Kicsit fellapoztam kicsit a könyvemet, ami rejt hasznos információkat kérdéseddel kapcsolatban. :)
Létezett egy Favorit nevű nemzetközi vonat (Ex 1476/1477) ami 1990-ig közlekedett Lipcse - Drezda - Komárom - Székesfehérvár (- Balatonfüred) - Fonyód között.
A könyv szerint 1978-tól az összes vagon, amelyik a DDR területén is közlekedett (értsd a teljes útvonalon), DR vagonokból állt és volt a szerelvényben 2 db Mitropa Y hálókocsi és 1 Mitropa étkezőkocsi is az Y ülőhelyes kocsik mellett.
Végezetül itt egy fénykép a Favoritról. A szerelvény végén látható két piros kocsi valószínűleg a fentebb említett két háló lehet.
Lehet már kérdeztem, de 70 felett már nem szégyen....A DR krómoxidzöld-bézs un. Y vagonjai jártak Magyarországon, B.Füred-és Siófok viszonylatban? Ha igen, mi volt az express neve? MITROPA háló és étkező is járt nálunk EP IV. ben? Köszönöm, Rizmajer.
Ezek olyan 70-80eFT körül lesznek. Amivel annyi a teendőd, hogy kiveszed a dobozból, és felteszed a sínre... Nem ment el vele egy (két/három) hónapod. Ismerve a brawa-t a részletekkel, és a hajtásokkal sem lesz gond.
Amiért mégis a régi átalakítása mellett döntöttem az nyugalom: ezt a régi PIKO modellt nyugodtan faraghatom, fúrhatom, festhetem, ragaszthatom. Akkor is max 10000Ft megy kárba, ha véletlenül munka közben leejtem. Van egy-két brawa modellem... na, azt mire szétszedtem, kihullott pár hajszálam. Annyira filigrán, részletgazdag mozdonyok, hogy nagy-nagy izgalom szétszedni őket egy dekódercserére, vagy kerék/motorpucolásra.
Köszi a válaszokat,utánanéztem a hajtásnak. Valóban nem olcsó,de mivel már én is elkezdtem az átalakítást,így nincs visszaút! :)
Persze nekem egyéb okok miatt nem mostanára várható a befejezés,de majd igyekszem még ebben az évtizedben összehozni.
Árra visszatérve,kb. húszért vettem a modelleket,tettem bele eddig dekóderfoglalatot,meg dekódert,valamint LED-re cseréltem az izzókat. Ez eddig nagyjából harminc-ezer összesen. Ha megveszem a hajtást az kb. 25000 ft még,KKK van a bontható vagonokban,így arra nem kell költenem. 55 ezerért még mindig megéri megcsinálni és persze büszkévé tesz,hogy ezt mind magamnak köszönhetem!
Másik nagy előnye, hogy alacsony, így az ablakszint alá került a hajtás - így eltűntethető. Ha érdekes lehet, teszek róla fel képeket is..kérdés belefér-e a topikba...
Ami sajnos nekem csak utólag tűnt fel, hogy a PMT is realizálja a dolgait. Ami nekem jutott, az már egyszer használatos motort tartalmaz - nem azt ami a képen is látható (bühler).
Lehet modernizálni, kérdés: Neked megéri-e? (nekem ez egy gyermekkori álom volt így 30 év után teljesült: egy motorvonat húzzon több kocsit). Ezért nem teljesen reális, ami elment rá időben, és anyagiakban.
Tény hogy maga a modell, egész részletgazdag, és utólag is jól tuningolható. Ha van időd kedved vele foglalkozni, akkor érdemes.
Egy VT 195 elkészült. Ebbe eredetileg semmilyen végzárfényt nem akartam, mert ezt betétkocsinak szánom. Ezért a vezérlő álláson kicsit szerencsétlenek a fények. A többi kocsin közvetlenül a fényprizmára teszem majd rá a LED-et, akkor fényesebb, és kör-körös lesz a fénye. Majd...
Tudod az a baj, hogy 2019-et írunk, és nem 2005-t. Az a kapcsolás, ami most a kocsikban van, kb akkor íródott a PACO honlapján - a mai napig elérhető - , a DCC pedig bőven múltszázadi találmány.
És itt mi ennek MOST örülünk. Nagyon elszaladt a vasútmodellezés mellet a világ. De az tény, hogy ezt bárhogyan próbálják beleszuszakolni egy virtuális világba, az sosem lesz olyan jó, mint amikor a fejed mellett lassan elduruzsol egy modellmozdony :))))
Szerintem valahol ez az érzés tartja életben ezt az egész modellvilágot még.
Igen, köszönöm a megerősítéseket, a kimerítő segítséget, és válaszokat!!!
"a szükség és hiány nagy úr, ezért nem válogattak a szerelvények összeállításánál!" Igen, ezért gondolkodom univerzálisban.
Digitálisban megy a munka. Minden kocsiban van külön-külön funkciódekóder - PACO oldaláról felhasznált, saját gyártmány. A VT 185 motorvonat, és a VT 195 vezérlők is mind beépített KKK-val rendelkeznek.
Az áramátadós lehetőséget elvetem, mert tudom hogy macerás összekötni a csatlakozásokat.
Arra jutottam, hogy van két olyan vezérlőkocsim, amin mind a két végén van kinematika, így ezek besorolhatók, mindkét oldalukkal szerelvénybe, vagy csak önálló vagonként is, mozdony után. Itt mind a két végén lesz vörös zárfény, mely menetirány szerint aktiválható lesz. Ha ez a kocsi éppen vezérlőként működik, akkor felkapcsolható rajta az előre 3 fehér fény, és a maradék kimeneten meg a kocsi belső világítás kapcsolhatósága megmarad (így jön össze a 4 kapcsolható kimenet)
A 3-ik vezérlőnek csak az egyik oldalára építettem kinematikát, a vezérlő vége szépen el van látva mindenféle horoggal, meg kábelekkel, így ott mozdonycsatlakozás nem lehetséges. A túloldalon ezért kimaradnak a vörös zárfények, cserébe a vezérlő oldalon lesz előre két fehér, fönn a csúcsfény, és a vörös kapcsolhatósága, plusz a teremvilágítás.
Így le tudok fedni mindenféle variációt, és még egy gőzös is húzhat egy (kettő/három) vezérlőkocsit VT 195-öt.
Kicsit beégett nekem ez a motorvonat szerelvény dolog, de talán csak sikerül összeállítani.
Most a piros LED-ekre várok Kínából. Ha azok megérkeznek be tudom fejezni.
(A motorkocsi is hasonló extrákkal van ellátva: ott is kapcsolható a csúcsfény, vontató üzemmódban lekapcsolhatók arról az oldalról a zárfények, és PMT hajtás van benne...)
Én hasonló problémával találkoztam, amikor vettem egy rivarossi 4 részes emeletes szerelvényt és csak az egyik végén van vezérlő egység!
Az egyszerű szétszedhetőség érdekében lényegében össze kell akasztani a kocsikat! A nem vezérlős végén is van zárfény.A két vég két különálló dekóder foglalatot kapott így külön is működtethető a két vége!
Bár a nem kevés vételáron a két dekóder dob még rendesen :)
Már többen is leírták és a korabeli képeken videókon jól látszódik, hogy a szükség és hiány nagy úr, ezért nem válogattak a szerelvények összeállításánál!
Ezt csak azért írtam le, mert gyakran előfordult hogy egy emeletes szerelvényt vontatott gőzös!
Annak tök mindegy volt hogy vezérlő véggel húzta a szerelvényt, mert úgy sem volt alkalmas a tolt menetes üzemre! Ezért az általad vázolt probléma is elég életszerű lehet, hogy egy mozdony húz egy vezérő kocsit " vak" véggel!
Mert csak az áll rendelkezésre az adott vonalon és nem bajlódnak a megfordításával, de utasok tudnak rajta utazni!
Modellezési szempontból szerintem két lehetőség van:
Ha van lehetőség digitális üzemre, akkor a motorkocsi kap egy dekódert, a vezérlő kocsi meg egy funkció dekódert!
Így külön-külön is működtethetőek és annyi kocsit sorolsz be közéjük, amennyit csak akarsz!
És ha csak a vezérlőt kapcsolod egy mozdony után, akkor is tud világítani.
A másik lehetőség függetlenül hogy analóg vagy digitális, a kkk-ba elektromos kapcsolót raksz és csak a motorkocsi kap dekódert ( vagy nem) analógban csak a vörös fény kimenetet kell átkötni az átmenő kábelre és irány váltásnál a vezérlő kocsin jelenik meg!
Ennek hátránya, hogy macerás a bontás!
A fényvezetés szerintem megoldható egy közbenső vezérlő kocsi prizmájával, hiszen az úgysem világít :)
Ha csak egy mozdony után sorozol be egy vezérlőt vak véggel, és nem akarsz bajlódni a világítással, dobj a végére egy zárjelző tárcsát! Vagy még egy reko kocsit:)
Ismrős lehet amikor hazánkba a halbis kocsikhoz megérkeztek pár éve a hozzá tartozó vezérlőkocsik és a mozdonyok ugyanúgy körbejártak, mert nem tudták használni és vezérlő véggel húzták a szerelvényeket!
Lényegében elvesztette funkcióját!
Remélem tudtam segíteni és elnézést mindenitől a hosszúra sikeredett írásért!
Üdv! Igazad van a színt benéztem.... a brawa-nak volt többféle zöld színe. Abban a szín változatban még, ha jól tudom nem jött ki ez a vegyes vagon (bár nem gyűjtöm őket, csak ennyi van belőle).
Szerintem még lehet, hogy a roco is ráfanyalodik a dr-es cuccok gyártására, főleg ha így fogynak a rekowagnek, a rövidek. Modellezés szempontjából nagyon előnyösek, a reko, és mod-wagnek, mert rövidebbek a klasszikus, nem hossz torzított Y kocsiktól.
((Az ár mindenhol relatív. A roco nem ide gyárt nekünk. (az ő árát osszuk el legalább 3-al. Ez 15 Eur.) 5000Ft-ért röhögve megéri nem? Ja hogy nem ott élünk ahova ő gyárt. Evvan.))
Már párszor volt ez téma régebben, és ahogy írtam is a hagyományos chrome- oxid zöld kocsiról volt szó és még mindig nincs tudomásom róla, hogy megjelent volna :(
Mint ahogy a képen látható kocsi is III-IV. korszakosként van hírdetve, voltaképpen erősen III. korszakos és IV. korszak nagyon eleje! No meg a fehér csík is erről árulkodik.
Nálam ezért sem jöhetett szóba és most is árulják pár helyen!
De már nem aktuális, mert hiánypótlásként ott a roco :)
Más: az eddig kiadott roco reko III. korszakos kocsijai viszont sokkal ígéretesebbnek tűnnek, talán itt is a fehér csík dob rajta :)
A IV. korszakosak nagyon fogynak borsos áruk ellenére is!
Ha meglesznek a kocsik, csinálhatnál egy összehasonlítást!
"Ha lett volna brawa félpoggyász, akkor olyan egyforma lenne a szerelvény, de ez a roco kocsi megtöri azt."
Van belőle, igaz túrni kell érte az e-bay-t, és sajnos nem azonnal jön a vétel.
(bocs a minőségért, de nem akartam netről betenni, hogy: á persze, csak onnan összevadásztam - legyen a válasz)
Még várok a roco EP III rekowagenjeire. Elméletileg nemsokára kijönnek a gyárból - mi az az egy év még.
Viszont azt látom, hogy az EP IV már van ami kifogyott: azaz Német-földön is van erre kereslet. Meglátom idehaza, hogy mekkora különbség a piko, és a roco azonos típusú kocsijai között...
A piko H0 VT motorvonat VT 185- és VT 195 vezérlőkocsikból összeállított szerelvény vezérlőkocsijaival kapcsolatban van egy kérdésem.
A motorvonat több vezérlőkocsit is tud majd húzni. Azok a vezérlőkocsik, akik a szerelvényen belülre kerülnek, ott a végzár fények természetesen nem fognak világítani. A vezérlőkocsiknak az egyik vége rendelkezik vezetőállással - hiszen vezérlőkocsi (itt kapcsolható a előre fehér/előre csúcsfény/hátra zár-vörös fény).
A gondom a másik oldalával van, ami olyan betétkocsis (beiwagen). Itt csak vörös fény lehetőség van. Viszont ennek a kivilágítása technikailag nagyon nehéz, mert nincs fényvezető prizmával ellátva.
Tehát, ha véletlenül egy sima mozdony után kapcsolják ezt a vezérlőkocsit (át lett mindenki szabványos KKK-ra alakítva), úgy hogy nem a vezérlőrész van hátul, akkor nem lesz rajta zárfény.
Most jön a kérdés: mennyire életszerű, hogy egy vezérlőkocsinak mindig a vezérlő állása van a szerelvény végén?
Ha valaki tud ZDF Info adót fogni akkor érdemes nézni. Mostanság elég sok DDR-es időkből való felvételt adnak le. Szinte minden nap van érintve DR akár a hadsereg miatt, akár bármilyen köznapi témát érintve. Tegnap olyan részlet volt ahol a bunkereket mutatták be. Több helyen még az oda vezető "iparvágányt" is álcázták rendesen.