http://index.hu/velemeny/eheti/eltevedtlova/
TótaWé írása apropóján megfogalmazott, de már régóta érlelődő kérdés: Mi lesz a reformokkal? Ennyi volt? Fletó föladta? Győzött a Kiss Péter féle "eddig is jó vót, eztán is jólesz" vonal? Vége? Elfelejthetjük? Maradunk a térség sereghajtója?
Kérés: Próbáljunk meg annál a témánál maradni, amit a cikk boncolgat. Nem érdekel, hogy gyurcsány lebukott, tótawé aljas, hugyosnácik és orbánbányák. Ez az egy topik ne erről szóljon! A kérdésre érdekelne a válasz.
(gondolom, mint minden érdemi topik, ez is gyorsan fog süllyedni.)
sőőt, holnap már a 3FT60-as kenyérért fognak tüntetni és én már látom Orbánt a búzatengerben, közben a traktorok hangja zenél...ez kell nektek:) Apa! Anélkül árvák vagytok:)
Nem fogják átszabni a köztisztviselői illetménytáblát és a bérrendszert, hiába akarta ezt Draskovics tárca nélküli miniszter. A férfiak előre hozott nyugdíjkorhatára a maihoz hasonló lesz 2009 után is. A kormány újabb két fontos kérdésben kapálózott hiába a szocialistákkal szemben."
Másrészt, még most se lenne késő, ha nem paráznának a 2010-es választásoktól. Amiket _így_ egész biztosan buknak.
Sztem+ így lehet nagyobb esélyük +nyerni és arra játszanak, h kihúzzák valahogy 2010-ig.
Ennek látszólag ellentmond, a "reformcsomagot" leginkább az EURO-bevezetés kritériumainak teljesítésével indokolják. Csakhogy ilyen kényszer valójában nincsen se Brüsszel, se a finanszírozóink részéről sem. Az EU a 3 %-os ÁHT-i hiány elérését követeli+, különben leállíthatja a támogatásokat (ezért állunk a túlzott-deficit eljárás alatt ), ami télleg azonnali kiütést jelentene az MSZP-nek. A piacok pedig kiszámítható gazdpolt (nem tagadjuk a valóságot és nem hantázunk a jövőt illetően) és az államadósság/ GDP és a FFM-hiány csökkenését várják el.
Nos, a kormány úgy kezeli az ügyet, h egyrészt összemosta fogalmilag az ÁHT alrendszereinek struktúrális reformját a kvt-i egyenleg csökkentésével - így mivel télleg javul a helyzet, ki lehet adni a győzellmi jelentéseket - másfelől ezt javarészt a bevételek növelése révén érte el, nem kiadáscsökkentéssel.
Következésképpen, mikor 2009-re a kvt elsődleges egyenlegének hiánya eléri a 0%-t, az extra sarcsomag tartalékot jelent majd a választási osztogatásra. Azaz nem az extra adókatemeléseket csökkentik vissza, hanem lesz zsé a szavazóknak.
"ugye te is TUDOD hogy az az 5% szemelyenkent nem sok. es erdekes modon ugyanazt az 5%-ot kifizetnenk szubvencioban allami penzbol es adobol. mert ezek az allami vallalatok KURVARA hatekonyak a kozpenz lenyulasaban. tehat nem az fizet aki hasznal hanem mindenki."
tévedés: állami közszolgáltatás esetén nem kell a profit, míg magántulajdonos esetén igen. a kettő között a különbség a profit. más különbségnek meg nem kell lennie. az hogy van állami korrupció nem érv a non profit közszolgáltatások állami tulajdona ellen, hanem ez a korrupció témaköre. de mint a példa mutatja, magáncégeken keresztül is lehet állami pénzt magánpénzzé konvertálni, lásd strabag.
egyébként az az érzésem, nem értetted meg a mondanivalómat: két tényezőt említettem: ahol monopolhelyzet van, és ahol a szolgáltatás önmagában nem termel profitot, ott szvsz szükséges az állami szerepvállalás. a malév egyik kategóriába sem tartozik.
ugye te is TUDOD hogy az az 5% szemelyenkent nem sok. es erdekes modon ugyanazt az 5%-ot kifizetnenk szubvencioban allami penzbol es adobol. mert ezek az allami vallalatok KURVARA hatekonyak a kozpenz lenyulasaban. tehat nem az fizet aki hasznal hanem mindenki.
miert is jo ez az allami tulajdonlasos rendszer? ha meg nem tamogat az allam akkor ugyanugy megemeli a vallalat az aarat es SZETTERITI a tiltakozaskeptelen lakossag hasznaloi kozott.
mennyit ontunk a malevba?
az allam addig jo a vallalatnak amig szubvencional!
talan kivetel a szerencsejatek de ez is el fog mulni, ahogy felszabadul a legalis es illegalis szerencsejatek piac. tehat szerintem az sem tutti tipp!
nincs teljesen igazad. ezek a vizitdijak, tandijak egyreszt javitjak a koltsegvetes helyzetet, masreszt igazolhatova, dokumentalhatova teszik a felhasznalast es annak jogosultsagat.
nincs igazad. a tb jogosultak atvizsgalasa irtozatosan nagy falat lesz.
nincs igazad. a gyogyszertamogatasok, gyogyszerarrendszer is komoly ugy. es elkepzelheto hogy a jogosulatlan igenyek (persze mindig egy keserves hibaszazalekkal) visszafogasa lenyeges csokkenest jelent. es kozeliteni fogunk a nemzetkozi felhasznalashoz es nem a magyar/magyar tamogatasanak manifesztalodasa lesz a kozgyogyellatas. es megy ki a gyogyszer ingyen/penzert erdelybe. hany erdelyi dolgozik itt? hanyan iratnak fel kamu gyogyszert? ami otthon nagyon is jol jon?
es meeg mennyi minden van.
szerintem az lesz hogy az ilyen pici lepesekbol meglatjak hogy mennyi haszon es mennyi REND teremtheto es akkor meg fogjak lepni a tobbi lepeseket.
peldaul hogy az orvosok annyi hivatalos fizetest kapjanak, ami megfelel orszagunk eu-s beallasanak. a jelenlegihez kepest mondjuk 3x-ost. ez vitathato? persze hogy NEKED esetleg nem jo mert nem produktiv. de haat ki kell fizetni, ki kell csengetni. mert ennyi az aara. vagy az apolonoknek. az sem produktiv. de itt es most meg KELL fizetni. pech! pechvogel!
termeszetesen egyet tudunk sok mindenben erteni. peldaul az oszodi beszednek a hangvetele szerintem verlazito. mintha be lett volna baszva. es erre semmi szukseg!!
a tartalmaval is lehet hogy egyetertunk.!
mindenhol a lenyeg a MERTEK! az optimum. arfolyamban, kamatban, beruhazasban, tamogatasban.
de a politikaban siman felnagyitjak a dolgokat (kisebb hibakat, tevedeseket) es partpolitiaki reflektorba helyezik. soha nem emlitik meg a masiknal a jo dolgot, a pozitivumot, hanem a negativumokat hangsulyozzak.
az optimumba a berek emelkedese is beletartozik, nem lehet celunk hogy minden epkezlab, ertelmes ember nyugaton keressen munkat. pedig onnan igeny van hiszen a torok/algeriai munkaerot siman ki tudjuk valtani es kevesebb tarsadalmi feszultseget generalunk.
"De hát van egy csomó terület, ahol nyilvánvaló, hogy mit kéne tenni..."
de miért nem történik semmi? mert senki sem mondta ki, hogy ezt és ezt meg kell csinálni!Gyurcsány sem! innentől kezdve felesleges a pártra fogni a dolgot, amikor még maga a pártelnök-min.eln. sem vállalta fel a dolgot.
De hát van egy csomó terület, ahol nyilvánvaló, hogy mit kéne tenni... Mondjuk mert a terület minden szagértője ugyanazt mondja, és lenne aki meg is csinálná. Aztán mégse lesz belőle semmi. A pártstratégia Mo-n kb. annyiban merül ki, hogy legyen-e vizitdíj, vagy ne legyen. Ami izgalmas kérdés, jókat lehet rajta hörögni meg tüntetni, de közben végrehajtják a lényegi változtatásokat az EÜ-ben. Igen, többnyire azokat, amiket Mikoláék dolgoztattak ki. Csak nem 30, hanem 40 súlyponti kórház lesz, vagy mittudomén... Aztán vannak a kis csapatok, amiknek ki kéne dolgozni a részleteket, de nem csinálják. Ez egyértelműen a vezetés hibája. Namost a vezetés nem elég erőskezű ahhoz, hogy a félhülye pártkatonák rögeszméit leállítsa. Muszáj foglalkozni azokkal, és szétforgácsolódnak az energiák.
"A részletek kidolgozása a minisztériumok dolga lett volna, ha elvégzik."
nem. az hogy egy pártnak milyen elképzelései vannak, ill. mit akar megvalósítani miután kormányra került, annak nem a minisztériumok dolga, hanem a párt mögötti szakértői csapaté. ilyen nincs a szocik mögött (már), ez tisztán látszik. a minisztériumi osztályvezető nem fog stratégiai kérdésekben dönteni, részleteket tud csak kidolgozni. márpedig itt a stratégiai döntések hiányoznak. 1. nyugdíjrendszer, 2. köz és felsőoktatás, 3. egészségügy, 4. inaktívak foglalkoztatása, 5... stb.
"Amit lehet látni, az a hatalmi harc a "régiek" és fletóék között. "
én nem látok hatalmi harcot. fletó nem azért állt le, mert a párt blokkolja, hanem azért, mert eddig terjedt a tudomány. az azért feltűnő, hogy semmilyen elképzelés nincs a fenti területekkel kapcsolatban, még napvilágra sem kerül semmi ilyesmi! ha hatalmi harc lenne, akkor be lennének dobva a reformelképzelések a köztudatba, de semmi ilyen nem történik! tavaly ősszel lezavarták a kiigazítást, ami lényegében egy szimpla pénzbehajtás volt, a tudomány eddig terjedt, és most itt vagyunk, úgy, hogy január óta semmi érdemi nem történt.
azt már egy éve is lehetett látni, hogy nem lesznek érdemi változások. ... ha tényleg lett volna valami elképzelésük, akkor nem tart hónapokig, amíg összedobják a csomagot
Én ezt nem így látom. Egyrészt, elképzelések voltak és vannak. Nagy vonalakban legalábbis. De ezeket még csak nem is a maszop-szadesz kormány idején készítették (ld. EÜ reform). Másrészt, a választások előtt azzal voltak elfoglalva, hogy hatalmon maradjanak. A részletek kidolgozása a minisztériumok dolga lett volna, ha elvégzik. Néhány kivétellel nem történt semmi érdemi. Ami döbbenetes, hogy a minisztériumokat teljesen leköti a mindennapi adminisztráció. Ezen ugyan a központosítás valamit segített, de úgy látszik, nem eléggé. Másrészt, még most se lenne késő, ha nem paráznának a 2010-es választásoktól. Amiket _így_ egész biztosan buknak. Amit lehet látni, az a hatalmi harc a "régiek" és fletóék között. Fletó csipet-csapatával beleült az MSZP vezetésébe, megnyerte neki a választásokat, majd nagy lendülettel vágott bele, és azt hitte, elég lesz a lelkesedése. Az ellenzék, a média és a tüntetők ellen elég is lett volna. Amivel nem számolt, az a saját pártja. Az első (számára) nagyon aggasztó jelek a pártelnök-választáson jöttek, talán emlékszel, az Index cikkezett róla. Megerősítették, de hogy erre szükség volt, az volt a gáz. Legalábbis az én értelmezésemben. Mostanra fletó állítólag gyakorlatilag föladta. Gyakorlatilag ráhagyja, hogy mindent lebokszoljon a párt, pontosabban Kiss Péter és Drazsé csapata egymással.
az agrártámogatások más tészta, az gyakorlatilag egy szociális támogatás, nem több, és ebben a formában értelmetlen. ez megint egy koncepcionális kérdés ...és ráadásul nem is magyar, hanem EU-s. És ebben a kérdésben nem mi vagyunk a szűk keresztmetszet.
Tudjuk egyaltalan, hogy mi is ez a buvos es mindenre gyogyir "reform"? - nem bűvös és nem mindenre gyógyír - a szükséges intézkedések főbb vonalait azért lehet sejteni. Arról van szó, hogy bizonyos elavult struktúrák a jelen (megváltozott, folyamatosan változó) környezetben csak borzasztó drágán (egyre drágábban) tarthatóak fenn, miközben a feladatukat is gyakran rosszul látják el: azok a szabályzó mechanizmusok, amik a színvonalat és a hatékonyságot biztosítanák, azok sokszor nem, vagy pont ellentétesen műkönek.
Mert hogy a re-form ugyebar visszaalakitast jelent. Hóóógyne. Talán inkább újraformálást. A transzformálás két meghatározott állapot közti átalakítást jelentene, a reformálásban csak annyi van benne, hogy az eddigitől eltérő állapot jön létre...
szerintem a lakasepites tulhajtasa es tultamogatasa is jelentos tetel az importban es az aht elszallasaban hmm... Azért nekem az a tippem, hogy az építőipar inkább a belső piacot pörgeti és a másik irányba hat. Az importtermékekhez is jelentős a hozzáadott érték,ugye.
Hogy hány lakás épül, azt a kereslet-kínálat határozza meg. Amit persze befolyásolnak mindenféle támogatások. Azért lássuk be, az életminőséget is nagyban befolyásolja a dolog. Támogatott hitelekkel szerintem érdemes operálni, persze nem mindegy, milyenekkel. Kijöhet belőle (akármilyen távon) pozitívan az állam. Tény, hogy a másik oldalról a lakosság eladósodása is kockázatos. Ez az egész megint a konkrét helyzetben beállított egyensúly kérdése, amihez nem igazán tudok hozzászólni - de az elv nem hülyeség.
ha rendbejon a novekedes egy stabilabb szinten, akkor itt fogsz oromkodni? nem hinnem! Örülnék egy magas növekedésnek stabil áht mellett. Itt is meg máshol is :) . Ezért még az életszínvonalamat is hajlandó vagyok -átmenetileg- lejjebb adni. Talán ezért voltam azon kevesek között, akik ugyan nem szavaztak a maszopra, de tetszett az őszödi beszéd mondanivalója (nem az, hogy hazudtunk, meg elqrtuk, de az nem volt újság és nem az volt a lényeg). És ezért keserít el, hogy fletó nagy tenniakarása ilyen gyorsan kifingott.
rad is vonatkozik, ha a hankook szlovakiaba ment volna akkor azert lenne a kormany baszogatva... Igy van, erős verseny van a multik_ért_, ez már csak egy ilyen piac... ebben talán presztízsokok miatt, talán másért kissé túlzásba lett víve a támogatás. Attól még lehet, hogy megtérül. (Majd jön valami közgazdász és lehülyéz legfeljebb).
"nekem azert ugye lehet mindegy. az hogy dragabb egy szolgaltatas az a fogyasztonak cca annyit jelent hogy 5%-kal dragabb."
ugyanazért a szolgáltatásért (mert ugye áramszolgáltatás terén ez elég egyszerű: vagy van áram, vagy nincs, nincs minőségi különbség) miért is jó az ha többet fizetsz? az 5% meg ex has adat?
a gázt ne vegyük ide, mert abba az állam belenyúlt, és szociális alapon kezeli. ennek semmi köze a közszolgáltatások és monopóliumok privatizációjához.
"tudtuk volna fejleszteni irod. de hat ADDIG miert nem tudtuk? ja nem volt ra penz. ja a penznek ezeregy helye volt."
könyörgöm, MIT fejlesztettek az áramszolgáltatók? eszközöltek némi környezetvédelmi beruházást, ami pénzben minimális (ennyi pénz lett volna rá), és közben megy nekik a garantált profit. ennek mi értelme? semmi. milyen fejlesztéseket eszközölt a matáv? meglehetősen minimálisat a megtermelt profithoz képest. ugyanerre egy részben állami kézben maradt matáv is képes lett volna.
ez a "nem volt pénz fejlesztésre" egy humbug. valójában a hiány mérséklésére és a 98-as választások előtti osztogatásra kellett a pénz hornéknak, ezért privatizáltak, mert a bokros csomag II-t a szoci párt kollektíven megfúrta.
a nagykoalíció értelmetlen, csak a szélsőségeket (radjobb-jobbik, anarchisták-szdsz, kommunisták-munkáspárt) erősíti. egy háttérmegállapodás kell a nagy pártok között, amelyben megegyeznek abban, hogy a szükséges változás kérdéseiben nem támadják egymást. egyébként meg nem hiszem hogy a szükséges reformok annyira nagyon fájdalmasak lennének. van persze akiknek igen, (ingyenélők) de az ő véleményük érdektelen, ha pampogás van, arra meg ott van a rendőrség. nagyon sok olyan változtatásra is lenne szükség, amelyek nem pénzbe kerülnek, hanem jobb szervezéssel megoldhatóak és elég hamar pozitív eredménnyel járhatnak. szóval azt a szöveget én egészen egyszerűen nem fogadom el, hogy a reform automatikusan népszerűségvesztéssel jár: nem jár, ha egy hiteles ember érthetően el tudja magyarázni, hogy mit kell, miért kell, és mi lesz ennek a következménye.
nekem azert ugye lehet mindegy. az hogy dragabb egy szolgaltatas az a fogyasztonak cca annyit jelent hogy 5%-kal dragabb. viszont itt van peldaul a gaz, amit az allam joval nagyobb mertekben tamogat. tehat mondhatjuk hogy mindegy hogy mennyibe kerul. es nem is a szolgaltato szabja meg a MAGAS arat, hanem a magyar kezben maradt mol. ami/aki annyira de annyira jo es magyar. csak eppen nem hulye. az allam jaradekolja a termelest, az aar magas, a jaradek egy reszet vagy akaar tobbet is visszaad.
de mas szolgaltatasnal is hasonlo a helyzet. a lenyeg hogy legyen, jo minosegu legyen.
tudtuk volna fejleszteni irod. de hat ADDIG miert nem tudtuk? ja nem volt ra penz. ja a penznek ezeregy helye volt.
a volna nem politikai es nem kozgazdasagi kategoria.
a van viszont az, hogy mukodik es az hogy megfizetheto. ha a beerek tekinteteben folytatodik a konvergencia es kell hogy folytatodjon, akkor meg is fogjuk tudni fizetni a novekvo aarakat.
amugy ha olyan nagy ez a problema akkor vissza lehet vasarolni ezeket a vallalatokat. es akkor nagyon jo lesz. csak egy picit tobbet kell adozni. meg tobbet kell tamogatni.
nem mindegy. a közszolgáltatások ugyanis azért közszolgáltatások, mert a) vagy monopolizált formában zajlanak, vagy b) nem profitorientált szolgáltatások, vagy c) mindkettő. az a) esetben nyilvánvaló módon a profit jobb ha az állam zsebébe vándorol. a b) esetben viszont egy magáncégnek garantálni kell a profitot állami részről, ami miatt a szolgáltatás drágul.
a fejlesztések kérdésében meg azt tudom mondani, hogy komolyabb fejlesztés egyetlen magánbefektető részéről sem történt olyan mértékben, mint amilyen mértékben egy állami kézben maradó vállalat ne tudott volna fejleszteni. a matáv egy adott időszakban az egyetlen nyereséges cége volt a deutsche telecomnak és nekik hála internetpenetrációban, az internet árak tekintetében és a szolgáltatás minőségét nézve is igen hátul kullogunk az uniós tagországok között.na erre mondom, hogy ennél egy mol vagy otp -hez hasonlóan átalakított, részben piacra dobott részvényekkel operáló szolgáltató sokkal jobb lett volna.
szvsz hagyjuk a fekete/feherezest. majd kiderul hogy ki mennyire van vele megfertozve.
szerintem meg inkabb koalicios kormany kellene!
pontosan a fajdalmas intezkedesek nep torkan valo lenyomasara. mindenkeppen meghatarozott ideig, szerintem max 8 evig.
igy, szamomra ugy tunik, hogy a szocik fognak, gyurcsannyal, kormanyon maradni. ha 2009-ig kibirjak. addigra mar a pozitiv tenyezok fognak eloterbe kerulni. elkepzelheto hogy lesz gazdasagi novekedes, az adozasi rendszer beall, a tamogatasi penzek jonnek, a piac elenkiteset is meg lehet oldani, europai befektetok is lesznek.
a nep hozza fog szokni nehany ujdonsaghoz. vizitdij/tandij. az is elkepzelheto hogy a nepszavazasok sem hozzak meg a jobboldal altal vart eredmenyt. konnyen elkepzelhetonek tartok egy kiegyensulyozott europai parlamenti valasztast.
tehat a reform meggyorsitasara, a fidesz hatalomkozelbe kerulesere a nagykoalicio a megoldas! szerintem.
vedd figyelembe hogy a 'dolgok' nagyjabol olyanok amilyenek, megfestesuk es mazolasuk, tehat a kulsosegek azok, amik a kozvelemenyt mozgatjak. hanyfelekeppen magyarazhato egy statisztika?