Sziasztok! Egész délután kepesztek egy NEO8M GPS modullal. Szóval van egy GPS modul, leveszem róla a pontos időt és kiírom egy dupla-TM1637-re, minden szép, minden jó. Vettem egy másik NEO6M GPS modult, az fele annyi volt, pár napja írtam hogy nem működik, kiolvasható de nem jön belőle adat: $GNRMC,,V,,,,,,,,,,N*4D és ennyi. Gondoltam hogy kampó lett neki, ezért vettem újra egy NEO8M GPS modult, de abból sem jön adat, kiolvasható, de minden üres. Na ez már gyanús lett, tuti hogy valamit én rontok el, de nem tudom mit. Egy hónapja vettem az elsőt, annyira emlékszem hogy akkor ment vagy két napot 5V-ról, meg hogy bemásoltam a kódot az alábbi linkről és működött
Köszönöm a tanácsaidat! Miután teljesen Arduino-analfabéta vagyok, mindenki tanácsát elfogadom!
"Szudan88" sokat segít nekem ebben a projektben, amiért mérhetetlenül hálás vagyok számára! Gondolom nem az "életcélja", hogy a munkából hazaérve az én hülyeségeimmel foglalkozzon, de még is megteszi!
Az elmúlt 3 napban többször is váltottunk e-mailt, és nagyon sok jó ötletet adott, amiket megfogadok! Tőle sem ingyen kértem a tanácsokat, de ezidáig még nem kért semmit!
Tudod amikor 1985-ben végeztem az elektroműszerész-szakközépben, a tranzisztor számított a "középkategóriának", az integrált áramkörök meg a csillagos égnek, amikről qrva keveset tanultunk. Akkoriban volt a világ legmenőbb otthoni számítógépe a Commodore-64. Tehát a mikroelektrónikához közöm nem volt. 3 évet dolgoztam műszerészként az Orion-ban, HIFI-ket, majd TV szerelve. Utána szakmát váltottam, így sajnos lemaradtam az elektrónika fejlődéséről!
De visszatérve a lényegre, minden jótanácsot, ötletet szivesen elfogadok, és megtartok! Természetesen szeretnék tanulni belőlük, és minél többet megtanulni az Arduinó felhasználási módjairól!!!
PWM vezérlés, mérés! ...Nem kell, hogy másodperc pontosan, literre kiszámolva írja ki az adatokat az LCD kijelző!... Csak szeretném látni, hogy kb. mennyi víz áll a rendelkezésemre!
És mégegyszer! Köszönöm Szudan88-nak az eddigi önzetlen segítségét!
Mivel esővizet mèr egy több köbmèteres tartályba, nem hinnèm hogy 1cm pontatlanság gond lehet. De ettől függetlenül igazad van. Majd ha megtudjuk az igènyt... Linkelj be lègyszi egy jó analóg bemenetek szintmèrőt ami tud vagy 2m, ha kell más projekthez.😀
Ha van egy alapvetően ismeretlen minőségű, de a nagyon szűkszavú netes leírás alapján valószínűleg elég pontatlan PWM jel, akkor azt egy RC-taggal mondjuk lehet (valamennyire) simítani, de nyilván ez, belevéve az AD láb elektromos tulajdonságait (belső ellenállás, kapacitás, induktivitás) bele fog szólni a képletbe és tovább fog torzítani. Az Arduino-k A/D konvertere egyébként sem egy főnyeremény pontosság szempontjából, így az elvi 1 mm-es pontosság a gyakorlatban jó, ha 1 cm lehet, és akkor tényleg minden klappol. Nem kizárt, hogy ennél jobbat lehet csinálni, de az is benne van a pakliban, hogy ennél rosszabb lesz. Jóval rosszabb.
Ami az átalakítót illeti. Működik, már amennyire az 5 százalékos hiba mellett működhet, ezzel nyilván tovább rontod a rendszer teljes pontosságát.
Szűréssel és átlagolással nem érdemes sok esetben PWM jelet feldolgozni. Egyrészt van oltrahangos szenzor sima kvázi analóg jelfeldolgozásra kihegyezve (az impulzus válaszidejét lehet nézni, kiváló és egészen pontos arduino minták vannak rá), nem kell hozzá sem közdarab, sem világmegváltó A/D, egyedül az időre kell figyelni, de azt kódban elég egyszerű megoldani. A pontosság persze itt is a felhasznált elemektől fog függeni. Másrészt, ha már hozott anyagból kell dolgozni, akkor is több értelmét látnám egy megszakítás alapú PWM jelfeldolgozásnak (vagyis a kitöltési tényező mérésének), mint annak, hogy az egyébként is kétes minőségű jelet még tovább rontsuk mindenféle passzív elemmel, így jó eséllyel jelentősen megnövelve a zajt.
Ugyanakkor, mint minden esetben, itt is a specifikáción, pontosabban a megrendelői igényen kell legyen a hangsúly. Vagyis előre tisztázni kell, hogy 1 literes, 10 literes, 20 literes vagy 50 literes pontosság kell a tárolókhoz.
Nem csináltam mèg pwm kisimítást, de elvbe működnie kène, ha mèg mellè 1sec alatt for ciklussal mèrek 5ször utánna átlagolok. Vagy milyen megoldás van mèg?
Azt döntsd el, hogy mennyi időd van rá és hányszor akarod sutba vágni, illetve azt, hogy akarsz-e tanulni belőle. Ez talán a legfontosabb, mert ha nem, akkor simán engedd át másnak és eggyez meg vele az árról, amibe a tudása és az ideje kerül.
Szudan88 egyébként jókat írt, kivéve a pwm érzékelő jelének kisimítását, mert az ennél azért jóval komplikáltabb és nem is biztos, hogy szükség van rá.
Illetve ha a relèmodul vezèrlőfeszültsège elmegy 5vdcről akkor nem kell, csak maga a relèmodul tápját kell ellátni megfelelő tápegysèggel, ami ne legyen az arduinoèval közös.
Hello Raptor! Lehet több LCD működtetni 1 arduinoról is, ha i2c akkor sokkal egyszerűbb, ès kevesebb vezetèk. De 1 kijelzőre is ki tudod írni az összes adatot, ha mondjuk billeg a 2 kèp között a kojelzès, vagy nyomógombbal kiírást váltasz. Lehet literbe távolságba, akárhogy kiírni, leehet riasztás akár több is, mind program kèrdèse... Relè modulhoz kell illesztő. Ès az aktív elemeket külön tápról működtesd. Pwm èrzèkelő jelèt ki kell simítani egy kondi, ellenállással. Hogy mit is szeretnèl, mennyi èrzèkelővel, arról rèszletesebben írhatnál, mennyi èrzèkelő, milyen riasztás, mennyi gomb. Számold ki az analóg, digi be-kimeneteket.
Egy kérdéssel, vagy inkább kéréssel fordulok az Arduino mestereihez!
Már kismillió videót végignéztem, de a "problémámra" nem találtam megoldást.
A magyarnyelvű Arduino-videók készítőinek is feltettem ezeket a kérdéseket e-mailben, de sajnos egy hónap elteltével sem méltattak válaszra!
Szóval a lényeg!:
- Automata öntözőrendszert építek ki itthon, ami az összegyűjtött esővízről fog - reményeim szerint - működni. 3 db ( 1000 literes ) IBC tartályba fog összegyűlni az "égi"-éltetőnedü, ebből a két alsóba gyűjtöm az esővizet, amit azután - egy szivattyú segítségével - a felsőtartályba juttatok, ahonnan elektronikus szelepek segítségével, gravitációs úton, a locsoló csőhálozatokba enged.
- Valamikor, az 1800-as években, elektroműszerésznek tanultam, de a szakmában csak 3 évet töltöttem, így a jelenlegi elektromossággal kapcsolatos tudásom, - így 40 évvel később -, kimerül abban, hogy tudom az áramról, hogy ráz! - ( jó! Mondjuk ez túlzás volt, de azért valami hasonló a helyzet!)
Sok videót végignéztem, ezért merlek zavarni benneteket a kérdésemmel! Volt amiket értettem, de volt amiket sajnos csak pilléztem! Szóval a lényeg!: Egy pár Arduino UNO-val szeretném megvalósíteni a következő dolgot.:
- Ultrahangos távolságmérővel szeretném a tartályok feltöltöttségét nyomonkövetni, - 20x4-es LCD kijelzők segítségével, miután az egész rendszer burkolva lesz a napfény elől, így vizuálisan nem fogom látni a tartályok feltöltöttségét! Már beszereztem a következőket, - hozzáteszem, más dolgokat is az Arduino-ról szeretnék üzemelteni, így egy kicsit több vezérlöt szereztem be! - :
- Ezenkívűl egy mázsa 5V-os, 12V-os, 24V-os optocsatolt relémodult. ( máshol is szükségem lesz ezekre, azért vettem ennyit )... Ezekkel kapcsolatban is lesznek kérdéseim! - 5 db 20x4-es LCD kijelzőt - stb.-stb....
Szóval a kérdések, vagy inkább kérések! Addig minden OK, hogy hogyan működnek a fentemlített alkotóelemek, de arról "lila" fingom sincs,hogy:
- Hogyan kössem be őket!.. - Melyik Arduinót használjam? - Lehet-e, egy Arduinóval mérni az alsó, és felső tartályok mennyiségét, két külön LCD kijelző segítségével? - Esetemben a távolság pont fordított!... Az érzékelők a tartályok zárókupakjára lesznek felszerelve, így ahogyan telik a tartály, úgy csökken a mért távolság!!! - Megoldható-e, hogy literben jelezzen ki az LCD?... ( A felső tartály esetében 0,9 cm felel meg 10 liternek, míg az alsó tartályok esetében, ugyanez az érték 20 liternek, hiszen a két alsótartály párhuzamosan van összekötve! ) ...A felső és az alsó tartály esetén is, a 98 cm felel meg a "0" liternek. - Lehet-e "riasztási" szintet baállítani?.. pld. azért, hogy az alacsony szinten lévő felsőtartály esetén elindítsam a szivattyút, hogy vizet pumpáljon az alsó tartályokból a felsőbe?.. Ezt a riasztást kitudom-e küldeni egy reléhez, ami beindítja szivattyút?
- Valahogy így képzeltem el a 20x4-es LCD-k kijelzését:
Szóval tudnátok-e nekem ebben a projektben segíten?
- Megírja-e számomra valaki az IDE-t? - Adnátok-e ötleteket, hogy mit, hogyan kössek be? - Melyik Arduino-t és kegészítőket használjam?
Egy teljesen más kérdés!:
- Hogyan tudom vezérelni az Arduino-val az 5, 12, 24V-os optocsatolt relémodulokat?.. Szükség van jelerősítő tranzisztorokra?.. ÉS ha igen, akkor melyik feszűltség esetén milyenre?.. hogyan kössem be őket az Arduino-ra?
NA! ... Jól elláttalak benneteket kérdésekkel, kérésekkel! Természetesen nem ingyen kérem! Ha tudtok segíteni, akkor azt megköszönöm! Mondjátok meg az árát, és ha belefér a büdzsémbe, akkor, aki segít annak utalom az összeget!
3.3Voltról használtam, a szintillesztőről azt se tudom hogy mi az. Amúgy működik, kiolvasható, de nem jön belőle adat, olyan mintha nem lenne rá antenna kötve
Ezúttal a MIKROVEZÉRLŐ BLOG ÉS WEBÁRUHÁZból rendeltem szemetet. Volt négy MAX7219-em de hatra volt szükségem, rendeltem még kettőt (egyesével), erre olyant küldtek, amik nem diffúz hanem bele lehet látni, és egy tű hegye pici részből jön a fény, mondanom se kell, hogy tök máshogyan világít. Amúgy a weboldalon is látszódott a képen, de eszembe se jutott azt nézni, azt hittem mind egyformák. Rendeltem NEO6M GPS modult is, érdekes hogy egy karakterben eltér a fejléc a NEO8M-hez képest, de legalább fele annyiba került mint a 8-as
Szia, Nekem semmilyen. Mindegyiknek van valami hülyesége. Out-of-the-box elfogadhatóan működő megoldások nemhogy 140 alatt, de 80 alatt is vannak már, de sok függ attól, hogy milyen méretet, milyen anyagból és milyen pontossággal akarsz nyomtatni.
Keménység tekintetében kb. a Lego kockák a mérvadó, vannak keményebb és lágyabb anyagok is. A konkrét mechanikai tulajdonságok meg attól függnek, hogy milyen rétegvastagsággal, milyen kitöltéssel, milyen irányban és mekkora alkatrészt nyomtatsz (meg még pár körülménytől, pl. környezeti hőmérséklet, páratartalom, stb.). Nem elpusztíthatatlanok, de egy közepes méretű alkatrészházat (5×10×10 cm) gond nélkül meg lehet csinálni.
A shift registerben az a nagyszerű, hogy "bármit" elbír. Amíg az időzítések (OE, CLOCK, DATA) kvázi szinkronban vannak, órajel frekvenciától függetlenül, működni fog, akár kézzel is, pár gombbal.
A klasszikus régi futófények (pl. buszokon, M4 metrón) alapvetően egy halom shift-regiszterrel dolgozik, rém egyszerű megoldás, gyakorlatilag a legalapabb 8 bites PIC is probléma nélkül elviszi, csak az órajelnek kell (viszonylag) stabilnak lennie, és a 30-60-80. oszlop shift regisztereihez nem mindegy, hogy hogy jut el a jel (ezt korábban egy projektben sajnos megszívtam). Itt az egyetlen lehézség, hogy borzalmas mennyiségű alkatrész kell hozzá. Ha ugyanez RGB színes, akkor azok általában címezhető ledek. Itt már az Arduino is véleményes, mert a címezhető ledekhez elég stabil órajel kell, olyat meg az Arduino a belső megszakítások miatt annyira szépen nem tud produkálni. Ettől persze még működhet. Ehhez sem kell erőmű, de az alap 328p inkább memóriában lesz kevés hozzá, még akkor is, ha a program számára fenntartott részbe írod a megjelenítendő adatokat [PROGMEM]. De ilyet egyszerűbb, olcsóbb, gyorsabb készen venni az esetek 99,999 százalékában.
A dobozolás annyira egyedi, hogy nincs értelme erre előregyártott cuccokat tervezni. Van pár (Lomex pl.), de drága és nem igazán praktikus. Nomeg akkor hol maradna a 3D parametrikus tervezés és a 3D nyomtatás öröme? :-)
Ez elég fura, az enyém tökéletesen egymás mellett van, ilyen hibákat ritkán követnek el.
Persze nem tudom, a tiéd milyen, de az én 4-modulos kijelzőm egyesével tördelhető, szóval könnyen le lehet törni egy 4-esből és simán összeforrasztani egy másik 4-essel.
Vettem az Aliexpressen egy MAX7219-et, egy 32x8-as mátrixot, ahol 4 panel van egymás mellett. Már gyárilag szar, a kijelző panelek túl messze vannak egymástól és nincs meg a folytonosság. A nyáklap alatta egyben van, tehát nem tudom összébb tolni a kijelzőket sem. Arra azért jó volt, hogy megtanuljam a használatát, teljes fényerőn világít mint állat, kint a napsütésben is kiválóan lehet látni, úgyhogy lehetne belőle udvari óra, ha alkalmas lenne rá de nem az. Egy órához alaphangon is 5 panel kell, mert ha már van egy pontos GPS órám, akkor mutassa a másodpercet is, ahhoz meg kevés a 4 panel. Ha mind a 32x8 ledet felkapcsolom teljes fényerőre, akkor becsócsálja a 6 wattot, ami havi szinten már kilowattokban mérhető, igaz az idő mutatásánál nem kell minden led, éjszaka sem kell a teljes fényerő, viszont 5 panel kellene hozzá nem 4.
Van a MIKROVEZÉRLŐ BLOG ÉS WEBÁRUHÁZ oldalán ilyen termék egyesével
írtam is nekik de eddig nem válaszoltak, szerintetek a kijelző alatt a nyák az befér a kijelző alá? Tehát vajon össze tudom a kijelzőket tolni annyira, hogy a ledek egyforma távolságban legyenek? Ami az Aliexpresst illeti, onnan rendelni nem volt nagy üzlet. Minden eladónál 3500 Ft-tól lesz ingyenes a szállítás, de senkinél nincs akkora árukészlet, amit ki lehetne használni. Így lett a 290 Forintos kijelzőmből 850, de a kétszeres szállítási díj a termék árához képest az szinte mindenhol megvolt, arról nem is beszélve, hogy a nagyméretű 8 digites kijelzők mind mentek a kukába. Még egy utolsó kérdés: vannak (általában) a pénzváltók ablakaiban ezek a ledes futófények, ahol tippem szerint címezhető ledszalagok vannak 10-12 sorban 1-2 méter hosszan. Szerintetek ezt még elbírja az Arduino, vagy oda már ESP32 kell? Fél éve Arduinozok, tetszik benne hogy amatőrként olyan dolgokat tudok csinálni, amihez 20 éve még villamosmérnök kellett, viszont hiányolom hogy a "dobozoláshoz" még nem alakult ki iparág, pedig milyen jó lenne ha lehetne venni ilyen ora-kit-ekhez hasonló házat, ami mondjuk egy szép ház egy kijelzővel, de a belseje üres, és azt rakok bele amit akarok.
3D nyomtatóval teherhordó elemet nem annyira jó ötlet nyomtatni. Nem lehetetlen, de nagyon nem mindegy az anyagválasztás és a mechanikai terv. Az áttételnek én több értelmét látom.
A fő kérdés a ChatGPT-vel kapcsolatban, hogy mi a cél. Mert ha a tanulás a cél, akkor... Ha az a cél, hogy működjön, arra adott esetben jó lehet.
A következő érdekességre lettem figyelmes. ESP-32 felkúszik resetkor vagy ha áramot kap WiFi-re, majd amíg van aktív tevékenység addig rendben van. Amint 5-10 perc inaktivitás van lekúszik a WiFi-ről és csak egy reset vagy áram kikapcs majd be akkor megint kapcsolódik. Mi ennek az oka? Miért nincs folyamatos kapcsolat?
Össze jött a 2 gomb vezérléssel, előre-hátra működés. Rá tettem az antenna forgató szerkezetre, szépen vitte , de ez határeset neki. A menetes teleszkóp behúzott állapot felé egy kissé nagyobb szorulás van és ott már leracsnizott a léptetőmotor. Úgy hogy, vagy veszek rá egy nagyobb motort, vagy kap egy, kb. 1/3 áttételt. (egyik kollégámnak van 3d nyomtatója) És most jön majd a LCD Keypad Shield -el az össze kapcsolás. Szerintem nagyon jó a ChatGpt, ebben igen sokat tud segíteni, pedig ez (ő) még csak egy alap típus. Érdekes a vele való kommunikácio. Milyenek lehetnek a nagy tesók.
A hétvégi előadás előzetes tervében azért a ChatGPT-s tanulási módszertan erősen benne volt, de időhiány miatt kimaradt belőle.
Node. Az, hogy a ChatGPT írt neked valamit és az valahogy működik, az téged nem biztos, hogy a végső és ideális megoldáshoz el fog juttatni.
Mindit felteszem ilyenkor a kérdést, hogy mi a cél? Mert ha csak annyi, hogy valahogy működjön, egyszerűbb, ha megkérsz valakit, hogy csinálja meg. Lesznek, akik ingyen megcsinálják. Nem biztos, hogy jól, és nem biztos, hogy gyorsan, de ingyen.
Az Uno és a Mega a motorszabályozás tekintetében egy kalap alá esik, pár apró eltérés van (pwm lábak például), ez tehát önmagában nem okozhat problémát. A léptetőmotor vezérlőjén lévő poti az arra való, amire tervezték. Ezt kívülről, ránézésre ember nincs, aki megmondja. Az áram korlát meglehetősen valószerűtlen. Léptetőmotorok esetén az eljárás, ami alapján "élesztjük" őket:
típus (bipoláris, unipoláris), ez rendszerint determinálja a vezetékelést is,
lépésköz (egész, fél, negyed, mikro),
működési frekvencia (ezt a motor ÉS a teljesítmény elektronika is meghatározza), ez a motor minimális és maximális sebességét determinálja.
Arduino környezetben az ideális sorrend az, hogy először megkeresed a motor/meghajtó kombóhoz leginkább passzoló működtető könyvtárat és minta kódot. Ezt addig nyúzod, amíg nem működik (ha nem működik másodikra-harmadikra, akkor más gond van, érdemes tovább lépni másik könyvtárra és/vagy mintakódra). Aztán a paraméterek változtatásával kiismerni az adott könyvtárat. Nem szeretik a túlterhelést, a nem megfelelő frekvenciájú hajtást és/vagy ha nem megfelelő üzemmódban próbálják erőltetni a működést (pl. mikrostep módban ultra nagy frekvenciával próbálják elérni, hogy gyorsabb legyen -- nem erre való). Nem elpusztíthatatlanok, de nehéz őket tönkretenni.