Rövid a témaindítóm: valahogy elegem van - [i]kinek nincs ma már[/i] :-( - mostanában az áradó-ömlő SPAM halmaztól... Nem tudom tesznek-e és mit ilyesmi ellen az intenet szolgáltatói, de szerintem ez kellene már, hogy elinduljon...
Nem is részletezem (most), csak várom a netán ide is betérők gondolatait!
Nos megnéztem: definitíve valóban a kéretlen _reklám_ levelekről van szó. Engem viszont zavar a sok hülyeség is ami eszi a sávszélességet csupán azért mert a küldője most látott először anim. gif-et és elküldi a 3M-ás képet mert pislog rajta a béka :-)
A spam a fogadó által nem kért, elektronikusan, pl. e-mailen keresztül tömegesen küldött hirdetés, felhívás.
Az így kapott információk a fogadók túlnyomó része szempontjából érdektelenek, így fölösleges sávszélességet, tárhelyet, szellemi ráfordítást igényelnek a fogadótól. Mivel a spameket a feladóik milliós nagyságrendben képesek rövid idő alatt kiküldeni, ez jelentős terhelést jelent az internet használói számára. A spamek egy része tudatosan megtévesztő, a fogadó kihasználására törekszik. --------------------
A szerencshozó angyalos levél amit tovább kell küldeni 90 000 példányban, különben megdöglik a kutyád, az felhívás, és ha nem kérted, bizony spam...
Eredetileg csak a gazdasági célú hirdetés tartozott ide (gazdasági reklám az olyan tájékoztatás, amely termék, szolgáltatás, ingatlan, jog és kötelezettség értékesítését vagy más módon történő igénybevételét és a vállalkozás nevének, megjelölésének, tevékenységének népszerűsítését, továbbá ezek megismertetését mozdítja elő), aztán ezt 2006-ban változtatták "elektronikus hirdetés"-re, hogy beleférjenek a különböző nem anyagiakról szóló történetek, mint pl. tipikusan a politikai hirdetés.
De amikor nem népszerűsítenek a levélben valamit, hanem mondjuk szerencsehozó angyalokat kapsz e-mailben, az de jure nem spam.
Az a baj a spammel, hogy kirívó esetektől eltekintve azt, hogy spam kizárólag a felhasználó döntheti el. Jön ugye az életbölcsességeket tartalmazó 5MB-os pps ismert címről. Sokaknak tetszik, nekem spam. Most akkor?
Kontra: Van egy webshopom, árulom az avont. Hostolt szerver, rajta laknak az email címeim is, SMTP meg minden. A szolgáltató letilt (az elfertőződött gépem miatt) én meg anyázok, mert áll a biznisz is. Egyáltalán nem biztos, hogy akárcsak felfogom, hogy mi a probléma, viszont ha perre fajul a dolog, szinte biztos, hogy a szolgáltató húzza a rövidebbet.
Ez megint csak elvileg jó. A szolgáltató maximum vélelmezheti a SPAMmolást, saját maga nem járhat el, csak az NHH (bár ezen talán könnyű változtatni). Viszont a szolgáltató saját hatáskörben nemigen korlátozhat, legfeljebb vélelmezheti a SPAMot, és a usernek akkor is kell hagyni belátható mennyiségű időt, hogy kérés esetén prezentálja a userlistát, hogy márpedig ők feliratkoztak. És ha user nem olvassa az emailt (mert szarja le a szolgáltató levelezőszerverét, ő már ezer éve freemailről levelez), akkor mondjuk 30 napig spammel továbbra is.
A személyes azonosítás elvileg működhetne, de:
1. Azt a levelezőszerver meg tudja tenni, hogy azonosítja a saját előfizetőit... Viszont mi lesz azokkal a levelekkel, amiket másik levelezőszervertől vesz át? Márpedig a spam tipikusan így keletkezik. Ezt a levelezőszerverek (elég bonyás) lajstromozása nélkül nem megoldható.
2. A digitális tanusítványnak horror ára van. Ezt egy home user nem fogja kifizetni...
3. Ez eléggé ellenkezik az Internet eredeti koncepciójával. Pl mit kezdesz az internet kávézóval, vagy az étteremmel, ahol ingyen van a wifi? Legjobb esetben is szétszakad az internet egy azonosítást hasnzáló, meg egy nem hasnzáló részre.
most az dühített fel, hogy a cégem domain-jét hamisítva küld SPAM-et egy ADSL dinamikus IP-ről egy gép... nyilván vírus, akármi... írtam a szolgálatónak, hogy értesítse az előfizetőjét... kíváncsian várom a választ... meg, hogy kapok-e...
Egyszerű dolgokra gondolok én: pl. olyan szolgáltatásra, amelyre be lehetne küldeni értesítést SPAM-et árasztó IP-ről, s a szolgáltató értesíthetné az előfizetőjét, hogy gond van... Vagy pl. a személyes azonosítás erősítése...
Az a baj az ötlettel, hogy SPAM jelenlegi definíciója kb. lehetetlenné teszi az online ellenőrzést. Hogy ellenőrize egy szolgáltató (online, per levél, javarészt wire speed sebességen) hogy ez most magánlevél, regisztrált (jogos) hírlevél, vagy spam?
Hogy döntöd el (mint szolgáltató) hogy a freemail levelező-szerveréről lezúduló áradatban mi a userlevél és mi a spam?
De a szolgáltató még azt sem igazán tudja vizsgálni, hogy most egy előfizetett hírlevél jön-e az IP-ről 50 email/sec sebességgel, vagy elkezdett spammolni egy zombigép.
Ez erősen reménytelen dolog, és szerintem nem az Internet-szolgáltatóknál kéne a dolgot megfogni, hanem a levelezőszervereknél.
Azt mondjuk meg lehetne (elvben) tenni, hogy levelzés defaultban tiltva van, és levelet csak regisztrált levelezőszerver küldhet. Ha pedig a levelezőszerverről SPAM jön, akkor a szervert le lehet szabni a gecibe. A szerverüzemeltető meg gondoskodjon róla, hogy adott user csak a saját nevében küldhessen levelet, különben ő kapja a büntit.
Persze ennek a kivitelezése is halálfej. ----- Szóval szerintem a megoldást nem szolgáltatói oldalon kell keresni, hanem hatékony törvényi eszközöket kéne adni at NHH kezébe. Hogy akit elkapnak, azt úgy seggbe tudjanak kúrni, hogy a többinek elvegyék a kedvét.
Mindazonáltal a külföldről jövő spammal eredendően nem tudsz mit kezdeni (hogy a rákba ellenőrzöd, hogy feliratkozott hírlevél a cucc vagy nem?) szal maximum azt érnéd el, hogy a honi spammerek átszoknak külföldi szerverek használatára... Akademikusan nézve persze ez nagy dolog, de a spam csak nagyon hosszú távon lenne tőle kevesebb...
Egyébként nem egyszerű ez. Én például nem szeretném, ha mindenféle spam-re hivatkozva korlátoznák a szolgáltatást, netalán analizálnák a forgalmamat, s ha szükségesnek gondolnák, kiszűrnék a csomagot. Így ugyanis használhatatlanná válna a net.
Ugyanakkor az open relay-t tiltani kell, dinamikus IP-ről jövő levelet pedig beállíthatóvá kellene tenni, hogy kidobja a szolgáltató, vagy ne. Szabályosan küldött levelet pedig kvótázni mondjuk 20 levél/óra és 50 levél/nap.
Rövid a témaindítóm: valahogy elegem van - kinek nincs ma már :-( - mostanában az áradó-ömlő SPAM halmaztól... Nem tudom tesznek-e és mit ilyesmi ellen az intenet szolgáltatói, de szerintem ez kellene már, hogy elinduljon...
Nem is részletezem (most), csak várom a netán ide is betérők gondolatait!