Keresés

Részletes keresés

Törölt nick Creative Commons License 2020.04.11 0 0 87

IGen az...

 

A húsvét / easter eredetileg Istár, vagyis az asszír és babilóniai termékenység és szex istennőjének ünnepe volt.

 

https://vilagnezet.blog.hu/2013/03/31/husveti_variete

Józsikácska3 Creative Commons License 2011.05.28 0 0 86
Resources for the "Easter is Pagan" Misunderstanding (Links)
Paleokrites Creative Commons License 2011.04.20 0 0 85

Igen... :)

Előzmény: Dr Systole (84)
Dr Systole Creative Commons License 2011.04.20 0 0 84

... apropó - pészah van :-))

Előzmény: Paleokrites (83)
Paleokrites Creative Commons License 2011.04.20 0 0 83

A bárány az pogány?

 

a nyúl, kacsa, csirke, tyúk?

 

A gyermekjátékok, ünnepek, alkalmak mennyire bűn örömködni?

 

Mond, a kereszténység a zsidó ünnepeket tartja?

 

A kereszténység mennyire pogány a zsidókhoz képest?

 

A keresztények zsidók, rájuk vonatkozik a körülmetélkedés, zsinagógákban járnak?

 

Ha a vallás beépít más vallások szokásaiból némi elemet, akkor már hú de pogány?

 

Miért, ha nem a pogány isteneket hirdeti, hanem a sajátjának örömködik?

 

Van alsó nadrág rajtad, ing, esetleg gombot használsz, avagy kanalat meg villát étkezéshez??

 

Mert ezt pl. a magyarok hozták divatba és nem a keresztények!

 

Akkor már a viseletükkel a magyarokat hirdetik?

Előzmény: Törölt nick (82)
Törölt nick Creative Commons License 2011.04.19 0 0 82

Most mi a problémád ? Az Easter egy pogány ünnep.  Esetleg nem tudtad ?   Vagy ennyire megviselt, hogy most megtudtad ?

Előzmény: Paleokrites (81)
Paleokrites Creative Commons License 2011.04.18 0 0 81

a hülyeség elméleteknek sohasem volt határa, ebből nálatok gazdagon raktározott anyag van, nem?

Előzmény: Törölt nick (79)
Törölt nick Creative Commons License 2011.04.18 0 0 80

......és ez ismét aktuális...........

Előzmény: Törölt nick (79)
Törölt nick Creative Commons License 2010.02.26 0 0 79

Amelyik egyház tagjai nyuszis-tojásos Eastert ünnepelnek, az biztosan hamis.

 

 

És szekta.

Előzmény: Hy (78)
Hy Creative Commons License 2010.02.26 0 0 78
Mely vallás igaz, mely hamisch, és ezt ki dönti el?
Előzmény: Józsikácska3 (75)
Hy Creative Commons License 2010.02.26 0 0 77

Az.

Mint minden vallási ünnap valaha pogány bulilehetőség volt.

Te nem ünnepelsz semmit?

Előzmény: Törölt nick (72)
Hy Creative Commons License 2010.02.26 0 0 76

Bocsánat, de azt a kérdést tetted föl, miből ered a "Húsvét" szó.

Magyarázatodnak semmi köze a szó eredetéhez.

Semmi köze a "Tavasz" kifejezés külföldi fordításaihoz

A válasz sokkal 1*rűbb, ott van mindenki előtt, kiböki a szemet:

Hús vét!

A soknapos-hetes böjt után végre húst vehet magához a hívő polgár!

:o)

Előzmény: Törölt nick (70)
Józsikácska3 Creative Commons License 2010.02.25 0 0 75

Igen, csakhogy az Őrtorony elismerte, hogy nem számít, hogy egy gyakorlatnak mi az eredete, pogány, vagy nem pogány, hanem:

 

"Az ilyen dolgokban általában az a mérvadó, hogy a szóban forgó gyakorlat jelenleg kapcsolódik-e a hamis valláshoz."

 

(Lásd az „Olvasók kérdései”-t Az Őrtorony 1972. január 15-i [angolban], és 1991. október 15-i számában.)"

Előzmény: Törölt nick (72)
Józsikácska3 Creative Commons License 2010.02.25 0 0 74
Persze, mert csokipaci egy olyan fundamentalista protestáns közösség tagja, aminek hitvallásának középpontjában a Róma-ellenes acsarkodás áll. Lehet ezt még fokozni, ne tessék aggódni. Azonban a magam részéről ezeken csak mosolygok: vajon mi az, aminek a lelki hiányát egy ilyen ellenségkép megkreálásával pótolni akarnak. Mert ugye Rómát rugdosni ma épp olyan dicső, mint egy telefonfülkét, elvégre: nem üt vissza.
Előzmény: Törölt nick (73)
Törölt nick Creative Commons License 2010.02.25 0 0 73
Józsika, vannak itt néhányan-pl csokipaci- akiknek a te mondásod nem jelent semmit.........
Előzmény: Józsikácska3 (71)
Törölt nick Creative Commons License 2010.02.25 0 0 72

Neked mániákus válaszkényszered van ?

 

 

Az Easter nyuszis, tojásos pogány ünnep, hiába copyzol be hitvédő magyarázkodásokat......

Előzmény: Józsikácska3 (69)
Józsikácska3 Creative Commons License 2010.02.25 0 0 71
Most ideokádod az összes erre vonatkozó Őrtorony kiadványt? El se olvasod, cask túrod a Libraryt? És ha én azt mondom, hogy az idézet minden bizonnyal egy kontextusából kiragadott vacak. Meg egyébként is, kit érdekel, hogy angolul hogy hívják a húsvétot, és annak a szónak mi az etimológiai eredete?
Előzmény: Törölt nick (70)
Törölt nick Creative Commons License 2010.02.25 0 0 70
Miből ered a „húsvét” szó?

 

▪ „Az [Easter] elnevezés — amely csupán az angolul, illetve németül beszélő népek körében használatos — minden valószínűség szerint a szász Ostara, Osterr vagy Eastre pogány istennő nevéből ered. Őt a kelet, a hajnal és a tavasz megszemélyesítőjének tartották” (William S. Walsh: Curiosities of Popular Customs című könyve szerint).

▪ „Az ősi angol krónikás, a nagytiszteletű Bede azt mondja, hogy az ’Easter’ [húsvét] szó az angolszász hajnal, azaz Eostre vagy Ostara nevű istennő nevéből ered, akinek fő ünnepét a tavaszi napéjegyenlőség idején ünnepelték. Mi csak Bedére hivatkozhatunk, mivel nem maradt fenn semmiféle feljegyzés egy ilyen istennőről, de igen valószínűtlen, hogy a buzgó katolikus Bede odáig merészelt volna menni, hogy pogány eredetet találjon ki az ’Easter’ [húsvét] tekintetében. Mindenesetre akár volt ilyen istennő, akár nem, nagyon valószínűnek tűnik, hogy bizonyos történelmi összefüggésnek kell léteznie az ’Easter’ [húsvét] és az ’East’ [kelet], azaz ahol a nap felkel szavak között” (Alan W. Watts: Easter—Its Story and Meaning című könyvéből).

▪ „A Krisztus feltámadási ünnepére használt kifejezés eredetét szeretik az angolszász Eastre, a tavasz istennője nevére visszavezetni. Knobloch újabb tanulmányai viszont . . . más magyarázatot fűznek e névhez” (New Catholic Encyclopedia).

▪ „Az angol Easter vagy a hozzá hasonló német Ostern valószínűleg az Eostur tavaszi idényt jelentő norvég szóból ered, és nem az angolszász istennőt jelentő Eostre szóból” (The Encyclopedia of Religion).

 

 

g/92/4/8/6

Józsikácska3 Creative Commons License 2010.02.25 0 0 69

Ezt most mért kellett felújítani?:) De ha már felvetetted ide is ide teszem.

 

Ünnepek, szokások "pogány" voltával kapcsolatban találtam meg a régi hozzászólások közt böngészve Nemo kíváló hozzászólásait tavaly kora-tavasz körülről az r.k topicban. Mivel ide (is) illik, idemásolom, csak hogy ne vesszen el. Az olvashatóság kedvéért megszerkesztem, év kiveszem belőle a személyre szóló válaszokat, tehát az idézés némileg szabad, de nagyon hasznos írás: Íme hát:

 

"A nyúl meg a tojás a germán mitológiából jött, de sosem került be "a húsvétba" (jelentsen ez bármit). Népszokás-szinten élt tovább, és soha nem élvezte a hivatalos r.k. egyház jóváhagyását - legfeljebb eltűrték, de jellemzően inkább ki akarták szorítani olyan szentelményekkel, mint az ételek megáldása, a vízszentelés és a többi. A r.k. felekezetnek még a szentelményei között sem szerepel tudtommal sem a húsvéti nyúl, sem a húsvéti tojás - nemhogy a szentségei között.

 

Nem igaz, hogy minden katolikus tojásos-nyuszis húsvétot ünnepel. Jellemzően észak- és kelet-európai országokban, valamint Észak-Amerikában dívik a tojás; latin-amerikai katolikusoknál tudtommal nem annyira.

 

Ezeket népszokásként kezelik, és nem vallási szertartásként. Ahol meg igen, ott keresztény értelmet csúsztatnak alá, és valljuk meg, nem is ötletesség nélkül.

 

A papok ezeket nem nevezik olyan "pogány szimbólumoknak, amit keresztény ilyet nem gyakorolhat". Ők megelégszenek azzal, ha a pogány eredetű külsőségek mögé keresztény jelentést sikerül magyarázniuk, vagy ha ez nem megy, akkor a pogány helyett keresztény szokásokat, szimbólumokat, szentelményeket ajánlanak a nép vallásos (vagy egyszerűen ünnepi) igényeinek kielégítésére. Rómának mindenkor ez volt az eszköze a nagy tömegek megnyerésére, tudván, hogy a tömegek nem az eszükkel gyakorolják vallásukat, hanem a szemükkel, a gyomrukkal, a taglejtéseikkel, a hangjukkal és így tovább.

 

Kérdés, hogy a nyúlsimogatás, csokinyuszi-rágcsálás vagy a tojás mint ünnepi eledel önmagában pogányság-e: mert ha igen, akkor Jehova tanúinak csakugyan ki kell menniük a világból. Hiszen sem a zsidók, sem az első keresztények nem jártak színházba, nem olvastak világi irodalmat, de még csak nem is mentek anyakönyvezetőhöz, ha házasodni akartak. Ehhez hasonlóan ártalmatlan kulturális szokás lett mostanra a karácsonyfa, a tojásfestés meg a többi említett dolog is: immár senki nincs tudatában sem pogány, sem a mögégyártott keresztény jelentésének. Ettől nem lesznek ezek mindjárt keresztény kulturális elemek - de ezt nem is állítottam. Persze kendtek megtehetik, hogy evangélium gyanánt ezek pogány voltát hirdessék az ajtókban.

 

Ennek kapcsán csak az volna a nyilvánvaló kereszténytelenség (mert így mondják magyarul az "antikereszténységet"), ha Róma beemelte volna ezeket legalább a szentelményei közé.

 

Éppen nem pogány szokások ezek (a tojásfestés, a sonkaevés vagy a karácsonyfaállítás), mert e szerepükben mára teljesen kivesztek, és a világ nagy részén mindenféle vallásos jelleg nélkül, pusztán kulturális szokásokként tartják meg őket. Tudjuk, hogy Pál jószántából felszállt egy olyan hajóra, mely Kasztórnak és Polluxnak volt szentelve, vagy hogy keresztény ember viselte a Bibliában a Fortunatus vagy Mercurius nevet. De van még cifrább is: Pál a mithrászi kultuszból veszi hasonlatát, mikor az óember levetkőzéséről és az új ember felöltözéséről beszél. És ismét: egy olyan verssort idéz helyeslőleg ("őbenne élünk, mozgunk és vagyunk"), amely eredetileg Zeuszhoz szólt. Egy krétai költőt, Epimenidészt meg egyenesen prófétának nevez.

 

Tudjuk, hogy e nevek és motívumok a pogányságból származtak, és ha kendteknek igazuk volna, akkor a keresztényeknek úgy kellett volna elhajítaniuk őket, mint a tüzes vasat. Csakhogy ők is tudták, amit most én hiába próbálok a kend tekintete elé tárni: hogy a görög mitológiának volt egy olyan megjelenési formája, amely már nem járt vallásos tisztelettel, sem bálványimádással, viszont a nevek és szavak szintjén még a régihez kapcsolódott, minthogy a kultúra lassabban kopik ki az emberek életéből, mint a vallás. Ők ez utóbbi értelemben legalábbis felhasználták a pogányok műveltségét, és olykor éltek is azok szokásaival, szavajárásával. Így pl. nem átallották Jézust szótérnak (üdvözítőnek) mondani, holott ezt a római császárok és korábbi pogány fejedelmek díszítő titulusként használták. Ugyanígy a Küriosz, amit Jézusra alkalmaztak az első, legtömörebb keresztény hitvallási formulákban, a császár méltóságneve volt. De Pál beszélt győzelmi koszorúról, ami a pogány vallási elemekkel átszőtt olimpiai játékok kelléke volt, vagy a győztes pálmájáról, ami szintén pogány felhangokkal jelképezte az örökkévalóságot. De kendtek ezt már nem tudják, különben majd' megszakadnának, hogy ezeket az utalásokat valahogy kimagyarázzák, miközben persze teli tüdőből harsognak a karácsony és a születésnapok ellen.

 

A karácsony és a húsvét jelenlegi ünnepe ugyan pogány vagy zsidó ellenhatás leküzdése végett, de keresztény céllal került arra a helyre, ahová került, és lett olyan, amilyen lett. Akik tehát ezeket az ünnepeket merőben a pogányságból akarják leszármaztatni, erőszakot követnek el a történeti igazságon: azon tudniillik, hogy az egyház nem egyszerűen átvett valamiféle pogány ünnepeket, hanem a maga céljai érdekében ugródeszkának (apologetikai hídnak) használta őket. Körülbelül úgy, mint Pál a korinthusi szabados párt jelszavait, mikor válaszul vitázva kiegészítette őket: "Minden szabad nekem, de nem minden használ;" "Az eledel a hasnak rendeltetett - de a test nem a paráznaságnak." Ugyanilyen lélekkel tette az egyház a napforduló idejére a karácsonyt, tudván, hogy Baldr vagy Mithrász helyett Krisztus testi születése hozott fényt az éjszakában. A karácsonyfát meg a többi ehhez való kelléket úgy lopta el a pogányságtól, és amíg nem emberre (élő vagy holt szentekre), hanem Krisztusra ruházta a dicsőséget, addig nem is követett el hibát.

 

Silány, kevés hangú, hamis nóta az, amit Jehova tanúi a történelmi kereszténység ellen fújnak. A Felekezet csőlátásban és mind történetileg, mind vallásilag siralmas tudatlanságban keresnek menedéket, nem tudván megcáfolni a történelmi kereszténység lényegét (vagyis a teológiájukat), és olyan időszakos, esetleges körülményekbe kötnek bele, amelyek éppenséggel teljesen közömbösekké váltak mostanára. Tudjuk jól, hogy az effajta kapdosás a rövid lélegzetű, híg és vitára alkalmatlan felekezeti szajkózógépek sajátja, akik nem tudván arra felelni, amit az ellenfél mond, megkeresik az ahhoz szavak szintjén úgy-ahogy odafércelhető őrtornyos ócsárlóprogramot, és mikor az ellenfél abbahagyja beszédét, le is futtatják - függetlenül attól, hogy megcáfol-e valamit amabból.

 

Amit meg a hamis kultuszok követéséről rávartyognak, azt elég azzal elhessentenem, hogy eszem ágában sincs Istent karácsonyfával vagy szentelt barkával tisztelni - viszont megértem azokat a középkori népeket, amelyek a körükben található szépséget és anyagi értéket az Isten elé hozták, mintegy kifejezéséül szívbeli hódolatuknak. Persze egyik ilyen hódolati elem sem kívánt örök érvényű lenni. Amennyiben mára elavultak ezek a formák (pl. ahogy nem szokás ételeket fölajánlani a templomokban, ahogy az első századokban tette szinte az egész egyház), úgy ma már legfeljebb kulturális elemekként jöhetnek szóba, és a keresztény öntudat mindenkori alakulása szívesen keres helyettük másokat, lelkületéhez illőbbet. Pl. a történelmi felekezetek körében is gyakoribb a pénzben kifejezett egyháztámogatás, mint a templomok virágdíszítése, vagy a keresztény műfajú, de szerzőjében és előadójában "laikus" vers vagy dal, mint a tárgyakra kimondott papi áldás.

 

Lehetne erről még sokat beszélni, de mivel én sem egyszerre tanultam meg becsülni a többi felekezet életében azt, ami Krisztusra mutat vagy őiránta való buzgóságból született, nem kívánom kendtől sem, hogy mindezeket egy csapásra tegye magáévá. Kend szemlátomást jól érzi magát abban a fekete-fehér álomvilágban, amelybe felekezete valósággal belenyomorítja a tagjait, ezért nem csodálnám, ha mostani írásomra adandó válasza olyan szemrehányásokban tobzódna, hogy "rosszul teszed, ha halottak napján fenyőágat borítasz szeretteid sírjára, vagy mécsest gyújtasz rajtuk, mert az ilyesmi pogány szokás." Erre, ha csakugyan bekövetkezik, csak annyit fogok mondani: "Ej, mit tépem itt a számat."

 

Szerintem ezt a pogány jelentést az egyszerű világi emberek körülbelül annyira veszik komolyan, mint a másikat, amit a r.k. felekezet szokott hozzájuk fűzni: hogy a tojás az újjászületést, illetve a feltámadást jelképezi. De már régen nem népszokásokról van szó húsvétkor, hanem elsősorban evésről és ivásról, néhány jellegzetes fogással. Alig valaki festi meg mostanság a tojást, vagy mond el valami bájolást a nyúl fölött. Ami meg a keresztényeket illeti az étel kapcsán: vannak olyan erőtlen lelkiismeretűek köztük, akik még a közkeletű sonkás-tojásos-pálinkás húsvéti asztalban is képesek valamiféle bálványimádást vagy annak maradványát látni, és ha valamikor abbahagyom a közszokáshoz való idomulást, az őmiattuk lesz. De azt nem fogom elszenvedni, hogy valamiféle fensőbbséges elitizmussal nyomuló, eledelekben válogató lelkület dugja be az orrát oda, ahol vagyok. Mert én hálát adok a nyúlért meg a tojásért is, ha már az asztalon van, és nem hiszem azt, hogy valami sötét varázslat tapadt rájuk csak azért, mert mások ezerötszáz éve Odinnak, Freyának vagy éppen Lokinak rebegtek hálát ugyanezekért.

Létezik ugyan Isten által adott rendje a húsvétnak, méghozzá az Ószövetségben van leírva részletesen. De hogy az Újszövetségben pontosan ezt kell megtartani, azt tagadom. Jézus pedig a halálát és feltámadását nem csupán húsvétkor akarja ünnepeltetni az egyházban. Ezért van biblikusan indokolt joga az egyháznak, hogy ha tovább ünnepli a húsvétot, megtöltse Jézus halálának és feltámadásának örömhírével. De ünnepet szentelni az egyénnek nem is kötelessége, tehát akár alkalmazkodhat is a népe körében elterjedt szokásokhoz, amennyiben azok nem kereszténység-ellenesek. Aki pedig végigeszi a most szokásos húsvéti falatokat, jórészt nem vallási okból teszi ezt, tehát nem is imád bálványt, sem pedig termékenységvarázslást nem űz.

 

Szerintem a "keresztény öntudat" nagyon is jogosan keres a saját vágyai, elvárásai, "lelkülete" szerint való formákat, hiszen az (ószövetségi) ünnepek megtartására az Újszövetségben semmiféle utasítást nem kaptunk, nem hogy pontosan meghatározott kereteket.

 

Az ünnepeket nem a r.k. felekezet kezdte változtatni, hanem maga az Úr. Az úrvacsorának az apostoli egyházban szokásba jött ünneplésében pl. nem volt meg a húsvéti bárány mint kultikus eledel, hanem kenyérről és borról olvasunk. Más ünnep jézusi rendeléséről, s esetleg ószövetségi ünnepeknek a pogánykeresztény egyházrészben való megtartásáról pedig nem olvasunk a Bibliában. Ezért van szabadsága a mindenkori egyháznak, hogy a maga használatára (és értelmezése szerint) ünnepeket szenteljen, csakhogy ne higgye, hogy ebben isteni utasítást teljesít. Az egyházi ünnepek közül még a vasárnap sem rendelkezik jézusi tekintéllyel, bár a Bibliában is találjuk nyomát, hogy e napon gyűltek össze a tanítványok az úrvacsoravétel és a tanítás hallgatása végett.

 

Húsvétünneplés (és az időpontjáról való ádáz vita) már akkor is volt az egyházban, amikor hatalom és gazdagság még meg sem kísértette. Ezt az egyházat én katolikusnak nevezem (bár rómainak nem), és tudom jól, hogy mennyire törekedett a vetélytársai kiküszöbölésére - de azt is tudom, hogy az ünnep részleteit jobb pillanataiban nem tekintette örök érvényűeknek, sem szakadási okoknak. Érdemes utánaolvasnod Viktor római püspök, a kisázsiai egyházak és Ireneusz esetének: máig ható példaként lebeg ott az egyház előtt.

 

Jézus semmit nem parancsolt a húsvét (pászka) felől, mert amit parancsolt, azt az úrvacsora felől parancsolta. Betöltésről meg nem lehet szó olyan értelemben, hogy az egyik ünnep töltené be a másikat. A régi páskát különben sem az úrvacsora töltötte be, hanem a keresztáldozat. Bizonyára neked is ismerősek Pál szavai: "Aki különbnek tartja a napot, az Úrért teszi; aki minden napot egyformának tart, az is."

 

Az Úrvacsora nem a páska ünnep részeként lett bevezetve, különben minden úrvacsora alkalmával páskát is kellett volna ünnepelniük, de erről nem olvasunk sem az Apcselben, sem az első korinthusi levélben, az ide vonatkozó információink legbővebb tárházában. Pál a Kolossebelieket Nem az ünnepek "dolgában" intette őket, hanem azok rabszolgává tevő igyekezete ellen, akik ünnepek dolgában akarták "inteni" őket, úgyhogy egy szuszra mondta ezt az ételtilalmakkal hadonászó betolakodók elleni figyelmeztetésével. Íme, az ünnepeket magukat nevezi árnyéknak, pedig ha a megtartásukat sürgetné, bizony nem így szólna.

A ref. húsvét vagy a r.k. pünkösd nem arre irányul, hogy  h Istentől akaratától független - natán annak ellentmondó - utasításokat kreáljon, hanem konkrét időbeli hangsúlyt ad annak a hittartalomnak, amely elvben az egész éven át érvényes. Érdemes volna az ő kiadványaikat is olvasnod, nem pedig mindenféléket beleképzelned abba, amit róluk (nem) tudsz."

 

Na, lényegében ennyit tartottam ide illőnek.

Hy Creative Commons License 2010.02.25 0 0 68

Valamennyi kereszténynek mondott ünnep megelőző korok évezredes pogány ünnepeinek adoptációja.

Törölt nick Creative Commons License 2010.02.25 0 0 67
Honnan ered a húsvét és a vele kapcsolatos szokások?

 

A The Encyclopædia Britannica megjegyzi: „ Az Újszövetségben vagy az apostoli atyák írásaiban semmi sem utal a húsvét megünneplésére. A szentnek tartott különleges időszakok gondolata idegen volt az első keresztények előtt” ([1910] VIII. köt., 828. o.).

A The Catholic Encyclopedia elmondja: „ A tavasz visszatérését megünneplő számos pogány szokást átmentettek a húsvét megünneplésébe. A tojás a kora tavasszal kisarjadó élet jelképe . . . A nyúl pogány szimbólum, és mint ilyen, mindig is a termékenység jelképe volt” ([1913] V. köt., 227. o.).

A The Two Babylons című könyvében Alexander Hislop ezt írja: „Mit jelent maga a húsvét [angolul: Easter] kifejezés? Nem keresztény név. Az első pillanatban felismerhető káldeai eredete. Az Easter nem egyéb, mint Astarta, vagyis a menny királynőjének, Beltisnek az egyik címe, akinek a neve . . . nem más, mint Istár, ahogy azt Layard az asszír emlékműveken megtalálta . . . Ez az Easter [húsvét] története. Ma az ünneppel kapcsolatos népszerű szokások teljesen igazolják a babiloni eredetére vonatkozó történelmi bizonyítékokat. A meleg, kereszt alakú kalácsok nagypénteken, a hímes tojások a pászka- vagy húsvétvasárnapon a káldeai szertartásokban éppúgy megvoltak, mint ma” ([New York, 1943] 103., 107—8. o.; vesd össze: Jeremiás 7:18).

Törölt nick Creative Commons License 2010.02.25 0 0 66
A húsvét eredete

 

Az angol Easter név, melyet sok országban használnak, nem található meg a Bibliában. A Medieval Holidays and Festivals című könyv elmondja, hogy „ezt az ünnepet a hajnal és a tavasz pogány istennőjéről, Eostréről nevezték el”. Ki volt ez az istennő? „ A legenda szerint Eostre volt az, aki megnyitotta Valhalla kapuit, hogy fogadja Baldrt, akit Fehér Istennek neveztek a tisztasága miatt, valamint Napistennek, mert az ő homloka fényt adott az emberiségnek” — adja meg a feleletet a The American Book of Days című könyv. Hozzáteszi: „Nem kétséges, hogy korai napjaiban az egyház felvette a régi pogány szokásokat, és keresztény jelentéstartalmat adott nekik. Mivel Eostre ünnepe az élet tavaszi megújulásának az ünnepe volt, könnyű volt Jézus halálból való feltámadásának az ünnepévé alakítani, akinek az evangéliumát prédikálták.”

A pogány hagyományok felvétele magyarázatot ad arra, honnan származnak néhány országban a húsvéti szokások, mint például a húsvéti tojás, a húsvéti nyúl és a kereszt alakban behasított nagypénteki kalács. A nagypénteki kalácssütés szokásával kapcsolatban, amikor a kalács „fénylő, barna tetejét megjelölik egy . . . kereszttel”, az Easter and Its Customs című könyv kijelenti: „A kereszt pogány szimbólum volt már jóval azelőtt, hogy örök érvényű jelentőséget kapott volna az első nagypénteki eseményektől kezdve, s a kenyeret meg a süteményeket néha ezzel jelölték a keresztény kor előtt.”

Az Írásokban sehol sem találunk utalást ezekre a szokásokra, s nincs is rá bizonyíték, hogy Jézus korai tanítványai hittek volna bennük. Péter apostol valójában azt mondja nekünk, hogy ’a tiszta, hamisítatlan tej után vágyakozzunk, hogy azon növekedjünk’ (1Péter 2:2). Miért vettek fel hát a kereszténység egyházai ilyen nyilvánvaló pogány szimbólumokat a hitükbe és szokásaikba?

A Curiosities of Popular Customs című könyv erre így felel: „az volt a korai egyház állandó politikája, hogy keresztény jelentéstartalommal lássák el az olyan fennmaradt pogány ceremóniákat, amelyeket nem lehetett gyökerestül kiirtani. A húsvét esetében különösen könnyű volt az áttérés. A valódi nap felkelése, és a természetnek a téli halálából való felébredése miatt érzett öröm az igazságosság Napjának felkelése, Krisztusnak a sírból való feltámadása miatti örömmé változott. Néhány pogány szertartást, mely a május 1. körüli napokra esett, szintén megváltoztattak, hogy összhangba hozzák a húsvét ünnepével.” Ahelyett hogy elkerülték volna a népszerű pogány szokásokat és mágikus rítusokat, a vallásvezetők elnézték, sőt „keresztény jelentéstartalmat” adtak nekik.

De talán azon csodálkozol: „Mi ebben az ártalmas?” Néhányan úgy vélik, semmi. „Ha más kultúrájú emberekhez jut el egy vallás, mint amilyen például a kereszténység is, akkor az felvesz és »megszentel« néhányat a népszokások közül, amelyek korábbi vallásokból származnak” — mondta Alan W. Watts, egy episzkopális lelkész az Easter—Its Story and Meaning című könyvében. „ A kereszténység kiválasztja és beleszövi a liturgiájába azokat a népi szertartásokat, amelyek látszólag ugyanazokat az örök érvényű alapelveket juttatják kifejezésre, mint amilyeneket az egyház tanít.” Sokaknak már önmagában az is elegendő ok arra, hogy elfogadják ezeket a szertartásokat, hogy az egyházuk megszentelte, és szentnek tartja. Nem vettek azonban figyelembe néhány fontos kérdést. Mit gondol Isten ezekről a szokásokról? Vajon adott irányelveket, amelyeket követnünk kell ebben a kérdésben?

 

 

w96/4/1/4

Törölt nick Creative Commons License 2009.04.18 0 0 65

Istár istennő is egy tojásból jött elő, miután leesett a mennyből. Ezért lett a tojás pogány szimbólum.......amit benyelt az álkereszténység...........

Előzmény: Mirdad (61)
Törölt nick Creative Commons License 2009.01.28 0 0 64
  Nézd satya, tudjuk hogy neked a kat egyház tojásos nyuszis húsvétját kell védened, ami ugybár pogány beszivárgás...............
Előzmény: satya (63)
satya Creative Commons License 2009.01.24 0 0 63
Semmiféle Easterről nincs szó. Azért mert a germán nyelvekben így nevezik?
Ilyen alapon a magyar kifejezés alapján állíthatnám, hogy pusztán az állattenyésztők akartak vele több húst eladni.

Aki nem hiszi Jézus feltámadását, amelyet minden vasárnap megünneplünk, az nem nevezheti magát kereszténynek. Mert ez hitünk alapja. Függetlenül attól, hogy melyik nyelvben ilyen névvel illetik.
Előzmény: Törölt nick (58)
Mirdad Creative Commons License 2009.01.22 0 0 62

 

  (Nem itt írtam róla, de írt róla más:)

Előzmény: Mirdad (61)
Mirdad Creative Commons License 2009.01.22 0 0 61

 

  Az univerzális tojás szimbolika meg akkor létezett már, amikor a kinyilatkoztatá-

soknak még nyoma sem volt. (Asszem ebben a topikban írtam erről.)

 

  Sok kultúra kozmogóniája (világkeletkezési története) alapul ezen.

Előzmény: Nausziká (59)
Nausziká Creative Commons License 2009.01.22 0 0 60

Mint mondtam zűrzavar van. :)

 

Elnézést mindenkitől a gyatra formázásért!

 

Azért remélem érthető, mit szerettem volna írni!

Előzmény: Nausziká (59)
Nausziká Creative Commons License 2009.01.22 0 0 59
„Ahogy a szaturnáliába  belevitték Jézus szülinapját, úgy az Istár ünnepébe belecsempészték Jézus feltámadását............... „

 

Vagy épp fordítva történt, de mindegy is igazából, elég nagy a zűrzavar.

 

„Még az angol és német neve is a termékenység-istennőt idézi....”

 

Több nyelven viszont éppen a zsidó ünnepből származik a név, mint például a franciában és a portugálban.

Elég nagy a zűrzavar, mert van,

héber kikerülés ünnepe Jézus feltámadásának az ünnepe különböző pogány ünnepek, ahol a napéjegyenlőséget és a tavaszt és a természet újjászületését ünnepelték. A zsidó ünnepből kialakult a keresztény ünnep, majd pedig a térítések során a pogány ünnepek, szokások, a népekkel egyetemben beivódtak a keresztény kultúrkörbe. Hisz nincs is akkora különbség. Tavasszal a természet ugyanúgy feltámad, ahogy Jézus.

 

A tojás szimbolikája világos. A tojásból élet születik. A nyúl pedig úgy jön a képbe, hogy…

Miről is híres a nyúl, a nyúlszívűség mellett?

Előzmény: Törölt nick (58)
Törölt nick Creative Commons License 2009.01.22 0 0 58

"Ha a húsvét szerinted hamis keresztény ünnep, akkor te nem vagy keresztény, ugyanis Jézus feltámadása a keresztény hit alapja."

 

  A nyuszis-tojásos- locsolós Easter szerinted keresztény ünnep ??? 

 

  Ahogy a szaturnáliába  belevitték Jézus szülinapját, úgy az Istár ünnepébe belecsempészték Jézus feltámadását...............  Még az angol és német neve is a termékenység-istennőt idézi....

Előzmény: satya (57)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!