatkoztak a hazai rendszám helyzetről.
Bizony a KPM-ben (kis túlzással) majdnem egyedül voltam, rendpárti.
Így a BM kedvence lettem.
Ami nem jelentett pozitív jelzőt saját munkatársaimtól.
Meg is kaptam néha nyíltan, többször a hátam mögött a "béembérenc" jelzőt.
Nem esett jól.
A KPM akkori vezetésének nagyobb része, a lazítás mellett érvelt és ehhez igen jó partnernek bizonyult az Autóklub akkori vezetése illetve a klub jogászai.
Amolyan dobjuk a gyeplőt a lovak közé típusú, svájci-mediterán rendszám rendszert kívántak bevezetni.
Ahol a rendszámot a személy kapja és több autón is használhatja.
Magát a táblákat pedig mindenki maga gyártatja le a helyi kulcsmásoló kisiparossal.
Mindezt magyar mentalitással fűszerezve.
Magyar szabálykövető magatartással, amikor még a KPM-ben is volt olyan főosztályvezető helyettes, aki egy évben legalább 300 napig azon dolgozott, hogy a szabályokat hogyan NE tartsák be...........................:-(((
Nehéz időszak.
Nem sikertörténetek sora volt.
------------------
Végül győztünk, de 1990-1991-ben (kb. 4 évre) ismét felülkerekedtek a káosz elmélet bajnokai, aminek káros következményeit a mai napig nem sikerült még felszámolnia a rendőrségnek.
-----------------
A következő rendszámcserekor (úgy 30 évente illlik cserélni) elsősorban bűnügyi, nyilvántartás tisztítási oka lesz a cseréknek, teljesen függetlenül, hogy kifelé mivel, például területi rendszer, vagy mással indokolják.
Én is vágyakozom egy csónakra, és hidd el, ha egyszer megtalálhatnám a MEPHISTO-t, itt lenne benn a lakásban:-) De úgy tudom, hogy elbontották, így maradnék egy mezei ladiknál is, de azt sem tudom, hol tároljam.
Tényleg jó kép! Nekem lenne egy kérdésem,miért volt a sofőr előtti oldalon kettő kinyitható szellőztető fedél? Esetleg az egyik nem is a gépkocsivezetőt szolgálta?