szvsz nem az a kérdés milyen tárgyakat birtokol az ember, hanem az, h ezért milyen áldozatott kell hoznia. A társadalmi pozíciója a többiekhez képest javul, stagnál vagy romlik. A plebsz régen a rabszolgát, a jobbágyot, a gyári munkást, ma a szerény jövedelműeket jelenti, akiknek lehet, h van autó is a családban. Ezzel együtt az életszínvonalak távolsága időről időre nő a csoporok között. Fogyasztói magatartás elvárt, szinte kötelező a ebben körben, egyfajta önigazolás, bizonyítási vágy (nekem is van plazmatévém életérzés). Amellett ez a magatartás biztosítja az elit hasznát is, tehát ösztönzendő.
egy kisérletet érdemes végigcsinálni. A kiindulás az, hogy az autó (egyre inkább) fogyasztási cikk, míg az ingatlan inkább a felhalmozott vagyont szimbolizálja. Érdemes körülnézni mindenféle környéken, felmérni mennyi ott egy ingatlan ára, és mibe kerülhetnek az ott parkoló autók. A kettő összevetéséből érdekes tanulságok születhetnek. Érdemes a kisérletet hétvégén kevéssé forgalmas napokon helyeken elvégezni
Amit itt az autóeladásoknál tünetként látsz az két társadalommodell folyamatos bíkózásának következménye. Ezek erősen sarkítva a következők:
az egyikben a társadalmat két egymástól távol álló csoport alkotja. A plebsz lent, az elit fent. A plebsz termel és életszínvoanala nem, vagy csak minimálisan növekszik, az elit elrakja a hasznot. Az elit alapvető célja az állapot fenntartása, mert a plebszből való "felfele szivárgás" a hasznot és a társadalmi pozíciót is veszélyezetti.* Demokratikus rendszerekben az állapot a szavazások manipulálásával, szavazatok vásárlásával tartható fenn.
A másik modell a középosztály mint heterogén, rétegezett, de folyamatosan bővíthető társadalmi csoport létén alapszik. Ebben a modellben a haszon és a hatalom szélesebb körben oszlik meg, de heterogenitása, a csoporton belüli kisebb, de jobban artikulált konfrontációi miatt, nehezebben működtethető modell.
az emberi civilizációk legtöbbje e 2 modellbe besorolható, bár az utóbbi az elmúlt 250-300 évben fordult inkább elő.
El lehet dönteni ma, mi melyikhez hasonlítunk és milyen irányba haladunk.
(* Marx ezt a helyzetet az osztálharccal írta le, további elméletei és megvalósításuk az elit lecserélését és nem a plebsz felmelését hozta)
Rémisztő adat: A gyerekes családok 41 százaléka szegény
MTI - 2007-11-08 21:22
2007-ben felmérést készítettek a magyarországi szegényhelyzetről. A benne foglaltak szerint a szegény családok döntő többsége bevételeinek jelentős részét, szinte az egészét a gyerekek nevelésére, illetve a legelemibb szükségletek fedezésére kell, hogy fordítsa.
hogy orbánékból többek között kik profitálhattak, az most kiderült Gripen-jelentés: indokolatlan volt a beszerzés 2007. november 8., csütörtök, 19:49
Semmi ok nem volt a vadászrepülőgépek beszerzésére 2001-ben - az MTI szerint ezt tartalmazza az a parlamenti bizottság által készített jelentés, amely a Gripen vadászgépek beszerzését vizsgálta. A jelentés egyelőre nem nyilvános, még Gyurcsány Ferenc íróasztalán van. Az MTI szerint a dokumentum megállapítja: a gépek vásárlása előtt nem volt költségelemezés, ráadásul mellőzték a közbeszerzést is.
A Gripen-jelentés szerint 2001-ben semmi ok nem volt vadászrepülőgépek beszerzésére, a döntéssel kapcsolatban nem volt költségelemezés, nem fogalmaztak meg az alapvető - hadműveleti, műszaki és gazdaságossági - követelményeket és nem folyt le közbeszerzési eljárás. Többek között ezek a megállapítások szerepelnek a kormány által augusztusban felállított, a Gripen vadászgépek beszerzését vizsgáló bizottság nemrég elkészült, több mint harminc oldalas jelentésében - tudta meg az MTI.
"A miniszterelnök először szeretné teljes mélységében megismerni a jelentést, ezután kerülhet sor a sajtó képviselőinek tájékoztatására" - ezzel indokolta szerdán az [origo]-nak a Kormányszóvivői Iroda, miért nem hozták nyilvánosságra eddig, milyen megállapításokra jutott a Gripen-beszerzést vizsgáló parlamenti bizottság. A Honvédelmi Minisztérium államtitkára, Vadai Ágnes által vezetett bizottság munkáját szeptemberben egy hónappal, október 15-ig hosszabbították meg. Ekkor jelentették, hogy a bizottság már az eddigi munkája során is talált gondokat a beszerzés kapcsán.
A távirati iroda úgy tudja, a jelentés nem fogalmazza meg senkinek a személyi felelősségét, és nem tesz javaslatot további lépésekre. A dokumentum szerint 2001-ben sem külső, sem belső kényszer nem volt új vadászrepülőgépek beszerzésére, sőt a beszerzés ellentétes volt egy országgyűlési határozati javaslattal, amely ezt 2003 utánra tervezte.
A jelentés emlékeztet arra, hogy a Honvédelmi Minisztérium nem a Gripen, hanem az F-16-os vadászgépek beszerzését javasolta a Nemzetbiztonsági Kabinetnek. A beszerzés előtt az alapvető hadműveleti, műszaki és gazdaságossági követelményeket sem fogalmazták meg, így nem voltak világosak a repülőtechnikával, a fegyverzettel, a kiképzéssel és a logisztikával szemben támasztott követelmények sem - áll a jelentésben.
Az MTI információi szerint a megállapítások között szerepel, hogy a döntés előtt egyáltalán nem készült teljes körű költségelemzés, és a döntéshozók rövidtávon gondolkodtak, hiszen a gazdasági megfontolások alapját nem a vadászrepülők teljes költsége, hanem az ellentételezési ajánlat és a pénzügyi ütemezés képezte. A jelentés kitér arra, hogy nem volt közbeszerzési eljárás, és a szerződéskötés után sem volt tisztázott, hogy milyen forrásból akarják finanszírozni a gépek bérleti díját.
Egy svéd tévécsatorna riportjában merült fel korrupció gyanúja a cseh és magyar Gripen-tenderekkel kapcsolatban. Az MSZP ezután parlamenti vizsgálóbizottság létrehozatalát kezdeményezte, hogy tisztázzák a beszerzés körülményeit, amire a Fidesz úgy reagált, hogy egy másik bizottság létrehozását javasolta a szerződés 2003-as módosításának kivizsgálására. Szeptember 11-én Christer van der Kwast svéd főügyész bejelentette: a szálak Magyarországra is elvezetnek, ezért kiterjesztik a nyomozást a Saab és svéd cégben résztulajdonos brit hadióriás, a BAE Systems magyarországi üzleti tevékenységére is.
A cikket az alábbi címen találja az [origo]-ban: http://origo.hu/itthon/20071108-gripenjelentes-indokolatlan-volt-a-beszerzes.html
Az olló nyílik; a szegények még szegényebbek, a gazdagok még gazdagabbak lesznek. Latin-Amerika: a "szociálisan érzékeny" milliárdosok pózolnak, a pórnép meg szappanoperák megkönnyezésével vezeti le a feszültséget.
az oroszok, az szdsz, a multik, Izrael (lásd vízágyu megrendelések), az elvtársak, szdsz - és a holdudvar, azaz Magyarország lakosságának kevesebb, mint 1%-a
Ha TOVÁBBRA is 85-90% a részesedésük, akkor nem futtatják fel. Sőt a kekec akarnék lenni, akkor -mivel a kiskategóriások visszaesnek- akkor ha tartják a 85-90%-ot, az nem előretörés, hanem piacvesztés, mivel nem tudták betölteni az űrt.
Amúgy pedig úgy ahogy van hülyeség, hogy az új autók piacán a nagy kategóriás kocsik piaci részesedése 85-90%. Szerintem.
Olvasom a Napi Gazdaságban, hogy idén az új autó piac 7-8%-kal esik vissza. Ami önmagában sem semmi.
De aztán volt egy bekezdés, ami elég elgondolkodtató:
"Az idei tapasztalatokról Győző Gábor elmondta, hogy látványos a minikategóriás személyautók visszaesése, míg az új alsó közép- és középkategóriás személyautók részesedése továbbra is 85-90 százalék. Egyre keresettebbek a prémium, illetve a luxuskategóriás személyautók, terepjárók: e kategóriáknál is megjelentek a nagy értékű - esetenként az egymillió forinthoz közelítő - pluszfelszereltségű, kedvezményes áron kínált modellek."
Szóval nem mindenki szív. Vannak, akiknek kifejezetten jobban megy sora, miközben az átlag már tényleg komolyan gondolkodik a havi gázszámla kiegyenlítésének módjáról.
Vajon kik lehetnek azok, akik ebben a nagy megszorításban felfuttatják a prémium és luxuskategóriás új személyautók piacát?