Mikor szüntették meg (ideiglenesen) a (feltehetőleg alacsonyabb komfortfokozatú) kocsiknál az osztály jelzést? Meg minek, meddig? Az alábbi 1964. szeptemberi képen az ex C4i-28->B4ümpe kocsin jól látható a lefestett 2-es szám, ugyanakkor a többi gyorsvonati kocsiról nem tüntették el:
A nyáron vett BR 38-assal kapcsolatban vakaróztam, hogy milyen pályaszámmal lehetne DR-es, mert a Liliput a '60-as, '70-es években bizonyosan nem gyártott DR-es (keletnémet cégjelű) mozdonyt.
Végül itt találtam meg a megfelelőt a képek végignézése során:
Erre a képre (több mással egyetemben) is igaz, hogy valami mindig hiányzik a modellhez képest. Itt pl. a második gőzdóm. Ugyanakkor nem értettem, hogy a DB-hez került közeli pályaszámúaknál (ugyanabból a gyártási sorozatból) mért csak a füstterelő Witte-féle.
A megoldás kulcsára akkor jöttem rá, amikor elkezdtem a képet felnagyítani. Ugyanis látszik a másik gőzdóm helye, csak éppen egy vakkarimával van lezárva. Magyarul valamikor leoperálták, de nyilván nem a DRG-s korszakban. Innentől úgy döntöttem, hogy 38 3596-ra lesz átszámozva a mozdonyom.
1.a: A DRG 1930-as számozási rendjébe 272 jármű került a 19. századi kocsikkal együtt. 1.b: A DRG 1933-as típusismertetőjében már nem szerepelnek a 19. századi ülőhelyesek.
Néhány gondolat a legutóbbi témával kapcsolatban. 0. A címben szereplő járműveket 1891-től 1924-ig készítették. Jellegzetességük a rövid vagonhossz, nagyon egyszerű forgóváz és (1913-ig) a pagoda formájú tető volt. A gyártási adatokat (darabszámokat) nem ismerem. De az ipar nemcsak a Porosz-Hesseni Társaságnak szállított ilyen kocsikat, hanem helyi érdekű, tartományi és külföldi vasutaknak is. Az utóbbi persze csak megrendelés volt, mert az 1. világháború miatt a szállítás elmaradt. Ezeket a vagonokat az otthoni vasút vette át. 1. A DRG az 1930-as számozási rendszerébe 267 db járművet sorolt be. Ám egyet sem a 19. században készült ülőhelyesek közül. 2. 1931-ben és 1935-ben néhány kocsit átépítettek (ráncfelvarrás, ülőhelyszám növelés). Ezzel egy időben selejtezések is voltak. 3. 1945-ben a szovjet zónába 12 vagon került, köztük egy pakli-posta. Az új DR számozási rendszer bevezetéséig pedig három ülőhelyesnek nyoma veszett. 4. A maradék nyolcból legalább három bekerült a részleges korszerűsítési (Teilmodernisierung) programba. Ezen belül történt tetőcsere (laternás dongára) és forgóvázcsere (hattyúnyakasra) is. Legfontosabb viszont a deszkapadok cseréje lécülésre, az ablakok cseréje az akkor sorozatban gyártott fajtára és az oldalfalak átépítése volt. Modellépítésre a tetőcserést javasolnám. V. Örülnék, ha a szösszenetemet valaki(k) ki tudná(k) egészíteni. (A DB jól ismert, nem játszik.)
Hát igen. Amikor vagy 15 éve megvettem ezt a kocsimat, semmit nem tudtam a német járművekről, szentül meg voltam győződve, hogy a két oldalán zárt peronos a valóságnak megfelelő.
"Tévedni emberi dolog, és lemászott a sün a mosókeféről."
Ennél a típusnál nem akarok 1958 előtti pályaszámot, hanem azt szerettem volna megtudni, hogy a SCHICHT kocsija valóságos-e keletnémet pályaszámmal, vagy nem. Most kiderült, hogy nem, ez egy fantáziakocsi gyakorlatilag ilyen formában. Ráadásul az enyémnek mindkét peronja zárt, holott a harmadosztályé lehetne csak zárt. (DB-s felirattal, pályaszámmal jó lett volna. Viszont azokkal meg nem foglalkozom.)
Igen, de nagy valószínűség szerint sajnos nincs mire átírni.
A második észrevételednek jelentőssége nincs, mivel a pályaszámok nem változtak a IIIa és IIIb korszakok között. ('56 előtt egyébként is több verzió lenne, mint pl. '67 után.)
Bocsánat, lemaradt: a többi NDK-ban üzemelő ilyen kocsi vegyesen Pr09, Pr11, Pr14 és Pr15 voltak; némelyiknek ismert a pályaszáma, némelyiknek nem. A források szerint 12db ilyen kocsi üzemelt összesen a háború után NDK-s korszakban; valamelyiket már 1958-ban, valamelyiket csak 1969-ben selejtezték.
Német források alapján egy Pr23 kocsi üzemelt csak az NDK-nál, az eredetileg D4i Pr23 kocsinak épült. A pályaszáma B4ip 232-501 volt, 1967-ben selejtezték (ezt adta ki a Schicht). Ennek a kocsinak a forgóvázait állítólag cserélték valamilyen amerikai eredetű forgóvázakra, de erről nem sok info van.
Az akkori fecsegés az egész családról szólt, benne a pakli / posta is. BC4i Pr 23 csak öt példányban készült.
Hogy miből állt a 12 fős csapat az nem derült ki. Sem pedig a hozzájuk tartozó számok. Ellenben az utolsónak maradt öt kocsit 1967-ben selejtezték és '68 elejéig elbontották.
Marhaságot kérdeztem, mert a BC4i-23-ból nem volt ennyi. De Langenschwalbacherből rengetegféle. Így egyáltalán nem biztos, hogy a BCI4-23 néhány darabjából is került oda.
A SCHICHT a BC4i-pr23-ast mintázta meg, ráadásul többféle peronnal, zárt, egyik oldalon nyílt, mindkét végén nyílt. Nincs rá bizonyítékom, de szerintem biztosan egyféle kivitelben volt csak valójában: a 3. o. felől volt zárt. Ebből a típusból 1 élte túl a háborút, a DB-nél maradt.
A C4i-pr23-ból és a CD4i Pr 23-ból nem maradt 1 sem.
A C4id Pr 23-ból viszont (majdnem?) az összes megmaradt.
Persze ha van valamilyen ettől pontosabb információd, hogy a BC4i-pr23-ból került az NDK-ba, azt örömmel veszem, mert akkor nem teszem félre az '58 utáni pályaszámú (mindkét végén zárt peronos) kocsimat.
"Az egyikben bal menetes, a másikban jobb menetes szegeccsel hegesztették az oldalakat. 😁 "
Na, ez jó... :-)))))
"Ha már "P...", akkor megemlítem a PV és a Pannónia V 55-öst. Kavarás? Vagy az akkori pénz, technika és igény színvonala. "
A PV esetében valóban. Az NDK esetében nem. Mert az nem pénz, technológia kérdése, hogy a Ci-33-at pontos (legörbített) tetővel, szegecsek nélkül - hegesztett változatban, a sorozat példányoknak megfelelően gyártsák le. Az sem, hogy a Langenschwalbachert, meg az E69 005-öt NDK-s kivitelben gyártották le (jó, az E69 megjelent DB-sként is), holott azok mind az NSZK-ban voltak. Az E69 biztosan, de a németek sem tudnak NDK-ba keveredett Langenschwalbacherről. A CSD BN 150-est az 1 példányban létező protóról mintázták. A korában jónak mondható BR 50 után hátrább léptek, és legyártották a 2 pld-os BR 23-as prototípust - elég hülye konstrukcióval. A DR-nek a BR 24-esből sem jutott sok, ha nem csal az emlékezetem, akkor 3-4 db, ilyet is csinált a Gützold (de ez legalább működőképesebb konstrukció volt). A Pwi 32-es modellezték meg, amiből 1 példány volt; igaz, jó pályaszámmal, de készült DR-es és DB-s változat, namármost akkor melyik a hamis? Szóval azért 1960 környékén volt az NDK-s genosszékban valami para, hogy a Nyugat majd kifürkészi, hogy miféle járművei vannak a DR-nek, és ezért csak 1-2 példányos járműveket mintáztak meg. Ez kavarás volt, szerintem politikai okokból.