https://www.youtube.com/watch?v=Xfci5O1SVKw Ebben a filmben is van Veresegyház, Vácrátót, sőt még Csörög is! Rögtön az elején egy darabig beosztott gépem a 2124 gurul be Csörögbe, mögötte egy gőzös vezérlő kocsival.
Elnézést a késői válaszért, de ritkán van időm leülni a számítógép elé! Valóban Rákos állította ki az Esztergom dolgozó Púposokat.Ezen a 70-es évekbeli képen az akkori "A" vágányon az M40,211 az esztergomi vonat élén.
Gyakorlatilag kizárt, talán a vonatok már végigmennek addigra, de a menetrend majd a gyorsítottak leállása után pár órával áll csak helyre, rosszabb esetben reggelre.
Egy korabeli fotó szerint az M41 2206 sz. mozdony húzta ezt a történelmi jelentőségű személyvonatot.
A menetidőket visszaszámolva olyan 7:10 - 7:15 körül indulhatott ez a vonat a Nyugatiból.
Ivacs mh-n egy rögtönzött kis ünnepség fogadta a vonatot, közel 150 helyi lakos, májusfa, a mozdonyvezető és a jegyvizsgáló állítólag süteményeket kapott a polgármestertől, az első leszálló utas - egy fiatal hölgy - pedig egy csokor orgonát.
A megállóhelyet egyébként a MÁV engedélye alapján teljes egészében Veresegyház önkormányzata építette ki saját költségén, saját munkásaival, Topolánszky Mihály irányítása alatt.
Közben volt egy negyedszázados évforduló, amiről itt nem emlékeztünk meg:
25 évvel ezelőtt, 1992. május 1-én 8 óra 05 perckor állt meg az első személyvonat az újonnan létesített Ivacs megállóhelyen.
A veresi állomáson a hirdetőtáblán van kirakva egy kb. 2 oldalas anyag erről, rajta egy fénykép az elsőként megálló ablakos vonatról.
A szövegből úgy vettem ki, hogy eleinte főként a turisták és hétvégi telkesek igényeinek kielégítése céljából hozták létre és naponta csak néhány pár személyvonat állt itt meg, ma már a hivatásforgalom teszi ki az itteni utasforgalom legnagyobb részét és minden egyes személyvonat megáll itt.
A Púposokkal kapcsolatban érdekes tény, hogy a '70-es években ezen a vonalon még nem jártak, viszont Esztergom felé igen. Azt már felnőtt fejjel tudtam meg, hogy a '70-es évek vége felé az esztergomi fordában dolgozó Púposok rákosi illetőségűek voltak.
Külön köszönet ezért a képért is! (Kár, hogy a másik 424-es pályaszáma nem látszik...)
Viszont itt hadd kérdezzem meg: Anno a veresi vonalon csak "fordított" ingák jártak, vagy volt "rendes" állású is? Tehát járt-e olyan is, amit Pestről szolgáltak ki mozdonnyal, így a vezérlőkocsija a Nyugati felé állt? Vagy az összeset Vácról szolgálták ki, és ezért mindegyik "fordított" volt?
1977 júniusában kezdtem a Nyugati Motorszínben mint mozdonyvezető-gyakornok. Hazautazáskor Rákospalota-Újpestről induló 4416b számú vonatot vettem igénybe.Ezt húzta több-kevesebb sikerrel M47,1000 vagy M47,2000sor mozdony. Hétfőtől péntekig közlekedő vonat általában két napon végig Őrbottyánig haladt. Egy nap csak Veresegyházig ment, két nap Fótig, vagy addig sem jutott. Szeptembertől újra a gőzös fordába került vissza ez a vonat. Történt néhány siklás az őrbottyáni körbejáráskor, de ezt Bárdos Imre tudja pontosítani. És még egy kuriózum! 1963-64 telén az akkori 4426-4421 vonatpárt M46sor masina továbbította! Akkor mint boldog óvodás Fótújfalutól Csomádig szülői felügyelettel utaztam. Sokáig úgy gondoltam, rosszul emlékezem, de a közelmúltban olvastam az M46sor beüzemeléséről, vontatási mérésekről itt olvasható merre dolgozott ez a gép. Ahogy az egykori ős M41-es a Belfegor a gázgyári forda részeként dolgozott a veresi tolatósban.
Az M62,262 gép hasít be Nyíres-szőlőtelep főpályaudvarra 1990 nyarán! A 80-as években a M41sor mozdonyok nagyon szerény üzemkészsége miatt az un KÜF Szergej M62,068 vagy helyette a gurítós M62, 077 állt be esetenként személyvonat továbbításra a veresi vonalon. M40sor csak közvetlenül a villamosítás előtti hónapokban húzott erre személyvonatokat.
Kezdetben a 324 gépek 4 kocsis ingával közlekedtek, de az utaslétszám kikövetelte az 5 kocsis szerelvényt! Páros irányba tolták, páratlan irányba húzták a vonatot a gőzösök. A páratlan vonatok gépei a kapunk közelében álltak meg! A Szülői ház Még látszik az egykori első vágány! Ma köszönhetően a MÁV IK Kft (ingatlankezelő) áldásos tevékenységének, siralmas állapotban van!
1973 szeptemberétől tanultam a Vasútgépészeti Technikumban a Damjanich utcában. Mondhatni szakértő szemmel figyeltem az utazást. Akkoriban érkeztek az új M41sor. gépek, siralmas üzemkészséggel kezdtek. 1975 őszén már működött az ingavonati üzem. Egy alkalommal 4427 gépe pont Csomádon járt körbe a vez.kocsi vagy a távvezérlés meghibásodása miatt. A két napos forduló évekig állandó maradt! 4439-4412-v-4415-4424-4413-4446-4421-4438 / 4427-4422-v-4425-4434-4411-4428- A gépek Vácon szereltek, vizsgáltak Itt Vácon az olajkútnál áll a 2117 (Ha jól tudom, Nagy Imre képe) Amúgy gyakorlott utasnak számítottam! 1969 januártól 1973 nyaráig úttörővasutas voltam, feljártam Hűvösvölgybe.
cca. 10 évvel korábban a Hámán utolsó két Nohabja közül a 019-est gyakran láttam a darun. Gondolom, gépszűke okán onnét is el-elküldték személyvonatra. Azidőtájt még lehettek 20-27 Bhv kocsik a Nyugatiban, de már gőzfűtési tömlők nélkül. Talán egy ilyen esetre gondolt "Szén lapátos" fórumtárs, amikor úgy kellett összeguberálni a tömlőket?
Simán lehet. A déliben akkor még javában ment a gőzfűtés a tapolcai vonatokon, de a Nyugatiban már nem volt üzemszerűen. A 019/014 állítólag erre is és a 2-esen is vittek időnként személyt a kormányzati korszakukban, azaz 1990-ig (vagy 1991-ig).
Amúgy te milyen púposos, gőzfűtéses menetekre gondoltál? Mert az ezredforduló körüli anyagvonatos Púposoknak sajnos akkor már nem voltak üzemképesek a kazánjai.
Én erre gondoltam, de akkor ez nem jogos. Bár szerintem 1998 körül volt még működő kazános, 1998 decemberében rendeltünk a MÁV-tól Púposos vonatot, aminél a Nyugatiban kiderült, hogy a 232 kazánja éppen rossz. Mivel Hatvanból fűteni képes mozdonyként adták oda a menetre, annyira nem volt talán még ördögtől való akkor a működő kazán. Meg persze akkor még sokan voltak, 212, 220, 232, 239, 240 (meg az akkori dögök: 222, 224).
A 78-as vonal, sőt az egész balassagyarmati térség (75, 76, 78 sz. vonalak) legdurvább vasúti balesete meg a mohorai útátjárós baleset volt, vonat és autóbusz durrant össze 1981. november 30-án, 17-en meghaltak, 53-an megsebesültek.
Itt a wikipediás leírása, de otthon van egy sokkal részletesebb leírásom, de szerintem fönt van a Balesetek a magyar vasút történelmében c. topikban is:
abban az évben még egy súlyos útátjárós baleset volt a vonalon, 1972. novemberében, Aszód - Galgamácsa között, az AS18-asban, a 78. sz. vonal és a régi 3-as főút kereszteződésében (a pontos dátum és az esemény részletes leírása otthon megvan).