Repülőgép fedélzeti rádiózással, elektronikával kapcsolatos kérdések, tapasztalatok. COM és NAV rádiók, intercomok a gyalogernyőtől a motoros gépekig. GPS és más navigációs segédletek, műszerek. Egyéb repülős villanyász dolgok.
Elő kellene keresni, volt kimásolva Magyar Közlöny. Alapvető, hogy csak a neked sugárzott adás vételére alkalmas RADIÓBERENDEZÉST tarthatsz üzemben. Birtokolhatsz bármit, de üzemben nem tarthatod. Avval külön paragrafus foglalkozik, hogy a megszerzett információt nem adhatod tovább semmilyen formában. Sőt, a hírközlő berendezések ÖSSZEKAPCSOLÁSÁT külön rigorózusan szabályozza. A vevő is radióberendezés, minden rádióberendezés (az un. általános engedéllyel rendelkezők kivételével) engedélyköteles. Ilyen általános engedélye van a műsorvevőknek, a CB, a PMR rádiók, a mobiltelefonok, a kistávú távvezérlők és a kisteljesítményű WLAN eszközöknek. Ezért van a legtöbb szkennerben primitív műsorvevő, mert így lehet megkerülni legalább a vevők esetében. Ezeket 2004-ben szabályozták részletesen, azóta pár kisebb könnyítés került bele az EU-s engedélyeztetési procedúrák (gyártói megfelelőségi nyilatkozat helyettesít hazai mérést) miatt.
Felkötés nincs beígérve. De tudod, hogy rádióengedély és frekvenciahasználati díj dukálna érte, mint egy repcsibe építettért? Pedig egy rádióengedély fontosságban rögtön a légialkalmassági után jön. Utána meg a biztosítás. A pilóta alkalmassága csak ezek után. Bár szerintem ilyenért (Itthon!!!) még ember nem fizetett. De némethonban fel sem merül, hogy ne jelentené be a sörhasú sváb. Ahova be kell írni az LBA típusengedély számát is.
Khmm.. A jogszabályt akkor ne nézd meg. Bár a nemtudás.... Ebben a részben nagyon szőrösszívű a törvény. Viszont a tiltás ellenére nem tartalmaz szankcionálást. Így kicsit ejnye-bejnye komolyságú.
A telefonos az muxik most is, pár napja is hallgattam, tény, elég zajos....de aki foniázik, megérti.
(minap varsoban törölték a járatot, és azt mondták, a Ferihegyi rössz idő mmiatt. No akkor felhivtam, és teljesen normális, leszállásra alkalmas idő volt.)
Delcom Air 960 kézi reprádió (adó-vevő) jó állapotban eladó. Akkuk cserélendők, külső táppal 12V használtam scannernek. Műszerfalba is beépíthető, mivel minden kezelőszerve a tetején van. Ára: 25.000,-
Nincs ott ultrahang meg egyéb csoda a ragasztásnál. Az drága. Mezei pillanatragasztó. Szerencsére abból is spórolnak. Egy éles sniccerrel szét tudod pattintani szerintem, kis erőszakkal. Általában.
Nincs ott ultrahang meg egyéb csoda a ragasztásnál. Az drága. Mezei pillanatragasztó. Szerencsére abból is spórolnak. Egy éles sniccerrel szét tudod pattintani szerintem, kis erőszakkal. Általában.
Köszi a tanácsot! A toldásnál nem is a mechanikai rész az aggályos, hanem a vezeték toldása. A műanyag mikrofonfejek alighanem ultrahanggal vannak összehegesztve, így nem bonthatók . El kellene vágni az egyik oldali vezetéket és úgy beletoldani. A műanyag szár a vezetékkel együtt zsugorcsővel van burkolva azt elég egyszerűnek tűnik pótolni a toldozgatás után. Egyébként elég jó (bár fémes) hangja van. Korábban kipróbáltam az általad javasolt 570 Ohmos ellenállás ráforrasztását az eredeti mikrofonra. Az bejött, hogy ordítani kellett bele (így már majdnem elektronika nélkül is hallottuk egymást), de a szélzaj is megmaradt :( Ezeket a gagyi kínai gégemikrofonokat meg occsóért kaptam párban.
Ezek a sima mikrofonok a repülős rádiókhoz közvetlenül nem jók. Egy erősítőt kell építeni még mellé.
A mechanikus kialakítást tényleg módosítani kell, ha mádárcsontú 40 kilós pasikra méretezték. Talán javaslatként: az olcsó, filléres fejhallgatók, amik walkman, mp3 hallgatásra gyártódtak, és van a fej felett átmenő fém tartójuk, az utóbbival segíthetnek. Ezek vékony, de nagyon rugalmas acél "szalagok", amikből talán jó toldást lehetne fabrikálni a műanyag pántba.
De az a műanyag biztosan nem kihúzható? A legtöbb gigamikrofon tartója pár centit kihúzható, a beállítás miatt. A szállítás idejére meg össze vannak tolva.
Egyébként a sima kis "ócccóóó" motoros intercom mikrofonja is használhatóvá tehető zajos körülményekre, ha megfelelően butítva van.
Sziasztok! Kicsit OFF, de XANTI minden figyelmeztetése ellenére beruháztam két, eredetileg mobiltelefon gégemikrofonos fejszettre. Nekem motorozáshoz kellett a meglévő interkomhoz, mert a boomos mikrofonban nagyon nagy volt a szélzaj.
Simán (egy 2.5/3.5 jack átalakítóval) rádugtam az intercomra és kiválóan működik. Egyetlen baja, hogy ebben is két mikrofon van, de a műanyag "nyakörv" nyüzge kínaiakra lett méretezve. A mikrofonokat összeérintve csak 8.5 cm a belső átmérő, így csak az egyik mikrofon igazítható a gégéhez, a másik ilyenkor a nyakam oldalára kerül. Most azon agyalgok, hogyan lehetne a nyakörvbe beletoldani...
Hali ! Mondjuk én is vagy 30 éve méricskéltem a gégemikrofont.Akkor még minden telefon szénmikrofon volt. És hát egy jó kis veregetés az asztalhoz csodát tett. Mára már nincs kedvem játszani .Talán majd nyögdijjban.
Ilyet szerintem 30-40 éve nem gyártottak. Amit kapnál, valszeg már meghalt. Ráadásul csúnyán mély hangja van, egy sima rádió szerintem rosszul érthető lenne a más hangfrekis karakterisztika miatt. De játszani lehetne vele. Az eredeti gyári gégemikrofonban, amit a harckocsizők is használtak, 2 db betét volt bevarrva egy kis bőr tatyóba. Azért, ha forgatod a fejed, nyakad, egy mindíg adjon hangot.
Kisérleteztünk hasonlóval, korszerűbb elemekből csinálva, de pl. probléma, hogy nagyon erősen függ a hangerő és a hangszín az elhelyezéstől. 1-2 cm-t odébb csúszva, nagyon lehalkul. Szorosra meg nem veheted a pántját ugyi...
Nem véletlen, hogy egy olyan végletesen zajos jószágban, mint a Kamov, a száj elé nyúló DEMS-1 volt a tutti.
Az első orosz űrhajósok is ilyet használtak, csak 2-t. Egyet balról, egyet jobbról lógattak a sisakban az asztonauta elé.
Ne röhögj, ma is a szénmikrofon szabvány van életben a repülésben!
A normál reprádiókhoz egyből be lehet kötni. Az már más kérdés, hogy ezek idővel meghalnak. Ha 20-30 éves, jó eséllyel nagy recsegést, zajt produkál. De ki kell próbálni. De mindíg is zajos, rosszul érthető cuccok. Nem véletlen, hogy a ruszki is több évtizede használja a dinamikus betét+erősítő párost. Kb. mióta tranzisztor létezik, a 60-as évek eleje óta. DEMS-1 zajkiegyenlített mikrofonbetét és hozzá a műanyagba öntött 2 Ge tranzisztorral az erősítő. AN-2, Kamov. Sőt a cseh is átvette a LUN fejszetteknél. Csak ott az erősítő nem a fülesben volt, hanem közvetlen a mikrofon tövében. Z526, stb.
Én egyszer méricskéltem egy orosz katonait.Sima mezei szénmikrofon volt, viszont nagyon pici méretben: átmérő 1,5-2cm ,vastagság 1cm körül.Ha tankba jó volt repülőbe is jó kell hogy legyen.
No arra a gégemikrofonra nagyon kíváncsi leszek. Írj egy kis véleményt ide, ha sikerül. Ha nem, akkor meg pláne. Most végzek egy maratoni projekttel, ha elakadsz, tudok rá időt fordítani majd.
az icom honlapján nem találtam az A15-ös rádiót, de a gépkönyvben amit kaptam mellé, csak egy kézi mikrofon szerepel, headsett konkrétan nincs megadva, csak adapter kábel (ez sem volt alaptartozék, külön kell rendelni).
Végül sikerült beszélnem egy emberrel a boltból, aki képben van a reprádiókkal -legalábbis remélem- és azt mondta, csatlakoztatható hozzá a gégemikrofon, így megrendeltem, kipróbálom, meglátjuk.
"Te írtad, hogy készül ("kicsit" lassan) egy megoldás neked?"
A reprádióhoz vagy gyárilag hozzárendelt cuccot használsz, vagy barkácsolni kell. Biztosan elolvasható az ICOM honlapján, mik a tartozékai. Ha más rádió dolgait akarod, akkor át kell mókolni. Ha nem ajánlják hozzá a nevezett gége mikit, nem lesz jó. Ha megvan hozzá a gyári kábel az egyik végén a 2 nagy jack csatival, akkor bármilyen elve REPÜLŐS hallgató/mikrofon rádugható. Peltor, David Clark, stb. Megjegyzem jó gégemikrofont még az elérhető ártartományban nem láttam. Ami van és jó, az 100000.- HUF. Hasonlóan a fejtető csontmikrofonhoz. Te írtad, hogy készül ("kicsit" lassan) egy megoldás neked?