Ez egy elég gyakori dolog, mivel nincs kellően leszabályozva a gépkocsibeállók, lehajtórámpák kialakításának követelményei. Létezik egy európai szabvány, ami nem kötelező és van a Neufert-féle építész bibliában egy ajánlás, amit viszont nem szoktak sokan figyelembevenni. Fel fogom ide rakni a szabványt és le fogok írni egy pár esetet is. Mindenesetre mindenkinek ajánlom, hogy mielőtt gépkocsibeállót venne, nézze meg alaposan, mert előfordulhat, hogy 1,5-2,5 millióért vesz egy olyan beállót, ahova legjobb esetben is csak egy kispolszkival lehet beállni.
Örülök, hogy találtam vmit az elszúrt beállókról. Tudnál segítebi abban , hogy 2001-ben mi volt az ajánlás a társasházi teremgarázs méreteire? Most derült ki, hogy a társasházunk teremgarázsának nincsen használatbavételi engedélye. "Véletlenül" elfelejtettek arra is engedélyt kérni. Az új eljárásban lenne lehetőségünk kifogásolni, hogy nem felelt meg a Beruházó a 2001-es szabványnak vagy ajánlásnak. Az akkori OTÉKban egy sor sincsen a méretekről. Ezen a maut .hu oldalon nem lehet megnézni a korábbi ajánlást, vagy szabványt. 230X500 a beálló 6 m az út. Köszönöm a segítséget előre is.
nekem van egy elrontott rámpám le a garázsba, kertes családi ház. nem én rontottam el, az előző tulaj :) mi a szabvány lejtés/szög, hogy egy mai modern autó le tudjon menni? az enyém azonnal leakad, talán egy Zsiguli lemegy, de nem akarok veterán autózni :) köszi
Tud vki ajanlani egy tarsashaz gepkocsi kihajtojanak falara (festett beton) vmilyen utolagos anyagot amitol nem karcolodnanak az autok, mint pl. polifoam? Esetleg egy vallakozot aki ilyet elvallalna?
Mindenki meghuzta mar az autojat, nem is az a kerdes h egy uj bekoltozo meg foja-e huzni, hanem az h mikor. :(
Amúgy jó dolog a tolatóradar, csak ebben az esetben zavar majd, hogy csipog kifele. A6-ban is mindig kikapcsolom ha a csiga alakú kivezetőn megyek fölfele, mert körbe érzékeli a falat.
Köszönöm mindenkinek a bátorítást! Annyira azért nem vagyok gáz!!
Szóval nagyon enyhén lejt a beálló, nem fogom sehol odacsapni az alját. A tolatóradart meg nem én szeretném, nálunk a vállalat ilyen felszereléssel adja. Nekem még sosem volt, most kapom meg az új kocsit, abban lesz. Majd meglátjuk, eddig még nem volt rá szükségem. Ha az oldala rendben lesz, akkor mással nem hiszem, hogy volna gondom.
inkább arra figyelj oda, hogy a lehajtóban nem akad-e fel: - a kocsi közepe, amikor a hátsó kerekek már a lehajtón vannak, de az eleje még nem, - a kocsi hátulja, amikor leérsz a lehajtó aljára és újra vízszintes lesz a talaj, - a kocsi eleje, amikor a hátulja már a lenti egyeesen halad és az eleje épp odaér a rámpa aljára.
Én pl. apámék 30 éve épült (zsigulira tervezett :) ) pincegarázsába nem tudok leállni. Az utolsó "nyugati" kocsi az Opel Kadett volt, ami lefért.... :)
Látom, hogy itt szabványokról beszélgettek, de kérdeznék egy gyakorlatiasat. A háznak, amit veszünk, szuterénjében van a garázs. A lehajtó meredekségével nincs semmi baj, és nyílegyenes. A garázsajtó viszont 2,30-as. Kérdésem az, hogy tolatva, új Mondeóval a 2,30-as az elfogadhatóan kivitelezhető? Elvileg az új Mondeó tükrökkel együtt 1,93 m széles. De hozzátenném, hogy tolatni béna vagyok, de nagyon gyorsan tanulok, ja és van tolatóradarom. Szerintetek elkezdjek foglalkozni az ajtó kiszélesítésével? Maga a garázs ennél sokkal szélesebb, tehát a ki- beszállás, pakolás az okés. Csak az ajtón kell átjussak mindennap.
Na ott a főútról az apartmanház parkolójába igen meredek volt a lehajtó 90 fokos ill. 180 fokos törésekkel.
Kb úgy nézett ki, hogy útról merőlegesen le 5 m-t, majd balra fordulva úttal párhuzamosan le kb. 15m-t, innen jobbra 90-fokkal további 20m-en lehetett lemenni legalulra, illetve jobbra 180 fokkal a felsőbb parkolóba.
Ráadásként a felső parkoló és a lemenő út találkozását "elsimították", így ha rosszul tolatott volna az ember, akkor a kocsi fennakad.
Na itt az elején megszívtam, mert Y-ozni akartam a felső parkolónál, hogy majd orral mehessek ki. Olyan elb.szott meredekséges volt, hogy az 1.6-os Golf rükvercben lefulladt. Végül 3000-es fordulat, folyamatosan csúsztatott kuplung mellett sikerült feltolni az autót. Még 1 óra múlva is kuplung szag volt.
Máskor meg szintén a felső parkolóból mentem volna fel az útra, de egy gyerek bóklászott, így nem az ideális íven próbáltam az Y-t. Eredmény: kocsi fel nem megy, mert a bal első kerék ott pihen a beton magasabban fekvő részén, a jobb első égeti a gumit a betonba. Hátrafelé pedig betonfal, amit nem lehet kikerülni. Megoldás: egy olasz és egy szlovák vendég megtolta az autót, ez a két "lóerő" kisegített a bajból.
Aztán hazafelé induláskor kocsi és család bepakolva, a 15m-es emelkedőn harmadszorra tudtam csak felmenni, mert ha nagy gázzal indultam kipörgött a kerék, ha meg kicsivel, elfogyott a motor ereje a felhajtó tetejéig. Harmadszorra találtam el a szükséges és elégséges fordulatot.
De volt olyan szlovák autó, amelyiket egy ott levő vendég VW Tuaregje húzott fel...
Ennél sz.rabb gépkocsifelhajtóhoz még nem volt szerencsém...
Érdemes megnézni a pincegarázsal rendelkező épületeket. Nálunk kb minden 10. pincébe lehet leállni gépkocsival. a többi vagy időközben bolt lett, vagy műhely, vagy lomtár. Azok a legszebbek, ahol még addig sem jutottak el, hogy kapubehajtót csináljanak, mert már a kerítés építése előtt rájöttek, hogy csak gyalog tudnak lemenni a pincébe. Azokat bírom a legjobban, ahol 3m-en akartak lemenni 1,5m mélyre.
Majd megkeresem a segédletemet és elküldöm. (Sajnos rendet tettünk az irodában kb fél éve és azóta semmit sem találok. Már megérett a dolog, hogy ismét rendet tegyünk, hátha akkor megtalálom) Egyébként a Pécsi Árkádban is ilyen 230 as beállókat terveztek és mindenki gyakorolja a pesti beállást, mert egyébként máshol mindenütt piszok kényelmes beálló van Pécsen. A járdával párhuzamos beállókba én előre menetben szoktam beállni, olyan hosszúak.
Én egyébként utálom ezt a "szűkös be- és kiállást lehetővé tevő parkolóállást" 2,30 m szélességgel. Kaposváron nemrég adtak át egy parkolóházat, ilyen vacak 2,30-as állásokkal. Szerencsére kong az ürességtől, kizárólag ezért vagyok hajlandó oda parkolni. Egy vadiúj parkolóháznál mi a fenének kellett spórolni azokkal a 20 centikkel? Ennyire kapzsi lehet a tulaj?
Igen, nekem csak ez van meg. Nemcsak közutakra vonatkozik, mert van benne egy mondat a 15. oldalon: "A rámpás parkológarázsok és kétszintes parkolólemezek tervezésénél ugyanazokat a tervezési elveket kell alkalmazni, mint amik a parkolóterekre érvényesek."
És részletes előírást tartalmaz a rámpák és ívek tervezésére is.
A magyar útügyi társaság gondozásában megjelent egy tervezési útmutató mélygarázsok létesítéséhez (ez van meg nekem is asszem) De az csak az európai szabványra hivatkozik és tudtommal Magyarországon nincs jelenleg érvényben lévő szabvány nem közterületen létesített parkoló kialakítására. Kérem cáfoljon meg valaki ha van! Nagyon jó lenne, ha lenne ilyen szabvány!
ÚT 2-1.210:2005
A parkolási létesítmények geometriai tervezése (Az ÚT 2-1.201 Közutak tervezése előírás kiegészítése) Ez sajnos csak közutakra vonatkozik :-( Homorú vagyok! De azért ajánlásnak nem rossz!